Bukefalos 28 år!

Helginsläpp

Chili

Trådstartare
Vill gärna veta hur andra kollektivstall och liknande där ute löser helginsläppen. Vi vill se över hur vi har det då vi känner oss för låsta och egentligen inte tar betalt för detta. I dagsläget är det en person/helg som har utsläppet, sen kan man ju byta sinsemellan om man inte kan på sin helg.

Är det smidigast att ha samma sak för kvällen? Dvs en person/helg släpper ut och en annan person/helg släpper in? Vi ska ha stallmöte snart och diskutera detta bland annat, känner att det kan vara bra med olika upplägg. Vi har ju också hästar så vi får ju också ta insläppen ibland och utsläppen ibland, men då blir det iaf inte varje helg.
 
Sv: Helginsläpp

Vi har förtillfället ett fast schema eftersom vissa hade ganska svårt att ge med sig (vi är nyinflyttade alla 3). I vårt stall har vi en tjej som släpper ut varje morgon (hon vill ha det så) och ska hon bort har jag lovat att ta det. Sen släpper jag in fre lör och den andra tjejen tar söndagar.
Jag tycker inte detta är något roligt upplägg alls men eftersom det inte går att lösa på annat sätt så får det bli så. Troligtvis ska vi försöka få så vi får varannan helg, så man släpper in lördag söndag.
 
Sv: Helginsläpp

Ja det lät rätt tråkigt att bli låst varje helg så, det är det vi vill ifrån! Egentligen är det inte så ofta alla är borta men man får ju se till att alla i familjen är nöjda och glada :)

Är det rimligt då att man har rullande schema? Nu går vi i boxordning, så har ju fler hästar man har desto oftare får man ju släppa ut på helgerna. Vi är 6 hästägare så det blir ju inte så ofta de med 1 häst släpper ut t.ex.
 
Sv: Helginsläpp

Varför inte bara ta att en hästägare tar en helg i taget?
Då får ni ju en helg var sjätte vecka.

Vi är visserligen bara två i stallet och vi tar varsin helg. Då är det hela helgen, utsläpp-insläpp. Funderar kanon här.
 
Sv: Helginsläpp

Det känns ju lite onödigt att de ska behöva åka hit två gånger på en dag?
 
Sv: Helginsläpp

Det beror ju på hur man ser det..
Jag tycker det är mycket skönare att få åka ut två gånger (visserligen fixar man allt då den helgen. Mockning, fodring osv till alla hästarna) än att bara åka ut en gång.

Annars sätter ni rullande schema på morgon samt kväll.
Skulle kunna tänka mig att det blir mindre förvirring om man får ta båda dagarna dock. Antingen båda mornarna eller kvällarna.
 
Sv: Helginsläpp

Om ni inte kommer överens så sätt upp en lapp i stallet om helgerna, så får de skriva in sig själva vilka dagar dom vill ha, men att man måste välja minst 3ggr eller nått sådant, bara ett exempel på antalet dagar. :)
blir det en lucka någonstans så får ni diskutera vem som ska ta den dagen.
 
Sv: Helginsläpp

Är det rimligt då att man har rullande schema? Nu går vi i boxordning, så har ju fler hästar man har desto oftare får man ju släppa ut på helgerna. Vi är 6 hästägare så det blir ju inte så ofta de med 1 häst släpper ut t.ex.


Jag tycker det låter bra, sen är det ju bara för folk att byta tider som inte passar.

Själv skulle jag inte vilja åka ut både morgon och kväll. Detta då man oftast bara rider en gång om dagen och då kan man ju passa på att göra det i anslutning till in/utsläpp.
 
Sv: Helginsläpp

Jag själv har varit med om olika varianter av helgscheman och det beror till viss del hur många hästar/hästägare som finns i stallet. I stallet som hade 17 hästar var det ett rullande helgschema där man antingen hade morgon-ut, em-insläpp eller kvällsfodring.

I två andra lite mindre stall hardet varit så att det varit X antal fodringar som man skulle ta varje vecka. Var och en skrev själv upp sig på de olika passen efter hur det passade för var och en. En del valde fler fodringar samma dag, andra en fodring i taget. Fungerade oftast bra, men ibland fick man påminna en del morgontrötta att skriva upp sig på helgmornarna också.

I nuvarande stallet sköter vi helgerna kollektivt, morgon-ut och em-insläpp. Lunch ute i hagen och kvällsfodring via foderautomater. Från början var vi 4 uppstallare och hade ett pass varje helg. Vi hade fasta pass (jag alltid lör morg) och det funkade bra att byta de gånger man inte kunde. Nu är vi 5 uppstallare och har rullande schema. Det blir var femte helg ledigt.

Jag vet om de som har stalltjänst hela helger, antingen en dag eller båda dagarna, och som är nöjda med det. Jag skulle dock inte trivas med det, jag vill i möjligaste mån bara behöva åka en gång till stallet. Visst kan det vara praktiskt att göra allt en helg och sedan vara ledig i flera, men om man har lite längre att åka till stallet så kan det ju bli rätt dyrt att åka fram och tillbaka flera gånger om dagen och man kanske inte vill spendera över tolv timmar i stallet?
_ _ _ _ _ _ _ _

Och nu läste jag ursprungsinlägget lite noggrannare... Om man har fler hästar i stallet är det kanske bekvämt att ha fler fodringar samma dag, t.ex. utsläpp + lunchfodring eftersom det ju oftast tar lite längre tid att mocka åt och rida två hästar än en. Och risken finns ju, om man har flera hästar, att man får minst ett fodringspass VARJE helg medan de hästägare med en häst får t.ex. varannan helg ledig. Då är det ju verkligen praktiskt om man kan ha fler fodringar samma dag/helg.
 
Senast ändrad:
Sv: Helginsläpp

När jag stod i kollektivstall hade vi rullande schema för helgen. Så alla hade var 5e helg. Schemat i sig hade vi hängande i sadelkammaren och där hade vi hela mändens dagar med fyra luckor där en var morgon, en lunch, en insläpp och en kväll. Dessa rutor fanns ju även på helgen fast det stod i marginalen vems helg det var. Men iaf, det var i luckorna vi fyllde i i veckorna vilka pass vi tog, och när en visste att en skulle till stallet på eftermiddagen på lördagen, fast det inte var den helg, så skrev den upp sig på insläppet ändå. Då tog den ju insläppet åt någon annan som egentligen hade ansvar för hela helgen, men det var ju samma sak när nästa hade helg, då var det för det mesta någon som tog pass åt en. Tror att jag någon gång var med om att jag inte behövde ta något pass alls på min helg, för att alla andra skrev upp sig när de skulle dit. :p

Lite luddigt förklarat kanske, förstod du hur jag menade? Det gäller ju dock att alla är generösa, funkar ju inte om folk smiter undan och inte vill hjälpa till så att en verkligen måste åka dit två ggr på helgen, då blir det ju drygt.
 
Sv: Helginsläpp

Vi har kollektiv på helger och vardag kvällar i stallet jag står i . Det innebär att man har ca en fodring per vecka. I stallet sätts en schema upp ungefär en vecka innan månaden börjar där alla får skriva upp sig. Brukar inte vara några problem, brukar fyllas på snabbt.
 
Sv: Helginsläpp

Jag står i ett kollektiv stall med just nu 8 hästar, vi har var 8e helg var. Då har vi lördag morgon till söndag kväll, sen har vi också en bestämd dag i veckan som vi delar med någon annan då vi är såpass många. Jag tycker detta funkar kanon och är de någon som inte kan så får man byta med varandra.
 
Sv: Helginsläpp

Det känns ju lite onödigt att de ska behöva åka hit två gånger på en dag?

Fast varför??? Så har ju vi som ja skrev i inlägget uppanför, även när vi har vardag då har vi utsläpp och insläpp (jag har alltid fredag) Men då har jag mitt och sen är jag "ledig" till nästa gång. Tycker det är super bra ;)
 
Sv: Helginsläpp

Varför inte per hästägare? Om det blir box ordning så kanske det blir vissa som får ta 3 helger på raken och det är väl inte så roligt kanske... Ne hellre att ni ägare delar upp det isåfall och är det nu så att ni är 6 st så blir det ju inte mer än var tredje helg och det är väl ganska rimligt tycker jag? Jag skulle mycket hellre ha det så. Man åker ju ändå ut till stallet på helgen.
 
Sv: Helginsläpp

Det absolut smidigaste, tycker jag, är när man tar helgerna på rullande schema, dvs en hästägare/medryttare tar från lördag morgon till söndag kväll.
Då har man en hel helg, sen är det klart. Ska man dela upp det blir ju helgen låst iaf :)
Det finns ju alltid mycket att göra. Vi hade det så att den som hade helgen också städade gemensamma utrymmen.
Det är ju upp till var och en ifall man vill tillbringa helgen i stallet eller köra fram och tillbaka, jag brukade passa på att ha persedelvård, pyssel med hästen, skura krubba etc etc

Timmar har ju, av någon outgrundlig anledning, en tendens att bara rinna iväg när man är i stallet ändå :laugh:
 
Sv: Helginsläpp

Vi har 8 hästar i stallet, och har löst det som så när det gäller ut på morgon och in på kvällen. Då har varje box ett pass varannan vecka, alla har inte möjligheten att vara stand by hela dagen varför vi har kommit överens om detta schema. Nu fodras våra hästar via magnetgrindar, vilket gör att de får lunch hö och em hö via dess grindar. På så sätt har vi reducerat antalet pass totalt över hela veckan.
 
Sv: Helginsläpp

Varför inte per hästägare? Om det blir box ordning så kanske det blir vissa som får ta 3 helger på raken och det är väl inte så roligt kanske... Ne hellre att ni ägare delar upp det isåfall och är det nu så att ni är 6 st så blir det ju inte mer än var tredje helg och det är väl ganska rimligt tycker jag? Jag skulle mycket hellre ha det så. Man åker ju ändå ut till stallet på helgen.


Jag tycker att det är rättvisast att göra det per boxplats. En som hyr halva stallet bör rimligtvis ta hälften av ansvaret.
 
Sv: Helginsläpp

Vi hyresgäster har ett fast schema för alla intag och luncher i veckan, så just intagning av hästar och utfodring vid 17-tiden ger ju sig självt, även på helgerna.

Däremot så nattar (=fodrar och släcker) stallägaren alla dagar i veckan utom lördagen, som vi hästägare sköter efter ett rullande schema.
Ganska lindrigt för oss hyresgäster på helgerna, alltså. ;)

I ett tidigare stall så var dock hyresvärden helt ledig på helgerna, förutom att hon såklart var i stallet och red och skötte sina egna hästar.

Där var från början planen att vi hyresgäster skulle ansvara för en hel dag vardera, antingen lördag eller söndag och efter ett rullande schema.
Alltså 4 pass fördelade mellan 7 och 21.
Men då vi var flera stycken som t.ex. åkte buss och skulle ha svårt att hinna åka fram och tillbaka flera gånger under samma dag så bad vi att få halva helgdagar (frukost/utsläpp + lunch eller intag + nattning) men istället göra tjänsten oftare. Det funkade mycket bra, och alla var helt överens om att det var en bättre lösning! :)

Har även stått i ett helkollektiv, där vi hade ett "öppet schema" som fylldes i vecka för vecka. De flesta gjorde dock samma saker varje vecka, så det var väl egentligen ett fast schema. Har för mig att vi hade rullande på fredagkvällarna där, men minns inte riktigt.

I samtliga fall är/var passen fördelade per box, så 2 inhyrda hästar betyder dubbelt jobb. Det tycker jag personligen är det mest rättvisa också.
 
Senast ändrad:
Sv: Helginsläpp

Vi har rullande schema på in och utsläpp på helgerna - och då har man ett ut- eller insläpp och boxgrannen får nästa. På så vis behöver ingen åka fram och tillbaka flera gånger samma dag (utom jag så har två hästar bredvid varandra). Vi är åtta hästar i stallet så man får i princip ett ut- eller insläpp varannnan helg. (Sen är det ju fritt fram att byta om man behöver).

Nattfodringarna rullar på eget schema och lunchhöet har vi foderautomater till.
 
Sv: Helginsläpp

Vi körde rullande schema, man gjorde en hel helg (dvs lör+sön, in-utsläpp samt fodring och sopning) De hade fri tillgång på hö i hagen, de som inte fick fri tillgång fick lösa lunchen själv.
Då det var ganska många hästar hade jag nog inte fler än 4 utsläpp per år.

Tycker det är bättre med hel helg även om den helgen då blir jobbig om man även ska fodra lunch t.ex. De som hade häst på ridskolan i närheten skulle även mocka åt alla ridskolehästar lör+sön på sin helg, men det är ändå bättre att "förstöra" en hel helg och få jour mer sällan än tvärtom.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 767
Senast: Lhas
·
Hundhälsa Nytt anonymt nick, för att minska risken att folk förstår vem det handlar om. Jag är aktiv i den lokala brukshundklubbens styrelse...
6 7 8
Svar
148
· Visningar
5 965
Senast: hastflicka
·
Övr. Hund Jag har en pomeraniantik på 6 år, som är en väldigt känslig individ. Det har tagit fram tills i år att få henne trygg nog att vara ensam...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 042
Senast: lilstar
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 936
Senast: cirkus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp