Häst i trädgården en månad?

Har grannen inte plats för bete?

Du har flera problem med trädgårdshangen. Du kommer inte behöva tillskottsfodra, du kommer behöva fodra fullt ut med hö. Det i sig är ingen fara om den som lånar ut är okej med det.

Men de ska kunna sträcka ut i alla gångarter i hagen - kan de det? Sen så blir det en blöt sommar kommer underlaget blir väldigt dåligt och det är heller inte okej. Lagen kräver även att du har möjlighet att ta in hästarna i stall om de skulle skadas. Och även om du i ett sånt läge kanske kan skicka hem, så om de får ett sår eller kolik så de måste kunna tas in för veterinären att behandla, hindras från att äta om kolik osv.

Dessutom är ytan för liten tycker jag för att släppa ihop okända hästar.

Det bästa är att du hittar någon annanstans att ha hästen du ska låna. Sen kan du om du vill hägna in trädgårdshage och rida dit med hästen över dagen och låta den beta om du vill.

Grannen har sina hästar i en del av en kohage och den bonden vill inte låna ut mer mark
tyvärr :(

Fodra med hö skulle jag garanterat behöva göra vilket förstås känns tråkigt mitt i sommaren...

Stäcka ut i alla gångarter skulle de kunna göra, men jag kommer som sagt rida ut med dem nästan varje dag också så jag tror inte de skulle bli understimulerade.

Att underlaget skulle bli dåligt tror jag inte är så stor risk. Dels handlar det om en månad, juli, och sen sluttar det en del så dräneringen är toppen.

Tillgång till sjukbox finns om det skulle vara så, och hästarna går tillsammans sedan tidigare.

Men ja, det är ju inte idealt och jag letar alternativ för fullt! :) Tack för din kommentar!
 
Jag ser ju det som rätt mycket meck att förvara foder och grejor utan att ha tillgång till ordentliga utrymmen. Och sedan behövs ju plats för vård, skadade hästar och t ex hovslagare.

Vi har en ganska stor verkstad där jag kan förvara fodet och grejer. Plats för vård/skadade hästar finns och hovslagare är ej aktuellt eftersom det handlar om en månad. Ev. tappsko kan jag fixa själv och behövs ny sko kan jag låna stall tillfälligt.
 
Finns det verkligen ingen annan i närheten som har bete som du kan hyra in ponnyn på? en så liten yta kommer bli upptrampad ganska snart - dvs regnar det lite blir det lervälling :p
 
Finns det verkligen ingen annan i närheten som har bete som du kan hyra in ponnyn på? en så liten yta kommer bli upptrampad ganska snart - dvs regnar det lite blir det lervälling :p

Jag har frågat runt efter både stall-/hagplats och mark att hyra men går bet överallt. Helt sanslöst! Stallen och sommarbetena häromkring är fulla och många av markerna är naturvårdsmarker eller odlade åkrar. Visst skulle det säkert finnas om jag tittade på ställen längre härifrån, men i och med att jag bara hade tänkt hyra häst under en kortare period skulle jag föredra att ha den/dem så nära som möjligt. En upptrampad tomt vill man ju helst undvika...
 
:) Hej! Jag funderar på att hyra häst en månad i sommar. Tyvärr har grannen fullt i sitt stall och jag överväger nu att kanske göra en hage i vår trädgård, och förstås låna/hyra ett sällskap till hästen.

Jag skulle uppskatta att jag kunde få till en hage som är ca 1500 kvm- alltså inte jättestor men den är kuperad och lummig, typ ängsmark med mycket gräs men även ängsblommor, äppelträd, körsbärsträd och syrén. Jag tror att man haft får eller kor på denna plats för typ 20+ år sen.

Min fråga är om det skulle vara möjligt/lämpligt att ha en liten häst + A-ponny eller liten häst + C/D-ponny där i en månad (juli) dygnet runt? Tänker dels på om betet skulle räcka utan att de ger sig på träd/buskar? Och vilka växter bör jag se upp med? Hittar varken syrén eller körsbär i SVAs lista över giftiga växter. :confused:

Jag kommer såklart att rida nästan varje dag (uteritter) så de kommer få röra på sig väldigt ofta och mycket under månaden. (A-ponny skulle tömköras).

Tacksam för funderingar och erfarenheter! :heart)

Två a-ponnyer på sån o-odlad /vildträdgård/ängsmark du beskriver där får etc betat tidigare år osv, lär inte trampa sönder marken särskilt på 4 veckor .... knappast ngn större ponny heller .

Däremot är du ju väldigt sent ute att leta efter hyrhästar NU och ffa inte veta riktigt hur du bäst isåfall ska hålla dem osv ...
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej. Det har börjat talas om att flytta till England. Jag har en D-ponny (som inte tål att gå på gräs pga fång). Hon är 16 år gammal och...
2
Svar
22
· Visningar
3 004
Hästhantering Jag har för 3 mån sen köpt min första egna häst, ett 8-årigt sto, polsk import (polsk angloarab). Jag har hållt på med många hästar med...
3 4 5
Svar
80
· Visningar
15 600
Trädgård & Växter Vi flyttade in i nya huset för lite drygt två månader sedan. Min erfarenhet av växter sträcker sig till krukväxter som inte blommar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 057
Senast: labb
·
Ekonomi & Juridik Hej! Jag ska förmodligen inom några år ta över mina föräldrars ena gård, och funderar för fullt på vilken verksamhet man skulle kunna ha...
Svar
11
· Visningar
2 044
Senast: WBanna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp