Bukefalos 28 år!

N

NoRoses

hur fungerar ett pelhamsbett? Måste man ha en delta till det? såg en tjej rida utan.. hon använde alltså två tyglar till det.
hur påverkar bettet hästen? :confused:
 
Man kan använda antingen en delta eller två tyglar. Två tyglar ger en starkare effekt.
Vid hoppning brukar delta rekomenderas.
Bettet verkar med lite hävstångseffekt.
 
Två tyglar ger en starkare effekt.

Nja... Egentligen inte.

Det blir ju BÅDE mildare och skarpare med två tyglar, eftersom du inte behöver ta i stången hela tiden, utan kan välja att rida enbart med "bridongen". Har man delta kan man inte utnyttja pelhamstångens funktion fullt ut, kan man säga. :)
 
Pelham är ett "kompromissbett", det är meningen att man ska ha effekten av bridong och stång i ett bett. Skillnaden mot att rida på kandar är att man inte kan utnyttja den kombinationeffekt man får av att använda stång och bridong samtidigt.

Pelham är till för att användas på två tyglar. Delta är till för barn och andra som inte klarar av att rida på två tyglar.

Många som har starka hästar tycker om att t ex rida ut på pelham, för då kan de sitta och rida på bridongtygeln mest hela tiden, och bara ta upp stångtygeln när den verkligen behövs.
 
Nja, vid hoppning brukar de rekomendera en delta. var på hoppträning för ca 1 v sedan. En av deltagrna hade två tyglar, vilket tränaran inte tyckte allt för mkt om. detta är då en mkt bra tränare som tror på styrning ohch tempo regleras via skänkel och säte...

I skogen skulle jag rekomndera två tyglar av just den anledingen du sa...
 
så pelham ska användas ihop med bridongbett eller kan man använda endast pelham?
 
Pelham används ensamt, inte ihop med bridong (som finns så att säga "inbyggd" i pelhamet).
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har inte tidigare haft några större problem med skav vid skänkeln (lite nött kan det se ut på sommaren, men inte mer) men nu med...
Svar
14
· Visningar
1 017
Senast: fio
·
Utrustning Idag lånade jag en bomlös sadel till min häst. Jag använde min vanliga sadelgjord (helt i läder med fast resår på sidorna) till och...
Svar
6
· Visningar
737
Senast: Cattis_E
·
Utrustning Jahapp, åskan tog aggregatet.. 🙁 Aggregatet har försörjt två olika hagar och jag har flyttat tråden beroende på vilken hage som...
Svar
1
· Visningar
499
Senast: malin_a
·
IT & mobiler Jag håller på med ett kreativt projekt där jag har behov av några bilder. Själv har jag god tillgång på egna foton, men just detta...
Svar
0
· Visningar
318
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Hundlucka
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp