Hård i magen -> förstoppning?

Michellan95

Trådstartare
Min ena katt är extremt hård i magen och har gått på låda flera gånger under morgonen. Ibland kommer det lite lite bajs som råttskitar efter en stunds krystande alltså inte total stopp i magen om det inte är det längre in vill säga.
Vi har plockat fram messmör efter googling för det har vi hemma men inte paraffinolja.

Jag känner mig orolig men vet inte om jag behöver vara veterinär-dags-orolig?

Hon är lugn och beter sig som vanligt bortsett från lådbesöken. I natt har hon sovit i min fotända så jag vet att beteende började på morgonen.

9 år gammal, erbjuds mjukmat men är inte överdrivet förtjust i det så hon äter måttligt (om jag inte öppnar en portionspåse med gourmet då slukar hon det direkt) men jag har inget torrfoder hemma, dricker normalt.
 
Sv: Hård i magen -> förstoppning?

Kan tillägga att aptiten är det inget fel på den är som vanligt den också. Katten har precis mumsat i sig en portionspåse mat.
 
Sv: Hård i magen -> förstoppning?

Paraffinolja ska man vara ytterst försiktig med. Det utlöser ingen sväljreflex och kan därför lätt komma ned i luftstrupen och orsaka lunginflammation.

Kommer du i väg till nån affär idag så kan du köpa Husk. Det är malda loppefrön och smörjer tarmen fint. På apotek finns Laktulos som brukar vara väldigt effektivt mot förstoppning. Finns Microlax också men jag vågar inte rekommendera det utan det få veterinär göra. Har du nära kontakt med veterinären så ring o fråga.
 
Sv: Hård i magen -> förstoppning?

Husk hittar jag i vanlig mataffär menar du? Blandas kanske ner i favoritmaten?

Jag hade inte tänkt kasta mig i väg efter paraffinolja utan tänkte att vi kanske kunde börja med messmöret om det nu ska kunna ha samma effekt som oljan.
Tyvärr har jag ingen veterinär jag har bra kontakt med eftersom de bara träffar veterinär en gång om året vid vaccinering. Jag har haft tur med friska katter utom vid akutsjukdom som huggormsbett (en gång).

Nu har det iaf gått nästan 15 minuter sedan hon åt klart och har inte försökt gå på låda något mer. Utan har legat här på golvet bakom mig.
 
Sv: Hård i magen -> förstoppning?

Glömde skriva att messmör kan fungera utmärkt. Fick hon det att äta nu?

Husk brukar finnas på hyllan vid det glutenfria. Möjligt att det går att lura i katten hela loppefrön också om det är enklare. När mina får husk så strör jag det över blötmaten tillsätter lite vatten och mojsar runt. Husken blir geléaktigt. Funkar kanske på torrisar också om man blöter dem.
 
Sv: Hård i magen -> förstoppning?

Hon brukar vara jätte duktig på att dricka vatten jämfört med de andra två jag har. Men lite mindre än vanligt har hon nog druckit men jag relaterar det till att hon äter mjukmat med sås.
 
Sv: Hård i magen -> förstoppning?

Jo då men det går lite trögt så nu blandar jag ner messmör varje gång jag öppnar en portionspåse med kattmat.
Pigg och glad som vanligt för övrigt och går inte på låda mer än vanligt :)
 
Sv: Hård i magen -> förstoppning?

Härligt att läsa!

Är inte mycket som kan göra en så lycklig som perfekt bajs. :D
 
Sv: Hård i magen -> förstoppning?

Vad skönt att det har ordnat sig. Om det skulle hända igen så rekommenderar de flesta veterinärer att man ger lactulose. Det finns receptfritt på apoteket och är bra att ha hemma. Det är ett mycket snällt laxermedel som funkar lika bra för både människor och djur.
 
Sv: Hård i magen -> förstoppning?

Djurägare och föräldrar är nog de enda som blir glada över bajs ;)


Tack för tipset, Tiny! Var kan jag hitta hur man doserar det för djur? Har ju använt det på mig själv i perioder men tycker inte det fungerar så bra trots överdosering när inget händer :o
 
Sv: Hård i magen -> förstoppning?

Man kan ge upp till 3 tsk fördelat över dagen i mindre doser till en katt på 3 kg enligt min veterinär. Det är ju ett väldigt milt laxermedel som inte retar tarmen så därför kan man öka doseringen tills man får önskat resultat. Givetvis ökar man försiktigt och väntar några timmar på resultatet för man vill ju inte att det ska bli diarré istället. På människor kan det ta något/några dygn innan det blir resultat om man har varit förstoppad under en längre tid.
 
Sv: Hård i magen -> förstoppning?

Vad bra! Då ska jag ta till det om det händer igen istället för messmör :)
 
Sv: Hård i magen -> förstoppning?

Vad får kissen för torrfoder? Jag har fått byta på min tjej. Hon käkade Iams när hon flyttade hit, men var otroligt hård i magen och flera gånger hittade jag henne kämpande med att få bort kotte ur rumpan. Det gick liksom inte av, så hon ömsom åkte kana på golvet eller försökte skrapa rumpan mot kanten på lådan. Efter konsultation provade jag att byta foder till henne, först till Bilanx som innehåller mer fett men då sa det poff och så hade hon lagt på sig ett halvt kilo. Köpte Hills och det funkar klockrent. Nu har hon gått ner i vikt igen och bajsar som en normal kissekatt :) Så det är ett råd ifrån mig, att se över vad hon får för torrisar, och om det kan vara boven i dramat.

/Prosit, med normalskitande Bellis :D
 
Sv: Hård i magen -> förstoppning?

Ingen fara :) nu ha jag bara favorit maten hemma så det glufsas och bajsas här hemma :D
 

Liknande trådar

Övr. Katt Min farmor kom ut i stallet idag, helt förtvivlad. Hennes älskade katt hade varit så fruktansvärt hård i magen i dag. Hon ville ha hono...
Svar
5
· Visningar
1 615
Senast: _Runaway_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp