Bukefalos 28 år!

hej jag behöver desperat hjälp!!!

C

connie

jag har en 10 år gammal arabvalack som ja haft nu i snart tre år o för de mesta så gå de inte att galoppera!!!:confused: han bara tramsa runt byter galopp bak o bara vill rusa fram,han kan ta en tio bra galopp steg i början sen börja han stressa upp sig o bara sparka bakut o flytta runt mig på sittbenen..ja ha ute massörer ofta,ha köpt ny sadel som e sydd för honom för 17 tusen!! o rider lektion för dressyr tränare ofta men de spela ingen roll.. ja försöker o sitta ner i galoppen utan stigbyglar o bara slappna av men man orka inte hur länge som helst men de gör han..lätt.. :( de e inte för att han inte ha muskler som han inte kan bära sig för de e de inte,utan nu e han så stark att han kan typ göra va han vill o ja orka inte hålla honom..han e m känslig så de e inte så att ja håller i honom för hårt o att han bara tramsa runt på stället för de..han ta bara upp huvudet o sticker me mig..ja ha kollat tänderna o han e jätte fin där,ja red på bet innan men nu rider ja på hackamore för han slappnar av mycket mer med det..kan gå i lägre form.. ja håller på att köra inhonom nu o e snart klar mest bara för att få något annat o tänka på o för att de e bra för ryggen o tömkörning e super bra!jag e helt desperat efter hjälp kan någon något knep som kanske kan funka o få honom att gå i lugn galopp, i form..ha provat allt känns de som!!! mvh från lilla jag...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: hej ja behöver desperat hjälp!!!

hade blivivt så tacksam för svar på mina frågor, älskar min häst över ALLT!!! men börja bli riktigt trött på de här nu.. bli så ledsen av de här.. vill ju att han ska va lycklig!!!
 
Sv: hej ja behöver desperat hjälp!!!

Rid de första 9-10 stegen och bryt av innan han börjar bråka.
Efterhand kan du öka några steg. Sen ''glömmer'' han nog att bråka med dig.
 
Sv: hej ja behöver desperat hjälp!!!

jag ha provat de me,men de e så att när ja bryter av galoppen så han han vunnit kan man säga,för han tycker de e jobbigt o galoppera så få han avbryta då få han som han vill känns de som.. de e så jobbigt för ja ha fått så många råd av så många olika tränare så nu e ja så förvirrad..:cry: han bli så uppspelt när ja ha galopperat o sen ska bryta av o sen få ja börja om från början igen me skritt o sen trav osv.. :( han gå super fint i longering o i tömkörning i galoppen o så..:d kram kram
 
Sv: hej ja behöver desperat hjälp!!!

Men bryter du av innan han hunnit säga till dig att han inte vill mer är det ju du som bestämmer.
 
Sv: hej ja behöver desperat hjälp!!!

Ok connie,
vi ska se om jag kan ge dig en annan insikt i hästens huvud, Jag tro att galopp har varit båda ers problem, Det går helt ok att tömköra och longera han i en galopp men när är på ryggen går det inte så bra, först kan jag tänka mig att du säkert sitter lungt och mjuk på han men du bli spänt på en gång när han galoppera och är han så känslig som han säger kan han känna att "nu jä*vlar kan jag dra på med fjant" sen är det så att hästar är hyper känslig mot lukt,adreneline pumpar som f*n i dig och han vet det. Eller för den andra, att galoppera krävs det mest från en häst en kontrollerad galopp om och jag säger om din vikt skapa smärta nånstans i kroppen hans vill han bara rusa bort eller fjanta som han gör.

Nå vad har jag för föreslag? en fråga först: Har nån annan provat rida han? gör han lika med de? sätt på en form av vikt på han om det blir en foder säck 25kg eller nåt likande,på longering och se om han regera på samma sätt. Man ska inte uteslut hästen tills man har provat allt man kan för ibland kan det vara en sååå simple sak som skapa hans beteende,och kan "fixad" lätt.
 
Sv: hej ja behöver desperat hjälp!!!

haft en sån häst en gång i tiden. va gör han om du försöker rida han i lång och låg form med lite halvlånga tyglar? som man rider unghästar från början. försök med det, han kommer nog springa på ett tag men vartefter kommer han bli mer och mer avslappnad, blir han springig så rid in på volter då och då men försök att inte dra i han.rid lätt då.. sen när han är lugn och sansad gå in i galopp och gör samma sak. det kommer ta några gånger men han kommer lugna sig,, bara ett råd...;) lycka till
 
Sv: hej ja behöver desperat hjälp!!!

Hade precis en häst som du innan, hade ut massör, equiterapeut som alla sa, efter det här kommer det att gå bra, instruktörer som bara sa att han dumma sig.
höll på med att ta ut olika folk i två år som skulle hjälpa till, för någon månad sedan så tog jag ut en kiroprakter! sicken skillnad säger jag bara! en massör kan ju bara mjuka upp musklerna, ibland behövs det mer, nu är problemet att jag inte iheller helt rak i ena galoppen, så ibland går det bra, och ibland har jag inte riktig koll på min kropp.
kiropraktern är grymt duktig och åker runt europa och "knäcker" kan pm:a numret om du så vill. alternativ att han är så känslig att det är du som inte riktigt har koll, och då bara gör som du säger (omedvetet)
jag säger som förra, kan ju vara så, att utan vikt så fixar han det, men plötsligt sitter där en massa extra kilon därpå..
 
Sv: hej ja behöver desperat hjälp!!!

Har du överhuvudtaget varit in på klinik och kollat upp din häst någongång ? Att ta ut massörer och annat kan väl vara bra OM man uteslutit andra saker först. Har själv haft en häst som rusat, bytt galopp och det ena med det andra....tills jag fick nog och åkte in. Diagnosen var en massa kotled/knäledsinflammationer. Efter friskförklaringen så var det en helt annan häst att rida. ALLA hade goda råd ang våran träning och hennes sätt..det var hästen som var stel, dum, stoig, jag red fel, vis kulle göra ditten och datten övningar osv osv osv...Stackars min häst att fått utstå allt detta bara för jag inte kollade upp på en gång.


Börja kolla upp..för då vet du ju åtminstone att ev vart det felar istället för att kanske traggla på med massa övningar som bara ger motsatt effekt.
 
Sv: hej ja behöver desperat hjälp!!!

Åk in och röntga hästen. Kan vara symptom på cystor bakknä, rätt vanligt att de har problem med galoppen då, byter galopp, bryter av etc. Cystor är dessutom rätt vanligt på den rasen.
 
Sv: hej ja behöver desperat hjälp!!!

hej de va länge sen du skrev ditt medelande men de va länge sen ja va inne o klooade här me.. jag vill bara säga att jag ha kollat hela hans rygg o knä i helsingborgs sjukhus innan ja skrev de medelandet om hjälp...han gå toppen nu o tack aalla ni snälla som försökt hjälpa mig me råd o inte hackar..
 
Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 792
Senast: Lhas
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 579
Hästvård Hej allihopa! Jag har aldrig själv gjort någon tråd på denna hemsida utan endast använt den som hjälp. Så detta kanske går åt skogen. Nu...
2
Svar
20
· Visningar
2 598
Senast: Smulu
·
Övr. Barn Anonymt nick Har ett barn på 13 år som har Social Fobi. Det har kommit smygande och kom starkt för ca 1 år sedan. Orsaken är inte...
2
Svar
28
· Visningar
3 651
Senast: Bapelsin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp