Hingst till sto med Jazz

tramp

Trådstartare
Köpte idag ett sto e.Clever Hill Q ue.Jazz som ska betäckas. Visst, nu är hon bara 1.5år gammal men direkt efter treårs ska hon betäckas och jag kan inte annat än att redan börja kika. Har kikat på Tolegro och även på Don Frederic (har en hingst f.14 e.Don Frederic själv som är oerhört fin). Någon som har förslag på fler hingstar och varför? Vill inte ha mer Jazz i avkomman. Stoet är snällt och socialt men med attityd, vill ha en ädel avkomma med långa ben, vill förbättra galoppen än mer. Vill ha en modern ung hingst med bra möderne. Avkomman är tänkt för tävling på högsta nivå.
 
Köpte idag ett sto e.Clever Hill Q ue.Jazz som ska betäckas. Visst, nu är hon bara 1.5år gammal men direkt efter treårs ska hon betäckas och jag kan inte annat än att redan börja kika. Har kikat på Tolegro och även på Don Frederic (har en hingst f.14 e.Don Frederic själv som är oerhört fin). Någon som har förslag på fler hingstar och varför? Vill inte ha mer Jazz i avkomman. Stoet är snällt och socialt men med attityd, vill ha en ädel avkomma med långa ben, vill förbättra galoppen än mer. Vill ha en modern ung hingst med bra möderne. Avkomman är tänkt för tävling på högsta nivå.

Är det den fina fuxen från uppfödaren A.R?
 
Aha!! Ja men det stoet har jag köpt! :) hoppas och tror att det är ett kanon köp för framtiden! Var dags för ett sto nu med hingstar i stallet nu sen tidigare.
 
@tramp Nu så, har inte kommit till att svara tidigare trots att jag såg tråden första dagen :angel:

Min första tanke är - Knän. Leta bogfria hingstar med lyft och som rör sig i uppförsbacke. Clever hills ungar (har sett film på din lilla också) rör sig med fin schwung och takt men är ofta lite åt det mer rakbenta hållet i rörelserna. Därav hade jag nog faktiskt inte valt Skovens Rafael då många av hans avkommor har lite den tendensen också även om ålder och styrka brukar göra det bättre.
Rent spontant tänkte jag på Gribaldi-blod så Tolegro känns åt rätt håll. Däremot har jag sett en del av Jazzdance's bror Grappa Q som är e. Gribaldi och han är väldigt oädel. Så även om hon har ädla Clever som far hade jag passat mig för för mycket Gribaldi-blod nära i släkten.
Hennes bror Autograf Q e. Ampere är däremot enligt mig en fin individ som har den där bogfriheten jag tänker att Clever-avkommor kan behöva. Ampere ger ju dessutom god galopp, modern typ och samarbetsvilja.

Sedan tycker jag också att det skall sägas att ska man avla för svår klass, då skall man avla på hingstar som antingen själva går svår klass, eller har avkommor i svår klass. De flesta av de unga lovande hingstarna vi ser idag kommer aldrig nå dit pga. olika omständigheter eftersom det som glänser som unghäst inte alltid är samma kvalitéer som utgör en GP-individ.
Med det sagt hade jag tagit en titt på Floriscount. En mycket vältypad hingst med god gång som redan som 7-åring debuterade svår klass. Han har haft ett antal avkommor med till unghäst-vm genom åren, har några godkända söner (bland annat den mycket läckra Ferguson) och sönsöner. Han kommer ur en prestationsstark stofamilj inom dressyren och hans mor har producerat 3 godkända söner.
Dante Weltino är ytterligare en S-häst som debuterade i S som 7-åring och som nu börjar komma mycket starkt i aveln. Hans avkommor har gjort succé på fölvisningar och elitfölauktioner i Tyskland, och med sin första årgång producerade han den godkände hingsten Del Ponte.
Desperados FRH kanske inte behöver en mer ingående beskrivning, men som lite kuriosa har han gått EM, VM och OS framgångsrikt, har 30 godkända söner och hittils 30 statspremieston.
Millenium tränas nu inför svår klass av Kristina Sprehe med goda resultat. Här har vi igen Gribaldi-blodet representerat, blandat med trakhener som är kända för sina fina lynnen. Hittils har han under 2012-2013 presterat i unghästklasser och blivit vice-champion i Hannover. Hans avelsprestationer är i förhållande till hans ålder helt outstanding med hittils 10 godkända söner, bland dem den otroligt fina Morricone.
United far till bland annat Bordeaux, Foundation och Armani (som båda är u. ett Jazz sto). Placerade sig som 6:a i unghäst-VM 2007 och har debuterat internationell Prix St. Georg med Edward Gal. Tränas på GP-nivå och beskrivs som en stor talang. Bedömdes med 8 - 9,5 - 9,5 - 9,5 i KWPN och är högrest och högbent av fin typ.

Vill man chansa på en oprövad men fin individ finns det ju ett antal fler att välja och vraka bland... :nailbiting:
 
Vill du ha ungt och "hett" skulle jag tipsa om att kolla in:

Barroso - Lite Krack C, lite Gribaldi och lite fullblod för en lätt bogfri avkomma i uppförsbacke. Starkt möderne och har syskon i S och Gr. Prix.
Bon Coeur - Ung svart skönhet med helt otroliga rörelser i de tre gångarterna. Han kommer ur Hannovers Lusitania-stam och mödernet kryllar av statspremieston och tävlande individer. Han själv var premiehingst i Hannoveranerprövningen år 2014.
Ferguson - Otroligt vacker son till Floriscount u. en Lauries Crusador-märr. Kommen ur Hannovers Carla-stam. Två av hans systrar är statspremieston, likaså modern. Morbror tävlar S-klass, och moster har lämnat två godkända hingstar. På Platinum stables fb-sida finns flertalet filmer på årets föl som alla har fantastiska galopp-rörelser.
For Romance - en hingst med många ögon på sig. Helbrodern är även den mycket vacker och välgående och skall påbörja sitt hingstprov nästa vecka. Kommer or Hannoverstammen Obandina. Modern Gesina är en riktig guldmärr, två godkända avkommor redan och en tredje till prov snarast. Även moder till det otroligt vackra stadspremiestoet Fasine, i sin tur mor till A la Fasine, uttagen till A.O.S elitauktionen. Längre bak i stostammen finner vi även den välkände hingsten Voltaire.
Glamourdale - Lacksvart skönhet. Redan innan resultaten var ute visste jag att han skulle bli premiehingst i KWPN 2014, otrolig utstrålning och en fantastisk galopp. Mödernet går inte av för hackor heller, modern Thuja har belönats med Pref. Dottern Zonnebloem har genomgått KWPN's EPTM-test med godkänt resultat och belönats med keur. Dottern Fresia är även hon en EPTM-märr som belönats med elit. Ytterligare en dotter Buja har debuterat på MSV nivå. Thuja's syster Skimmia har belönats med ster och har lämnar en avkomma i S-klass. En broder till Thuja - Numberto e. Negro är godkänd hingst och har meriter i Gr. Prix. Ytterligare en syster Nouvelle är ett pref keur sto som lämnat avkommor med meriter i S hoppning. Finns mer meriter längre bak men det blir väl långt att ta med...
Grey Flanell - Du får in Gribaldi och dubblar Gr. Prix hingsten Clavecimbel 3+5 (0.7% inavelsgrad). Väldigt "het" hingst som alla talar om. Bland annat TH på V. Hoby har påtalat att hans Grey Flanell-unge var den finaste i år. På mödernet finns det för mycket tävlingsmeriter för att lista dem alla, men modern har förutom GF lämnar ett par avkommor på MSV nivå och ett antal avkommor som belönats med bl.a. elit, ster och prok. Moderns syster har meriter i S-klass och mormodern har gått S-klass hoppning.

.. Bara för att nämna ett par stycken.
 
@Wine-tee vad tror du om Don Frederic? Jag har en hingst f.14 e.Don Frederic som jag är fantastiskt nöjd med som har ett otroligt psyke!
 
@Wine-tee vad tror du om Don Frederic? Jag har en hingst f.14 e.Don Frederic som jag är fantastiskt nöjd med som har ett otroligt psyke!

Har ridit en häst e Don Frederico en hel del, och den har duktigt mycket attityd, såpass mycket att det hindrar den på tävlingsbanan. Framförallt är det arbetsviljan som brister - inte skarp, men mycket svårmotiverad. Jag skulle inte ta det blodet till ett sto med attityd, ska hästen kunna gå höga klasser känns det som att arbetsvilja är ett måste.
 
@Wine-tee vad tror du om Don Frederic? Jag har en hingst f.14 e.Don Frederic som jag är fantastiskt nöjd med som har ett otroligt psyke!
Jag skulle inte personligen lägga den hingsten på henne utifrån den film jag sett på henne, även om det på papperet ser ut som en god kombination. Hon liksom Don Frederic har sina styrkor i en stark takt med schwung, men de är lite mer rakbenta. Jag skulle vilja ha något som är lite kvickare i fötterna och kommer upp med front och knän mer.
 
@Wine-tee Här är en film på min 1.åring e.Don Frederic, tänkte ifall du inte sett någon av hans avkommor då han ju bara har 5st i Sverige. Filmen är från idag.

Har hållit lite koll på hans avkommor då jag är väldigt förtjust i honom själv så jag har sett en del från fölvisningar/auktioner. Så som sagt hade jag inte matchat honom till den typ av Clever Hill-avkommor jag sett hittils. Och som någon nämnde ovan är jag lite fundersam till vilken typ av häst Don Frederico, Weltmeyer och Jazz-blod ger när man kombinerar dem. Nu har jag personligen bara sett två av Udith's avkommor, men de två jag har sett har varit ganska känsliga och reaktiva, något som jag tycker har präglat Don Frederico's avkommor också, så innan Don Frederic och hans avkommor visat mer än hittils hade jag avvaktat med den kombinationen.
Men det är bara så jag resonerar utifrån stammarna och de hästar jag sett. Innan man känner sin stostam väl och vet vad den ger får man ju spekulera utifrån blodet i första hand, samt pröva sig fram.
 
Förstår hur du resonerar @DressageNerd Har suttit och följt årets bruksprov en hel del, fastnat för Total Hope, hur tycker du om honom? Min enda fundering där har varit kring hans mankhöjd, han är ju bara 162cm. Men tänker att det kan ha att göra med att han är embryotransfer och att han kanske lämnar större än vad han faktiskt är. Vill inte ha en för liten avkomma, mitt sto är ju inte enormt men slutar väll runt 166-168cm ungefär.

Tolegro har jag även fått upp ögonen för, just tack vare hans möderne.
 
Jag skulle satsat på något som är väldigt snällt med mycket bra bakben och talang för piaff och passage, jag hade personligen tagit något som själv gått grand prix.
 
Jag skulle satsat på något som är väldigt snällt med mycket bra bakben och talang för piaff och passage, jag hade personligen tagit något som själv gått grand prix.
@Lancet Har du något tips på hingst? Jag vill absolut inter ha mere Jazz I avkomman, men gärna Krack C
 
Har sett många fantastiska hästar med just kombon jazz-Krack C i stammen. Desperados är helt klart intressant, ska jag hålla i minnet mer. Vet du hur han finns i Sverige nu? Lövsta hade honom förut i sitt program men hittade honom inte längre på deras sida.
 
Har sett många fantastiska hästar med just kombon jazz-Krack C i stammen. Desperados är helt klart intressant, ska jag hålla i minnet mer. Vet du hur han finns i Sverige nu? Lövsta hade honom förut i sitt program men hittade honom inte längre på deras sida.
Jag har inte sagt att de inte kan vara fantastiska ;) om du vill ha krack i stammen så kanske Bordeaux kan vara något för dig, han är snäll, arbetsvillig och har talang.
Jag vet faktiskt inte, bor själv inte längre i Sverige så har inte så bra koll på seminstationer. De Niro är också en väldigt framgångsrik hingst, rubin royal är också en favorit.
 

Liknande trådar

Avel Jag har ett sto på 14år som varit dräktig 4gånger. Första gången hon var dräktig var 2014 men då kastade hon så då betäckte man henne...
2
Svar
36
· Visningar
6 526
Senast: Masse
·
Avel Har ett sto e.Clever Hill Q ue.Jazz som ska betäckas nästa år efter treårs och jag kan inte annat än att redan börja kika. Har kikat på...
47 48 49
Svar
974
· Visningar
90 311
Senast: Marty
·
Avel Någon som har tips til hingst til mitt Jazz/Lauries Crusador sto? Stoet är stort, nogot grovt men med eksepsjonelle gångartskvalitéer...
Svar
0
· Visningar
776
Senast: ElleE
·
Avel Hej, jag skulle vilja ha tips om hopphingstar att betäcka mitt D-ponny sto med! Meningen är att helst få fram en framtida tävlingshäst...
2
Svar
24
· Visningar
3 459

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp