Häst sätter ena bakbenet utanför frambenet

imac

Trådstartare
Jag måste vara världens sämsta hästägare. Våran Ponny går snett, och jag vet inte varför hon går så.
:(
Vänster bakhov hamnar i vänster framhovens spår men höger bakben hamnar ungefär 15 cm utanför höger framhov. Vad kan det bero på? Varför hamnar högra bakhoven inte i samma spår som framhoven? Hon rör sig så i alla gångarter.

/Förvirrad och värdelös hästägare
:(
 
Jag måste vara världens sämsta hästägare. Våran Ponny går snett, och jag vet inte varför hon går så.
:(
Vänster bakhov hamnar i vänster framhovens spår men höger bakben hamnar ungefär 15 cm utanför höger framhov. Vad kan det bero på? Varför hamnar högra bakhoven inte i samma spår som framhoven? Hon rör sig så i alla gångarter.

/Förvirrad och värdelös hästägare
:(


Om hästen går så pass snett låter det som den även har en sk rörelsestörning, kanske även att den faktiskt är halt även om det inte är tydligt i sak. Bakbenshältor är ibland svåra att se om man är ovan osv, tycker det är rätt att låta en veterinär titta på hästen så ni får lite input.
 
Våran ena häst gick så när vi köpte honom. Böjd åt vänster och satte höger bak under kroppen medan vänster bak utanför. Vi förstod ju givetvis att något var tokigt.

Han var sned i ryggen, en gammal låsning uppe i länden. Följde man utskotten på hans ryggrad (man skall kunna känna dom på sidan av ryggraden) så plötsligt i länden försvann utskotten en liten bit. Ryggkotorna hade roterat lite då en muskel krampaktigt höll dom snett. Det tog flera behandlingar av akupunktur och kiropraktik men han blev rak tillslut!

Åk till en veterinär o kolla efter hälta (våran var ju bes utan anmärkning inkl böjprov). Hittar dom ingen hälta uppsök en kiropraktor, equiterapeut eller osteopat
 
Tusen tack för era svar och stöttningar!

Har varit på kliniken och en kiropraktor på Strömsholm har gått igenom henne. Kiropraktorn fann inga fel alls, inte ens en liten stelhet. Hon var extremt rörlig och jämt musklad.

Däremot paddlar hon med bakbenen, lyfter inte upp bakbenen och det är därför bakbenet kommer på utsidan utav frambenet. Röntgade haserna och allt såg fint ut, inge spatt som vet. Först trodde då spatt-hästar tydligen kan röra sig paddligt.

Tillbaka på ruta ett, vad tusan är fel? Samt vad kan jag göra för att hjälpa/ändra hennes paddliga gång?
 
Tusen tack för era svar och stöttningar!

Har varit på kliniken och en kiropraktor på Strömsholm har gått igenom henne. Kiropraktorn fann inga fel alls, inte ens en liten stelhet. Hon var extremt rörlig och jämt musklad.

Däremot paddlar hon med bakbenen, lyfter inte upp bakbenen och det är därför bakbenet kommer på utsidan utav frambenet. Röntgade haserna och allt såg fint ut, inge spatt som vet. Först trodde då spatt-hästar tydligen kan röra sig paddligt.

Tillbaka på ruta ett, vad tusan är fel? Samt vad kan jag göra för att hjälpa/ändra hennes paddliga gång?
När jag köpte en av mina hästar gick hon väldigt bredbent bak. Hon var besiktigad på en bra klinik och även om jag tyckte det var skumt ville jag ha henne så eftersom veterinären bara konstaterade att hon 'var sån' köpte jag henne. Efter att ha haft henne ett halvår bröt hon hovbenet och vilade i ett halvår. När jag satte igång henne var hon ganska oren bak. Min vet tyckte vi kunde ge henne en kur metacam eftersom han menade att hon sannolikt dragit på sig nån ledinflammation under vilan. Så vi gav metacam i 10 dar om jag minns rätt, och efter det satte vi igång henne. Mycket markarbete i kapson, mycket promenader och skrittarbete. Efter ett halvår rörde hon sig helt normalt och det gör hon fortfarande. Jag vet inte riktigt vad som hände men så var det i alla fall. Kanske hade hon en skada när jag köpte henne som hon hanterat genom att lägga sig till med ett speciellt rörelsemönster.

Så om inte Strömsholm hittade något speciellt kanske de ändå skulle kunna tänka sig att skriva ut nåt anti-inflammatoriskt för att testa?
 
Tusen tack för era svar och stöttningar!

Har varit på kliniken och en kiropraktor på Strömsholm har gått igenom henne. Kiropraktorn fann inga fel alls, inte ens en liten stelhet. Hon var extremt rörlig och jämt musklad.

Däremot paddlar hon med bakbenen, lyfter inte upp bakbenen och det är därför bakbenet kommer på utsidan utav frambenet. Röntgade haserna och allt såg fint ut, inge spatt som vet. Först trodde då spatt-hästar tydligen kan röra sig paddligt.

Tillbaka på ruta ett, vad tusan är fel? Samt vad kan jag göra för att hjälpa/ändra hennes paddliga gång?
Du själv då? Jag får arbeta på att sträcka ut vänster sida då får jag en rak häst. Trist , eller hur. Gå och kolla dig hos kiropraktor så du inte är sned. Är du sned så är det bra att veta och försöka att jobba med.
 
Tusen tack för era svar och stöttningar!

Har varit på kliniken och en kiropraktor på Strömsholm har gått igenom henne. Kiropraktorn fann inga fel alls, inte ens en liten stelhet. Hon var extremt rörlig och jämt musklad.

Däremot paddlar hon med bakbenen, lyfter inte upp bakbenen och det är därför bakbenet kommer på utsidan utav frambenet. Röntgade haserna och allt såg fint ut, inge spatt som vet. Först trodde då spatt-hästar tydligen kan röra sig paddligt.

Tillbaka på ruta ett, vad tusan är fel? Samt vad kan jag göra för att hjälpa/ändra hennes paddliga gång?

Dressyr, gärna på töm. Med hjälp av sidvärtrörelser, gärna på böjda spår, kan du kontrollera bakbensrörelsen så hon går mer "smalspårigt". Töm eller från marken är bra, för då kan du observera steget hela tiden.
 
Metacam åt hon i 10 dagar, men märkte ingen skillnad. Har pratat med ägaren innan mig och hästen har alltid haft en paddlig gång (Köptes som tvååring). Skall börja tömköra henne och verkligen försöka hitta någon som är duktig på dressyr som kan hjälpa mig, håller bara på med mys/skogskörning så dressyr o det är helt nytt för mig. Jag rider nästan aldrig henne och om jag gör det så blir det bara en kortare skritt runt gården. Har sett att på mindre volter så kan hon "krypa" ihop och baksteget blir väldigt kort och orytmiskt.
 
Hon tycker inte om att lyfta bakbenen vid arbete. Gå över bomar och hoppa lägre (ca 20 cm) hinder kan hon inte, bakbenen drar ner hinderna och bomarna flyttar sig.
 
Jag hade faktiskt åkt och bett dem kolla bakkärran. Det är ju uppenbart att något är rejält fel. Bakknän är inte helt ovanligt, men väldigt svårt att diagnosticera emellanåt.
 
Metacam åt hon i 10 dagar, men märkte ingen skillnad. Har pratat med ägaren innan mig och hästen har alltid haft en paddlig gång (Köptes som tvååring). Skall börja tömköra henne och verkligen försöka hitta någon som är duktig på dressyr som kan hjälpa mig, håller bara på med mys/skogskörning så dressyr o det är helt nytt för mig. Jag rider nästan aldrig henne och om jag gör det så blir det bara en kortare skritt runt gården. Har sett att på mindre volter så kan hon "krypa" ihop och baksteget blir väldigt kort och orytmiskt.

Jag är verkligen ingen expert, men har ett litet tips. När du kör ponnyn, vad händer om du arbetar med att rakrikta. Av erfarenhet brukar det hända ganska mycket med både häst och kusk när man jobbar med just raktriktning. Hon kanske går och lullar framför vagnen, och du kanske tillåter lullandet. Inget fel med det, men om du börjar så smått börjar
med till exempel raktriktning, så kommer hästen börja jobba lite mera aktivt. Ju mera aktivt hästen arbetar ju mera muskler sätter hon, vilket kan hjälpa till att få henne att orka arbeta korrekt.
Förutsatt att hon inte har ont.

Vad säger hovslagaren, de brukar vara bra på sådant här? I allafall min.
Lycka till
 
Hej!
Är det alltså bara vid ridning/tomkörning hästen går så?
Eller gör den detsamma även i hagen.

Bra att du kollat med både veterinär och kiropraktor då vet du ju att det inte ´är något som gör uppenbart ont som du missat.
Ont kan ponnyn naturligtvis ha, men inte en rejäl bakbenshälta eller dylikt :)

Vilket län/kommun bor du i? Kanske lättare att ge tips om man vet vilka resurser du har nära dig.
 
Ber om ursäkt för att jag inte har svarat. Jag har totalt tappat intresset:cry: Åkte in på kliniken igen, röntgad i has och knän ua. Reagerar på små volter då baksteget blir kort och "upphakat" men på rakt spår ua. Åkte hem utan att någonting gjordes.

Jag har kört henne två gånger under dessa månader, sista gången hörde jag hur hon drog ena hoven. Sakta farter går bra, mellan farter travar hon orent och i snabbare farter travar hon bra. Travar orent i mellanfarterna när hon skall "växla upp/ner". Höger bakben hamnar utanför frambenet men det kändes som att hon släpade/drog vänster bakben. Hon går alltid såhär, dvs både under arbete och i hagen. Tyckte hon kändes lite gallig i hasen häromdagen men idag kände jag ingenting. Har en duktig hovslagare, men tyvärr vet han inte heller vad som är fel. Har provat med andra skor men ingen skillnad, vare sig hon går barfota eller med skor.
 
@imac Har man uteslutit lindrigare patellaupphakningar? Om hästen inte har så stora problem att benet blir helt stelt kan det synas som snubbliga, lite släpande bakben.
 
Flera månader har gått och vi stampar ännu på samma ställe:(

Bor på en ö så tyvärr är utbudet litet, skall isåfall vara att jag åker över till fastlandet men frågan är till vem?

Åkte in till kliniken igen, ingenting hittas mer än att något är fel.
Tog ut en tjej som kör laser och akupunktur, när hon klämde på korset så pep hästen och sparkade bakut. Tjejen säger till mig direkt efter sparken att gå/springa varpå hästen visar en rejäl hälta på vänster kota fram! Vad tusan kommer det ifrån?!:cry: Armbågen? Hon satt även fast i bogen.

Snälla hjälp mig, Jag har totalt slut på idéer och ingen här vet vad som är fel:cry:
 
Ja, du måste få hjälp av en bättre veterinär som kan hjälpa er. Om det innebär att ni måste åka längre så gör det, så här kan ni ju inte ha det.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
20 188
Senast: kolblakkur
·
Hästvård Jag har lite problem som jag känner att jag måste få lufta då det känns som om jag håller på att bli knäpp av detta. För att dra lite...
Svar
7
· Visningar
2 722
Senast: Smallgot
·
Dressyr Jag jobbar just nu väldigt mycket med grunderna och rakriktningen på min häst, försöker stärka hans svaga vänster bakben. Det är i...
Svar
14
· Visningar
2 926
Senast: SiZo
·
Hästvård Tänkte höra med er som har mer erfarenhet av ledproblem än jag, vad ni tror om framtidsutsikterna för den här hästen...
2
Svar
38
· Visningar
7 046
Senast: Ingela_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp