Bukefalos 28 år!

Hingst till Bellini sto

neve

Trådstartare
hej! Nu skall jag vara jobbig och starta ytterligare en hingsttips tråd... Jag kommer troligtvis att betäcka mitt Bellini sto i år och har nu selekterat bland hingstarna, men då jag ännu inte bestämt mig tänkte jag passa på att fråga om råd här också! Stot är efter Bellini, Bourdaux, Elizar, Lansiär, Oberon från stofamilj 41. Krav på hingsten är högställd och MINST 168 i mkh, utmärkt stam el bevisad god förvärvning (då sto´t är oprövad) bra temp, (stot har en MKT hög ridbarhet o är genomsnäll , men kan vara för känslig för "normal" ryttaren o fölet skall antagligen säljas) samt minst 8or på gång.
Sto´t är bara 159-160 i mkh ganska ädel, långlinjerad, men "lågställd, o goda proportioner" enligt bed. "Väl ansatt hals, välmusklad bog, stram i sin ländrygg, långt kors" ca, 7 typ, 8 h,h,b 7 ben, 7 mässiga gångarter,
Men har fruktansvärt lätt för sig! Vill han en dresyr inriktad fölis som går att sälja till normal pris om det skulle bli nödvändigt. :D Så kom med förslag!:)
 
Sv: Hingst till Bellini sto

Jag har inget förslag eller så men Bellinistoet i vårt stall är dräktig med Channon. Hon låter rätt lik ditt sto fast är 172 cm och inte lågställd.
 
Sv: Hingst till Bellini sto

Det finns ju en del hinstar att välja mellan, men ska det vara lite äldre som bevisat vad de nedärver så har jag lite svårt att komma på en enda som står i Sverige.. Har å andra sidan inte köpt hingstkatalogen än. Vilka hingstar tänker du själv på? Alltid intressant att veta vilken smak du har ;).
Jag har ett himla gott öha till Herzendieb och His Highness (som jag inte har träffat) men vet ej hur stora de är. Men jag vet att iallafall HH har lämnat en del mycket fina föl i Sverige.
Annars, kolla Blup-tabellerna, på hingstar som ligger högt i typ och storlek, det borde kunna ge en fingervisning.
U
 
Sv: Hingst till Bellini sto

De hingstar jag funderar på är Don Romantic(favoriten just nu), Don fredriko(är aningens "kraftig" själv, o framför allt hur är sperma kvalitén?? men har ju höga index), Rotspon (känner till för lite om honom o är lite lägre), Wordly (samma där; hur är avkommerna?) Silvano har ridbarheten o storleken men har unga avkommer, First Wish känns intressant pga sin säkra stam o bra poäng, Blev rek att titta på higcruiser, Dionysos känns som den perfekta typförbättraren, men hans trav är ju inte super...H:H Känns som det kan bli bra, men ej kollat vad han kostar. Skall även kolla royal olymp och har precis kommit på att Biggles finns. (Briar går bort pga temp o dålig skritt)
Som sagt en salig blandning...:crazy:

Donnerfly tycker jag om typen på, men har aldrig sett honom irl och tycker inte avkommerna "presterat" som de borde med tanke på hans stam och utan egna tävlings resultat känns det också så där...
 
Sv: Hingst till Bellini sto

Donnerfly blev ju skadad så därför kan han inte tävla. Annars hade han troligtvis gjort det med råge.
 
Sv: Hingst till Bellini sto

De hingstar jag funderar på är Don Romantic(favoriten just nu), Don fredriko(är aningens "kraftig" själv, o framför allt hur är sperma kvalitén?? men har ju höga index), Rotspon (känner till för lite om honom o är lite lägre), Wordly (samma där; hur är avkommerna?) Silvano har ridbarheten o storleken men har unga avkommer, First Wish känns intressant pga sin säkra stam o bra poäng, Blev rek att titta på higcruiser, Dionysos känns som den perfekta typförbättraren, men hans trav är ju inte super...H:H Känns som det kan bli bra, men ej kollat vad han kostar. Skall även kolla royal olymp och har precis kommit på att Biggles finns. (Briar går bort pga temp o dålig skritt)
Som sagt en salig blandning...:crazy:

Donnerfly tycker jag om typen på, men har aldrig sett honom irl och tycker inte avkommerna "presterat" som de borde med tanke på hans stam och utan egna tävlings resultat känns det också så där...

Jag har ett 2 årigt sto e Royal Olymp- Davignon. Hon är stor (nu 168) och har mycket goda luftiga rörelser. Hon är högställd och rör sig även i uppförsbacke. Storleken kan hon ju iof fått från mamman som är 174. Hon är lugnet själv!!
 
Sv: Hingst till Bellini sto

Trevlig stam! :d Antar att hon kan ha fått en del gång från mamma med. :angel: Har du några bilder man kan kika på? :D
 
Sv: Hingst till Bellini sto

Vet att han blev skadad:( , men jag ser gärna att de presterar så man vet att temp mm fungerar för det man vill ha avkommerna till. Hade han haft högre bedömda avkommer el om de preserar själva när de blir äldre kommer jag se över honom igen, men känns för osäker i dagsläget, torts bra typ o stam!
 
Sv: Hingst till Bellini sto

Efter att ha haft ett litet Bellinisto i avel skulle jag välja Briar eller Cortez med säker förärvning av storlek eftersom vårt sto lämnade litet oavsett hingstval. Har hört fler med små Belliniston som inte lyckats få storlek på avkommorna.
 
Sv: Hingst till Bellini sto

Förra helgen såg jag ett föl e. Highlander-Bellini, han var mycket fin. Hur stor han blir är väl svårt att säga, vad jag kunde se var han normalstor nu.
Personligen gillar jag Highlander mycket, såg honom på hingstvisning där han imponerade på mig. Han finns här http://www.angagarden.com/
 
Sv: Hingst till Bellini sto

Cortez känns inte som ett alternativ då han bara finns på fryst, o jag gärna undviker det på detta sto. Briar är jag tveksam till pga dålig, skritt några riktigt grova avkommer jag sett o är inte säker på att han är tillräckligt cool i huvudet, om jag behöver sälja avkoman...Däremot har jag kommit på att Biggels finns! Någon som har avkommer efter honom?
Har absolut inte räknat med att avkomman blir mkt större än mamman, men genom att välja en stor hingst (gärna med förvärvning på storlek) så hoppas jag kunna öka måttet ngn centimeter;)

Om du haft Bellini ston i avel, vad har fungerat bra i övrig?

Highline skulle vara hög intressant men är "bara" 1,67 så vill helst komma upp lite till... Men Tack för tipset! Då kan man ju börja leta liknande blod! :banana:
 
Sv: Hingst till Bellini sto

Hghlander skulle det ju vara! :o Börjar bli vimsig av att studera för mkt hingstar...
 
Sv: Hingst till Bellini sto

Highline skulle vara hög intressant men är "bara" 1,67 så vill helst komma upp lite till... Men Tack för tipset! Då kan man ju börja leta liknande blod! :banana:

Jag har själv inget Bellini sto i avel, var bara och såg ett föl e. Highlander - Bellini.

Jag har visserligen tidigare ägt ett Bellini sto, jag betäckte henne med Pascal, men tyvärr resorberade hon. Pascal kanske finns på fryst, men det var du inte intresserad av, annars finns just den kombinationen, fast i omvänd ordning, Bellini-Pascal, hos godkände hingsten Lambourgini.

Likande blod som Highlander, ja, t ex Highcruiser (Ängagården)169 cm och His Highness ( Elin Lundgren) är efter Hohenstein, lyckas inte komma in på den hemsidan nu, www.jens-meyer.com men jag tror han är 170-171 cm. Sedan har Ängagården även Hohenstein själv, han är 168 cm. Hur stora hingstarna är själva betyder ju inte säkert att de förärver sig så.
 
Sv: Hingst till Bellini sto

Väntar med spänning på Ängagårdens katalog...Borde dimpa ned i brevlådan imorgon! :D

Visst är det så att storleksförvärvningen inte behöver följa "föräldrarna" men med de lite yngre hingstarna känns det säkrare om hingsten själv har storlek. Vare sig Hohenstein, el Caprimond är ju jätte höga och Lauries C är väl också mer normal stor om jag kommer ihåg rätt...

Eftersom det blir första fölet så är det ju även svårt att bedömma mammas storleksförvärvning även om den borde ligga mellan 160-163 som de flesta ston i stammen...Bellini själv var ju högre, men känd för att lämna mindre. Bourdex, Elizar vet jag inte hur höga de var.
 
Sv: Hingst till Bellini sto

Bordeaux var 1,68, hans helbröder Bonaparte och Falstaff 1,64 respektive 1,61. Elizar var 1,63.
 
Sv: Hingst till Bellini sto

Då kan man med andra ord inte räkna med så mkt storlek därifrån heller även om morfar själv är lite högre!
Tack Görel!:)

Du kommer inte på mågot vettigt förslag f.ö? Kommer jag ihåg rätt har du väl sten koll på de svenska stammarna!;)
 
Sv: Hingst till Bellini sto

Mitt tips är Danzas som kommer ur en kanonsäker stam och med mycket fin typ och härlig gång! ror att han uppfyller alla dina krav förutom att han inte verkat i aveln så länge. Men jag tror inte att avkommor till honom blir svårsålda.
 
Sv: Hingst till Bellini sto

Jag tycker också Highlander är fin efter jag såg honom på hingstvisningen, men fått rådet att inte ta honom eftersom han har sämre skritt och galopp, det är traven som är mycket fin.
Danzas har ju en extrem gång men är så himla kompakt och kraftig tycker jag, vilket jag inte skulle välja till ett litet lågställt sto.
 

Liknande trådar

Avel Hej! :) Eftersom jag är nybörjare på allt inom avel så skulle jag vilja ha lite tips och tankar om att välja/hitta rätt hingst till...
Svar
19
· Visningar
1 570
Senast: Molekyl
·
Avel Hej, jag var inne här för längesen och startade en tråd. Men hittade tyvärr inte den så jag skapar en ny. Min häst har gått o skadat...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 696
Senast: Rifer
·
E
Avel Haft häst i över 15 år men aldrig tidigare funderat över föl. Har ett sto e Bellini-Chapman (hade Ni behövt mer stam?) som har mycket...
Svar
11
· Visningar
2 379
Senast: pastejja
·
T
Avel Hejsan, Jag har läst här ganska länge utan att skriva något men nu skulle jag behöva er hjälp. Hoppas att jag postar i rätt forumdel...
Svar
5
· Visningar
1 120
Senast: Magikern
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp