Madde_padde

Trådstartare
Hur får man en överladdad häst att lungna ner sig? Min nordiskille är super pigg, rider ca 5-7 ggr veckan. Förstår att han inte går att galoppera trött men annars då någon som har nbågon bra ide?
 
Sv: Het häst

Se över hans foder!
Jag rider ibland en väldigt stressad och het häst och det enda som funkar när hon börjar trippa iväg (så att hon inte ens kan skritta längre) är att göra små åttvolter. Man kan ju göra vanliga volter med, men jag tycker åttvolter är bättre, för man blir inte så snurrig, och så måste de lyssna på skänklarna, när jag känner att hon gör det och att hon går avslappnat så fortsätter jag med vad jag höll på med, om hon börjar heta upp sig igen går jag direkt in på åttvolten.
Vänta inte till hästen är så het att den knappt går att hålla då är det skitsvårt.
Att försöka trötta ut en het häst är enligt mig inte det bästa man kan göra, dels funkar det inte, dels så uppmuntrar man att de driver på framåt och om hästen redan är het är det nog inte riktigt det man vill. Lagom är bäst!
 
Sv: Het häst

Hästen går på 12 kg hösilage och morötter ev lite betfor till kvällen ¨å är juh inte riktigt någe att dra in på där heller
 
Sv: Het häst

jag tror att de som funakr bäst är att eftersträva avslappnat arbete, många hästar är väldigt heta/starka men så länge man får dem å jobba rätt så brukar man kunna ha dem hyffsat lugna, funakr inet en sak, backa tillbaka till de som funkade, funkar tex inte skänkelvikning i trav korrekt, så gör de i skritt, funkar inte de där, gör bara någon framdelsvändning, funkar inte de, flytta bara ut lite på volten.. Allt måste funka så att hästen inte känner stressen som i sin tur bidrar med att den blir het.
 
Sv: Het häst

Jag skulle rekomendera att ge hästen lite kornkross då detta kan vara lite "lugnande" på heta hästar. Betfor innehåller socker och kan göra hästen piggare. Betfor är annars jättebra för arbetet i tarmen men i detta läge skulle jag ta bort det och ge lite kli istället.
Hur ofta rider du hästen och vad utför han för arbete?
 
Sv: Het häst

Varför öht börja ge kraftfoder till en häst som är så pigg? :confused:
TS skriver att hästen ev får lite betfor till kvällen - är det frågan om en liten mängd gör det ingen skillnad.

Till TS: du fick ett bra råd av Mariaauto. Varva ner istället för att försöka rida hästen trött. Gör enkla övningar på ridbanan, som t ex skritta fem steg - gör halt - skritta åtta steg - gör halt - skritta fyra steg - gör halt. Rid skänkelvikning, öppna, sluta i skritt och sträva hela tiden efter ett lugnt och avstressat arbete.

Immer
 
Sv: Het häst

vad utför hästen för slags arbete? HUR rider du, på bana, i skogen, på fält, tillsammans med andra hästar?
 
Sv: Het häst

Varför öht börja ge kraftfoder till en häst som är så pigg? :confused:
TS skriver att hästen ev får lite betfor till kvällen - är det frågan om en liten mängd gör det ingen skillnad.

Till TS: du fick ett bra råd av Mariaauto. Varva ner istället för att försöka rida hästen trött. Gör enkla övningar på ridbanan, som t ex skritta fem steg - gör halt - skritta åtta steg - gör halt - skritta fyra steg - gör halt. Rid skänkelvikning, öppna, sluta i skritt och sträva hela tiden efter ett lugnt och avstressat arbete.

Immer

så fick jag göra mycket med min kallblodstravare som var ganska het i början innan jag kom åt han riktigt i arbetet.. nu kan han visserligen vara het ibland men om jag får igenom arbetet så lugnar han sig betydligt...
 
Sv: Het häst

Roligt att det fungerade.
Jag baserar mitt råd på erfarenhet, jag har två kallblodstravarston :p

Immer
 
Sv: Het häst

vad utför hästen för slags arbete? HUR rider du, på bana, i skogen, på fält, tillsammans med andra hästar?

Han är riden ca 5 månader så är inte jätte runtinerad!

men arbetet på banan består av halt frammåt skritt, trav och galopp 8 volter osv. Ganska basic saker.

Uteritterna består oftast av skritt trav och lite galopp alltid lungt då jag är lite av en fegis och inte gillarn när de går fort. Här taktas de dock en del speciellt tillsammans med andra hästar... Brukar variera mig lite slalom mellan träden kliva över "bommar" som kommer i vägen osv. Är likadan med och utan andra hästar
 
Sv: Het häst

Det som funkat bra med min heta häst är att sakta ner farten när det går snabbare. T ex när vi skulle skritta så började pållan småtrava. Varje gång hon började trava så gjorde jag halt. Att bara sakta av till skritt igen hade ihållande effekt. Halten blev ett sätt att straffa (mycket mjukt straff), hästen förstår ganska snabbt att det inte ger önskad effekt att börja småtrava. Första ridpasset kan det bli många halter, men för varje ridpass går det bättre och bättre. Det är viktigt att ha tålamod och göra varje halt på ett mjukt sätt, det är bannlyst att bli arg och dra hårt.
 
Sv: Het häst

Skritta, skritta, skritta.
Befäst alla övningar i skritt.
Att skritta på en volt i lång och låg form är avslappnande för hästen.

När det funkar: Korta travpass i lungt tempo växlar med skritt, skritt och skritt. Befäst övningarna i trav i lugnt tempo, återgå till skritt om det barkar iväg.

Lite tråkigt men ibland enda sättet att få en stressig häst lugn ....
 
Sv: Het häst

vet inte om du fått nått sånt här svar, men ja har iaf ett litet tips på hur du kan få din häst lite lugnare på ridbanan (eller i skogen). Jag vet ju inte vad det är som får din häst att vara så het, men jag red nyligen en ponny som verkligen gillar att springa och ja kämpade hela lektionen! Hon är ganska känd för att vara "rally-ponny".
Men i slutet av lektionen gav min ridlärare mig lite tips, och det ett var att ja måste sluta slänga med benen! (kan vara ganska svårt att göra om det går för fort!) men hon visade iaf vars mina skänklar skulle ligga och så fick ja inte gå därifrån förräns jag hade travat ett varv med skänkeln på rätt ställe. Och redan efter några steg lugnade hon ner sig och blev som en ny häst! Jag tänkte: wow, det funkar ju!:)
Sen berättade hon att ju mer hetsig man är själv desto hetsigare blir hästen. Och ett tecken som många ryttare ger till hästar som är heta av sig är att man säger till den: spring utav helskotta! och när man inte ger den eftergift så får den ju ingen belöning så då tänker den: jag förstår inte, men ja gissar att ja ska springa såhär fort? och så rusar den ännu mer.
Många ryttare ger iaf den signalen genom att inte vara still med skänkeln och inte vara stadig i handen. Så allt viftande kan göra hästen nervös och göra så att den inte känner dina hjälper.
Så försök att klämma åt med benen runt hästens sidor så att du får rätt balans och sitter stadigt i sadeln. Och tänk på att inte ha en ständig dragkamp med hästen, utan om du håller på med en övning och den börjar bli hetsig så sakta av och gör gärna halt för att lugna ner hästen, och sen börjar du om igen från början. Då får hästen ett slags straff att den måste göra om övningen om den inte klarar av att hålla sig lugn första gången.

Fast nu vet ja ju inte om du har några problem med din sits eller om din häst bara är välidgt "springig" av sig. Men det var iaf ett tips som kanske hjälper ;)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Het häst

Jag har inte läst alla kommentarer så jag kanske upprepar något:P Jag brukar rida lite heta hästar så jag kanske kan ha någon bra tips:) Om hästen är het så att den kan bli riden så gott som hela dan utan att bli lungn så är ett tips att longera hästen innan ridningen skritt trav & galopp. Och sen börjar du om passet fast på hästen! Till slut vänjer hästen sig att bli longerad för, så då så när du sitter upp i början av passet så brukar hästen vara mkt lungnare!
Är hästen het så att den bara vill springa men att den blir trött efter ett tag så är ett tips att då i traven rida lätt! Långsamt en het häst blir stressad om man sitter ner. i galoppen är det bara att sitta tillbaka & tänka på HALVHALTER!!:d
Hoppas det kommer till hjälp!!:)


Lycka till!:D
 
Sv: Het häst

Mitt russ är likadant. Får inget kraftfoder men är ändå pigg som sören. I början gick det inte få honom att skritta förrän man ridit i minst en timme. :crazy: Jag lärde mig att det som fungerade bäst var att ha lösa tyglar och bara ''sitta där'' upp... Ju mer jag slappnade av desto lugnare blev han. Genom att jag inte spände mig eller höll på att bromsa så kunde han slappna av. Dock är han ju fortfarande oerhört pigg och är outröttlig.
 
Sv: Het häst

Min dam är likadan, kan knappt skritta ibland (hon är ändå 20 nu) och säger man till henne blir hon stressad så det gäller att hålla sig lugn själv och hoppas på att hon också slappnar av. Värst är det när vi är på väg tillbaka till stallet efter ridtur ute. Spelar ingen roll om vi har sällskap eller rider ut själva :crazy:
 

Liknande trådar

Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
714
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Jag har ägt henne i tre år. vi rider ut ca 4 ggr i veckan. Jag rider alltid ut själv, då jag inte har någon att rida ut med, samt att...
2
Svar
32
· Visningar
2 205
Senast: Sel
·
Träning Ni som har två eller fler hästar och ”vanligt” jobb/familj, hur lägger ni upp aktiveringen av hästarna? Har ni några smarta idéer/tips...
Svar
12
· Visningar
1 322
Senast: Miiikaela_
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
7 444
Senast: Juli0a
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Akvarietråden IV
  • Tamråttor flyttar in

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp