Bukefalos 28 år!

Har vi några apotekare eller biologer här?

Jag är biolog med inriktning på etologi. Jäkligt tuff marknad skulle jag säga, jobbar som djurvårdare på nivå 3 på ett djursjukhus och är ansvarig för ”kattverksamheten”.
Jag har samma utbildning, och skulle säga att marknaden är i princip obefintlig om man inte vill ha eget eller jobba som lärare. Typ.

Själv blev jag miljöhandläggare istället.
 
Jag har samma utbildning, och skulle säga att marknaden är i princip obefintlig om man inte vill ha eget eller jobba som lärare. Typ.

Själv blev jag miljöhandläggare istället.
Ja, jag körde eget företag några år och sedan sökte jag mig mot djursjukvården. Orkade väl med ca 5 år som egen företagare. Tror att man får tänka sig mer av en akademisk karriär om man vill jobba som biolog.
 
Och som biolog och etolog, och utbildare av biologer med etologi som inriktning så vet jag att väldigt många får jobb inom vad de själva anser vara relevant för utbildningen. Jag har sällan personer på lager när jag blir kontaktad där behov av person med den kompetensen finns.

Men enkelt är det inte, och de banor som finns passar inte alla. Själv skulle jag också ha svårt att byta jobb.
 
Och som biolog och etolog, och utbildare av biologer med etologi som inriktning så vet jag att väldigt många får jobb inom vad de själva anser vara relevant för utbildningen. Jag har sällan personer på lager när jag blir kontaktad där behov av person med den kompetensen finns.

Men enkelt är det inte, och de banor som finns passar inte alla. Själv skulle jag också ha svårt att byta jobb.
Av de jag umgicks med har ingen fått ett för utbildningen relevant jobb. Men visst, det var ju bara min lilla klick av världen.
 
Urvalet jag går på är ffa de senaste 8 åren då jag varit med och sett över programenkäter osv. Så det har blivit rätt mycket som sammanställts vid det här laget. :) senast en månad sedan fick jag efterfrågan och kunde inte skaka fram fler än tre som jag trodde skulle kunna passa och som inte var fasta där de redan är.

Ska jag gå på de jag pluggade med ser det väldigt bra ut. Visst, nu 13 år senare har några valt nya banor i livet, men det var bara några få som inte på ett eller annat sätt jobbade relevant. Bland dem har vi en influencer och en som insåg att sälj var hens gebit och tjänade för mycket på irrelevanta jobb för att vilja gå tillbaka till djurjobben. 😂 men vi hade också tur med en arbetsmarknad som behövde oss när vi ville in i den.
 
@lizan och @sthu enligt SACO har det gått från stort överskott på biologer (närmaste jag kunde komma på deras lista) till att det kommer vara balans på marknaden inom ett par år.
Min egen utbildning har tvärt om prognosen; från balans till underskott.
 
@lizan och @sthu enligt SACO har det gått från stort överskott på biologer (närmaste jag kunde komma på deras lista) till att det kommer vara balans på marknaden inom ett par år.
Min egen utbildning har tvärt om prognosen; från balans till underskott.

Ja, och det har med att miljömedvetenhet blir allt viktigare både för image och rättsligt. Det kommer nog bli underskott snart, åtminstone här i norr. Länsstyrelserna har väl redan underskott efter vad jag kan se från jobbannonserna.

Runt industrin finns jobben - och norra Norrland genomgår en ny industrialiseringsvåg nu. Miljökonsekvensbeskrivningarna är nyckelfaktorer i att få tillstånd för diverse verksamheter, och det gäller att dom är välskrivna. Vill man inte skriva MKBer så kan man jobba med att göra inventeringar istället. Eller designa åtgärder, som viltpassager och laxtrappor osv.

Det finns även konsultbolag för biologer numera, man måste inte driva egen firma.
 
Jag tror bristen på jobb eller inte också beror mycket på var man bor, samt vilken inriktning eller kompetens man har. För vissa inventerings-jobb eller konsultjobb eller frilans skulle jag säga att man inte ens nödvändigtvis behöver ta en examen för att få jobb bara man har kunskapen, bland annat artkunskap för inventering. Det kan man ju få via enstaka kurser, dock så kräver nog vissa praktiskt användbara kurser på universitet att man har ca 60 hp biologi/naturvetenskap eller liknande för att man ens ska vara behörig, så jag vet inte hur genomförbart det är i praktiken att göra så. Poängen är att vet man redan vad man vill jobba med inom biologi så kan det kanske finnas flera vägar att nå dit, inte bara genom kandidat eller master, vet nämligen flera som fått jobb inom biologi utan någon biologi-examen (även om det förstås är bra att ha det).

Å andra sidan har det skett nedskärningar nu på sistone inom miljö, vilket märks, så det är kanske också lite beroende av vad som sker politiskt framöver.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Jag har bestämt mig för att utbilda mig vidare. De utbildningarna jag har sedan innan är inget att ha om jag vill kunna tjäna mer än...
Svar
5
· Visningar
982
Senast: Sasse
·
Kropp & Själ Min story: Jag kraschade på mitt sommarjobb efter mitt sista år på gymnasiet. Betygspressen hade haft mig på högvarv i tre år och pga av...
2
Svar
20
· Visningar
4 185
Senast: Ramona
·
Skola & Jobb Jag avundas människor som bara "vet" vad de ska göra i resten av livet från stunden de lämnat gymnasiet. När jag själv slutade gymnasiet...
Svar
6
· Visningar
2 215
Senast: Wonna
·
Skola & Jobb Jag har velat bli veterinär så länge jag kan minnas, men har de senaste 4-5 månaderna knappt känt att det lockar alls. Jag sökte till...
Svar
9
· Visningar
1 376
Senast: Libra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad är det här?
  • Ta studenten
  • Vad gör vi? Del CXCVII

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp