Bukefalos 28 år!

Häst sätter ena bakbenet utanför frambenet

Säger som övriga, ni måste till en vettig klinik med kunnig vet som har utrustning och kunskap att kunna göra en ordentlig och utförlig utredning, allt annat är otänkbart. Om du måste åka långt så är det så, bara att bita i det kanske lite sura äpplet och se till att få klarhet en gång för alla. Hoppas ni kommer till någon som kan ge dig svar och förhoppningsvis hjälp!
 
Kanske ni inte är intresserad utav hur det går, men jag uppdaterar iallafall;)

Kollade upp henne igen, vet böjde igenom alla ben och hon visade inga tecken på hälta. Sen böjde han höger framkota, vrål halt och kunde knappt gå. Hältan släppte strax därefter och sedan gick hon som vanligt. Vi behandlade henne i kotan och då hoppades jag på att allt var över. Men icke:cry:

Har kört henne en gång efteråt i "lull" fart och då travade hon som hon brukar, höger bakhov utanför framhoven och skumpade några steg orent med rumpan. Dagen efter var hon gallig och svampig ovanför höger bakkota (kotskensidan tror jag det heter?) för att sedan dagen efter det vara helt borta till att gallan har kommit och gått.. Gallan kommer och går trots att hon bara vilar.

Har fått tid bokad på klinik och då är det röntgen utav alla kotorna som gäller, hoppas verkligen vi hittar svaret!

Vad kan det vara som spökar när det blir såhär?:(
 
Det kan vara otroligt mycket, och inte helt osannolikt en primärhälta som sedan givit sekundärsymtpom (lös benbit i hasen som ger diagonal frambenshälta för att ge ett exempel).

Tyvärr är jättemånga veterinärer urusla på att se delupplösta benbitar i hasleder vilket kan leda till att många hästar får återkommande problem eftersom det faktiskt inte är rent i leden.

Nu spekulerar jag absolut inte om just ditt fall, utan mer allmänt att det är problem om man inte hittar rätt veterinär (@Skaune har erfarenhet av detta vet jag).
 
Det kan vara otroligt mycket, och inte helt osannolikt en primärhälta som sedan givit sekundärsymtpom (lös benbit i hasen som ger diagonal frambenshälta för att ge ett exempel).

Tyvärr är jättemånga veterinärer urusla på att se delupplösta benbitar i hasleder vilket kan leda till att många hästar får återkommande problem eftersom det faktiskt inte är rent i leden.

Nu spekulerar jag absolut inte om just ditt fall, utan mer allmänt att det är problem om man inte hittar rätt veterinär (@Skaune har erfarenhet av detta vet jag).

Väldigt intressant! Har inte alls tänkt på att det kan vara lösa benbitar och diagonal hälta.

Hon är röntgad i haserna och knäna, ua. Röntgade för att utesluta spatt och det har hon inte. Hon går väldigt stelt, som att hon paddlar/inte vill sträcka ut bakbenen. Vilken klinik är bäst på avläsning utav benbitar? Kanske dom hittar något som våran veterinär har missat, om jag sänder dom plåtarna.

Hoppas verkligen att vi hittar felet så hon kan bli frisk.
 
Jag ville egentligen bara skriva att du verkligen inte kan klassas som dålig hästägare.
Du upptäckte detta tidigt, förstod att det inte stod rätt till där många skulle sagt att "den är sådan" och du har dessutom stått på dig tills du fått fram något och varit väldigt uppmärksam.

Det är värt mycket.
 
Vilken tur att man har skrivit här inne, så man kan gå tillbaka och läsa! läste nu att hästen blev halt när kiropraktorn böjde vänster ben, efter det att hon slog bakut när hon masserade ländryggen/rumpan. Hos vet var hon halt höger fram och behandlades endast där. Kan det vara dubbelhälta?

Jag fick för mig att det var höger kota när kiropraktorn böjde men det var vänster:crazy:
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
20 650
Senast: kolblakkur
·
Hästvård Jag har lite problem som jag känner att jag måste få lufta då det känns som om jag håller på att bli knäpp av detta. För att dra lite...
Svar
7
· Visningar
2 733
Senast: Smallgot
·
Dressyr Jag jobbar just nu väldigt mycket med grunderna och rakriktningen på min häst, försöker stärka hans svaga vänster bakben. Det är i...
Svar
14
· Visningar
2 937
Senast: SiZo
·
Hästvård Tänkte höra med er som har mer erfarenhet av ledproblem än jag, vad ni tror om framtidsutsikterna för den här hästen...
2
Svar
38
· Visningar
7 104
Senast: Ingela_S
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp