Bukefalos 28 år!

Hemmafru-trenden - positiv eller problematisk? (utbruten från Störiga saker vi stör oss på, del 32)

De sakerna du pratar om är visserligen helt andra saker. Att inte ha livförsäkring eller buffert, och högt belånat hus är inte en optimal situation för någon vare sig man är en hemmafru eller inte. Det kan sätta en i skiten även som inkomsttagare. Har man livförsäkringar och pengar att falla tillbaks på så är det såklart mindre relevant hur nuvarande sysselsättning ser ut. Det här gäller ju exempelvis studerande också. Hade jag valt allt säga upp mig för att studera några år vet jag inte om folk raljerat över min ekonomi. Jag vill anta att folk hade varit stöttande och inte undrat hur jag ska försörja mig om maken dog under studietiden. Så jag tänker att man får skilja här på ens åsikter om hemmafruar, det kan ju vara problematiskt av många anledningar, och folks ekonomi och skyddsnät. Det senare vet vi ju väldigt lite om.
Så därför utgår du från extremt privilegierade utgångspunkter som något generellt?
 
Hur du kommer till slutsatsen att barn till hemmafruar inte ska gå i skolan förstår jag inte.

Att förskola finns från första början är för att barnen ska ha någonstans att vara när föräldrarna studerar eller arbetar. Om antalet som väljer att vara hemmafru hade ökat och utgjort ett väsentligt antal är det väl ganska självklart att man hade fått omvärdera hur man använder skattemedlen. Syftet med att vara hemma när barnen är små är väl just för att ta hand om barnen själv.

Vad förskolans syfte i början var vet jag inte, men syftet nu är mer än förvaring. Om du har erfarenhet av nutidens förskolan kan jag bara beklaga att du har så dåliga erfarenheter.

Förskolan har en läroplan, så om 3-5 åringar inte behöver få ta del av den, behöver väl inte heller grundskolebarn ta del av grundskolans läroplan? Mina barns förskola arbetar utifrån läroplanen, även för de minsta. För femåringarna har de även speciella "femårstimmar" där de får "lektioner" tillsammans med en förskoleklasslärare.

Barn som gått i förskola har på gruppnivå lättare i skolan. Barn som börjar förskola tidigt har på gruppnivå lättare i skolan än barn som kommer in sent i förskolan. Det är mycket välinvesterade skattemedel att ha allmän förskola och att så många barn som möjligt nyttjar det.
 
Vad förskolans syfte i början var vet jag inte, men syftet nu är mer än förvaring. Om du har erfarenhet av nutidens förskolan kan jag bara beklaga att du har så dåliga erfarenheter.

Förskolan har en läroplan, så om 3-5 åringar inte behöver få ta del av den, behöver väl inte heller grundskolebarn ta del av grundskolans läroplan? Mina barns förskola arbetar utifrån läroplanen, även för de minsta. För femåringarna har de även speciella "femårstimmar" där de får "lektioner" tillsammans med en förskoleklasslärare.

Barn som gått i förskola har på gruppnivå lättare i skolan. Barn som börjar förskola tidigt har på gruppnivå lättare i skolan än barn som kommer in sent i förskolan. Det är mycket välinvesterade skattemedel att ha allmän förskola och att så många barn som möjligt nyttjar det.
Du missat något mycket viktigt när du försöker bygga ett argument kring att 3-5 åringar behöver få ta del av förskolan på samma sätt som ett grundskolebarn behöver få ta del av skolan. Skolplikten träder i kraft från förskoleklass och gäller till och med årskurs 9. Det finns ingen skyldighet att gå i förskolan och i och med det är det inte heller en rättighet på den nivå som grundskolan är en rättighet. Skolplikten är en avgörande skillnad.
Skolplikt är både en mycket stark rättighet och skyldighet.
 
Så därför utgår du från extremt privilegierade utgångspunkter som något generellt?

Nej. Som jag skrev, jag nyanserar bilden. Jag har skrivit mycket i tråden om riskerna med att inte arbeta, och andra förutsättningar än god ekonomi. Men av någon anledning brukar det gå över huvudet på folk här för att sen plocka ut axplock där jag skriver om att det även finns folk med god ekonomi.
 
Håller helt med. Känner också flertalet sådana. Jag hade mer än gärna skött allt hemma istället.
Sköta allt hemma som i att slå på en maskin tvätt, plocka ur diskmaskinen, dammsuga, sen ta hand om hästarna och rida. Ja tack!

Men sköta allt hemma som i att vakna i ottan med småbarn, laga frukost, plocka undan, leka med barn, städa, laga lunch, plocka undan, söva barn, städa, tvätta, handla osv osv. Nej tack!!!!!!
 
Sköta allt hemma som i att slå på en maskin tvätt, plocka ur diskmaskinen, dammsuga, sen ta hand om hästarna och rida. Ja tack!

Men sköta allt hemma som i att vakna i ottan med småbarn, laga frukost, plocka undan, leka med barn, städa, laga lunch, plocka undan, söva barn, städa, tvätta, handla osv osv. Nej tack!!!!!!
Vi har inga barn så det hade blivit som första exemplet. 😂
 
Sköta allt hemma som i att slå på en maskin tvätt, plocka ur diskmaskinen, dammsuga, sen ta hand om hästarna och rida. Ja tack!

Men sköta allt hemma som i att vakna i ottan med småbarn, laga frukost, plocka undan, leka med barn, städa, laga lunch, plocka undan, söva barn, städa, tvätta, handla osv osv. Nej tack!!!!!!
Plocka upp efter en vuxen karl, handla, laga mat, diska, städa, tvätta, bära fram tofflorna till honom i soffan och servera en kopp kaffe och en whisky så han kan koppla av efter en arbetsdag. Nej tack!
 
Du missat något mycket viktigt när du försöker bygga ett argument kring att 3-5 åringar behöver få ta del av förskolan på samma sätt som ett grundskolebarn behöver få ta del av skolan. Skolplikten träder i kraft från förskoleklass och gäller till och med årskurs 9. Det finns ingen skyldighet att gå i förskolan och i och med det är det inte heller en rättighet på den nivå som grundskolan är en rättighet. Skolplikten är en avgörande skillnad.
Skolplikt är både en mycket stark rättighet och skyldighet.

Fast allmän förskola är en rättighet även om 3-åringar inte har lagstadgad "rätt till utbildning". Kommunen är skyldiga att erbjuda förskola. Det finns en stor samhällsnytta att barn får pedagogik och stöd redan i den åldern.

Det var inte längesen förskoleklass "lekis" inte omfattades av skolplikt. Jag förstår inte alls hur man kan agrumentera för att den allmänna förskolan inte behövs för barn bara för att den inte omfattas av skolplikt. Jag vill till och med vara så fräck och tycka att föräldrar som nekar sina barn allmän förskola inte verkar för sina barns bästa.

"Men vi är på öppna förskolan/har många barn/umgås med andra/leker med färg hemma" - vad kul! Men det är inte samma sak.
 
Fast allmän förskola är en rättighet även om 3-åringar inte har lagstadgad "rätt till utbildning". Kommunen är skyldiga att erbjuda förskola. Det finns en stor samhällsnytta att barn får pedagogik och stöd redan i den åldern.

Det var inte längesen förskoleklass "lekis" inte omfattades av skolplikt. Jag förstår inte alls hur man kan agrumentera för att den allmänna förskolan inte behövs för barn bara för att den inte omfattas av skolplikt. Jag vill till och med vara så fräck och tycka att föräldrar som nekar sina barn allmän förskola inte verkar för sina barns bästa.

"Men vi är på öppna förskolan/har många barn/umgås med andra/leker med färg hemma" - vad kul! Men det är inte samma sak.

Ja det är en rättighet men om förutsättningarna ändras kring till exempel skattemedel så kan rättigheten omvärderas. Den allmänna förskolan har då inte samma status som grundskolan utifrån att grundskolan faller under skolplikten. Rätten till grundskoleutbildning är också en del av barnkonventionen, vilket förskolan inte är. Därmed tänker du lite tokigt när du tänker att förskola är jämförbart med grundskola.

Sedan håller jag självklart men om att det finns stora nyttor både för individ och samhälle med förskola. Jag argumenterar alltså på inget sätt emot allmän förskola. Tycker den är toppen!

Men om strukturen kring yrkesarbetande förändras och hemmafrun åter blir ett ideal så kan såklart förskolan behöva omvärderas och reformeras. Det är så samhället och dess system fungerar.
 
Fast allmän förskola är en rättighet även om 3-åringar inte har lagstadgad "rätt till utbildning". Kommunen är skyldiga att erbjuda förskola. Det finns en stor samhällsnytta att barn får pedagogik och stöd redan i den åldern.

Det var inte längesen förskoleklass "lekis" inte omfattades av skolplikt. Jag förstår inte alls hur man kan agrumentera för att den allmänna förskolan inte behövs för barn bara för att den inte omfattas av skolplikt. Jag vill till och med vara så fräck och tycka att föräldrar som nekar sina barn allmän förskola inte verkar för sina barns bästa.

"Men vi är på öppna förskolan/har många barn/umgås med andra/leker med färg hemma" - vad kul! Men det är inte samma sak.

Förklara gärna vad som är sämre med att vara hemma med sin mamma än att vara på förskola i stora grupper?
 
Ja det är en rättighet men om förutsättningarna ändras kring till exempel skattemedel så kan rättigheten omvärderas. Den allmänna förskolan har då inte samma status som grundskolan utifrån att grundskolan faller under skolplikten. Rätten till grundskoleutbildning är också en del av barnkonventionen, vilket förskolan inte är. Därmed tänker du lite tokigt när du tänker att förskola är jämförbart med grundskola.

Sedan håller jag självklart men om att det finns stora nyttor både för individ och samhälle med förskola, men om strukturen kring yrkesarbetande förändras och hemmafrun åter blir ett ideal så kan såklart förskolan omvärderas och reformeras. Det är så samhället och dess system fungerar.

Där har du en poäng, samtidigt är sannolikheten låg för att staten skulle sluta subventionera 525 timmar/år åt dessa barn, det utgör för stor samhällsnytta.
 
Sambon har utryckt just att få umgås med jämnåriga är något som hen saknade som liten. Att kunna träna upp det innnan skolan börjar.
Ok. Det kanske beror på hur man lever och bor men vi var med oss inräknat 4 hus med jämnåriga barn på gatan.
Lekte med någon av dessa nästan varje dag, var med på lek och plask, och när jag var något äldre även på Mulle och kyrkans barntimmar.

Jag älskade lekis när jag började där och var ett barn som hade funkat utmärkt på dagis.
Men jag är fortfarande glad att jag fick vara hemma.

Jag har sett jätteduktiga förskolelärare jobba men det ändrar inte på att det oftast är för stora barngrupper.
Och att lämna barn när de är ett och kanske inte varken kan gå eller prata är jag väldigt tacksam över att jag slapp.

Absolut att det finns grupper i samhället som behöver stödet förskolan kan ge till barns utveckling men jag håller inte med om att generalisera och säga att det ena eller andra är mer rätt.
 
Jag tänker som @sjoberga där, har du räknat rätt på tjänstepensionen?
Dessutom så är ju 33 (eller 25) före skatt i 15 år nästan 6 miljoner (4,5 miljoner), som man (efter skatt) antagligen sparar av till pension eller andra investeringar så nog tjänar man mer på att jobba hur man än räknar på det.

Jag har ingen och kommer aldrig pensionsspara privat.

Och som jag svarade @sjöberga så är det inte jag som räknat ut detta utan minpension.se

Såg att jag inte ändrat till uttag vid 65 , så 19210 kr/ mån om jag hade haft min anställning kvar.

1711215796516.png
 
Det är tydligt hur olika människor fungerar, inte ens när jag var arbetslös och hade all tid i världen, klarade jag av att hålla min lägenhet städad, annat än när det fanns yttre krav, som exempelvis att jag skulle få gäster. Kanske att jag skulle kunna klara av att sköta uppgifter som hemmaman, men det skulle vara i sista sekunden, innan dess skulle dagen bara försvinna utan att jag riktigt har koll på vad som hänt.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 194
Senast: Pratsch
·
Relationer Jag har ett "problem", ett annorlunda kanske. Grejen är den att jag är väldigt trevlig och positiv bland andra. Inte överdrivet utan...
8 9 10
Svar
184
· Visningar
20 321
Senast: EmmaBovary
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Nej, jag är verkligen inge bra på sånthär. Jag vet inte hur jag ska hantera situationen. Jag känner mig som en kaviartub med locket på...
Svar
8
· Visningar
1 590
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp