Hästar med cushings

Minsans

Trådstartare
Ni som har/haft hästar med cushings, hur har det påverkat dem i deras liv och i träning? Speciell foderstat, medicin och endast lugn träning, eller hur har ni gjort? Kan man behöva ta bort hästen på grund av sjukdomen?

Har under en tid märkt att något varit fel med min häst, hon har under flera månader varit hängig, stel och blivit bukig med fettlagringar vilket hon inte haft förut. Har tagit prover och fick i dag veta att hon har cushings. Hon är 18 år och jag är fundersam på hur detta kommer påverka hennes liv. Jag har egentligen inte ekonomi för en häst just nu och hade tänkt att sälja eller låna ut henne men antar att det kommer bli svårt nu. Men ja det jag undrar egentligen är hur cushings hästar funkar som ridhästar, eller sällskap? Vill det bästa för min häst men är orolig hur hon kommer må med det här. :(
 
Det är ju en livslång sjukdom, varje tablett kostade ca 15 kr per dag för min häst. Jag red inte då han fick fång också troligen av cushingen så avlivning blev det.
 
Jag har inte haft en egen häst med Cushings men har haft en i stallet vars häst har haft den sjukdomen. I mitt fall så var hästen runt 21-22 år har jag för mig när den blev diagnostiserad och idag är hästen 25 år. Ägaren i detta fall valde att inte medicinera hästen utan anpassade kosten, vilket har fungerat även om det bitvis har varit svårt att balansera allt som hästen behövde och samtidigt få bort så mycket socker och stärkelse som möjligt (har för mig det är socker och stärkelse, men kan ha fel). Hästen var redan innan en pensionär, även om det blev mer konstaterat efter att man upptäckt sjukdomen, men har ändå blivit riden ibland, korta turer och ingen träning utan enbart ut för att ha kul. Men sista halvåret så har det väl blivit värre och nu ska hästen avlivas.

Kosten har nog varit mest klurig i detta fall och ägaren har testat olika örter och kryddor och tillsatt olika vitaminer för att det ska fungera, vilket det gjorde länge. Som jag förstått så har det för den hästen jag kände gått lite upp och ner i perioder med sjukdomen, och jag vet ju inte alls om det blir liknande med medicinering. Men jag vet att hästägaren jag kände valde bort medicinering av olika anledningar.
 
Jag vet att det är en livslång sjukdom.
Min veterinär säger att man måste medicinera och ja, det kommer ju bli rätt så dyrt i längden, jag har knappt råd med allt som det är nu. Men om det är det enda för att hon ska må bra så har man väll inte så mycket val.
 
Jag har inte haft en egen häst med Cushings men har haft en i stallet vars häst har haft den sjukdomen. I mitt fall så var hästen runt 21-22 år har jag för mig när den blev diagnostiserad och idag är hästen 25 år. Ägaren i detta fall valde att inte medicinera hästen utan anpassade kosten, vilket har fungerat även om det bitvis har varit svårt att balansera allt som hästen behövde och samtidigt få bort så mycket socker och stärkelse som möjligt (har för mig det är socker och stärkelse, men kan ha fel). Hästen var redan innan en pensionär, även om det blev mer konstaterat efter att man upptäckt sjukdomen, men har ändå blivit riden ibland, korta turer och ingen träning utan enbart ut för att ha kul. Men sista halvåret så har det väl blivit värre och nu ska hästen avlivas.

Kosten har nog varit mest klurig i detta fall och ägaren har testat olika örter och kryddor och tillsatt olika vitaminer för att det ska fungera, vilket det gjorde länge. Som jag förstått så har det för den hästen jag kände gått lite upp och ner i perioder med sjukdomen, och jag vet ju inte alls om det blir liknande med medicinering. Men jag vet att hästägaren jag kände valde bort medicinering av olika anledningar.
Cushing har inget med sån kost att göra, däremot fång. Cushing måste medicineras. Fång är ibland en följd av cushing
 
Mycket möjligt @Korven, jag har har bara läst på ytterst lite men det var i vilket fall så här denna ägaren valde att göra, självklart var ju veterinären involverad där med och jag tror ju inte att ägaren skulle göra något mot sin häst som vore dåligt. Men jag är som sagt inte insatt så jag berättade enbart vad jag har sett.
 
Tack gode gud för prascenden (medicinen). Min fångponny har blivit en ny häst!!! Återkommande fånganfall i två år innan vi fick diagnosen cushing. Nu har han varit fångfri i två år och har gått på bete !! Visserligen inget kraftigt bete men ändå.....Han har blivit lite tunn över revbenen men är annars musklad och fin. Får bra hö och mineraler plus lite krubbskrammel .
 
Efter att ha läst på lite själv så antar jag att hästägaren valde att kontrollera kosten för att undvika fång samt hålla hästen i ett bra hull, så du har rätt där @Korven :)
 
Om man inte behandlar fortsätter tumören i hypofysen att växa okontrollerat och sjukdomen förvärras snabbare. Det går INTE att behandla cushings/ppid genom diet men de ska ändå ha en foderstat med lågt socker och stärkelseinnehåll för att undvika fång.

Prascend är den enda godkända medicinen i dag men det varierar hur bra och hur länge den hjälper.
Jag har haft två hästar med ppid. Den ena behandlades med akupunktur och den andra med prascend. Hästen som behandlades med akupunktur blev sjuk innan prascend fanns att köpa. Han fick periodvis väldigt frekventa behandlingar och det hade varit mycket svårt och kostbart att genomföra om jag inte själv hade haft utbildning i akupunktur.

Men han höll sig friskare och levde betydligt längre efter diagnosen än häst nummer två som medicinerades med prascend... Han krävde ständig dosökning, på det mesta fick han 12!! mg per dag! Vanlig dos är 1 mg.... Ändå kunde vi inte kontrollera hans acth och han fick fång igen och igen trots att han stod på en foderstat med ett sockerinnehåll på 5-6%, minutiöst uträknade mineraler och inget gräs. Det var förtvivlat. :cry:

Hästen som behandlades med akupunktur gick på gräs för det mesta (han blev så olycklig annars) men i övrigt levde han på hö med lågt sockerinnehåll, betfiber och lusern. Han fick också fång några ggr men tillfrisknade snabbare och han avlivades pga andra orsaker vid 28 års ålder. Den andra blev bara 23 och avlivades pga ppid. Båda blev sjuka vid 20 års ålder.

Så kan man ju fråga sig varför jag inte behandlade häst nummer två med akupunktur? Han var extremt nålrädd pga tidigare traumatiska upplevelser i livet och det var tyvärr omöjligt att behandla många av de punkterna som behövdes. Dessutom trodde jag att prascend var bättre... Det var ju en riktigt medicin. För honom funkade det dock endast i början.

Självklart kan det vara så att han oavsett behandling skulle haft ett hastigare och mer allvarligt sjukdomsförlopp. Det vet vi inte. Men jag berätter historien mest för att visa att prascend tyvärr inte är den undermedicinen många framhäver och det är inte alla hästar som svarar på den. Jag skulle ändå absolut rekommendera att prova prascend! Om din häst är bland de som svarar bra kommer du märka stor skillnad och ni kan få många fina år till. 15 kr per dag är ju inte mer än en läsk.

Munkpeppar är det en del som förespråkar men effekten är tvivelaktig. Märktes ingen skillnad på mina.

Motion är jätteviktigt pga att det ökar insulinkänsligheten så försök hålla igång din häst så mycket som möjligt. Ge aldrig mer än några dagars vila om det inte är ett måste pga skador etc. Vila öker risken för fång och har de först fått fång är det svårt att få dem i gång ordentligt igen eftersom rekonvalecensen är så lång och återfallsrisken under vilan är stor. Det blir en ond cirkel. Så du kan absolut fortsätta rida din häst. :)
 
Vår ena valack diagnostiserades med cushing för fem år sedan. Vi fick i början väldigt dålig information om sjukdomen men däremot mer eller mindre avrådda att medicinera. Ett år senare pratade vi med en annan veterinär och fick mycket bättre information så vi började medicinera honom.
Han mår jättebra idag! Fin i kroppen och jättepigg (han är 24 år). Det enda man märker det på är på pälsen och ryggmusklerna.

Äter "normal kost". Vi har provat dom där specialfodren men det ratar han!
Tog prover på honom i våras innan betet för att kolla värdena men lagom till att vi släppt dom på bete så ringde vet och sa att proverna kommit bort(!)... Så vi får ta nya till våren.
Tror dom rekommenderar att man tar prover en gång om året före betet.
 
Min fick medicin för sin ppid och blev lite bättre med inte mycket bättre och fick trots medicinen återkommande fånganfall som inte ville ge sig. Eftersom han hade fång så kunde jag inte motionera honom speciellt mycket, han fick promenad på ca 10-60 minuter varje dag samt att han fick gå med sina kompisar en del av dygnet. Att längden på promenaderna varierade så mycket var av flera orsaker, då han hade flera åkommor och problem än bara fång.
Hjälper medicinen så är det helt klart värt det, men det är en medicin de ska ha dagligen resten av sitt liv.

Jag betalade 15kr per tablett. I början fick min 1/3 tablett, i slutet 1,5 tablett.

min ponny hade kvar vinterpäls i slutet av juni trots extra protein och klippning flera gånger under höst och vinter.
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
384
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
26
· Visningar
2 293
Senast: bobbbo
·
Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 236
Senast: WBanna
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 632
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp