Hästen stannar, studsar och kastar sig åt sidorna.Hjälp, vad ska jag göra?

Mumsan

Trådstartare
Hej, jag har en 7 årig valack (kwpn) som jag ägt i två år. Ibland när jag rider känns det som han tycker att det är fruktansvär obehagligt att ha mig på ryggen. Han "skyggar" för mig. Försöker jag trava eller galoppera honom i detta läge kastar han ofta kraftig åt sidan eller tvärvänder och tar tre-fyra snabba språng med huvudet högt. Detta beteende visar sig bara typ 1-2 ggr i månaden. ( jag rider honom 5-6 dagar i veckan. Vad kan det vara? Sadeltvång? Test? Smärta (har kollat upp det en gång)ska jag fortsätta leta efter smärta hos honom? Hjälp mig! Någon som varit med om liknande? / Mumsan :confused:
 
Sv: Hästen stannar, studsar och kastar sig åt sidorna.Hjälp, vad ska jag göra?

Har du kollat sadeln och hästens allmäntillsånd tex om den ömmar i ryggen osv ? Svårt att kommentera då di inte beskrivit så mkt ?
 
Sv: Hästen stannar, studsar och kastar sig åt sidorna.Hjälp, vad ska jag göra?

Han är veterinärbesiktad utan anmärkning och utöver det kollade en kiropraktor hans rygg för två månader sedan och hittade inget. Växlar mellan en hopp och dressyrsadel och han reagerar lika med båda. Båda sadlarna ligger mycket bra på honom. Använder jord utan resår efter tips om att sadeltvång blir värre om man har elastiska gjord-spännen. Men ingen skillnad. Pigg och glad häst i övrigt. Mycket häst att rida men mjuk och fin för sin storlek.

Det som är så konstigt är att jag inte ser något samband mellan gångerna han gör detta men två gånger har jag har "framkallat" detta beteende, genom att träna skrittövergångar från galopp. Han känns då fin och mjuk efter 3-4 övergångar, men sen exploderar han för att därefter "dö ut". :crazy:

Från början for jag av varje gång han gjorde detta men nu de sista månaderna har jag lärt mig att känna när dessa explosioner är på väg. Ofta kan jag förhindra detta genom att lägga en tio meters volt och sedan rida in i mellantrav, för att sedan återgå till övningen.
 
Sv: Hästen stannar, studsar och kastar sig åt sidorna.Hjälp, vad ska jag göra?

Och. Knepigt.... det går nog inte att gissa tror jag när man inte sett hästen. Vad säger de omkring dig? Kan ju vara så pass "simpelt" att hästen liksom gjort det till en grej när den inte vill vara med eller ngt tar emot lite. Men som sagt, det ju inte att bedöma för oss här.....
 
Sv: Hästen stannar, studsar och kastar sig åt sidorna.Hjälp, vad ska jag göra?

Har han alltid gjort så?

Unghästar kan ju reagera på överlivet. Kanske får han deja vû från tidigare erfarenheter av sin ryttare.

Skulle nog använda whoa i det läget o försöka att vara avspänd o inte vara beredd på eländet. Annars får man nog det man förväntar sig...:bump:
 
Sv: Hästen stannar, studsar och kastar sig åt sidorna.Hjälp, vad ska jag göra?

Min dressyrtränare har sagt att det är unghästfasoner eftersom hon utesluter att han har ont. Det konstiga är att han skyggar för mig som ryttare. Precis som om det satt ett spöke på ryggen... Jo de e som du säger att det är svårt att bedöma i text. Men tänk dig detta: du har skritta och trava fram, hästen känns mjuk och smidig. Du har ett bra stöd i handen utan att han för den delen hänger i bettet. Du ser att öronen vinklas bakåt, han sänker ryggen och kastar åt sidan för att sedan ta tre - språng framåt. Du får stopp, rider framåt igen , han har tappat mycket av energin, men i övrigt känns han som vanligt. Blir rund och fin i kroppen igen.
 
Sv: Hästen stannar, studsar och kastar sig åt sidorna.Hjälp, vad ska jag göra?

Han började med detta ca 3 månader efter jag hämtat honom. Han var rätt omusklad när han kom till mig så jag har fått byggt upp honom försiktigt. Jag känner att jag inte vill hämma hans energi och gång så jag brukar bara rida på honom framåt, även för att inte göra någon grej av det.
De e så jobbigt bara när man inte vet varför han för så här. Jag svarade på förra svaret med en beskrivning hur han är och rida när han får dom här utfallen, läs där kanske de gå förstå lite mer hur jag menar :)
 
Sv: Hästen stannar, studsar och kastar sig åt sidorna.Hjälp, vad ska jag göra?

Jätte problematiskt :( du beskriver ju jättenoga och har uppenbarligen koll som ryttare också . Jag kan inte råda öht :( jag tycker inte efter den beskrivningen att det låter som fåter eller olat heller dock :(
 
Sv: Hästen stannar, studsar och kastar sig åt sidorna.Hjälp, vad ska jag göra?

Jag håller med Mackan, tycker inte att det låter som någon olat, snarare neurologiskt.

Prata med någon vet, kanske kommer det någon nerv i kläm eller tom kan det röra sig om epilepsi.
 
Sv: Hästen stannar, studsar och kastar sig åt sidorna.Hjälp, vad ska jag göra?

Filma ofta när du rider, någon gång måste det ju fastna på film. Sedan visar du filmen för en duktig veterinär så de kan se beteendet själva även om han inte visar det just då om du åker in till klinik.
 
Sv: Hästen stannar, studsar och kastar sig åt sidorna.Hjälp, vad ska jag göra?

Jag håller med Mackan, tycker inte att det låter som någon olat, snarare neurologiskt.

Prata med någon vet, kanske kommer det någon nerv i kläm eller tom kan det röra sig om epilepsi.

Det här låter som något värt att kolla upp. Jag skulle även göra en allmänn hälsokoll av honom igen, kolla ögon, mun, ben, lungor, hjärta osv. bara för att det känns skönt som ryttare senare om det skulle visa sig vara något annat än unghästfasoner.
 
Sv: Hästen stannar, studsar och kastar sig åt sidorna.Hjälp, vad ska jag göra?

Kolla ögon, har varit med om en häst som uppförde sig på liknade vis och det visde sig att han ena öga inte hade full syn.

Att det delvis har förbättrats kan förklaras med att hästen känner igen sig på vissa ställen men regerar när något oförutsett som inte setts tidigare händer.
 
Sv: Hästen stannar, studsar och kastar sig åt sidorna.Hjälp, vad ska jag göra?

Du har fått många kloka svar och helt klart är ju att hästen behöver utredas rejält. En sak till som kan vara värt att kolla upp är att röntga halskotpelaren efter skador eller lösa benbitar.
 
Sv: Hästen stannar, studsar och kastar sig åt sidorna.Hjälp, vad ska jag göra?

Jag tycker också det låter neurologiskt, som via skrev be att få halskotpelaren röntgad, har varit med om flera hästar i den åldern som din är i som har pålagringar/lösa benbitar där och får liknande symptom...
 
Sv: Hästen stannar, studsar och kastar sig åt sidorna.Hjälp, vad ska jag göra?

Du har fått många bra svar. Jag vill bara önska dig lycka till, för något är helt uppenbart fel. Jag hoppas att det är något han gör för att kolla att matte är med i svängarna eller tycker det blir jobbigt, men det låter inte riktigt så... :(
 
Sv: Hästen stannar, studsar och kastar sig åt sidorna.Hjälp, vad ska jag göra?

Jag skulle börja med att kolla upp han hos veteriären, skulle speciellt be dom kolla syn och nacke/huvud/rygg. Sen kolla så att sadlarna verkligen ligger optimalt, hade en unghäst som hållde på med massa dumheter när man red henne, vi kollade henne hos veterinär och inget hittades, sadlarna kollades också. Hennes problem var att hon var så himla känslig så hon regerade på att ens ha sadeln på sig, de blev för "hårt", vi provade med fårskinnspadd på henne och då blev de mycket bättre.
Vad äter den för foder? Kan ju vara att den får för mycket energi och får hjärnspöken. Men jag skulle absolut kolla upp den hos veterinär först. Lycka till!
 
Sv: Hästen stannar, studsar och kastar sig åt sidorna.Hjälp, vad ska jag göra?

Hur går det med hästen? *nyfiken*
 
Sv: Hästen stannar, studsar och kastar sig åt sidorna.Hjälp, vad ska jag göra?

Tycker INTE det låter som ett neurologiskt problem om hästen bara gör det fåtal gånger/månad.. Har även svårt att tro på något annat sjukligt pga samma orsak.. Talar även emot ryggproblem då hästen är undersökt av kiropraktor + veterinärbes och problemet uppstår med olika sadlar och som sagt inte ett konsekvent problem..

Tror mer på att hästen blir rädd för ditt överliv om den på något sätt satt dig i obalans innan tex.. Din häst är iofs 7(?), men är ju ett ganska klassiskt unghästproblem...
 
Sv: Hästen stannar, studsar och kastar sig åt sidorna.Hjälp, vad ska jag göra?

Tack för alla bra svar!
Vi har åter kollat igenom rygg och hans muskelatur. - Inga fel alls!
Fick anmärkning att de är en av de friskaste hästen veterinären sett! :D
Tog honom till en dressyrtränare som verkligen tog fram både hans goda och mindre god sidor.. När han kastar sig.. hon konstaterade att de var när han slutade aktivera sina bakben och gick mer uppåt än frammåt som han fick dessa "utbrott". Jag har fått några träningstips på hur jag ska få in bakbenen och upp ryggen mer vilket gör att han inte får energi att kasta sig åt sidan, utan vi använder denna energi framåt och fokuserar mindre på samling. Detta har fungerat mycket bra!
Han är mycket finare att sitta på och han rör sig med mer schvung och genom hela kroppen. Fortfarande när vi rider ut kan detta beteende komma tillbaka då jag inte får honom lika avslappnad som på plan eller i ridhus. Men vi jobbar på det! De sista månaderna har han varit helt klockren så träningen har verkligen gett resultat! :D

(Men tyvärr har jag beslutat mig för att sälja honom. Jag bor 10 mil från ridhuset och min tränare vilket gör att jag inte kan ta honom längre inom dressyren. Detta är ingen häst man sitter och slipar på hemma detta är en kille med power och en träningsvilja vilket kräver en tränare med erfarenhet.)

Återigen tack för alla svar! Så roligt att många vill ge tips och råd. Man blir gärna hemmablind och då är det bra att ha människor att fråga!:D
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 537
Ridning Hej! Min häst har plötsligt börja bete sig lite märkligt på uteritt. Hållit i sig 5 dagar i rad nu. Hon stannar så fort det kommer ett...
Svar
18
· Visningar
1 555
Senast: AliceZeta
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
11 100
Senast: Karminnie
·
Ridning Hej! Jag har ett rätt jobbigt problem med min häst, som ibland gör att jag blir rädd och totalt tappar både lusten och motivationen...
2
Svar
28
· Visningar
4 506
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp