Bukefalos 28 år!

HD grad a och b, och -1??

Lotus

Trådstartare
Har läst på SKK:S hunddata och där står på föräldrarna till de valpar vi är intresserade av att den ena tiken har HD grad a. Jag förstår att detta är någon defekt, och jag antar att det handlar om höfter, men vad betyder det och vad innebär det i praktiken? Hur många olika beteckningnar finns det och hur skall man värdera dem när man tittar på valpar?

Den andra två tikarna vi tittat på valpar från har HD grad b, vilken är skillnaden på dessa mot grad a?

På pappan till två av kullarna står hd-1, vad betyder det? Den hunden är tysk, blir det en annan beteckning då?

På samtliga har det stått ögon ua, eller ögon fri, betyder det samma sak?

Är det något mer man bör veta om veterinärdata som gårt att se via stamtavlor osv, när man letar valp? Jag förutsätter givetvis att valpen undersöks för bettfel osv, men finns något mer registrerat som man kan se i papper?
 
Sv: HD grad a och b, och -1??

HD grad A och B är bra höfter ( godkända utan fel )

När det står HD grad C så är det Lindrig Dysplasi vilket man ska undvika att avla med eller ta valpar ifrån ...

Bettfel på valpen, hur menar du då? den kommer vet-undersökas innan den säljs men valpens tänder är fortfarande mycket outveklade och några garantier finns inte.
 
Sv: HD grad a och b, och -1??

Okej, så både grad a och b betyder att det är okej, och pappan som det står -1 på är också okej? Varför sätter man då olika betecknignar?
 
Sv: HD grad a och b, och -1??

Nu ska vi se jag minns inte riktigt, men A är helt perfekt och B är utan anmärkning..

Äsch jag vet folk som kan förklara detta bättre, vi får vänta på dom.
 
Sv: HD grad a och b, och -1??

Graderingar på HD-röntgen ändrades år 2000 i Norden.
HD grad A och B motsvarar det gamla resultatet ua.
HD grad C = lindrig dysplasi tidigare kallad Grad 1
HD grad D = måttlig dysplasi tidigare kallad Grad 2
HD grad E = kraftig dysplasi tidigare kallad Grad 3 eller 4.
En hund i Tyskland med en HD-1 tolkar jag som att den har lindrig dysplasi. Sedan beror det på vilken ras vi talar om hur man ska ställa sig angående HD-hundar i avel. I vissa raser med liten avelsbas är det tyvärr inte lätt att hitta lämpliga avelshundar.
När det gäller bettfel vet man inte hur det kommer att se ut förrän de permanenta tänderna kommer. Det är bara om valpen har ett rejält över/under bett som man kan misstänka att det vuxna bettet kan bli felaktigt.
 
Sv: HD grad a och b, och -1??

Man ändrade ju beteckningarna för att det skulle vara internationellt samma, har jag för mig.

Förr fick du ju UA, eller etta och tvåa. Känns som att hanen kan ha HD-fel, men kolla med tyska kennelklubben, ev ring SKK, de kan sånt.

Vilken ras gäller det??

//E
 
Sv: HD grad a och b, och -1??

Glömde, när det gäller ögon så är det samma sak, det beror bara på vad man väljer att skriva.

Om du väljer mellan dessa tikarna med a och b på höfter så hade jag, även om det är godkänt båda två, valt den med a-höfter, det ökar chansera lite.
MEN kolla några led bakåt. Inom min ras fins det en hane som blev väldigt poppis och blev far till tre kullar, han var fri och tikarna var fria, han var dessutom mycket framgångsrik inom dragsporten. Samtliga valpar (eller det va nog 2 som klarade sig...) har HD-fel, minst c, eftersom de inte kollade hans bakre linjer ordentligt. De värsta är väl att de fortsätter använda honom...

//E
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
8 341
Senast: dobbis
·
Hundhälsa Hej! Jag står i ett svårt dilemma, min Malinois hane Herax på 3.5år har sen dec 2020 haft rörelsestörningar och olika symptom ifrån...
Svar
2
· Visningar
2 150
Senast: WildWilma
·
Hundavel & Ras Jag står inför ett litet dilemma; jag har tingat en tikvalp och nu har jag två kullar att välja mellan, båda kullarna födda nu i veckan...
2 3
Svar
46
· Visningar
3 276
Senast: Targa
·
Skola & Jobb Jag har ett dilemma på jobbet som börjar bli väldigt påfrestande för mitt mående. Har två kollegor som jag inte kommer överens med, vi...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 447
Senast: Keb71
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp