Helt galen...

S

swawrwa

För 4 dagar sen så fick jag hem ett litet föl få etthalv år ( hingst ).
han kom direkt från mamman, det vart lite skrik men när vi ställde in han i boxen brevid min andra häst, så vart han kolungn.

MEN,

Tävlingarna sätter igång snart och jag måste rida min stora minst 5 dagar i veckan.

och igår så skulle jag rida och lämna lillen i stallet( han skulle bara vara själv en kort stund )

men han vart helvild, stegra, kasta sig och jag är hemst rädd att han ska fastna i gallret när han stegrar,

har ni något bra tipx och trix för att han ska bli lugnare när han är själv i stallet ?
 
Sv: Helt galen...

Bind upp honom kort i boxen så att han inte kan skada sig, och sen får du vänja honom först korta stunder av att vara ensam, och sen gradvis öka 'ensamtiden', när han börjar bli bättre.

Va noga med att inte binda loss honom fören han är lugn.
 
Sv: Helt galen...

Det är baby det handlar om dessutom ett flockdjur som är i en helt ny miljö och utan sin gamla flock och mamma. Han ska inte vara ensam ännu. Skaffa fram en sällskapshäst om du absolut måste vara iväg med den äldre hästen innan den lille har hunnit komma till ro i sin nya miljö. Bind inte upp honom och lämna honom utan tillsyn och absolut inte kort. Speciellt inte när han redan är i affekt för att han blir ensam. Risken att något händer är väldigt stor. Han till och med strypa sig om kan går han omkull eller skada nacken.
 
Sv: Helt galen...

Det är större chans att han skadar sig om han får fara runt i boxen.
Dessutom måste man lära dem att vara ensamma när dom är skillda från mamman, för förmodligen kommer han inte att leva i flock i hela sitt liv, utan måste lära sig att klara sig själv -Tidigt!

Annars har man snart en häst som är heelt beroende av en annan häst, som aldrig kan lämnas ensam, som aldrig kan åka själv på tävling osv osv osv.

Jag binder hellre upp, kort, ca 3 dm, ordentligt med en ordentlig grimma. Än att riskera att han stället sig mot boxgallret, fastnar med hovar, skadar sig i boxen osv.
 
Sv: Helt galen...

Håller helt med Masse, hur kan du ens överväga att låta honom vara ensam? Han förstår ju inte att det bara är för en liten stund. Du måste skaffa sällskap åt honom eller alternativt stalla in honom i ett stall med jämnåriga istället för att ha honom med din äldre häst.
 
Sv: Helt galen...

kl

Men vadå? Är det enda hästen i stallet? Alltså är det bara dom två?

Om det är så har jag missuppfattat, trodde att han var beroende av din andra häst? Eller?

Om det är så att det bara är dom två, så självklart ska han inte stå kvar ensam då. Hingstbete eller lösdrift för unghäst brukar ju vara det bästa.
 
Sv: Helt galen...

jahapp här har vi ett perfekt exemplar på ohanterad fölunge säger inte att det är ditt fel men varför hanterar man inte sina föl???har aldrig haft dom problemen med mina uppfödningar utan haterar dom varje dag och lär dom även att klara sig själv utan morsan utan att det för den skullen blir panikslagna. Du har inte en rolig situation nu, men jag säger som andra här du måste börja träna honom och knyt för hela världen inte upp honom han kan som sagt var strypa sig själ om oturen är framme utan be någon annan ta ut den äldre hästen och så stannar du själv med fölungen. prata lugnt med honom börja med några få minuter och utöka detta förstår att det inte är förenligt med dina tävlingsplaner men hur har du annars tänkt att han ska vänja sig??? lycka till
 
Sv: Helt galen...

:bow::bow:

Alltför många anser att fölen ska få vara föl, men får ett helvete när det väl ska börja 'ställas krav' på dem.
 
Sv: Helt galen...

jajamänsan...precis vad jag just sa..om man bara skulle ägna fölen max 5 min varje dag med lite hantering så skulle man aldrig ha dom här problemen...själv hanterar jag mina i samband med att jag sköter om stoet...och har som sagt inte haft dom här problemen inte ens när jag varit tvungen att avliva ett sto pga sjukdom...
 
Sv: Helt galen...

Håller fullkomligt med dig... Har nu ett hingstföl -08 i stallet som i stort sett varit ohanterad fram tills nu. Har ju befarat det värsta men som tur är så är det en snäll häst, och ägaren tar ibland hjälp av en tjej i stallet som är duktig på NH.

Men idén kring att de är föl och sen rids de in när de är 3 år är skum. Vi gjorde också så att vi lämnade fölet i boxen med mina föräldrar som sällskap medan jag red. Först bara nån minut, sen längre och längre. Han kunde lätt vara ensam i stallet i en timma till slut, mamma satt utanför stallet och läste en tidning ifall han skulle få panik. Resultatet? En lätthanterad häst som älskar människor.
Alla lyckönskningar till TS med sitt föl!
 
Sv: Helt galen...

Håller med dig.
Uppfödaren borde ha vant fölet.
Om det nu inte är gjort o mamma borta o nytt ställe så får du planera.

Man bör ha sällskap o sen ha ngn människa som ser till den.

Om det finns risk att den kan fastna i gallret- sätt upp skivor där den klättrar mest- även om den har tillsyn.
 
Sv: Helt galen...

Men du, det är alltså bara 4 dagar sedan han lämnade sin mamma och transporterades till dig. Du kan väl inte tro att du redan kan lämna denna lilla stackare helt ensam medans du far ut och rider din andra häst? För om jag förstår saken rätt så finns bara två hästar i stallet....

Självklart ska man börja träna fölungarna så tidigt som möjligt, själv sätter jag grimma på dem dag 2. Men du får allt räkna med att lägga lite tid och framför allt ge honom lite tid. Bara traumat att lämna mamma och transporteras ut till okänd plats med okända människor kommer han att behöva lite tid för att smälta.

Hästar är flockdjur och inte gjorda för att vara ensamma. Däremot är det nödvändigt att lära dem att klara att vara ensamma tidvis också (saker kan hända som gör att de kanske behöver boxvila ex.vis).

Den här grabben har varit hos dig i 4 dagar och är endast 6 månader gammal....

Du får helt enkelt räkna med att det behöver få ta den tid det tar. Vill du ut och rida på din stora häst, så får du helt enkelt skaffa sällskap till lillen.
 
Sv: Helt galen...

Instämmer helt...
Du får vänja honom med väldigt korta stunder under uppsikt alt skaffa ett sällskap till honom. Jag skulle aldrig låta honom få vara själv under långa tävlingsdagar. Hur gammal kommer han att vara då, 8 månader? Det bästa är nog att hitta en sällskapshäst åt honom. Då behöver du inte vara orolig och så kan du låta ensamhets-träningen få ta den tid det tar, utan stress.
Lycka till!!
/J.
 
Sv: Helt galen...

Missade det där med tävlingar:eek:

hur har man tänkt då?- inte alls:mad:

köp en shettis oxå.:idea:
 

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 147
Senast: AbCdE
·
Hästvård Jag har ett litet dilemma. Jag har en unghäst på 5 år. Han har gått på lösdrift sedan jag köpte honom för 3 år sedan. Innan dess stod...
2
Svar
29
· Visningar
3 049
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 316
Senast: WSLPZF
·
Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 592
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Det här med klädsel
  • Köpa hus
  • Fågelskit på fönster + på balkong

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Hovelände
  • Stora shoppingtråden II
  • Bildtråden

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp