Bukefalos 28 år!

Hasledsgalla och halt

Krati

Trådstartare
hej! I tisdags så åkte jag till veterinären med mitt 18 åriga varmblodssto. Hon var svullen i hasen vä bak. En månad tidigare hade hon likadant samt hög feber, då behandlades hon med metacam och penicillin intramuskulärt i fem dagar, då gick svullnaden ner.
Men nu var den alltså tillbaka. Upptäckte det på måndagskvällen då hon också var vinglig i gången samt verkade smärtpåverkad.

Hos vet. Röntgades hon och gjorde ultraljud på hasen, det var ua. Men hon haltade på det benet. Dom tog ur vätska från gallan som var orangefärgad också...
Hon blev insatt på metacam i 10 dagar samt sjukdagen i tre veckor.
Där kommer vi till det stora problemet. Jag kan inte ha henne i sjukhage! Hon blir sur, rastlös och orolig. Det blir inte bättre när hennes kompis rymmer ut ur sin hage för han blir orolig när han går själv...
Släppte ihop dom i en lite större hage tillsammans vilket gör henne mycket lugnare och tillfreds.
Däremot är kompisen lite dominant så han vallar gärna runt henne när dom inte har så stor hage. Så nu funderar jag på att släppa dom i deras vanliga stora gräshage, för att det ska bli så lugnt för henne som möjligt.
MEN, hon är fortf gallig över hasen, men piggare och gladare. Personligen är jag lite mot sjukhage (om det inte verkligen behövs naturligtvis) då jag tycker det är bättre att dom rör på sig, speciellt när det handlar om svullnader. Men jag vill samtidigt inte förvärra det. Är det någon som varit med om liknande? Eller som är duktig på det här med gallor?
Behöver lite tips o råd, innan jag sliter mitt hår!
 
hej! I tisdags så åkte jag till veterinären med mitt 18 åriga varmblodssto. Hon var svullen i hasen vä bak. En månad tidigare hade hon likadant samt hög feber, då behandlades hon med metacam och penicillin intramuskulärt i fem dagar, då gick svullnaden ner.
Men nu var den alltså tillbaka. Upptäckte det på måndagskvällen då hon också var vinglig i gången samt verkade smärtpåverkad.

Hos vet. Röntgades hon och gjorde ultraljud på hasen, det var ua. Men hon haltade på det benet. Dom tog ur vätska från gallan som var orangefärgad också...
Hon blev insatt på metacam i 10 dagar samt sjukdagen i tre veckor.
Där kommer vi till det stora problemet. Jag kan inte ha henne i sjukhage! Hon blir sur, rastlös och orolig. Det blir inte bättre när hennes kompis rymmer ut ur sin hage för han blir orolig när han går själv...
Släppte ihop dom i en lite större hage tillsammans vilket gör henne mycket lugnare och tillfreds.
Däremot är kompisen lite dominant så han vallar gärna runt henne när dom inte har så stor hage. Så nu funderar jag på att släppa dom i deras vanliga stora gräshage, för att det ska bli så lugnt för henne som möjligt.
MEN, hon är fortf gallig över hasen, men piggare och gladare. Personligen är jag lite mot sjukhage (om det inte verkligen behövs naturligtvis) då jag tycker det är bättre att dom rör på sig, speciellt när det handlar om svullnader. Men jag vill samtidigt inte förvärra det. Är det någon som varit med om liknande? Eller som är duktig på det här med gallor?
Behöver lite tips o råd, innan jag sliter mitt hår!
Ring veterinären och säg som det är, denne kanske har annat förslag ?
 
Du har fått ordination av din veterinär. Hästen är behandlad.

SJÄLVKLART följer man ordinationen. Hästen ska gå i sjukhage, konstigare än så är det inte.

Det var oerhört förenklat! Och inte är det självklart att veterinärens ordination alltid är den bästa för hästen. Det är trots allt ägaren som känner hästen. Jag brukar i alla fall alltid föra en dialog med mina veterinärer, och då är det inte alls säkert att den slutgiltiga behandlingen blir den som veterinären sagt från början...
 
Jag brukar i alla fall alltid föra en dialog med mina veterinärer, och då är det inte alls säkert att den slutgiltiga behandlingen blir den som veterinären sagt från början...

Då för man dialog med veterinär. Att gå emot givna direktiv kan i slutet göra att försäkringen inte täcker.
 
hej! I tisdags så åkte jag till veterinären med mitt 18 åriga varmblodssto. Hon var svullen i hasen vä bak. En månad tidigare hade hon likadant samt hög feber, då behandlades hon med metacam och penicillin intramuskulärt i fem dagar, då gick svullnaden ner.
Men nu var den alltså tillbaka. Upptäckte det på måndagskvällen då hon också var vinglig i gången samt verkade smärtpåverkad.

Hos vet. Röntgades hon och gjorde ultraljud på hasen, det var ua. Men hon haltade på det benet. Dom tog ur vätska från gallan som var orangefärgad också...
Hon blev insatt på metacam i 10 dagar samt sjukdagen i tre veckor.
Där kommer vi till det stora problemet. Jag kan inte ha henne i sjukhage! Hon blir sur, rastlös och orolig. Det blir inte bättre när hennes kompis rymmer ut ur sin hage för han blir orolig när han går själv...
Släppte ihop dom i en lite större hage tillsammans vilket gör henne mycket lugnare och tillfreds.
Däremot är kompisen lite dominant så han vallar gärna runt henne när dom inte har så stor hage. Så nu funderar jag på att släppa dom i deras vanliga stora gräshage, för att det ska bli så lugnt för henne som möjligt.
MEN, hon är fortf gallig över hasen, men piggare och gladare. Personligen är jag lite mot sjukhage (om det inte verkligen behövs naturligtvis) då jag tycker det är bättre att dom rör på sig, speciellt när det handlar om svullnader. Men jag vill samtidigt inte förvärra det. Är det någon som varit med om liknande? Eller som är duktig på det här med gallor?
Behöver lite tips o råd, innan jag sliter mitt hår!
Gör en sjukhage i vanliga hagen. Avgränsa så att den andra hästen inte kan driva runt den skadade men så att dom är nära ändå.
 
Dela av hagen så dom går bredvid varandra? Om det är bra för svullnader med rörelse beror ju helt på vad svullnaden beror på. Prata med veterinären och hör. I värsta fall så kan du ju ge lite lugnande under tiden hästen står i sjukhagen så den kan slappna av lite och inte stressa så.
 
Då för man dialog med veterinär. Att gå emot givna direktiv kan i slutet göra att försäkringen inte täcker.
Det där stämmer faktiskt inte alls. Iallafall Agria är helt inne på att man gör det som är bäst för den enskilde individen, ingen tjänar på att stänga in en sparkande galning i boxen som sparkar sönder sina ben, eller ställa en häst i liten sjukhage ifall den springer runt och är tokig där hela dagarna. Försäkringsbolaget kan ju oavsett aldrig ändå veta hur man haft hästen hemma så dom lägger inte någon större vikt på det. Huvudsaken för dom är ju att man åker till veterinär, behandlar osv.

Även dom flesta veterinärer verkar vara inne på att göra det som är bäst för individen. Allt är inte optimalt tyvärr och man gör så gott man kan. Dock så bör man rådgöra med veterinären och fråga vad veterinären har för idé, dom kan faktiskt ha en hel del idéer. Det är ju tråkigt och dumt att ljuga om hur man har haft hästen hemma.
 
Det där stämmer faktiskt inte alls. Iallafall Agria är helt inne på att man gör det som är bäst för den enskilde individen, ingen tjänar på att stänga in en sparkande galning i boxen som sparkar sönder sina ben, eller ställa en häst i liten sjukhage ifall den springer runt och är tokig där hela dagarna. a.

Bolagen är mycket tydliga i sina villkor, man ska följa medicinsk praxis för att försäkringen ska gälla. I det här fallet är det veterinärens ordinationer. Sedan kan man i samtal med veterinär komma fram till en lämpligare ordination.

En ledbehandlad häst som springer fritt i hagen - nej, det är inget som jag förespråkar. Även om jag heller inte tycker boxvila är något gott alternativ om man inte har benbrott eller senskador.
 
Bolagen är mycket tydliga i sina villkor, man ska följa medicinsk praxis för att försäkringen ska gälla. I det här fallet är det veterinärens ordinationer. Sedan kan man i samtal med veterinär komma fram till en lämpligare ordination.

En ledbehandlad häst som springer fritt i hagen - nej, det är inget som jag förespråkar. Även om jag heller inte tycker boxvila är något gott alternativ om man inte har benbrott eller senskador.
Som sagt så har jag pratat med Agria om det för jag var i samma situation, hästen hade halvt ihjäl sig i boxen och sjukhage. Och sen när jag fick ta bort honom av en annan skada senare samma år så följde inte jag råden då heller då jag inte ansåg det va värdigt för honom, jag ville inte att han skulle gå igenom en sådan boxvistelse igen och han gick i stor hage och det var inga problem att få ersättning för allt ändå. Han hade förmodligen levt lite längre om jag följt allt optimalt. Då handlade det ändå om ganska så mycket pengar i både i liv och behandling.

Men som jag skrev, man får prata med veterinären och fråga hur den tycker man bör göra, det är som sagt otroligt få veterinärer som förespråkar sjukhage och box om hästen har halvt ihjäl sig och drar upp skadorna. Säger man ingenting till veterinären så kan den ju heller inte ge några andra förslag. Både veterinärer och försäkringsbolag vet om att hästar är individer och att alla kräver olika saker för att hålla sig lugna. Är det extremt viktigt så finns det ju trots allt lugnande man kan ge dom.

Och försäkringsbolaget kan aldrig någonsin veta hur man behandlar hästen hemma. Dom kan inte ha åsikter om något dom inte vet något om. Därför som dom sa till mig lägger dom inte någon större betydelse där.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
542
Senast: Sirap
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
917
Senast: Habina
·
Hästvård Hej! Ska försöka vara kortfattad. Gäller ett sto på 10 år. Tävlad upp till MSV dressyr. Haft artros konstaterat i vä bak sedan hon var 5...
Svar
4
· Visningar
1 441
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 371
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp