Bukefalos 28 år!

Helginsläpp

Sv: Helginsläpp

I mitt stall står 7 hästar och då har varje häst(ägare) var sjunde helg Jag ahhar 2 hästar och har dubbelt så många helger om någon annan givetvis). Det blir inte betungande och man kan planera in de andra helgerna med aktiviteter. Vi har kommit fram till att det är bättre att ha hela helgen än flera upphuggna och då blir det fler helger som måste kommas ihåg att man har fodring. Vilket gör att man lättare glömmer sitt foderpass. Vi fodrar 3 gånger/dag så visst blir det lite åkande för en del men det är så här alla i stallet vill ha det.
 
Sv: Helginsläpp

Däe jag har min häst så har vi var fjärde helg. Då är vi två hästägare som ska sammsas om det. Vi får komma överens om hur vi vill ha det. Det tycker jag funkar bra. Då kan man ta en hel dag eller så delar man upp det. Vi har morgonfodring-utsläpp, insläpp samt kvällsfodring.
 
Sv: Helginsläpp

Vi är 4 hästar i stallet med 9 pass att dela på vilket är alla intag och utsläpp helgmornar. Stallägaren "som ej har hästar" släpper ut alla vardagar. Vi har ett schema över veckan som kommer där vi fyller i vilka dagar vi tar. Någon får 3 pass och resten 2 men det jämnar ut sig i långa loppet. Som det är nu har vi varannan helg ihop med boxgrannen. Hur man lägger upp är ju upp till var o en.
Vi har fri tillgång på hö ute så hö och vatten(thermobar) fyller vi på vid intag.
 
Sv: Helginsläpp

Vi har rullande schema på in och utsläpp på helgerna - och då har man ett ut- eller insläpp och boxgrannen får nästa. På så vis behöver ingen åka fram och tillbaka flera gånger samma dag (utom jag så har två hästar bredvid varandra). Vi är åtta hästar i stallet så man får i princip ett ut- eller insläpp varannnan helg. (Sen är det ju fritt fram att byta om man behöver).

Nattfodringarna rullar på eget schema och lunchhöet har vi foderautomater till.

Nåt sånt tänker jag mig. Jag har själv stått i ett stall där det fanns ett schema med luckor så fick man fylla i när veckan var över. Den som var i stallet först fick alltså välja först :cool: Kom man sist fick man ta det som fanns kvar utan hänsyn till när jag pluggade eller jobbade. Inte okej!

Min pappa är lite för snäll så han släpper gärna in egentligen. Men mor min känner sig låst eftersom om de åker bort måste de åka hem och släppa in hästarna. Jag tror inte någon i stallet är intresserade av de extra bensinkostnaderna och tiden att åka upp 2 ggr per dag på helgen, faktiskt. Även om det kanske är smidigt att ha det överstökat.

Det känns iaf väldigt skönt att ordna upp lite och ha stallmöte :) Har flera andra saker som behöver tas upp också. Alltid skönt att stöka undan sas.
 
Senast ändrad:
Sv: Helginsläpp

Vi tycker att systemet funkar väldigt bra eftersom man kan lägga ridningen i förhållande till det in- eller utsläpp man har.

Nu när dottern börjat tävla lite mer så är det dessutom praktiskt att byta till sig utsläppet (när man ändå ska till stallet tidigt) och veta att man inte har någon stress hem till insläppet.

På jul- och påskhelger har vi separat helgschema. Då får man kryssa i när det passar (fast helst vill man ju vara den första att välja och vraka).

Vi rullar städningen av kök och sadelkammare veckovis också.
 
Sv: Helginsläpp

Skulle man inte kunna dela upp det så att varje box skall ta
X antalluncher,
X morgonfodringar,
X antal luncher,
X antal insläpp och
X antal kvällar under en exempelvis 6 veckorsperiod och sedan låta varje boxhyrare sätta upp sig på vilka fodringar man vill.
På så sätt får varje hästägare själv välja om dom vill ta en hel/halv dag, hel helg eller endast en fodring/gång.
 
Sv: Helginsläpp

Vi har rullande schema,sist hade jag lördag insläpp,nästa gång lördag utsläpp,och gången efter det fredag insläpp,sen börjar det om med söndag utsläpp,lördag insläpp osv. (vi har schema mellan fredag insläpp,och söndag utsläpp) Finns 16 boxar,så det blir ett pass i månaden.
 
Sv: Helginsläpp

Skulle man inte kunna dela upp det så att varje box skall ta
X antalluncher,
X morgonfodringar,
X antal luncher,
X antal insläpp och
X antal kvällar under en exempelvis 6 veckorsperiod och sedan låta varje boxhyrare sätta upp sig på vilka fodringar man vill.
På så sätt får varje hästägare själv välja om dom vill ta en hel/halv dag, hel helg eller endast en fodring/gång.

Då gäller det ju att vara i stallet just när listan sätts upp.
Lite synd om den som kommer sist och får både julhelgen och nyårshelgen.
 
Sv: Helginsläpp

De stall jag har stått i tidigare har haft helgjour uppdelat på hel dag eller hel helg. Alltså att man är två personer som har alla pass en dag, eller att man är två personer som har alla pass hela helgen. Jag tycker det funkade bra, skönt att inte behöva ha jour så ofta.
Jag tycker aldrig det varit problem med att åka till stallet flera gånger under dessa dagar. Men då har jag haft ganska nära och åkt bil, kan förstå att det blir jobbigt om man åker buss..

Jag tycker att jourer ska vara uppdelade per box, inte per hästägare. Har man fler hästar får man också räkna med att det tar mer tid. I de stallen jag har stått i har en del löst det genom att ha båda sina boxar samma dag/helg.

Rullande schema lär vara enklast för stallägaren. Kan man inte på sin dag är det bara att byta.
Annars kan man ju ha ett schema där man tillsammans bestämmer dagar, men det blir mer jobb för att få ihop.
 
Senast ändrad:
Sv: Helginsläpp

I det stall där jag står nu har vi rullande schema på helgerna. Då har man ett utsläpp och ett insläpp på sin helg, tex lördag morgon och söndag em. Nattfodringen ligger på stallägaren och de får lunch av den som är på plats närmast lunchtid (ingår nämligen inte utan det gör vi själva). Vi har bytt ganska friskt med varandra när det har behövts och jag tycker att det har funkat bra.
Det stallet jag skall flytta till har ett schema som ger en stalltjänst varje helg, dvs antingen en morgon eller en em varje helg. Jag tycker att det låter bra, de går ut så tidigt så en morgon funkar utmärkt om man sedan skall iväg under dagen. Om jag fattade det hela rätt så får var och en skriva upp sig på det pass den kan och hur det funkar med övriga vet jag ju inte ännu. Där kommer stallägaren att sköta natten och lunchen på helgerna.
 
Sv: Helginsläpp

*kl*

Har stått med lite olika varianter. Ett där månadlista sattes upp och då hade man tre fodringar/månad eller nåt sånt (de fick mat tre ggr per dag och det var hästar som skulle flyttas mellan hagar och box på varje fodring då hästarna bara gick ute halva dagar). Ville man inte fodra så slapp man mot betalning och de som ville fodra mer fick då i sin tur reducerad hyra. Det fungerade bra.

Har även stått där morgonfodring mån-fre ingick (stallägaren fodrade innan han åkte till jobbet) och sen hade man X antal pass/vecka beroende på om man stod på lösdrift eller i stallet. Där fick man själv betala någon annan om man inte ville/kunde ta sina fodringar. Även där fungerade det bra (och jag stod nästan gratis vissa månader :D ).

Sista stallet så var det med delinackordering, mån - fre så sköttes allt utom kvällsfodring av ägaren, på helgerna så hade vi utsläpp, lunch, intag och kvällsfodring och det var på rullande schema i boxordning: vardag kväll box 1-5 lör morgon box 6 lunch box 7 osv. Även där kunde man stryka sig mot att man fick betala och fodra mer mot (motsvarande) reducering av stallhyran.

Jag gillar när det finns möjlighet att välja vilka pass man tar. Vissa jobbar så morgon fungerar bättre, andra kan mitt på dagen osv. Jag är inte så vansinnigt förtjust i att ta in andras (ouppfostrade) pållar så jag brukar skippa insläpp och hålla mig till utsläpp och övriga fodringar :D
 
Sv: Helginsläpp

Vi har att två personer/hästägare delar på en helg. Dvs två hästägare delar upp en helg, typ , lördag morgon släpper ut och söndag eftermiddag tar in. Den andra tar då lördag kväll och söndag morgon. Så får de två som har helgen dela upp det själva emellan. :)
 
Sv: Helginsläpp

Det beror sig ju lite på hur många man är i stallet.
I nuvarande stallet är vi 5 inackorderingar som delar på 4 helgpass vilket innebär att någon helg är man helt ledig.
I förra stallet var vi cirka 30 inackorderingar och där hade man 1 heldag per halvår. Sedan var det upp till oss om vi ville dela heldagen, så att man hade 2 halvdagar istället ihop med någon annan.
 
Sv: Helginsläpp

kl*

Vi är 13 hästar.
Vi har 3 lag och 4 pass per dag. Lagen rullar, så vi har 2 pass per helg/häst, i stortsätt. Och då tar man ett tungt och ett lätt, tex utsläpp på lördagen och lunchen på söndagen.
Tycker det funkar väldigt bra.
Passen får man göra upp inom lagen.
 
Sv: Helginsläpp

Har inte läst igenom hela tråden men berättar hur vi har det här hos oss.

Vi har fem platser uthyrda så helgen rullar på fem veckor. Jag som hyresvärd är ledig på helgen men det gör man ju som man vill om man ingår i helgschemat eller inte.

Detta har vi löst genom att en person har morgonen var femte helg och så har man ett pass (middag eller insläpp) en dag på helgen övriga helger. Det blir varannan vecka ett insläpp lördag eller söndag och varannan vecka en middagafodring lördag eller söndag. Den som har morgonen behöver såklart inte ta något annat pass.

På detta sätt behöver ingen åka två gånger samma dag till stallet och det är ju enkelt att planera in sin ridning efter vilket helgpass man har.

Det blir inte speciellt betungande för någon, ett pass per helg är enkelt fixat och så har man ju morgonen både lördag och söndag var femte helg så inte heller det blir speciellt besvärligt.

Kände när jag skrev att det kanske blev lite svårt att förstå men vet inte riktigt hur jag annars ska uttrycka mig. Fråg aom det blev knepigt.
 
Sv: Helginsläpp

Eller så kallar man till möte/träff inför varje period så att alla har chansen.

Jul/nyår osv brukar ju endå delas upp utöver resterande helger. Då det är särskillda röda dagar.
 
Sv: Helginsläpp

Vill gärna veta hur andra kollektivstall och liknande där ute löser helginsläppen. Vi vill se över hur vi har det då vi känner oss för låsta och egentligen inte tar betalt för detta. I dagsläget är det en person/helg som har utsläppet, sen kan man ju byta sinsemellan om man inte kan på sin helg.

Är det smidigast att ha samma sak för kvällen? Dvs en person/helg släpper ut och en annan person/helg släpper in? Vi ska ha stallmöte snart och diskutera detta bland annat, känner att det kan vara bra med olika upplägg. Vi har ju också hästar så vi får ju också ta insläppen ibland och utsläppen ibland, men då blir det iaf inte varje helg.

Vi har löst det så här:
Stallet har 4 boxar dvs 1 jourhelg i månaden. Dels har man ett insläpp i veckan (jag tex har torsdag). Den som har jourhelgen har dessutom insläppet på fredagen och sedan ut- & insläpp lördag, söndag. Sen har någon alltid bakjouren (ifall någonting händer eller jouren blir sjuk). Den ger lunchhöet 1 helg i månaden.

Alltså är man "låst" 2 helger i månaden. Men ingen av oss tycker att det är speciellt jobbigt - har funkat hittills!
 
Sv: Helginsläpp

Vi har ett schema där man skriver upp vilka pass man vill ha under veckan. Minst ett pass/helg ska man ta och kan man inte någon helg eller om alla pass redan är tagna tar man mer en annan helg. Det är ett väldigt bra stallgäng och det här funkar väldigt bra för oss :)
Jag tar tex alltid fredag kvällen och varannan lördag kväll eftersom jag vet att jag ändå är i stallet då. Luncherna går åt fort och det som är svårast egentligen är väl mornarna. Men det brukar gå bra det också :)
 
Sv: Helginsläpp

Tillägg.
Jag skulle aldrig vilja stå i ett stall där man själv eller tillsammans med en till ska ta ALLA pass en hel helg! Jag har vettigare saker att göra på helgerna än att åka ut till stallet tre gånger om dagen! + Att bensinen är dyr.
Jag kan ta två pass på en dag morgon/lunch eller lunch/kväll. För då kan jag fixa stallet och rida däremellan och vara kvar i stallet under hela tiden.
 
Sv: Helginsläpp

Vi har jour på helgerna som delas mellan alla i stallet (stallägaren som har 4 hästar, en annan som har 3 och vi som har 2-3). Då ska passen morgonfodring/utsläpp/lunch/insläpp/kvällsfodring delas upp.

Veckan innan så kommer schemat upp på tavlan. Det är då 10 pass (5 pass/dag x 2) och eftersom det står mellan 9 och 10 hästar i stallet så är ju det ungefär 1 pass/häst. Då får alla fylla i så många pass som de ska ha i enlighet med när de tänker vara i stallet.

Vi gör så eftersom ingen vill bli "låst" vid stallet en hel helg och alla ska ju ändå dit dagligen och ta hand om sina hästar. Då kan man lika gärna göra det i samband med ett pass och så har man gjort sitt.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 767
Senast: Lhas
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 936
Senast: cirkus
·
Träning Jag har rätt nyligen (i våras) fått en ADHD-diagnos, som vuxen (snart 30). Jag hade aldrig ens tänkt tanken att jag kunde ha ADHD förrän...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 428
Senast: Fazeem
·
L
  • Artikel
Dagbok Hej ❤️ Jag vill bara skriva god jul till alla er här! Jag hoppas att ni har en jätte bra jul helg o avsett ifall ni firar själva eller...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 634

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp