Bukefalos 28 år!

Havandeskapsförgiftning

Cambrie

Trådstartare
Någon som haft det här? Hur behandlades du? Gjorde de nåt överhuvudtaget? Symptom och vad kan hända? Hur allvarligt är det? Jag har ju googlat men det skulle vara intressant att veta om någon haft det personligen.

Jag var vid BM idag, och frågade om det är normalt att urinen ändrar färg i slutet av graviditeten, min urin har nämligen gjort det och urinprov är inte något man lämnar hos vår mvc så idag frågade jag... Så jag fick ta ett urinprov och kissa på en sticka och hon blev mycket bekymrad, har både väldigt mycket förhöjt värde av äggvita och dessutom väldigt högt blodtryck mot vad jag brukar ha. Därtill har jag de senaste veckorna gått med en hel del flimmer och migränkänningar så de misstänker nu att jag har havandeskapsförgiftning. Fick stränga order om att vila och tillbaka på torsdag morgon för att göra fler undersökningar...

Jag är i vecka 38, så nu undrar jag, vad kan hända? Hur allvarligt är det? Någon som vet? Annars har jag haft normalt blodtryck under graviditeten, magen växer som det ska och barnets hjärtslag ligger också som de ska...
 
Sv: Havandeskapsförgiftning

Jag hade det och blev inlagd direkt. de gjorde eg inte så mycket utan höll bara koll. Jag var i v39 när de upptäckte det
 
Sv: Havandeskapsförgiftning

Har inte personligen haft det men en kollega fick det i v 34 och då plockade de ut bebisen med akut snitt. Dina symptom låter som det, du kanske ska förbereda dig på inläggning?
 
Sv: Havandeskapsförgiftning

Någon som haft det här? Hur behandlades du? Gjorde de nåt överhuvudtaget? Symptom och vad kan hända? Hur allvarligt är det? Jag har ju googlat men det skulle vara intressant att veta om någon haft det personligen.

Jag var vid BM idag, och frågade om det är normalt att urinen ändrar färg i slutet av graviditeten, min urin har nämligen gjort det och urinprov är inte något man lämnar hos vår mvc så idag frågade jag... Så jag fick ta ett urinprov och kissa på en sticka och hon blev mycket bekymrad, har både väldigt mycket förhöjt värde av äggvita och dessutom väldigt högt blodtryck mot vad jag brukar ha. Därtill har jag de senaste veckorna gått med en hel del flimmer och migränkänningar så de misstänker nu att jag har havandeskapsförgiftning. Fick stränga order om att vila och tillbaka på torsdag morgon för att göra fler undersökningar...

Jag är i vecka 38, så nu undrar jag, vad kan hända? Hur allvarligt är det? Någon som vet? Annars har jag haft normalt blodtryck under graviditeten, magen växer som det ska och barnets hjärtslag ligger också som de ska...

Alltså jag begriper inte hur slappa de är med det där i Sverige! :mad: I Belgien fick samtliga i sjätte månaden urinstickor att använda 2-3 gånger i veckan så att sådant upptäcktes direkt! OK att det är bra att saker är mer naturliga här än på den övermedicinerade kontinenten men...

Jag har en bekant i Sverige som fick det. Hon skickades hem och blev sämre så hon fick komma tillbaka och få akutsnitt då hon fått början på njurkollaps och svimmade av. Hon var dålig så länge att hon sedan blev blind på ena ögat av att de inre organen krånglade och bebben hamnade såklart bland de förtidigt födda och var inte alls stark. Hade detta upptäckts i tid hade det ju inte behövt gå så långt för någon av dem.

Med detta vill jag inte alls skrämma dig - bekantingen var redan innan inte helt kärnfrisk och detta är endast en av alla jag känner. Det kommer säkert att gå hur bra som helst för dig nu när du är "upptäckt". Vad jag menar är bara att du ska insistera på att de kollar upp allt innan du bara låter dig skickas hem.
 
Sv: Havandeskapsförgiftning

Hahaha, nu känner jag mig genast mycket bättre... Vi har ju flyttat här så jag har gått hos två olika landsting, det första fick man göra urinprov varje gång hos men så verkar det inte vara här... Nu var det väl en jäkla tur att jag frågade min barnmorska om det är vanligt att urinen ändrar färg i slutet av graviditeten, det hade jag inte tänkt göra egentligen, och då blev det ett urinprov. Blodtrycket tog hon ju innan och det var högt men jag är lite stressad över annat också...

Men de gör ingenting åt det då alltså utan bara avvaktar? Trodde de typ satte igång en eller nåt... Men då kan det ju inte vara så farligt? Eller?
 
Sv: Havandeskapsförgiftning

Hos min BM fick jag lämna urinprov varje gång! Jag fick havandeskapsförgiftning dock bara spår av äggvita men kraftigt förhöjt blodtryck, mig satte dom igång då undertrycket var över 100. Det blev tillslut akutsnitt för mig dock för bebis mådde inte så bra av värkarbetet.
 
Sv: Havandeskapsförgiftning

Men de gör ingenting åt det då alltså utan bara avvaktar? Trodde de typ satte igång en eller nåt... Men då kan det ju inte vara så farligt? Eller?

Det varierar nog från fall till fall och nu är du ju på gång att få din koll snart så då är det nog helt OK med observation. Annars skulle hon ju skickat dig vidare direkt. :)
 
Sv: Havandeskapsförgiftning

Jag tycker tvärtom att de flesta svar här tyder på att om du inte är bättre på kollen imorgon så kommer något att ske. Inläggning, igångsättning el snitt. Du hade ju även huvudvärk, det är ett vanligt symptom som man iallafall här blir uppmanad att hålla koll på i slutet. Känner du dig orolig idag när det är röd dag så kan du säkert ringa förlossningen!
 
Sv: Havandeskapsförgiftning

Min kompis fick detta. Hon var på vanlig kontroll hos MVC som direkt skickade henne till sjukhuset där hon blev inlagd. Eftersom det var ganska allvarligt i hennes fall gjordes ett kejsarsnitt dagen efter hon blev inlagd.
 
Sv: Havandeskapsförgiftning

Tror inte det var så allvarligt för mig som föregående men jag fick ju tid direkt att komma tillbaka imorgon så nåt är det ju... Själv kan jag ju ärligt säga att det inte skulle göra någonting om de satte igång mig imorogn, naturligtvis så länge det inte är någon fara för barnets (eller mitt) liv, eller i alla fall inte värre än det är vid en vanlig förlossning. Hellre det än att bli inlagd och vila, för det är svårt att göra när man har åtta hästar och en massa andra åtaganden... Jag mår ju inte dåligt så, och då är det svårt att bara ligga och vila rakt upp och ner... Det känns svårt när man är van att ha 100 bollar i luften...

Vi får se vad testerna säger imorgon helt enkelt...
 
Sv: Havandeskapsförgiftning

Jag hade det.
Fick det också i v 38. Var in till sjukhuset varannan dag ungefär för undersökningar
 
Sv: Havandeskapsförgiftning

En bekant till mig fick göra akutsnitt i vecka 29 pga havandeskapsförgiftning. Annars hade de nog strykit med både mamma och bebis. Men normalt sett är det nog inte så illa när man får havandeskapsförgiftning.
 
Sv: Havandeskapsförgiftning

Det är farligare för mamman är för bebisen med havandeskapsförgiftning.

Jag hade proteinuri och ett undertryck på 110 och dessutom leverpåverkan. Jag blev ordinerad vila och så fick jag blodtrycksmedicin. Jag mådde skit och fick ta blodtryck och leverprover varje el varannan dag. Men så fort bebisen var ute mådde jag bättre. De pratade om att sätta igång mig inom ett par dagar, men barnet hann ut först!
 
Sv: Havandeskapsförgiftning

hejhej.
när jag var i vecka 29 åkte vi in till förlossningen för att kolla bebis hjärtljud eftersom jag inte känt sparkar på 2 dagar, de var jättesvåra att höra så de började ta andra prover, när de kollade blodtrycket så låg det på 225 i övertryck kommer inte ihåg undertrycket.
först lät det som de skulle ge mig kortison sprutor för att skynda på mognaden av hans lungor, men när de gjorde ett ultraljud så visade de sig att han bara var hälften så stor som han skulle vara och hade knappt något fostervatten kvar runt sig.
så en timma senare togs han ut i v 29, 812g tung och 31 cm lång
kram emelie
 
Sv: Havandeskapsförgiftning

glömde skriva det självklara men det var havandeskapsförgiftning akut sådan, hade bara symptom i några dagar innan.
 
Sv: Havandeskapsförgiftning

Jo då, någon igångsättning var det inte tal om (hade nästan hoppats på det på grund av en i övrigt jäkligt jobbig graviditet, men jag är ju ändå snart i hamn tack och lov). Proverna var något bättre men blodtrycket var fortfarande lite högt. Så det är vila, vila, vila och provtagningar varannan dag tills ungen behagar komma ut av sig själv. Såvida jag inte blir sämre fort då naturligtvis...
 

Liknande trådar

Småbarn Vi har sökt vård både på jourcentral, akuten och kommer sannolikt behöva söka oss till VC nästa vecka om symtomen inte släpper - men är...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 511
Senast: Blyger
·
Hemmet Lägenheten ovanför mig har fått nya boende. Vet att jag tidigare har skrivit om mitt lyhörda hus och att det hörs särskilt mycket från...
12 13 14
Svar
272
· Visningar
23 076
Övr. Barn Kan någon snälla hjälpa mig att förstå, för det känns aningens oklart detta. I början av hösten var min egen BM sjukskriven och jag fick...
2
Svar
31
· Visningar
2 288
Senast: Sedna
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
19 444
Senast: jemeni
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp