Häst i trädgården en månad?

Sanibel

Trådstartare
:) Hej! Jag funderar på att hyra häst en månad i sommar. Tyvärr har grannen fullt i sitt stall och jag överväger nu att kanske göra en hage i vår trädgård, och förstås låna/hyra ett sällskap till hästen.

Jag skulle uppskatta att jag kunde få till en hage som är ca 1500 kvm- alltså inte jättestor men den är kuperad och lummig, typ ängsmark med mycket gräs men även ängsblommor, äppelträd, körsbärsträd och syrén. Jag tror att man haft får eller kor på denna plats för typ 20+ år sen.

Min fråga är om det skulle vara möjligt/lämpligt att ha en liten häst + A-ponny eller liten häst + C/D-ponny där i en månad (juli) dygnet runt? Tänker dels på om betet skulle räcka utan att de ger sig på träd/buskar? Och vilka växter bör jag se upp med? Hittar varken syrén eller körsbär i SVAs lista över giftiga växter. :confused:

Jag kommer såklart att rida nästan varje dag (uteritter) så de kommer få röra på sig väldigt ofta och mycket under månaden. (A-ponny skulle tömköras).

Tacksam för funderingar och erfarenheter! :heart)
 
Betet lär inte räcka så buskar/träd ligger nog risigt till. Du kan ju alltid köpa hem hö att ge lite av varje dag från första dagen så finns det alternativ.

Jag hägnar in min tomt sommartid och kopplar ihop med annan hage, dels för få mer bete och dels för att slippa klippa jättetomten jag inte använder. Har syren i den hagen men har inte märkt att hästarna äter av den. Å andra sidan växlar jag med flera hagar så att betet aldrig tar slut. Vad gäller andra växter har jag inte så stor koll.
 
Håller med @Marita73 . Gräset kommer INTE att räcka. Du kommer att behöva stödfodra. Sedan ska väl inte gräsmattegräs vara speciellt nyttigt, men det låter ju inte som om detta är en "vanlig" gräsmatta? Jag skulle hur som helst se det som en rasthage, och inte ens kalla det bete.
 
Klipps gräset i vanliga fall? Isåfall finns det risk för mjöldagg i gräset vilket inte är bra för hästarna. Om betet skulle räcka beror dels på vad som växer och dels på hur torrt det blir men chansen att det kommer räcka är liten. Växer det mycket som inte hästarna äter och/eller blir väldigt torrt så kan det bli för dåligt och är det rent gräs så kan det bli för häftigt för de hästar du beskriver. Du bör också vara medveten om att du kommer få återställa om det ska bli gräsmatta igen sedan. Hästar sliter på marken, det blir hål osv. så du lär få både fylla i jord och så om gräs efteråt. Du får också räkna med att hästarna går illa åt träd och buskar.
 
Det är ju en liten hage, till ytan som två paddockar. Dessutom många träd på ytan, det ger mindre utrymme att sträcka ut fritt för hästen (i valfri gångart). Med ytterligare en häst är det nog inte att betrakta som bete, utan rasthage med gräs. Gräset kommer dock ta slut snabbt med två hästar dygnet runt på ytan.

Jag hade varit tveksam till att hyra ut häst till de förutsättningarna.
 
:) Hej! Jag funderar på att hyra häst en månad i sommar. Tyvärr har grannen fullt i sitt stall och jag överväger nu att kanske göra en hage i vår trädgård, och förstås låna/hyra ett sällskap till hästen.

Jag skulle uppskatta att jag kunde få till en hage som är ca 1500 kvm- alltså inte jättestor men den är kuperad och lummig, typ ängsmark med mycket gräs men även ängsblommor, äppelträd, körsbärsträd och syrén. Jag tror att man haft får eller kor på denna plats för typ 20+ år sen.

Min fråga är om det skulle vara möjligt/lämpligt att ha en liten häst + A-ponny eller liten häst + C/D-ponny där i en månad (juli) dygnet runt? Tänker dels på om betet skulle räcka utan att de ger sig på träd/buskar? Och vilka växter bör jag se upp med? Hittar varken syrén eller körsbär i SVAs lista över giftiga växter. :confused:

Jag kommer såklart att rida nästan varje dag (uteritter) så de kommer få röra på sig väldigt ofta och mycket under månaden. (A-ponny skulle tömköras).

Tacksam för funderingar och erfarenheter! :heart)
Nej, inte en chans. Det är lika stort som min villatomt och jag skulle inte ens drömma om det. Oavsett bete eller ej.
 
Betet lär inte räcka så buskar/träd ligger nog risigt till. Du kan ju alltid köpa hem hö att ge lite av varje dag från första dagen så finns det alternativ.

Jag hägnar in min tomt sommartid och kopplar ihop med annan hage, dels för få mer bete och dels för att slippa klippa jättetomten jag inte använder. Har syren i den hagen men har inte märkt att hästarna äter av den. Å andra sidan växlar jag med flera hagar så att betet aldrig tar slut. Vad gäller andra växter har jag inte så stor koll.

Tack för att du delar med dig av din erfarenhet. Ja, att koppla ihop med en större hage är ju att föredra. Jag ska prata med bonden som har kohagar som gränsar till vår tomt, men sist jag frågade var han lite kinkig..
 
Håller med @Marita73 . Gräset kommer INTE att räcka. Du kommer att behöva stödfodra. Sedan ska väl inte gräsmattegräs vara speciellt nyttigt, men det låter ju inte som om detta är en "vanlig" gräsmatta? Jag skulle hur som helst se det som en rasthage, och inte ens kalla det bete.

"Trädgård" var nog lite fel benämning av mig. Nej det är inte en gräsmatta och har aldrig varit utan det är snarare en äng som får knähögt gräs som vi ibland slår av med lie ;)
 
"Trädgård" var nog lite fel benämning av mig. Nej det är inte en gräsmatta och har aldrig varit utan det är snarare en äng som får knähögt gräs som vi ibland slår av med lie ;)
Dock är 1500 kvm för lite oavsett hagtyp. Alla bestämmer själva (tyvärr ;)) men din plätt kommer aldrig räcka för bete ens dagtid. Utan hö flera ggr dagligen utom möjligtvis första veckan är de du får räkna med.
 
Klipps gräset i vanliga fall? Isåfall finns det risk för mjöldagg i gräset vilket inte är bra för hästarna. Om betet skulle räcka beror dels på vad som växer och dels på hur torrt det blir men chansen att det kommer räcka är liten. Växer det mycket som inte hästarna äter och/eller blir väldigt torrt så kan det bli för dåligt och är det rent gräs så kan det bli för häftigt för de hästar du beskriver. Du bör också vara medveten om att du kommer få återställa om det ska bli gräsmatta igen sedan. Hästar sliter på marken, det blir hål osv. så du lär få både fylla i jord och så om gräs efteråt. Du får också räkna med att hästarna går illa åt träd och buskar.

Nej gräset har aldrig klippts där. Det blir ungefär knähögt och ibland har vi slagit av det med lie. Det är ingen "finträdgård" utan det är som en vildäng och vildsvinen har redan varit där och bökat en gång så att hästarna sliter på det är inga problem. Det handlar ju bara om en månad trots också så tid för återställning finns ju.
 
Det är ju en liten hage, till ytan som två paddockar. Dessutom många träd på ytan, det ger mindre utrymme att sträcka ut fritt för hästen (i valfri gångart). Med ytterligare en häst är det nog inte att betrakta som bete, utan rasthage med gräs. Gräset kommer dock ta slut snabbt med två hästar dygnet runt på ytan.

Jag hade varit tveksam till att hyra ut häst till de förutsättningarna.

Tack för din kommentar. Ja det handlar om en liten rasthage snarare, men i och med att det handlar om bara en månad så funderade jag på möjligheten även om jag önskar vi hade en stor sommarhage. Jag ska prata med bonden som har kor bredvid vår tomt, om jag kan få låna en bit mark att koppla ihop med vår tomt. Det vore ju en bra lösning! ;)
 
Nej, inte en chans. Det är lika stort som min villatomt och jag skulle inte ens drömma om det. Oavsett bete eller ej.

Tack för din kommentar. Varför säger du tvär-nej? (Av nyfikenhet) Storleksmässigt handlar det om en hage som är tre gånger större än minsta tillåtna yta, och under en väldigt begränsad period. Det är därför jag funderar över möjligheten. ;)
 
Dock är 1500 kvm för lite oavsett hagtyp. Alla bestämmer själva (tyvärr ;)) men din plätt kommer aldrig räcka för bete ens dagtid. Utan hö flera ggr dagligen utom möjligtvis första veckan är de du får räkna med.

Okej, tack för kommentar ;) Att stödutfodra med hö får jag räkna med alltså, men det känns ju tråkigt mitt i sommaren. Jag ska höra med bonden bredvid om jag kan låna en större hage och koppla ihop med vår tomt. Det skulle ju bli toppen!
 
Tack för din kommentar. Varför säger du tvär-nej? (Av nyfikenhet) Storleksmässigt handlar det om en hage som är tre gånger större än minsta tillåtna yta, och under en väldigt begränsad period. Det är därför jag funderar över möjligheten. ;)
För den är fortfarande väldigt liten, oavsett lag, betet kommer inte räcka, du har antagligen inget stall eller vindskydd om det skulle hända nåt, eftersom du kommer behöver fodra behöver du köpa in och förvara hö. Nä, tror de blir ett dåligt alternativ helt enkelt. Bättre att du hyr in dig nånstans :).
 
:D
För den är fortfarande väldigt liten, oavsett lag, betet kommer inte räcka, du har antagligen inget stall eller vindskydd om det skulle hända nåt, eftersom du kommer behöver fodra behöver du köpa in och förvara hö. Nä, tror de blir ett dåligt alternativ helt enkelt. Bättre att du hyr in dig nånstans :).

Tack, sjukt bra argument faktiskt! :D Allvarligt talat, tack, det är just därför jag startade tråden. Jag vill höra vad andra tycker och tänker innan jag gör något potentiellt dumt. :o Rent teoretiskt är det alltså möjligt att ha dem på tomten, men inte direkt lämpligt! Jag får helt enkelt kolla på alternativ. Bästa alternativet jag har är att fråga bonden bredvid om jag kan få hyra en större hage att koppla ihop med vår tomt (vil gärna ha dem nära). Annars får jag fråga runt i stallen häromkring men då krävs ofta en lång cykeltur eller bil för att ta sig dit... hmm....
 
Har grannen inte plats för bete?

Du har flera problem med trädgårdshangen. Du kommer inte behöva tillskottsfodra, du kommer behöva fodra fullt ut med hö. Det i sig är ingen fara om den som lånar ut är okej med det.

Men de ska kunna sträcka ut i alla gångarter i hagen - kan de det? Sen så blir det en blöt sommar kommer underlaget blir väldigt dåligt och det är heller inte okej. Lagen kräver även att du har möjlighet att ta in hästarna i stall om de skulle skadas. Och även om du i ett sånt läge kanske kan skicka hem, så om de får ett sår eller kolik så de måste kunna tas in för veterinären att behandla, hindras från att äta om kolik osv.

Dessutom är ytan för liten tycker jag för att släppa ihop okända hästar.

Det bästa är att du hittar någon annanstans att ha hästen du ska låna. Sen kan du om du vill hägna in trädgårdshage och rida dit med hästen över dagen och låta den beta om du vill.
 
Jag ser ju det som rätt mycket meck att förvara foder och grejor utan att ha tillgång till ordentliga utrymmen. Och sedan behövs ju plats för vård, skadade hästar och t ex hovslagare.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej. Det har börjat talas om att flytta till England. Jag har en D-ponny (som inte tål att gå på gräs pga fång). Hon är 16 år gammal och...
2
Svar
22
· Visningar
2 997
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 476
Trädgård & Växter Vi flyttade in i nya huset för lite drygt två månader sedan. Min erfarenhet av växter sträcker sig till krukväxter som inte blommar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 026
Senast: labb
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag ska förmodligen inom några år ta över mina föräldrars ena gård, och funderar för fullt på vilken verksamhet man skulle kunna ha...
Svar
11
· Visningar
2 010
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Rallylydnad
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp