Har ni fasta sovtider för barnen nu under sommaren?

Mirre

Trådstartare
Hur gamla är barnen?
Vilka tider har de om de har fasta tider?
Eller går de och lägger sig när de vill?
 
Äldsta är 3,5 och yngsta blir 2 i augusti så de kanske egentligen är för unga för frågan?
De sover på samma tider som de brukar, dvs nånstans mellan 18-19 beroende på humör.
 
Ja, vi försöker hålla de vanliga tiderna eftersom de blir på dåligt humör av för lite sömn. De brukar vakna tidigt oavsett när de somnar..
Åtta och tio år :)
 
Det beror lite på planerna för dagen efter men någon gång mellan 22 och 23 brukar det bli.
Är det något särskilt på kvällen så får hon såklart vara vaken.
Även om jag jobbar dagen efter och barnet är ledigt så brukar hon gå upp mellan 8 och 9. Inte lönt att sova bort hela dagen.
Barnet ifråga är tolv år.
 
Våra är bara drygt 2,5 så än så länge känns det som att de mår bäst av samma rutiner som vanligt. Vi nattar vid 19.30 och märker med en gång att det blir svårare nattningar om vi missar den tiden 😅.
 
Hur gamla är barnen?
Vilka tider har de om de har fasta tider?
Eller går de och lägger sig när de vill?
Vår 4,5-åring har ingen fast läggtid nu på lovet. Med det sagt betyder inte det att han får gå och lägga sig när han vill utan vi föräldrar bestämmer men utifrån dagsform och läge. Vet vi att han ligger lite back i sömn blir det en tidigare kväll ex. Är det midsommarafton blir det senare osv 😁 Någon gång mellan 19-22 lägger han sig.

Sen har vi en 8-månaders med men för henne är det läggdags vid 19-20 varje dag :)
 
Mina är 8 och 5. I vanliga fall så går de och lägger sig 20 och blir väckta 6.15. Båda två är kvällsmänniskor egentligen, så det lär landa i att de är uppe tills vi vuxna går och lägger oss vid 22-23. Möjligtvis att det lilla barnet vill gå och lägga sig lite tidigare, stora skulle aldrig erkänna att han är trött. Eftersom de får sina timmar genom att sova längre på morgonen , så låter vi det vara en del av friheten i att ha sommarlov.
 
Barnet är 6 år. Hon går och lägger sig när vi andra går och lägger sig. Hon är väldigt kvällspigg och morgontrött så vi styr inga tider alls.
 
Barnen är 8 år, 5,5 och 1,5. Ingen av dem har fasta läggtider utan det beror på hur trötta de är och vad vi har för kvällsplaner. Men de får inte vara vakna så länge de själva vill utan vi bestämmer när det är läggdags.
8-åringen och 5-åringen lägger sig samtidigt. 1-åringen lägger sig tidigare men får också ofta somna i vagnen om vi är iväg någonstans eller så. Blir ju oftare under sommaren :)
 
Mina barn lägger sig i vanliga fall ca 19 (knappt 2 år) och 19:30 (5 år)
Jag försöker hålla ungefär samma rutin på sommaren för jag gillar barnfria kvällar :p men eftersom vi inte behöver gå upp i ottan som till vardags kan det förskjutas litegrann om det passar.
 
Sonen är 9 och vänder gärna på dygnet, eftersom han sover längre på morgonen så känns det okej. Nu lägger han sig typ 22-23 när vi lägger oss. Imorse sov han till 10.30 🫣
 
Mina är 5 och 7 år. Vi håller ungefär samma tider som vanligt, det vill säga nattning 19-19:30. Den yngsta somnar ganska direkt och den äldsta läser till ca 20. Vi ruckar inte på några rutiner under sommarlovet eftersom att de är morgonpigga hur sent de än somnar.

De går upp vid 6-6:30 när de vaknar, men låter oss föräldrar ligga kvar i sängen i alla fall en timme. Dessa rutiner är helt perfekta numera eftersom vi föräldrar får både egentid på kvällen och ligga kvar i sängen på morgonen. Det var jobbigare när de behövde sällskap på morgonen, men nu är det barnen som dukar fram frukost till oss. :love:
 
Mina små är 9 (snart 10) ,7 och 1 (snatt 2). De har bestämda läggningstider som vi håller i den mån det går, enstaka gånger blir det försenat men helst inte. Jag har barn som behöver sina rutiner för att dagen ska fungera för dem.
 
Våra är 2.5 och 5 år. Vi försöker ha dom att somna nån gång mellan 20-21. Det går sådär vissa dagar.
 
Våra är 5 och 7, har samma tider (läggning kl 20) oavsett om vi är lediga eller inte. Det funkar bra däremot att justera enstaka dagar (om de, särskilt äldsta, orkar).
 
Vi är rätt dåliga på rutiner överlag så fasta sovtider har vi aldrig haft. Mer en ungefärlig tid när det börjar bli dags att göra sig i ordning för sängen. Barnen är bra på att ta sovmorgon så det gör de gärna på lediga dagar.
 
Dottern blir 6 år i december.
Till vardags när det är förskola, så är det senast 19,30 som det är läggdags.
På helger kan det variera. men sällan efter 20
 

Liknande trådar

Övr. Barn Hejsan! Kände att jag ville gå med i tråden, även fast vi inte börjat försöka än. Vi tänkte börja försöka i juni om det går som det...
2
Svar
22
· Visningar
1 676
Senast: orkide
·
Småbarn Hur fungerar det på er förskola? Jag har ett jobb där jag jobbar helger vilket innebär att jag alltid har ledig dagar på veckodagarna...
2 3
Svar
51
· Visningar
3 857
Gravid - 1år Hjälp mig. Ge mig pepp. Slå mig i huvudet. Jag har precis plussat med barn nr 3 helt oplanerat :crazy: Har en 7-åring och en 3-åring och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 054
Senast: Inte_Ung
·
Övr. Barn Hur gör ni som åker snowboard och vill lära era barn åka lift? Skidåkare tar ju sina barn mellan benen men hur gör en snowboard åkare...
Svar
10
· Visningar
1 115
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp