Bukefalos 28 år!

hej allihopa!

Sv: hej allihopa!

peter_lundin skrev:
Terramycin o vibramycin tillhör samma grupp läkemedel o tar samma bakterier men upptaget är mycket sämre för terramycin.
Ofta ger vet alldeles för låg dos terramycin till smådjur.
PL

Jag vet inte om dosen har varit för låg. Har fått olika doser hos olika veterinärer så jag har testat olika. Terramycin och Vibramycin är inte helt lika varandra och jag vet inte varför Terramycin fungerar så dåligt på råttor heller. Som tur är så känner de flesta smådjursveterinärer till det.
Men det verkar som om du kan detta. Hur ska man dosera terramycin då så det blir rätt enligt dig?
 
Sv: hej allihopa!

I en bok skriven av smådjursvet står det 100 mg per kg om man sprutar el 5mg per liter vatten, det sista hamnar runt 300mg per kg, beror på hur mkt rådisen dricker.
I fass står det 20-50 mg men det är räknat på hund o katt.
Hur mkt har du gett.
PL
 
Sv: hej allihopa!

rattalskare skrev:
KAN DET SMITTA MARSVIN??? JAG HAR JU MARSVIN I SAMMA RUM KAN DE OCKSÅ SMITTAS?

Ja det kan smitta även marsvin, men som sagt så har får de oftast inga symptom, dvs de blir inte sjuka även om de bär på smittan.
 
Sv: hej allihopa!

Lejonflickan skrev:
Ja det kan smitta även marsvin, men som sagt så har får de oftast inga symptom, dvs de blir inte sjuka även om de bär på smittan.


Okej......

Hur tycker ni jag ska göra hon är LITE bättre men nu när hennes medicinkur är slut hur kommer hon bli???bättre? sämre? som hon är nu???
 
Sv: hej allihopa!

Räkna inte med att hon blir bättre - tyvärr.
Sämre? Jo troligen, men det är inte säkert att hon blir det med en gång.
Hur är hon i allmänhet, förutom att hon rosslar? Pigg? Ingen snedskalle?
Om inte medicinen fått bort rosslingarna, så bör du ju höra med vet. igen om han har någon annan medicin att pröva, alternativt köra en omgång till med denna medicinen som trots allt gjorde lite verkan.
 
Sv: hej allihopa!

Lejonflickan skrev:
Räkna inte med att hon blir bättre - tyvärr.
Sämre? Jo troligen, men det är inte säkert att hon blir det med en gång.
Hur är hon i allmänhet, förutom att hon rosslar? Pigg? Ingen snedskalle?
Om inte medicinen fått bort rosslingarna, så bör du ju höra med vet. igen om han har någon annan medicin att pröva, alternativt köra en omgång till med denna medicinen som trots allt gjorde lite verkan.

Okej ska ringa vet och höra...

Snedskalle? kan de få det också???
 
Sv: hej allihopa!

rattalskare skrev:
Okej ska ringa vet och höra...

Snedskalle? kan de få det också???

I slutfasen brukar de få det...beror på att sjukdomen sätter sej på balanssinnet till slut.
 
Sv: hej allihopa!

rattalskare skrev:

Din lilla råttis kanske kan hålla sej fräsch länge, det hoppas vi på! Min mycoråtta levde med myco i 9 månader och det var bara i slutet som hon blev riktigt dålig.... SÅ ge inte upp hoppet inte!

Kramisar
 
Sv: hej allihopa!

Lejonflickan skrev:
Din lilla råttis kanske kan hålla sej fräsch länge, det hoppas vi på! Min mycoråtta levde med myco i 9 månader och det var bara i slutet som hon blev riktigt dålig.... SÅ ge inte upp hoppet inte!

Kramisar


Okej tack för stödet....
 
Sv: hej allihopa!

rattalskare skrev:
Okej tack för stödet....



Vet ej om det är Myco eller Kolorea

Men en sak är säker hon kommer aldrig bli frisk :cry: Pratade med vet i Torsdags då jag kastrerade min kanin och då sade han att det inte gick att göra något åt....

Men att hon kan leva så länge hon Leker, Äter och mår "som vanlig" Hon Rosslar nästan hela tiden så jag antar att det är dags att ta kort på henne så man får något minne efter henne..... :cry: :cry: :cry:
 
Sv: hej allihopa!

Har nu bestämt mig att om hon blir liite sämre än vad hon är nu så åker både hon och grabben till andra sidan regnbågen :cry:
 
Sv: hej allihopa!

rattalskare skrev:
Har nu bestämt mig att om hon blir liite sämre än vad hon är nu så åker både hon och grabben till andra sidan regnbågen :cry:

:cry: Vad trist! Men om hon är jättedålig så är det ju kanske bäst så...

PS Vilken grabb? Vad har jag missat?
 
Sv: hej allihopa!

Lejonflickan skrev:
:cry: Vad trist! Men om hon är jättedålig så är det ju kanske bäst så...

PS Vilken grabb? Vad har jag missat?

Änsålänge är hon inte jättedålig men när den dagen kommmer så får hon somna in....

Hennes burkompis Frippe

Eftersom jag inte får skaffa någon mera rått förens båda är borta så är det bäst för honom att få somna in tillsammans med sin bästis Frippan...
 
Sv: hej allihopa!

Tänkte för er som vill veta hur det hela gick så kommer här en kort sammanfattning. Dock lite sent :o

12 Juli 2005

Idag så har jag upptäckt hemskheter. Frippan är urdålig, har satt mat i halsen 2 ggr i rad nu. Upptäckte igår att Frippe har fått en rejäl böld på sidan. Frippan har även fått en varböld i rumpan. Så imorgon blir det akut avlivning hos veterinären.

13 Juli 2005

Idag är det dags. Frippan mår jättedåligt nu, hon äter inte längre och sover den mesta tiden.Men hon leker och busar med Frippe de stunder hon orkar. Jag är jätterädd för att Frippes böld ska spricka, han har skavit bort all päls med baktassen. Bölden är stor som en golfboll och röd o varm. Idag 13.45 så kommer dessa underbara djur inte få leva längre. Det har varit kul att lära känna 2 sådana här underbara vänner. Sitter bara och gråter nu men jag vet att det jag kommer göra är det enda rätta.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ska ringa veterinär och boka tid imorgon för kontroll men tänkte kolla här först. Kanske bara jag som är lite nojig. Min bostonterrier...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 751
Senast: Diabetikern
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 451
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 768
Senast: Hellhound
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 321
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp