Bukefalos 28 år!

Hingst till sto e: Big Spender. Hjälp mig!!

S

sabina84

Hej Jag undrar om det är någon som skulle kunna ge mig lite tips på hingstar som skulle passa till mitt trav sto. Hon är e: Big Spender, ue:Nick Kash, uue: Big Lama.
Livs: 33 2-1-2, 33 800 kr, 17,9k 18,6m 23,0l 18,2am
Hon har 6st avkommor, var av 3har startat.

1 2003 valack 0 0-0-0 0 kr
Far: WALL STREET BANKER (US) Farfar: BALTIC SPEED (US)
2 2002 sto 9 2-0-0 *15,9ak 40 000 kr
Far: ZOOGIN Farfar: ZOOT SUIT (US)
3 2001 sto 0 0-0-0 0 kr
Far: ZOOGIN Farfar: ZOOT SUIT (US)
4 2000 sto 0 0-0-0 0 kr
Far: GUM BALL (US) Farfar: SPEEDY CROWN (US)
5 1999 * valack 60 9-7-7 15,3k 16,0ak 197 740 kr
Far: TAP IN (US) Farfar: ARMBRO GOAL (US) exp. till NO -03
6 1998 * valack 40 1-2-2 17,2m 17,9ak 63 451 kr
Far: EMBASSY LOBELL (US) Farfar: SPEEDY CROWN (US) Anm: exp. till FI -03

Stot är själv ganska knepig i temperamentet. hon är lite ca 153cm och har ganska veka kotor bak och har mycket små hovar. hon är annars väldigt fin i exteriören, raka fina ben.

Är det någon som har lite tips??? :bump:
Vill ni veta mer bara fråga :rofl:
tack på förhand /Sabina
 
Sv: Hingst till sto e: Big Spender. Hjälp mig!!

hur mycket är du villig att betala? det finns ju 5000 krs hingstar lika väl som hingstar för 200 000 så det vore bra att veta hur stor plånbok du har :p

det verkar ju som att speedy crown-blodet har hyfsad positiv effekt på hennes avkommor.. du kanske skulle satsa på en hingst med speedy crown i sig?
 
Sv: Hingst till sto e: Big Spender. Hjälp mig!!

Hej! kom på att jag inte skrivit det. Nån hingst för 200.000kr som Jag de bellouet, Viking Kronos, Going Kronos och dem där har jag inte rikigt råd me :( Tyvärr. eller nått! :confused:
Kanske lika bra de om avkomman inte kommer tillstart eller skadars sig tidigt eller nått sånt dumt.
Men upp till 20.000kr kan jag nog sträcka mig.
Har redan bokat en plats till mitt andra sto Hos Tap In. Men e lite osäker på om jag vill ha de psyket på fölet. Han ger ju ganska heta hästar vad jag hört. Har en två åring efter honom redan. Dock mycket trevlig. :)
 
Sv: Hingst till sto e: Big Spender. Hjälp mig!!

då har vi ju:
Express Lavec och bukehästen Bundle Of Muscle som jag tycker verkar rätt intressanta som har Speedy Crown-blodet i sig

jag har inte träffat nån Express Lavec-are så jag vet inte hur dom är i humöret och benställning och sånt, men rent stammässigt tyckte jag det verka rätt intressant :)

Bundle of Muscle har ju inte lämnat nåt än, så det är ju ett oprövat kort, men han är toppstammad till en billig peng så det kanske kan va rätt roligt att prova :D
 
Sv: Hingst till sto e: Big Spender. Hjälp mig!!

Gallant Baron är en ny hingst som verkar förädla det mesta. Inte så våldsamt dyr heller. 3+18 tror jag det stod på ASVT:s sida.

Vet inte hur humöret är på avkommorna men springa verkar de kunna, dessutom vinner de ofta. Hans avkommor har på knappt 500 starter vunnit 66 gånger enligt Travsport.se.

Nästan alla i startbar ålder har startat ser man också där.

Jag står själv över årets avelsäsong, har en 1-åring efter Tap in och väntar föl efter Jolly Rocket och har varken råd eller tid med fler unghästar just nu, men Gallant Baron hade legat klart bra till oavsett stam på märren.
 
Sv: Hingst till sto e: Big Spender. Hjälp mig!!

Bundle of Muscle är för mig en helt okänd hingst. Som jag vill veta lite mer om. Fast jag tycker att en 6åring ska ha tjänat mer är 16750kr.

Express Lavec är jag tyvärr lite osäker på då han har en Fransk fader. och mitt sto har ju en fransk farfar. Är rädd för förmycket fransk blod. ca 35.64% :confused: men mitt sto är liten och nätt och har inget problem med aktionen. så det kanske går.
Plus att båda har Fandago i tredje led. Framors far & farfars far.
Annars är Express Lavec en hingst jag tycker om.
 
Sv: Hingst till sto e: Big Spender. Hjälp mig!!

Eftersom Bundle Of Muscle är vår hingst, passar jag på att svara här.
Anledningen till att han inte har sprungit in något, är att han har ett bakknä som är söndersparkat. Med tanke på hans stam, psyke, exteriör osv, vill vi ändå prova honom i avel.
 
Sv: Hingst till sto e: Big Spender. Hjälp mig!!

kolla på blodbanken vad big spender har lämnat som morfar...dom "dåliga" hovarna har du från tibur/fandango så det skall du passa dig för, kanske franskt övht för den sakens skull...

Idag finns ju en massa roliga hingstar och ditt sto verkar ju relativt lätt att hitta hingst till iom sitt lite udda blod
 
Sv: Hingst till sto e: Big Spender. Hjälp mig!!

Den amerikanske hingsten som har fungert best på Tibur-blod er Alf Palema.
 
Sv: Hingst till sto e: Big Spender. Hjälp mig!!

är tvärr lite tveksam på Meadowbranch Lucky´s förärvning. :crazy: vet inte om hans avkommor e så bra.
 
Sv: Hingst till sto e: Big Spender. Hjälp mig!!

håller helt klart med om att Bundle Of Muscle´s stam är intressant. men får ni honom godkänd enbart på stammen då?? Är dem inte ganska hårda på det??
 
Sv: Hingst till sto e: Big Spender. Hjälp mig!!

kolla på blodbanken vad big spender har lämnat som morfar...dom "dåliga" hovarna har du från tibur/fandango så det skall du passa dig för, kanske franskt övht för den sakens skull...

Idag finns ju en massa roliga hingstar och ditt sto verkar ju relativt lätt att hitta hingst till iom sitt lite udda blod


Dåliga hovar kan jag inte riktigt säga att mitt sto har. Hon har fyra vita, mycket små hovar; Men dem är enligt min hovslagare mycket fina. Hon hår gått bar fota i över tre år och har inte en spricka eller något liknande.
men vet ju inte hur hennes avkommors hovar är!!!
 
Sv: Hingst till sto e: Big Spender. Hjälp mig!!

Tycker inte riktigt om att Alf Palema har: Speedy Scot 3y + 3x
Star's Pride 3 + 3. (om du förstår.)
Ja jag är lite kräsen. Men jag hade kunnat ta honom om de inte var för att han är lite för dyr. har inte riktig så mycket pengar. ska betäcka två till också. och jag vill kunna betala alla föl avgifter.

Tror inte jag kommer hitta nån hingst. "Suck" :(
 
Sv: Hingst till sto e: Big Spender. Hjälp mig!!

Finns många intressanta hingstar som skulle kunna passa ditt sto (som kostar runt 20.000):

Smasher (A-premierad, kan dock lämna lite sköra hästar)
Rite On Line (dock fulltecknad i år)
Gentle Star (kanske för mycket outcross?)
Tap In (kan dock ge lite knepigt humör, men din märr verkar ha en bra avkomma efter honom sedan tidigare)
From Above
Fill V (har lämnat bra avkommor i Kanada)
Kramer Boy
Gigant Neo
Deliberate Speed
Finish

Amer I Can (dock oprövad)
Armbro Trick
Victory Party
(både bra stam och exteriör)
Super Photo Kosmos
 
Sv: Hingst till sto e: Big Spender. Hjälp mig!!

Fill V kan jag oxå rekommendera :love: han är världens snällaste hingst och eftersom din märr var lite knepig så kanske han passar :angel:

Han ser visserligen inte så fin ut på bilder men han har en enorm utstrålning i verkligheten :love:
 
Sv: Hingst till sto e: Big Spender. Hjälp mig!!

Tycker inte riktigt om att Alf Palema har: Speedy Scot 3y + 3x
Star's Pride 3 + 3. (om du förstår.)
Jeg vil bare kommentere dette litt. Tok med den friheten at jeg tittet på stoet det gjelder. Hun er fri for Speedy Scot blod. Nærmeste korsninger for et potensielt avkom ville blitt (4+4)+5 på SP og 5+5 på Hoot Mon. Total inavel ville havnet på 6.174%.
Ja jag är lite kräsen.
Det er selvsagt lov til å være det. Men du har et sto med avelsindeks på 94. Morens er 87 og mormors er 79. Da blir det etter min personlige mening litt søkt å kritisere en elitehingst med avelsindeks på 124 som har dokumentert et kjempebra gjennomsnitt på nettopp Tibur som morfar og mors farfar.
Men jag hade kunnat ta honom om de inte var för att han är lite för dyr. har inte riktig så mycket pengar. ska betäcka två till också. och jag vill kunna betala alla föl avgifter.
Ok, det har jeg full forståelse for.
Tror inte jag kommer hitta nån hingst. "Suck" :(
Hva med Home Alone da til 8k+moms? Ser lenger oppe at du ikke vil ha så mye fransk blod, men han er absolutt en bra hingst i budsjettklassen. Og jeg synes han passer bra på ditt sto med 4+4 på Fadango og 5+5 på SP. Est. inavel blir kun 4.411%.
 
Sv: Hingst till sto e: Big Spender. Hjälp mig!!

Inavels procenten på en avkomma efter alf palema är de inge fel på. de jag menade var att jag inte riktigt gillade var att han själv hade dem så nära inpå. Men det är ju bevisat att det fungerar. så... inte vet jag...

Mitt sto har kanske inte världens högsta avelsindex. men hon duger för mig. har tvärr inte råd att köpa avelsston för hundra tusentals kronor. så jag gör de bästa av de jag har.

Det er selvsagt lov til å være det. Men du har et sto med avelsindeks på 94. Morens er 87 og mormors er 79. Da blir det etter min personlige mening litt søkt å kritisere en elitehingst med avelsindeks på 124 som har dokumentert et kjempebra gjennomsnitt på nettopp Tibur som morfar og mors farfar.

Hingsten i fråga har varit bra med Tibur som morfar. Men har faktiskt varit bättre med Big spender. å de e ju bra. Tibur är på 22:a plats och Big Spender på 16:e plats. (Enligt blodbankens morfars index på Alf Palema)
Jag ber hemskt mycket om ursäkt för att jag sa något elakt om Alf Palema. :(
Hade jag haft pengar hade jag kunnat ta honom.

Hva med Home Alone da til 8k+moms? Ser lenger oppe at du ikke vil ha så mye fransk blod, men han er absolutt en bra hingst i budsjettklassen. Og jeg synes han passer bra på ditt sto med 4+4 på Fadango og 5+5 på SP. Est. inavel blir kun 4.411%.

Anledningen till att jag inte vill ha så mycket franskt är att jag är lite rädd för aktionen och grovheten. Har mitt andra sto att titta på som är 50% franskt.
Vet ju faktiskt ingenting om Home Alone har jag kommit underfund med. Ska ta reda på mer senare idag.
Kunde inte hitta honom i 2006 års hingstkatalog. (Har inte fått 2007an ännu.)
Men nu måste jag gå å ta in mina tokiga små hästar. :bump:
 
Sv: Hingst till sto e: Big Spender. Hjälp mig!!

är tvärr lite tveksam på Meadowbranch Lucky´s förärvning. :crazy: vet inte om hans avkommor e så bra.

Lucky hade med 4-5 avkommor i V75 förra veckan tror att alla tjäna pengar, sen hade han en som vann i veckan.
Nu har han snart 3 miljonärer....:)
Jag tycker att han har väldigt fin moderstam Greatest Action hon tjäna $97.261 1.13,7a är också mor till Meadowbranch Hans 1.10,4a 2.440.360:-likväl fadern Speedy Crown:banana: Stomaterialet han fått tidigare är väl inte det bästa.
 
Sv: Hingst till sto e: Big Spender. Hjälp mig!!

Får hans avkommor registreras i stambokens första del längre?Jag är osäker på det.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tråden för spår
  • Valp 2024
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp