Havandeskapsförgiftning :(

Status
Stängd för vidare inlägg.
H

H0N3Y

Va hos BM idag på vanlig koll, tog mammsen med mej.
Mina värden va inge bra alls :( Blodtrycket låg på 140/100.
Hade äggvita i urinen, visade 3+ tror jag dom sa.
Fick komma upp på förlossningsavd. å göra CTG kurva.
Det såg bra ut så iaf. Fick åka hem, bor ca 1 min från sjukhuset.
Ska på återbesök på F-avdelningen på onsdag. Är det allvarligt de här??? Fick bara lov att skriva av mej lite...*orolig*
 
Sv: Havandeskapsförgiftning :(

Ja det kan vara allvarligt

Jag hade något liknande alla mina gravideteter.
Högt blotryck , urinen. Jag fick samla urin i en dunk och ta med mig.
Gick på koll varannan dag i slutet.
Blir det ännu värre lägger dom in på sjukhuset.
Lycka till
När är du beräknad?
 
Sv: Havandeskapsförgiftning :(

Du är ju långt gången så jag tror inte det är någon fara, jag vet de som haft betydligt högre blodtryck men ändå bara beordrats vila.... bara dom håller koll på dig och du själv är vaksam så inte tillståndet förvärras. Om du får flimmer framför ögonen eller tväront i huvudet kan det vara ett tecken... det är bra du har nära till förlossningen :-)
 
Sv: Havandeskapsförgiftning :(

Jag är beräknad till den 20 september.
Idag är jag nog i v.37+6.

Är nyvaken nu..mår iaf ganska bra än så länge.
 
Sv: Havandeskapsförgiftning :(

Usch vad jobbigt, min förra grav hade jag oxå högt blodtryck... Högst låg det på 198/110... fick springa på koll hela tiden och det var runt jul så allt var jobbigt... men jag hade inte så mycket äggvita i urinen... men det kan vara att du börjar läcka lite fostervatten, men dom sjukskriver dig om dom är oroliga för havandeskapsförgiftning, hoppas att trycket går ner och att du kan gå tiden ut... själv är jag beräknad till den 25 september och denna gången har mitt blodtryck varit jättebra!
 
Sv: Havandeskapsförgiftning :(

Zini skrev:
Usch vad jobbigt, min förra grav hade jag oxå högt blodtryck... Högst låg det på 198/110... fick springa på koll hela tiden och det var runt jul så allt var jobbigt... men jag hade inte så mycket äggvita i urinen... men det kan vara att du börjar läcka lite fostervatten, men dom sjukskriver dig om dom är oroliga för havandeskapsförgiftning, hoppas att trycket går ner och att du kan gå tiden ut... själv är jag beräknad till den 25 september och denna gången har mitt blodtryck varit jättebra!

Oj va högt blodtryck :( Jobbigt !
Jag går hemma nu så jag har ju möjlighet att
vila och bara ta det lugnt ! Det är ju bra !
 
Sv: Havandeskapsförgiftning :(

Usch vad jobbigt! Mina föräldrar förlorade en flicka i havandeskapsförgiftning.
Hoppas att det ska gå bra och stort lycka till med bebisen! (föds ju på min födelsedag om den är punktlig så det kan ju inte annat än att gå bra!! ) :bump:
 
Sv: Havandeskapsförgiftning :(

Det är jätteviktigt att du vilar, lägg dig på soffan o ät praliner och låt andra passa upp dig!!! Var vaksam om du får flimmer eller prickar för ögonen blir det så åk in direkt.Jag har haft havandeskapsförgiftning under två av mina graviditeter och den senaste var allvarlig,mina barn var aldrig i fara utan det var bara jag som var sjuk. Hoppas det går bra för dig.
 
Sv: Havandeskapsförgiftning :(

jag fick mitt första barn nu i maj, redan på inskrivningen var mitt blodtryck högre än normalt men fortfarande inom det normala (120/88) urinen var normal, men vid vecka 20 så gick det över 90 gränsen, så jag beordrades vila och gick på kontroll två gånger i veckan resterande tid av gradiviteten, tack vare att den lilla damen vägrade att vända på sig så blev det planerat kejsar snitt, beräknat datum var 12/5 och vi blev inplanerade den 4/5. sista veckan var mit blodtryk så pass högt att dom kollade det varanan dag. sista kollen hos bm var 2/5 då hade jag ägvite ämne i urinen (+1) och blodtrycket var 202/140 och jag kan ärligt säga att jag inte måde bra, så det var till att åka in till bb där dom konstaterade att bebisen mådde bra men att mina njurar börjat bli påverkade, så hade det inte varit för att jag hade tid för operation två dagar senare så hade dom plockat ut henne direkt, jag fick även åka till sjukhuset för koll dagen därpå.

det som kan inträffa vid havandeskapsförgiftning är att man kan få krampanfall, det kan påverka bebisen samt att mammans kropp blir påverkad och att man får fortsatta problem med högt blodtryck, jag får fortfarande mitt blodtryck kontrolerat två gånger i månaden, vid senaste kollen var det 110/70.

men lilan mådde bra när dom plockade ut henne och hon utveklas fint.
så som sagt ta det lungt och slappna av försök att låta bli att oroa dig och lycka till.
 
Sv: Havandeskapsförgiftning :(

yodi skrev:
jag fick mitt första barn nu i maj, redan på inskrivningen var mitt blodtryck högre än normalt men fortfarande inom det normala (120/88) urinen var normal, men vid vecka 20 så gick det över 90 gränsen, så jag beordrades vila och gick på kontroll två gånger i veckan resterande tid av gradiviteten, tack vare att den lilla damen vägrade att vända på sig så blev det planerat kejsar snitt, beräknat datum var 12/5 och vi blev inplanerade den 4/5. sista veckan var mit blodtryk så pass högt att dom kollade det varanan dag. sista kollen hos bm var 2/5 då hade jag ägvite ämne i urinen (+1) och blodtrycket var 202/140 och jag kan ärligt säga att jag inte måde bra, så det var till att åka in till bb där dom konstaterade att bebisen mådde bra men att mina njurar börjat bli påverkade, så hade det inte varit för att jag hade tid för operation två dagar senare så hade dom plockat ut henne direkt, jag fick även åka till sjukhuset för koll dagen därpå.

det som kan inträffa vid havandeskapsförgiftning är att man kan få krampanfall, det kan påverka bebisen samt att mammans kropp blir påverkad och att man får fortsatta problem med högt blodtryck, jag får fortfarande mitt blodtryck kontrolerat två gånger i månaden, vid senaste kollen var det 110/70.

men lilan mådde bra när dom plockade ut henne och hon utveklas fint.
så som sagt ta det lungt och slappna av försök att låta bli att oroa dig och lycka till.

Ush då, låter inge vidare. Men tur att hon mådde bra !

Jag ska samla in urin i en dunk nu och lämna in i morgon.
Få se vad dom får för svar på det.. visar det sig att jag
har mer än +3 i urinen så blev det att göra nått det hela
sa dom.
 
Sv: Havandeskapsförgiftning :(

hej
jag har en liten kille på 4 månader och även jag fick havandeskapsförgiftning när det var 4 veckor kvar. Jag fick åka och kolla mitt blodtryck varje dag och göra ctg varje dag med, var inlagd till och från 5 ggr, då jag fick ligga stilla och ha persiennerna nere, för att skydda från starkt ljus. De sa till mig att inte läsa mycket, inte se på tv, bara ligga och vila.
Man skulle kolla så man inte fick flimer framför ögonen eller mådde illa. huvudvärk mm.
Fördelen med havandeskapsförgiftning ( om man nu kan säga att det finns en sådan ) är att förlossningen brukar sätta igång tidigare än beräknat, och i ditt fall har du ju gått långt så det spelar inte så stor roll kanske, sätter de inte igång av sig själv så brukar man bli igångsatt! Min pojke föddes 10 dagar förtidigt, jag var redan inlagd när vattnet gick!
Du ska se att allt kommer att gå bra, de har extra koll på dig...ta det lugnt och vila nu bara!
Lycka till!
 
Sv: Havandeskapsförgiftning :(

Tack för ditt svar ! Ligger mest o vilar..när jag inte smiter upp å kikar här då :)
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Gravid - 1år Är det någon mer som har fått havandeskapsförgiftning tidigt i graviditeten? Hur gick det för er? Ringde bm för att få komma in på...
Svar
6
· Visningar
2 051
Gravid - 1år Någon som haft det här? Hur behandlades du? Gjorde de nåt överhuvudtaget? Symptom och vad kan hända? Hur allvarligt är det? Jag har ju...
Svar
17
· Visningar
19 551
Senast: Cambrie
·
Hästvård För snart 6 veckor sen fick min gamla underbara ponny vandra vidare.:( Tillsammans med henne gick en äldre ponny som vi prova släppa...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
13 494
Senast: Legolaz
·
Gravid - 1år Jag är öppen 2 cm och "mogen". - Du kommer inte gå över tiden, sa läkaren till mig. (BF på lördag) :eek: Efter BM-besöket igår...
Svar
8
· Visningar
1 388
Senast: eyz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp