Hingstfunderingar inför 2017

Mailar med hingsthållaren till Leprince de Bois nu. Funderar på att beställa hem frusen sperma från honom, då skulle jag kunna använda den nästa år om det inte blir betäckning i år, eller hur?
 
Jag behöver lite hjälp:) Ska betäcka för första gången och har ett sto efter Ampere - Bernstein. Jag vill få upp storleken lite och lätta upp, lite längre linjer. Bra huvud är jätteviktigt! Funderar på Dalwhinnie eller Highcruiser. Vad har ni för åsikter om dem? Andra förslag?
 
Jag behöver lite hjälp:) Ska betäcka för första gången och har ett sto efter Ampere - Bernstein. Jag vill få upp storleken lite och lätta upp, lite längre linjer. Bra huvud är jätteviktigt! Funderar på Dalwhinnie eller Highcruiser. Vad har ni för åsikter om dem? Andra förslag?

Jag antar att det är Ampére 1225 och inte den äldre.

Jag tror att bägge dina förslag är bra om temperamentet är prioriterat - eventuellt med plus för Highcruiser då han är känd för att ge just bra temp, han har också bra fertilitet medan Dalwhinnie funkar bäst om stoet är på samma station som honom
 
Det stämmer att det är Ampere 1225. Vad roligt att du tror på mina förslag:) Jag åker till Dalwhinnies station om det blir honom.
 
Jag behöver lite hjälp:) Ska betäcka för första gången och har ett sto efter Ampere - Bernstein. Jag vill få upp storleken lite och lätta upp, lite längre linjer. Bra huvud är jätteviktigt! Funderar på Dalwhinnie eller Highcruiser. Vad har ni för åsikter om dem? Andra förslag?

Jag skulle även föreslå att du tittar på Benetton Dream. Dock tycker jag Highcruiser är en utmärkt kandidat om ditt sto skrittar väl. Är du inte rädd för att dubbla Jazz kan du även titta på Conde Nord, den har själv superskalle. Enda svagheten ligger i en lite lång länd och kanske lite i bakbenen, som du dock borde ha rätt väl på plats från Ampere och Bernstein.
Firenze kanske även kunde vara värd en titt? Och om du inte är helt emot utlandsskick hade jag tittat på Blue Hors Farrell - väldigt mentalt stabil hingst som rör sig väl och hade rätt bra dräktighet förra året.
 
Sibelius, vad finns att säga om honom? Vad har han lämnat hittills storleksmässigt och typmässigt. Han ser maffig ut men det är svårt att se på bild, tror man luras av alla man! Vad passar han till för ston?
 
Sibelius, vad finns att säga om honom? Vad har han lämnat hittills storleksmässigt och typmässigt. Han ser maffig ut men det är svårt att se på bild, tror man luras av alla man! Vad passar han till för ston?
Nu vet jag inte jättemycket om Sibelius själv, men tycker han påminner mycket om mitt Rosevelt-sto. Han fick genomgående mycket höga poäng på sitt bruks och min är också rätt komplett exteriört och temperamentsmässigt. Vet att han inte är så stor själv men alla andra Roseveltare jag sett har varit stora, inklusive min egen, så slår den genen igenom lär han inte lämna så litet utan normalstort.
Genomsnälla hästar brukar det bli, Sibelius verkar inte vara nåt undantag, dock finns det nog en hel del nerv. Min är gudasnäll verkligen men kan bli "upprörd" ibland, gör dock aldrig några större grejor.

Nu har jag bara utgått från Rosevelt-sidan, han har ett möderne också, men jag älskar verkligen hingsten och ser många likheter med min som sagt.
 
Det är den där nerven som skulle kunna vara dålig då. Har ett väldigt snällt sto, men hon kokar också väldigt lätt över och blir spänd. Vill hitta en hingst som är riktigt mentalt avspänt. Storleken är jag inte så nojig över, stoet är 174.
 
Jag skulle även föreslå att du tittar på Benetton Dream. Dock tycker jag Highcruiser är en utmärkt kandidat om ditt sto skrittar väl. Är du inte rädd för att dubbla Jazz kan du även titta på Conde Nord, den har själv superskalle. Enda svagheten ligger i en lite lång länd och kanske lite i bakbenen, som du dock borde ha rätt väl på plats från Ampere och Bernstein.
Firenze kanske även kunde vara värd en titt? Och om du inte är helt emot utlandsskick hade jag tittat på Blue Hors Farrell - väldigt mentalt stabil hingst som rör sig väl och hade rätt bra dräktighet förra året.
Har funderat på Benetton Dream och kan tänka mig att han kan passa mitt sto, dock inte riktigt fastnat för honom. Tycker att han känns grov? Som det känns nu är det Dalwhinnie eller Highcruiser, får väl bestämma mig i veckan när jag kör dit mitt sto...:)
 
Det är den där nerven som skulle kunna vara dålig då. Har ett väldigt snällt sto, men hon kokar också väldigt lätt över och blir spänd. Vill hitta en hingst som är riktigt mentalt avspänt. Storleken är jag inte så nojig över, stoet är 174.

Nerven vet jag inte om du behöver vara jätteorolig över. Jag har också ett Roseveltsto, egen uppfödning, hennes mamma har supermycket nerv och känslighet, vilket har dämpats betydligt i avkomman. Men jag har heller inte någon erfarenhet av Sibelius, men har sett honom på tävling och tycker att han verkar trevlig.
 
Det är den där nerven som skulle kunna vara dålig då. Har ett väldigt snällt sto, men hon kokar också väldigt lätt över och blir spänd. Vill hitta en hingst som är riktigt mentalt avspänt. Storleken är jag inte så nojig över, stoet är 174.

Jag har sett Sibelius live väldigt många gånger, och han ser hetare ut för varje gång. Du får nog räkna med en evighetsmaskin som jobbar tills de stupar, och jag hade lagt honom på mjukare huvuden för att inte riskera en hård Formel 1-häst. Det finns en del hårt från Prestige som inte var en duvunge direkt. Han är helt klart en Ferrari och inte en Toyota.
 
Jag har sett Sibelius live väldigt många gånger, och han ser hetare ut för varje gång. Du får nog räkna med en evighetsmaskin som jobbar tills de stupar, och jag hade lagt honom på mjukare huvuden för att inte riskera en hård Formel 1-häst. Det finns en del hårt från Prestige som inte var en duvunge direkt. Han är helt klart en Ferrari och inte en Toyota.
Låter precis exakt som mitt sto! Hon bara går och går och går. Då är han inte aktuell alls, tack för upplysningen!
 
Jag har sett Sibelius live väldigt många gånger, och han ser hetare ut för varje gång. Du får nog räkna med en evighetsmaskin som jobbar tills de stupar, och jag hade lagt honom på mjukare huvuden för att inte riskera en hård Formel 1-häst. Det finns en del hårt från Prestige som inte var en duvunge direkt. Han är helt klart en Ferrari och inte en Toyota.

Det har jag också gjort och har inte alls sett detsamma som du, men vi har antagligen sett honom vid olika tillfällen.
 
Det har jag också gjort och har inte alls sett detsamma som du, men vi har antagligen sett honom vid olika tillfällen.

Förmodligen, sist jag såg honom var på bruksprovet där han ville jobba så mycket att han var helt utom sig och for som en tätting i ridhuset. Han har en fin arbetsmoral, helt klart. Men med en mindre duktig ryttare hade det kunnat bli farligt.
 
Jag har sett Sibelius live väldigt många gånger, och han ser hetare ut för varje gång. Du får nog räkna med en evighetsmaskin som jobbar tills de stupar, och jag hade lagt honom på mjukare huvuden för att inte riskera en hård Formel 1-häst. Det finns en del hårt från Prestige som inte var en duvunge direkt. Han är helt klart en Ferrari och inte en Toyota.
Det där om evighetsmaskin skriver jag under på! Min är sååååååååå seg i början av passen, speciellt när hon inte är igång. Ju mer hon rids, desto mer går hon. Du kan rida och rida och rida och hon blir bara roligare och roligare. Det är en häst som lätt trivs bäst när hon rids 6 dagar i veckan, långa pass de flesta av dem.
Nerven som jag upplever är av det positiva slaget, hon stressar aldrig upp sig i onödan (vallat kor barbacka med henne till exempel), men hon kan bli upprörd när hon är i det där läget att hon VILL jobba, och jag ber henne att vänta, till exempel när det vankas galoppjobb ute. Men det är aldrig speciellt svårt att komma ur de lägena och hon fastnar inte i dem nån längre stund.
 
När jag rannsakar mitt sto så tänker jag ändå att det där med att hon är en evighetsmaskin är av godo, det mindre bra är att hon blir lite stressad i olika situationer. Hon stressar upp sig och blir het och studsig, aldrig dum och är den mest ridbara häst man kan tänka sig på många sätt och vis. Men man hade helt klart kunnat tänka sig en häst med lite mer lugn. Så himla synd för Sibelius tilltalade mig så himla mkt. Vore han lite större hade jag tagit honom på mitt lilla sir Donnerhall-sto vilken dag som helst!
 
Försöker leta reda på mer info om Chris Burtons fina unghingst Caliber Royale (tidigare Cyprian), men hittar inte mycket... Har lyckats googla fram några filmer, hans stamtavla, födelsesår och höjd (i hh, inte cm).

Enligt uppgift är han godkänd i Holstein, så borde finnas avkommor där? Undrar även om han tävlat något innan han kom till Chris? Annars kan man ju bli lite fundersam på varför inte... Någon som är bättre än mig på at luska ut såna saker?
 
Försöker leta reda på mer info om Chris Burtons fina unghingst Caliber Royale (tidigare Cyprian), men hittar inte mycket... Har lyckats googla fram några filmer, hans stamtavla, födelsesår och höjd (i hh, inte cm).

Enligt uppgift är han godkänd i Holstein, så borde finnas avkommor där? Undrar även om han tävlat något innan han kom till Chris? Annars kan man ju bli lite fundersam på varför inte... Någon som är bättre än mig på at luska ut såna saker?
Ropa på @KickiH
 

Liknande trådar

Avel Köpte idag ett sto e.Clever Hill Q ue.Jazz som ska betäckas. Visst, nu är hon bara 1.5år gammal men direkt efter treårs ska hon betäckas...
2
Svar
21
· Visningar
3 830
Senast: tramp
·
Avel Hej! Min syster har ett sto som jag är lite sugen på att ta föl på men jag har tyvärr inte alls någon koll på vad för hingst som...
Svar
14
· Visningar
2 956
Senast: Biotin
·
Avel Sitter och spånar och grubblar över vårens betäckning, trots att det är långt kvar. Har ett fullblodssto som lämnat två fina...
Svar
6
· Visningar
3 761
Senast: pastejja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp