Håriga täcken , få bort hur ?

L

Liten_men_tuff

Tog fram hösttäckerna här om dagen och oj va fulla av hår på insidan dom hade , Tvättade alla i maskin men håret satt kvar , provade att borsta men det satt kvar endå , hur gör ni för att få bort hästhår från täckerna ? :crazy:
 
Sv: Håriga täcken , få bort hur ?

Nästa gång du köper täcken så tänker du på att att ta ett foder som det inte fastnar päls i.....det är omöjligt att få bort.
 
Sv: Håriga täcken , få bort hur ?

fastnar inga hår i mina täcken.....sån klädesrulle med klister kanske om du fattar jag menar :d
 
Sv: Håriga täcken , få bort hur ?

martha skrev:
Nästa gång du köper täcken så tänker du på att att ta ett foder som det inte fastnar päls i.....det är omöjligt att få bort.

Joo det ska jag göra ,
Men tycker att tillverkarna av täckerna borde tänka på sådant.
Speciellt när det är ett känt och välanvänt märke som kostar en del :crazy:
 
Sv: Håriga täcken , få bort hur ?

Liten_men_tuff skrev:
Joo det ska jag göra ,
Men tycker att tillverkarna av täckerna borde tänka på sådant.
Speciellt när det är ett känt och välanvänt märke som kostar en del :crazy:

Jo det är hopplöst det där....men man lär sig av sina misstag...
 
Sv: Håriga täcken , få bort hur ?

Köp en såndär liten borste i metall, som man har till bla kaniner och katter!
Det ska vara den som kallas för "metallkarda", Börjes säljer sånna bla.
Ett jädra jobb men täckena blir jättefina, borstar alltid mina och kardborreknäppningen likaså, blir som "nya"
 
Sv: Håriga täcken , få bort hur ?

när det kommer snö lite senare, lägg täckena med insidan ner mot snön och banka hela täckena med en mattpiska. Funkar för mig i alla fall! Det är bättre ju "frasigare" snön är, ganska många minus gör att snön får en bra yta där smutsen fastnar.
 
Sv: Håriga täcken , få bort hur ?

Prova att "borsta" med en ryktsten. Brukar fungera skapligt för mig.
 
Sv: Håriga täcken , få bort hur ?

hehe, då skulle jag bara fått bort håren sisådär vart tredje år. Någon frasig yta på snön har vi sällan här :)

Är det så noga att få bort ALLT? När man tvättar försvinner ju det mesta, om man har borstat av täckena lite innan iaf..

malu
 
Sv: Håriga täcken , få bort hur ?

Jag har köpt en gummiborste som troligen är till för att användas vid schamponering som är jättebra. den tar bort pälsen överlägset bäst utan att förstöra tyget. Den har mjuka borst av gummi, ca 2 mm tjocka och 1,5 cm långa.
 
Sv: Håriga täcken , få bort hur ?

Jag lägger ut täcket på ett plant underlag (i mitt fall på altanen)
sen använder jag en sopborste, du vet en sån där med hård borst
som man sopar trappor med,sen är det bara och borsta på.Jag tycker att det funkar utmärkt.
 
Sv: Håriga täcken , få bort hur ?

En ryktsten brukar fungerar väldigt bra!
 
Sv: Håriga täcken , få bort hur ?

Jag håller med Martha som skrev:
"Nästa gång du köper täcken så tänker du på att att ta ett foder som det inte fastnar päls i.....det är omöjligt att få bort."
Jag har haft tvätthelg fredag till söndag och tvättat alla hästarnas vinter- och regntäcken. Oj, vilken skillnad det var på dom olika täckena. En del kändes nästan ännu hårigare när dom var tvättade än innan! En del hade inte ett pälshår kvar på insidan! Nu vet jag att jag ska kolla mycket mer på insidan när jag köper nästa täcke. Jag har nog varit alldeles för fokuserad på utsidan!
Och om någon har ett tips på ett vattentätt vintertäcke som inte håren fastnar i fodret på så är jag tacksam för tips. PM:a mig gärna!
/nocke
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Håriga täcken , få bort hur ?

Jag har en massagevante det funtar kanon håren bara flyger av när man drar med den över täcket.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Någon som har erfarenhet av det? Har provat lite olika p medel nu för att bli mensfri och ingenting fungerar. Nu senast fick jag p...
Svar
0
· Visningar
161
Senast: Mirre
·
Övr. Katt Jag har en katt med extremt problematisk päls. Hon är korthårig, men med sjuka mängder ulligt underhår och hon fäller minst 8 av 12...
Svar
16
· Visningar
866
Senast: Hoarfrost
·
Hundhälsa Hej! Jag opererade min tik för tre veckor sedan då hon tog bort två juvertumörer. Gick på stygntagning efter 10 dagar där jag även fick...
Svar
7
· Visningar
1 188
Senast: Sel
·
Småbarn Jag är desperat efter sätt att få i vår treåring penicillin. Lång historia kort; vår dotter har haft sår i näsan senaste 8 veckorna. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 519

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vårföräldrar 2024
  • Gråter du?
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp