Bukefalos 28 år!

hej allihopa!

R

rattalskare

tänkte bara om det finns någon som vet varför min råtthona nyser och gurglar på ett otäckt vis?
kan det bero på att hon lever i en miljö där det är kutterspån i buren? min hanne låter ju inte så vad ska jag göra?

(då inte mina föräldrar vill att jag ska kontakt med vet pga att hon äter dricker och mår bra allmänt)
 
Sv: hej allihopa!

Min första tanke är mycoplasma och att hanen inte är smittad ännu? Eller allergi mot spånet. Har du provat kattströ typ Toalätt? Men jag kan så lite om råttor, du får säkert fler svar av mer kunniga.
 
Sv: hej allihopa!

rattalskare skrev:
tänkte bara om det finns någon som vet varför min råtthona nyser och gurglar på ett otäckt vis?
kan det bero på att hon lever i en miljö där det är kutterspån i buren? min hanne låter ju inte så vad ska jag göra?

(då inte mina föräldrar vill att jag ska kontakt med vet pga att hon äter dricker och mår bra allmänt)


Nyser och gurglar, hur menar du?
Jag hade bytt ut spånet mot något annat, tex Toa Lätt, träpellets, tidningspapper eller annat, och så hade jag besökt vet.
Lägg örat mot lungorna, kommer det ljud från lungorna? Låter hon som ett marsvin/kaffekokare?
 
Sv: hej allihopa!

Om det låter som att hon gurglar från luftrören eller lungorna är det ganska säkert lunginflammation! Marsvin och råttor (tror jag?) kan gå och dras med det här länge innan de blir riktigt dåliga. Ring och rådfråga en veterinär, det kostar inget! Som djurägare måste du sätta djurens hälsa först och är man tveksam ska man ALLTID kontakta veterinär!
 
Sv: hej allihopa!

rattalskare skrev:
tänkte bara om det finns någon som vet varför min råtthona nyser och gurglar på ett otäckt vis?
kan det bero på att hon lever i en miljö där det är kutterspån i buren? min hanne låter ju inte så vad ska jag göra?

(då inte mina föräldrar vill att jag ska kontakt med vet pga att hon äter dricker och mår bra allmänt)

Hur gammal är hon? Mycoplasma brukar komma vid halvåret om det är det...och det är tyvärr min första tanke...
 
Sv: hej allihopa!

gul_zebra skrev:
Nyser och gurglar, hur menar du?
Jag hade bytt ut spånet mot något annat, tex Toa Lätt, träpellets, tidningspapper eller annat, och så hade jag besökt vet.
Lägg örat mot lungorna, kommer det ljud från lungorna? Låter hon som ett marsvin/kaffekokare?


hon låter mer som ett marsvin när hon gurglar
 
Sv: hej allihopa!

Lejonflickan skrev:
Hur gammal är hon? Mycoplasma brukar komma vid halvåret om det är det...och det är tyvärr min första tanke...


jag köpte henne vecka 8 detta år och ja hon är runt halv året nu OH hjälp vad ska jag göra???? vad händer om hon har Mycoplasma?
 
Sv: hej allihopa!

Nidorina skrev:
Min första tanke är mycoplasma och att hanen inte är smittad ännu? Eller allergi mot spånet. Har du provat kattströ typ Toalätt? Men jag kan så lite om råttor, du får säkert fler svar av mer kunniga.


Jag ska byta åt dem idag och då ska jag byta till någon sorts pellets som h*n i zooaffären har till sina råttor.
 
Sv: hej allihopa!

Då får de väl nån form av penicillin (vet inte vilken sort som gäller för råttor) av veterinären tror jag.
 
Sv: hej allihopa!

rattalskare skrev:
jag köpte henne vecka 8 detta år och ja hon är runt halv året nu OH hjälp vad ska jag göra???? vad händer om hon har Mycoplasma?

Tyvärr inte så mycket att göra, medicin kan hålla dem "ok" ett tag till, men oftast slutar det med att man måste "ta bort dem"...
Men nu ska vi inte måla f-n på väggen, hon kanske bara är förkyld....kan du ha smittat henne tro, är du förkyld?
:idea:
 
Sv: hej allihopa!

Lejonflickan skrev:
Tyvärr inte så mycket att göra, medicin kan hålla dem "ok" ett tag till, men oftast slutar det med att man måste "ta bort dem"...
Men nu ska vi inte måla f-n på väggen, hon kanske bara är förkyld....kan du ha smittat henne tro, är du förkyld?
:idea:

Ja jag har varit förkyld två veckor!!!!!!!!!!!!!!
 
Sv: hej allihopa!

Åhhhhh jag vet inte vad jag ska ta mig till vad kan jag göra? hur behandlar man förkylning? mina föräldrar går fortfarande inte med på att åka till vet

Guuuuud jag tror jag dör snart.
Jag skulle kunna gå genom eld för att slippa det här........
 
Sv: hej allihopa!

Hälsa dina föräldrar att det är din skyldighet som djurägare att ta ett sjukt djur till veterinär. Att bara skita i att djuret är sjukt är det samma som djurplågeri, och sånt kan man få böter å fängelse för...
 
Sv: hej allihopa!

rattalskare skrev:
Åhhhhh jag vet inte vad jag ska ta mig till vad kan jag göra? hur behandlar man förkylning? mina föräldrar går fortfarande inte med på att åka till vet

Guuuuud jag tror jag dör snart.
Jag skulle kunna gå genom eld för att slippa det här........

Om det bara är förkylning behövs ingen behandling (det finns faktiskt ingen medicin mot virus framtagen ännu, bara mot bakterier, och förkylning får man genom virus). Det du kan göra om hon är förkyld är att se till att hon har det lagom varmt och riktigt torrt, och inte står i drag. Och som någon annan sa smittar förkylning från människan till råttan, jag smittade stackars Silke för ett tag sen. Nu mår hon dock bra igen! :) Men hon rosslade inte, jag tycker det låter som något mer än förkylning din råtta har. Du kan alltid RINGA och fråga en veterinär, det kostar inte mer än samtalskostnaden! Och som även någon annan sa, man har enligt lag skyldighet att ge sina djur veterinärvård vid behov! Säg det till dina föräldrar, visa dem Svenska Jordbruksverkets hemsida (www.sjv.se) om de inte tror dig. Där står det svar på vitt.
 
Sv: hej allihopa!

rattalskare skrev:
hon låter mer som ett marsvin när hon gurglar


Låter definitivt som mycoplasma tyvärr :(
Då är det vet som gäller, så hon kan få medicin (baytril, terramycin eller vibramycin tror jag det var man brukade ge de men att terramycin ofta inte fungerade, minns inte säkert. Har aldrig haft myco-råtta själv...). Det kan minska eller få bort besvären, men tyvärr går det inte att bota. Ibland får råttan avlivas, ibland inte... Beror på hur illa det är. Det viktiga för att avgöra det är att komma till vet och få medicin så snabbt som möjligt.

Säg åt dina föräldrar att det är de (om du är under 18) som har högsta ansvaret för dina djur, det är alltså de som ska se till att hon får komma till vet och få vård enligt lag - om inte kan det blir böter, tyvärr är nog fängelse rätt ovanligt men den risken finns också förstås med maxgräns på 2 år.
Annars kan du ju alltid ta dig till vetten själv, det gör jag iaf. Betalar allt för mina djur själv (och har du inte pengar så är det hög tid att öppna konto eller så att spara pengar på till framtida vetkostnader). Och har du inte pengar så kan du ju låna, eller åka in ändå och ringa därifrån så de får komma och betala. Skit i vad de tycker/kommer tycka, det är råttan som är det viktiga nu.
 
Sv: hej allihopa!

*knapplån*

Ellen fick mycoplasma...hon började rossla vid 4 månaders ålder och gick på medicinkurer tills hon var dryga året, sen började hon ragla och det var inte nåt mer att fundera på....
mycket värre att se henne än Amanda som fick tumör... :cry:

SÅ vi hoppas att det inte är mycoplasma denna råtta har...
 
Sv: hej allihopa!

Jag hade mycoplasma själv för ett år sedan. Det var otroligt besvärligt att bli av med. Fick ta tre antibiotikakurer av olika "fabrikat" innan jag var bra. Hade konstant feber i 6 veckor. Men jag hade tur, doktorn föreslog aldrig avlivning :bow:

Nä men allvarligt, det är som de andra skrivit inte lätt att bli av med, OM det är mycoplasma. Hoppas verkligen det löser sig. Jag har haft förkylda marsvin (som fått Bactrim i tron att det var lunginflammation, men som ej blivit bra med det), och de har blivit bra med Echinaea brustablett i vattnet, tro det eller ej...men jag törs inte säga att det kan funka även på råttor.
 
Sv: hej allihopa!

Min råtthona Frippan rasslade inte på hela natten :banana:

Men tyvärr imorse så började hon igen :cry:

Men hon är 8 månader och 5dagar kan hon verkligen ha Mycoplasma då?
 
Sv: hej allihopa!

rattalskare skrev:
Min råtthona Frippan rasslade inte på hela natten :banana:

Men tyvärr imorse så började hon igen :cry:

Men hon är 8 månader och 5dagar kan hon verkligen ha Mycoplasma då?


Ja, det kan de mycket väl. Man kan ju hoppas att det inte är det, men iaf jag tycker det låter så och det enda som kan hjälpa henne är vet...
Är hon från uppfödare hoppas jag förstås att du har meddelat uppfödaren om att hon är sjuk också iom att det är ärftligt om det är myco det handlar om...
 
Sv: hej allihopa!

Nidorina skrev:
det är som de andra skrivit inte lätt att bli av med,

Nackdelen med råttor är bara att det är obotligt. Alla råttor bär på myco, men det bryter ut när de har dåligt immunförsvar, sen finns det där resten av livet och kan bara lindras med rätt medicin och i värsta fall duger inte ens det och det blir avlivning... Bla därför det är enormt viktigt att bara avla på fullt friska råttor med bra immunförsvar...
 

Liknande trådar

Hundhälsa Ska ringa veterinär och boka tid imorgon för kontroll men tänkte kolla här först. Kanske bara jag som är lite nojig. Min bostonterrier...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 748
Senast: Diabetikern
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
4 450
Senast: Mabuse
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 767
Senast: Hellhound
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
2 318
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp