Bukefalos 28 år!

"Hemmahästar" under tävling - finns regler?

Silver Girl

Trådstartare
Jag har funderat lite på om det finns några regler för de hästar som bor på en anläggning när det är tävling där (och som inte själva tävlar i den aktuella tävlingen).
De leds ju troligen i grimma till hagen och befinner sig på stallplan (som kan ingå i tävlingsområdet) utan nummerlapp m m. Naturligtvis får de inte vara på tävlingsbanor eller framridningsområden, men kanske måste ta sig förbi en uppställningsplats för transporter eller liknande för att kunna rida ut m m.

Finns det några regler för dessa hästar? Eller faller de helt utanför TR?
 
Sv: "Hemmahästar" under tävling - finns regler?

Jag hade en tråd om detta för ett par år sedan eftersom jag stod på just en sådan anläggning och vad jag minns kom vi fram till två saker:

1. Hemma-hästarna får ledas i grimma. Eftersom hästen inte är anmäld till tävlingen och således ingen som hanterar den kan begäras visa upp grönt kort, så är de heller inte skyldiga att känna till reglerna för tävlingsplats.

2. Det vore ju bra om ansvariga för tävlingen informerade "hemma-stallet" om hur det går till på en tävlingsplats och kanske just den här dagen leds hästar in och ut med träns om möjligt. För den goda stämningens skull.


Men att dom måste det, så är det alltså inte.
 
Sv: "Hemmahästar" under tävling - finns regler?

nje... vi fick backning av ÖD en tävling för att hemma hästar leddes till hage i grimma (vi försökte hinnan innan sekr öppnade, var klara typ 5-10 min senare). Enl denna så gällde tävlingsreglerna (=ledas i träns) för alla hästar som rörde sig inom tävlingsområdet.
 
Senast ändrad:
Sv: "Hemmahästar" under tävling - finns regler?

nje... vi fick backning av ÖD en tävling för att hemma hästar leddes till hage i grimma (vi försökte hinnan innan sekr öppnade, var klara typ 5-10 min senare). Enl denna så gällde tävlingsreglerna (=ledas i träns) för alla hästar som rörde sig inom tävlingsområdet.

Står nu på en anläggning som har en tävling/år... de har ett anslag sen förra tävlingen där det står att ingen häst får ledas på området utan träns. Så troligen drabbas alla av det på en hemmatävling...
 
Sv: "Hemmahästar" under tävling - finns regler?

Då beror det kanske på vilken ÖD? För hos oss så var detta mitt i tävlingen, för visso i lunchpausen men ändå! Det var ryttare på framridningen och på tävlingsplatsen där hästarna leddes i grimma av mindreåriga. Men dom hade satt upp avspärrningar så hästarna leddes innanför dessa (annars så springer hästarna lösa in och ut i denna gång varje dag) :confused:


Men jag kan förstå båda, för om man håller en tävling så bör man informera på anläggningen och för den goda syns skull hålla sig till tävlingsregler den dagen.

Å andra sidan kan ju ingen tvinga mig som varken är anmäld eller kanske har grönt kort att känna till detta. Tex jag står i ett stall bredvid och rider förbi tävlingsanläggningen barbacka i grimma och grimskaft och jag inte har någon hjälm på mig. Vem ska göra vad då? (nu drar vi på det till det extrema :D )


Jag tycker denna fråga är jätteintressant! :idea:
 
Sv: "Hemmahästar" under tävling - finns regler?

jag antar att om man spärrar av så det är en gång från stall till hagarna som används, samt på anläggnings skissen märker ut "privat" eller "ej tävlings plats". så borde det vara ok att leda hästarna till hage i grimma.
man får vara extra noga att märka ut vad som tillhör tävlingsplatsen (där tävlande och publik får vara) vad som är privat mark (där tävlings reglerna inte gäller).
 
Sv: "Hemmahästar" under tävling - finns regler?

Japp, det finns regler då de vistas på tävlingsplatsen och alltså gäller TR även dem (både hästar och ryttare). Således skall hästarna ledas i ledträns (eller vanligt träns) till och från hage etc. Juniorer som sitter upp på sin häst (även om de inte ska tävla) skall ha säkerhetsväst på sig vid hopptävling osv. De får inte heller rida på den för tävlingsekipagen anvisade framridningen eller passera vid publik-avspärrningar hur som helst (praktiskt så får man ordna det så att man har en funktionär med sig vars uppgift är att tillfälligt kolla säkerheten för publiken vid dessa avspärrningar när någon behöver passera).

Angående hästar som leds till hagen i grimma så är det inte tillåtet oavsett om någon avspärrning är gjord och markerad med privat mark eller inte. Inte så länge de området/hästarna befinner sig i direkt anslutning till tävlingsekipagen. Det har med säkerheten att göra och arrangören kan faktiskt råka illa ut/bli betalningsskyldig om något skulle hända.

Angående att rida förbi tävlingsplats i grimma så har man på tävlingsplatsen rätt att avhysa dig om du rider på det som räknas som tävlingsplats.
 
Senast ändrad:
Sv: "Hemmahästar" under tävling - finns regler?

Intressant. Var hittar man att läsa på om det här, står det i TR?


(Jag har bara ett par riktigt gamla TR hemma men nu finns det ju på internet så det är bra. Men jag har inte bläddrat så mycket på senare år där)
 
Sv: "Hemmahästar" under tävling - finns regler?

Eftersom jag varit med och arrangerat lite större tävlingar i många herrans år (på ridskoleanläggningar) så SKA övriga hästar ha ledträns "på tävlingsområdet". Vi har alltid varit oerhört noggranna med detta! Det är en säkerhetsfråga (det är ju liksom lika farligt om en hemmahäst kommer lös som en tävlingshäst..). Denna regel har nog funnits i "alla tider", i alla fall så länge jag kan minnas ;)

För att undvika problematiken har i några fall anläggningshästarna släppts ut extremt tidigt och tagits in sent (dvs före och efter tävling).

Sunt förnuft kommer man långt med!
 
Sv: "Hemmahästar" under tävling - finns regler?

Ja alltså jag tycker också det är och ska vara så, men det måste ju stå någonstans? Man kan inte säga att något är på ett sätt bara för att "så har man alltid gjort". För uppenbarligen har inte alla gjort på samma sätt.

Därför undrar jag var denna regel finns nedskriven i anvisningar? Finns den i TR eller någon annanstans.
Om man som klubb är medlem i SvRF och ska anordna tävlingar, får man anvisningar från förbundet då? Och vem får dom i så fall och är dom offentliga?



Eftersom jag haft häst på anläggning som arrangerat tävlingar och där fick vi i stallet noll information om hur vi skulle göra på tävlingsdagar. Men som du säger, vi hade ju sunt förnuft!

Men faktum var att du var tvungen att korsa tävlingsplatsen för antingen hästar och ryttare eller publik för att ta dig in i stallet med din häst. Och något hämtande från hagen i träns var det inte tal om... Detta är 5-6 år sedan kanske
 
Sv: "Hemmahästar" under tävling - finns regler?

TR I mom 136:
"På tävlingsområdet ska hästen ledas i huvudlag med bett eller motsvarande."

Det finns ingen begränsning till att regeln enbart gäller de hästar som deltar i tävlingen, den gäller alla hästar som vistas på tävlingsområdet.

Det är arrangörens ansvar att se till att de som är uppstallade på anläggningen känner till (och följer) detta. Torde falla under Säkerhetsansvarigs plikter.
 
Sv: "Hemmahästar" under tävling - finns regler?

TR I mom 136:
"På tävlingsområdet ska hästen ledas i huvudlag med bett eller motsvarande."

Det finns ingen begränsning till att regeln enbart gäller de hästar som deltar i tävlingen, den gäller alla hästar som vistas på tävlingsområdet.

Ja men jag som hästägare ej anmäld till tävlingen kan ej påtvingas känna till TR

Det är arrangörens ansvar att se till att de som är uppstallade på anläggningen känner till (och följer) detta. Torde falla under Säkerhetsansvarigs plikter.

Det var precis det här jag menade. Att tävlingsarrangören ska klargöra vad som gäller på anläggningen under tävlingsdagar.
Men TR är till för de som har tagit grönt kort och är där och tävlar. Arrangören borde väl ha några andra riktlinjer eller?


Alltså: Hur får man tillstånd att arrangera en tävling under SvRF? :)
 
Sv: "Hemmahästar" under tävling - finns regler?

Det borde det göra...har dock ingen aning om var men Allmänna bestämmelser känns ju som rätt forum (kan inte tänka mig att det är skillnad inom grenarna).

Vi är alltid stenhårda med säkerheten runtomkring tävlingar då anläggningen är en ridskola så vi måste föregå med gott exempel =9. Dessutom är det ofta ridskolans hästar som ska ledas till och från hagen (de springer själva med linor annars) och de blir alltid lite extra på tårna när det kommer en massa andra hästar. Vi har tom interna regler för vem som får hjälpa till och leda...

Jag har på senare år ofta fungerat som tävlingsledare och brukar vara extra vakt just vid in och utsläpp för att bistå personalen eller kunna hjälpa till med någon lite extra tossig häst. Vet att i alla fall de överdomare vi brukar använda oss av också är väldigt noga med hur hästar som vistas på tävlingen hanteras.
 
Sv: "Hemmahästar" under tävling - finns regler?

Och vad skulle reprimanden för en icke deltagande människa och häst vara för att ledas i träns? Är man inte med och tävlar, inte har licens osv hur skulle då dessa personer kunna straffas?? Känns ju inte direkt som att det finns lagstöd för ''brottet'' ;) SvRF kan ju inte straffa en sogsmulle som inte ens är med och tävlar och inte innehar licens/grönt kort..
 
Sv: "Hemmahästar" under tävling - finns regler?

För ett antal år sedan arrangerades hopptävlingar på Solvalla travbana. Jag hade mina hästar installade hos en proffstränare tillhörande nämnda travbana.

Jag använde inte träns när jag gick fram och tillbaka med mina hästar. Vad skulle de göra...ge mig böter .....jag har inte "grönt" kort.

Inom travet finns det inget krav på att använda träns när man leder en häst så jag tror att det skulle bli svårt att påtvinga en sådan sak bara för att ridhästarna utför en tävling på en travbana....
 
Sv: "Hemmahästar" under tävling - finns regler?

TR I mom 136:
"På tävlingsområdet ska hästen ledas i huvudlag med bett eller motsvarande."

Det finns ingen begränsning till att regeln enbart gäller de hästar som deltar i tävlingen, den gäller alla hästar som vistas på tävlingsområdet.

Det är arrangörens ansvar att se till att de som är uppstallade på anläggningen känner till (och följer) detta. Torde falla under Säkerhetsansvarigs plikter.

TR gäller för TÄVLANDE hästar. Det står ingenstans att hästar som står på en anläggning skall ledas i träns eller att juniorer som står med sin häst där måste ha säkerhetsväst på sig om det pågår en hopptävling.

Så nej, ingen kan straffas eller få böter, sen kan man väl få en tillsägelse av ÖD.
Självklart är det bra att leda hästarna i träns, även de som inte deltar, mest för att "göra det lika för alla."

Hursom går ju rykten om att man skall slippa ha hästen tränsad på tävling. :angel:
 
Sv: "Hemmahästar" under tävling - finns regler?

Inte att man ska slippa att ha träns på hästen när den leds men däremot att man får lasta i grimma eftersom någon har kommit på att det är större risk att någon blir skadad om hästen fastnar med tränset än med grimma. Vilket jag välkomnar då vi har en häst som absolut inte vill bli lastad om man tar i tränset men gladligen går in i transporten i grimma.
I körningen är det ju lite annorlunda regler eftersom vi får binda upp våra hästar under uppsikt och då är det ju lätt att lasta ur och binda upp dem och sedan börja sela osv...
Tror också att det är så att man gärna vill att alla hästar som på något sätt blandar sig med tävlingshästarna skall ledas i träns eftersom TR anser att det ger bäst kontroll på hästarna men att de kan inte dela ut straff om någon inte gör det.
Kan också tillägga att enl FEI så är det numera förbjudet att leda mer än en häst samtidigt men det är dock tillåtet med grimma. Här i Sverige ser man ofta fyrspanns-hästskötare som kommer med både 2 och 3 hästar samtidigt i grimma men jag har aldrig hört talas om någon olycka eller någon som kommit lös pga grimma har använts.
 
Sv: "Hemmahästar" under tävling - finns regler?

TR I mom 136:
"På tävlingsområdet ska hästen ledas i huvudlag med bett eller motsvarande."

Det finns ingen begränsning till att regeln enbart gäller de hästar som deltar i tävlingen, den gäller alla hästar som vistas på tävlingsområdet.
Det är arrangörens ansvar att se till att de som är uppstallade på anläggningen känner till (och följer) detta. Torde falla under Säkerhetsansvarigs plikter.


TR gäller för TÄVLANDE hästar. Det står ingenstans att hästar som står på en anläggning skall ledas i träns eller att juniorer som står med sin häst där måste ha säkerhetsväst på sig om det pågår en hopptävling.

Så nej, ingen kan straffas eller få böter, sen kan man väl få en tillsägelse av ÖD.
Självklart är det bra att leda hästarna i träns, även de som inte deltar, mest för att "göra det lika för alla."

Hursom går ju rykten om att man skall slippa ha hästen tränsad på tävling. :angel:


TR gäller även för anläggningen...dvs det fetsilta som tydligt talar om att hästar som befinner sig på tävlingsplatsen (oavsett deltagande i tävling eller inte) är inräknade. Personen som leder hästen får nog endast en tillsägelse.

Det är arrangören som får "skit" om det inte efterföljs, är det riktigt stor säkerhetsrisk kan arrangören rapporteras (av ÖD ) och kan få problem med att få arrangera fler tävlingar. I fallet häst som leds med grimma skulle jag gissa på att det blir en tillsägelse och ev. någon notis i säkerhetsprotokollet som ÖD skriver och skickar in till SVRF. Flera nedslag i ett protokoll alt upprepade förseelser kan leda till att man inte får arrangera tävling igen.

Alltså blir det upp till arrangörens tävlingskommité att se till att det efterföljs på tävling. Hur man sen hanterar det internt inom klubben/på anläggningen är en helt annan fråga.

//LillaGubben
 
Sv: "Hemmahästar" under tävling - finns regler?

Ja men jag som hästägare ej anmäld till tävlingen kan ej påtvingas känna till TR



Det var precis det här jag menade. Att tävlingsarrangören ska klargöra vad som gäller på anläggningen under tävlingsdagar.
Men TR är till för de som har tagit grönt kort och är där och tävlar. Arrangören borde väl ha några andra riktlinjer eller?


Alltså: Hur får man tillstånd att arrangera en tävling under SvRF? :)

Både ansökningshandlingar, arrangörsguider, checklistor av alla slag mm finns på SVRFs hemsida (Tävling/arrangera tävling/Dokument).
En del är gemensamma, en del grenspecifika. Det ställs en massa krav beroende på typ av tävling (lokal, regional etc.)och det finns dessutom anläggningskrav. Dessutom brukar distriktsförbunden ordna kurser i "Arrangera tävling" och "Tävlingsfunktionär".

//LillaGubben
 

Liknande trådar

Fälttävlan Jag tänker alltså på de två fetmarkerade stycken nedan: "Tillägg/förtydligande i TR I 2011-02-23 Vid Tävlingssektionens senaste...
Svar
8
· Visningar
1 968
Tävling hästen min är svår lastad men går åtminstone in i transporten nu och åker bra, allt går bra när vi last tränar då jag är lugn och inte...
Svar
4
· Visningar
1 136
Senast: Novalisa
·
R
Trav Policy för god hästhållning STC:s styrelse har antagit en policy för god hästhållning som finns publicerad i sin helhet nedan och...
Svar
2
· Visningar
1 384
Senast: **BORTTAGEN**
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp