Hästen stannar vid vägskäl

Jojo

Trådstartare
Hej!
Min häst har plötsligt börja bete sig lite märkligt på uteritt. Hållit i sig 5 dagar i rad nu. Hon stannar så fort det kommer ett vägskäl. Det är värst när det är fyra vägar som korsas och jag får känslan av att hon inte vet vart hon ska gå trots att jag tydligt visar vägen. Det tar totalt stopp och så tittar hon sig omkring. Känns inte stressad eller något, men osäker på något sätt. O_o

Jag försöker lösa situationen med att först vänta lite för att hon ska komma på själv att fortsätta gå, och sedan be henne gå framåt med röst och skänkel. Men ibland vill hon verkligen inte gå och då lägger jag till spö på rumpan eller bakom skänkeln. Ibland blir vi ståendes i en minut eller två. När hon väl kommit i rörelse så berömmer jag henne med klappar och prat :), och så går hon framåt och fortsätter gå tills nästa korsning då det tar stopp igen. :(

Men detta beteende är i princip bara när jag rider bortåt. På hemvägen så är det oftast inga ofrivilliga stopp, men då rider vi ofta samma vägar. På bortvägen brukar jag variera mellan olika vägar, kanske är det det som gör henne osäker?? En korsning tex går jättebra att gå till höger i, men inte rakt fram eller vänster. En annan går jättebra att ta vänster i, men inte rakt fram eller höger. Vore mycket intressant vad som försiggår i min hästs huvud när vi står där i korsningarna! :crazy:

När jag köpte hästen så gick hon knappt att rida från stallplan, men det var ett år sedan nu och hela våren och sommaren har vi kunnat rida ut utan krångel. Hösten bestod endast av vila och handpromenader för att hon varit skadad, så då har vi inte kunnat rida ut nåt. Men nu under vintern har vi varit ute rätt så mycket, ca 3-4 dagar i veckan och det är först nu som de här stoppen har börjat visa sig.

Hur skulle ni ha gjort i mitt läge? Tror ni beteendet försvinner av sig själv, att det bara är nåt hon fått för sig och kommer glömma bort en vacker dag?
Tanken har slagit mig att försöka trava/galoppera genom korsningarna, men är rädd att det kommer någon/något i vägen om jag inte ser mig för (kör bilar där ibland). Några idéer? :)
 
Sv: Hästen stannar vid vägskäl

Jag skulle hoppa över det där steget att låta hästen bestämma, det är ett mänskligt beteende att man ska turas om att bestämma. Hästar vill ha tydliga regler. Jag skulle i ditt läge vara noga med att räta på mig och hålla om lite extra med skänkeln när jag närmar mig vägskälet och tydligt visa vart vi ska gå. När du har gjort så några gånger tror jag hästen kommer att sluta ifrågasätta dig.
 
Sv: Hästen stannar vid vägskäl

Träna lydnad, hästen testar säkert dig om den kan stanna. Var bestämd och gå dit du vill!
 
Sv: Hästen stannar vid vägskäl

Tycker det låter lite som typiskt testande. Är du bara konsekvent och är tydlig med vad du vill så tror jag det beteendet kommer sluta ganska så snabbt.
 
Sv: Hästen stannar vid vägskäl

Haha, ja typiskt att mänskligheten ska ta över situationerna. :P

Svar till alla: Tack för era synpunkter! Det kan säkert vara så att hon testar mig. Bara så märkligt att hon börjat med det nu helt plötsligt, tycker jag. Jag ska prova att vara mer konsekvent i fortsättningen och skippa "vänta-och-se-om-hon-går-själv-momentet". Det är ju riktigt drygt att hästen hittar på att stanna bara för att vägen delar på sig.
 
Sv: Hästen stannar vid vägskäl

Hon har kanske lärt sig det jag vill lära min häst :D (i min enfald tänkte jag att han kanske inte springer hela vägen hem om jag åker av i fall jag stannar varje gång vi ska ut på en ny väg. Börjar inse att det nog aldrig kommer fungera så ;)).

Min häst har EXTREMT lätt för att stanna när han inte ska. Gör han det EN gång om än lite tveksamt och "oskyldigt" så är det direkt ett system som kräver rätt rejäl korrigering i rätt sekund direkt nästa gång han funderar på att stanna igen (oftast samma tur eller nästa, det blir ett system direkt som sagt). Han har liksom det i kroppen att haja till och tvärnita, vilket jag verkligen, verkligen inte tål eller accepterar.

Det händer visserligen typ en gång om året kanske på sin höjd men ändå. Just nu bygger de hus på ett ställe och pålle stannade till en dag när det blåste som f*n och det var ett jäkla liv där. Jag låter honom stanna när det är något han är osäker på, det kan man göra (låter ju väldigt dubbelt men man känner liksom när det behövs och när det bara blir en sådan första stopp för att sedan fortsätta testa stanna hela tiden) väldigt ofta men den här gången dels missbedömde jag (skulle inte låtit honom stanna direkt) och dels så var vi båda inpackade i div filtar pga stormen så när han försökte göra nästa stopp (skrev jag att han snabbt satte det i system ;)) fick jag ingen reaktion (jag känner precis innan han ska stanna och korrigerar då så han aldrig stannar) och vips. Nu är det millimeterpetig ridning som gäller förbi det där jäkla huset nu och matte är ARG som ett bi. Tur hantverkarna är upptagna ;) Det är så nedrigt surt när man måste korrigera på millisekunden för att hästen ska ta korrigeringen, det är verkligen kass grundlydnad i min värld och sådant står jag bara inte ut med.

Hästen är såklart lite scary men sådant trams som att stanna och glo eller inte följa linjen rakt fram när matte sagt att det är ok har inte varit ok sedan första dagen när pålle var 2.5 och är således inte okej nu 7.5 år senare heller. Där med basta!

Det är självklart en helt annan femma med en häst som BEHÖVER stanna och titta, det har min gjort och fått göra massor med gånger i sitt liv vilket jag tycker är superviktigt. Men på honom är det lika superviktigt att skilja de gångerna han behöver stanna och ta in situationen och de gångerna han stannar på ren reflex och alltså helt kopplat bort matte. Det är ALDRIG okej. Lika lite som det är okej att koppla bort matte och kuta iväg om man blir rädd, men det verkar folk vara mer benägna att träna bort.
 
Sv: Hästen stannar vid vägskäl

Min korrigering för övrigt går ut på att a la ponnyunge vifta med armar, spö och ben inkl någon effektfull rösthjälp sekunden innan hästen stannar. Skitsnyggt säkert :cool: Men det ska ju just ske INNAN hästen stannar, även om min trots allt är relativt lydig och går framåt igen ändå.

Men när hästen väl stannat blir det lätt en sådant trist parkering där man i princip kan slå ihjäl hästen utan att få någon reaktion - typiskt odjurvänligt och helt okonstruktivt bemötande av hästar som vägrar gå. Man lär dem bara att de inte behöver ta framåtdrivande hjälper alls och så blir det sju resor värre nästa gång.

Har man stora problem är det alltså lättast att rida på kort tygel och kanske i annan gångart för då känner man själv lättare när hästen tappar bjudningen och kan förekomma den innan den stannar. Det är ju också grundläggande att man har hästen lydig för framåtdrivande hjälper så de går igenom INNAN hästen stannar :)
 
Sv: Hästen stannar vid vägskäl

Oj. Hoppas inte min häst satt sig in i det här systemet allt för djupt. :P

Jag låter min häst stanna och titta om hon blir rädd för något längs vägen, men tänker alltid framåt. Känns tryggare att hon stannar om hon blir rädd för något plötsligt än att hon hoppar ner i diket, alternativt drar iväg i full sken. Men hon brukar gå framåt ganska snabbt efter att hon lugnat nerverna lite, snabbare än när hon stannar vid vägskälen faktiskt.
Men när hon stannar vid dessa korsningar är det ingen rädsla, utan känns lite som något påfund hon hittat på. :S
Nä, jag ska bli tuffare när hon stannar, så hon inte sätter detta i mer system än hon redan gjort! :)
 
Sv: Hästen stannar vid vägskäl

Äsch, det går ju alltid att lösa :D

Att stanna, springa eller gå åt sidan, eller för del delen (har jag nästan glömt, harb ara haft min häst de senaste 6 åren typ) snurra runt är allihopa extrem BIG NO NO för mig. Eller att inte stå still när man ombeds. Rubbet får en ny häst direkt inse och sedan är det punkt slut. Jag är alldeles för rädd nu för tiden för att stå ut med sådant trams :D Det finns miljoner fler sätt att visa vad man tycker om omgivningen om man är häst vilket inte innefattar fara för sig själv, ryttaren och övriga man träffar på.

Jag tänker alltid på hur det är om man har hästen i vagn, om det är taggtråd vid sidan av vägen eller om man möter en bil. Får hästen flamsa runt vanligtvis, hur ska jag då kunna lita på att den sköter sig i sådana situationer? I skarpt läge ska allt bara funka, då är det inte kul om 500 kg häst inte samarbetar.
 
Sv: Hästen stannar vid vägskäl

Hästen kanske har en sån här kompass;
577270_449283488430865_2006114541_n.jpg


Dvs så fort den vet att det går att gå hemåt så vill den gå den vägen.
 
Sv: Hästen stannar vid vägskäl

Hade problem innan med min häst att fort man kom till ett stengärde, gård eller elskåp så skulle hon vända och absolut inte fortsätta framåt. Det som fungerade/ar bäst är att vänta ut och håll hästen rak mot det hållet man ska gå. Vi har också vara en rak väg att rida ut på och inga korsningar, hade nog varit ännu jobbigare då.

Men driv framåt, hästen rak och ha eftergift i tyglarna.
 
Sv: Hästen stannar vid vägskäl

kl

Jag hamnade ofta, särskillt under igångsättning efter vila, i sånna situationer där min häst frös fast. Jag blev så fruktansvärt trött på det och att sitta och bara bygga upp mer och mer ilska över att han inte vill röra sig alls.
Jag gjorde som så att så fort han fastnade, skänklade jag en gång- ingen reaktion, då hoppade jag av, ledde honom en bit och sen upp igen och fortsätta. Det blev många av och uppsitningar till att börja med men han fattade ändå ganska snabbt att okej, jag måste gå ändå. Han verkade inte bry sig om att jag satt på eller gick bredvid.
Funkar säkert inte med alla hästar, men jag gjorde så för att slippa konflikterna och ta mig runt problemet, som sedan försvann.
 
Sv: Hästen stannar vid vägskäl

Ja, det gäller nog att ha större tålamod än hästen. Hoppas det är snabbt övergående det här stannandet. Nu kommer jag inte rida ut förrän på fredag nästa gång då jag har träningar inbokade, men det kanske bara är bra. Kanske hinner hon glömma bort att hon vill stanna vid korsningar tills dess. :P Hehe.
 
Sv: Hästen stannar vid vägskäl

Det verkar ju vara vanligare än jag trott att hästar fryser fast. :P

Det funkade säkert för dig, men jag känner inte för att sitta av "i onödan". Det blir lite stor belastning på hästens rygg om man ska sitta av och upp 5-6 gånger varje ritt utan pall. Försöker hålla mig uppsuttet hela tiden, hästen ska ju lyssna på mig uppsuttet i alla lägen. Enda gången jag vill sitta av ute på tur är väl om situationen blir så att jag måste sitta av. Tex. för att jag tappat något eller hästen skadat sig.
 
Jag lånar denna tråd lite då jag har fått liknande problem! Min häst har två ställen i skogen som hon inte vill gå fram på, oavsett om vi rider där själva eller med sällskap (om hon då går först). Jag har löst det genom att vara snabb som en kobra och förekomma henne = inga problem. Det ena stället har slutat vara problematiskt helt! Vid det andra stället blev det problem idag och jag känner mig inte alls bekväm i hur situationen blev. Jag gjorde halt då det stod en hjort på stigen precis där det strulat innan, vilket jag ändå tycker var rätt gjort. Men sen kom problemet; att få henne framåt och förbi. Hon fryste fast och vägrade gå framåt. Hon kändes inte rädd längre utan det kändes som när hon stannat innan och inte vill gå fram, en fix idé, ett test. Jag försökte med allt jag kunde komma på, kvicka hjälper + spö, sicksacka fram, backa, snurra. Tyvärr blev det lite för mycket av skänklar och spö och det vill jag undvika till varje pris igen :banghead: Vi kom till slut förbi men jag känner mig verkligen som världens sämsta ryttare och hästvän just nu. Jag ska rida samma väg imorgon har jag tänkt, för att göra det snabbt inpå, hur ska jag tänka och göra tycker ni? Mitt ridsällskap som var med tyckte att jag inte alls var för hård men jag tycker alldeles tvärt om och så vill jag inte känna efter en ridtur. Usch! :rage::down:
 
Sv: Hästen stannar vid vägskäl

Det verkar ju vara vanligare än jag trott att hästar fryser fast. :P

Det funkade säkert för dig, men jag känner inte för att sitta av "i onödan". Det blir lite stor belastning på hästens rygg om man ska sitta av och upp 5-6 gånger varje ritt utan pall. Försöker hålla mig uppsuttet hela tiden, hästen ska ju lyssna på mig uppsuttet i alla lägen. Enda gången jag vill sitta av ute på tur är väl om situationen blir så att jag måste sitta av. Tex. för att jag tappat något eller hästen skadat sig.
Fast att sitta av och upp vid några tillfällen för att lära bort ett beteende lär inte slita ut ryggen på hästen? Finns det inga stenar eller så isf som du kan använda vid uppsittning?

Personligen tycker jag att det är enklaste lösningen, att direkt och utan bråk bara sitta av, se till att hästen går fram en bit, och sedan sitta upp igen.
Gjorde det senast igår när vi skulle ta av på en ny stig, självklart står det en liten bock fastfryst typ två meter bort :love: och när vi vänder mot den så spruttade den iväg i ett hujj. Ponnyn var INTE med på det och körde en spegelvänd manöver :grin: sen var han inte så jäkla tuff när jag ville att vi ändå skulle GÅ där den läskiga bocken stått :nailbiting: så då bara klev jag av och så gick vi. Inga problem, så snart adrenalinet sjunkigt var det bara att sitta upp och rida vidare.
 

Liknande trådar

Träning Jag och min syster har en foderhäst, varmblodig travare, som vägrar gå i högervarv i longeringen. Ridning i höger varv är inget problem...
Svar
10
· Visningar
1 418
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 321
Senast: Miiikaela_
·
Hästhantering Hej! Jag har sedan ett tag tillbaka varit medryttare på ett äldre sto som trots sin ålder är väldigt pigg och glad i ridningen. Hon går...
Svar
6
· Visningar
470
Senast: tessan.g
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 348
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp