Hingst väljar tråd.... Nordsvensk bruks?!

W

Wilma

Ännu en hingstväljar tråd men den här gången till ett Nordsvensktbrukssto.

Vi har ett sto av lite lättare typ som säkert en del sett bilder på redan. Ända sedan vi köpte henne har vi haft funderingar på att betäcka henne. Efterssom hon används i vår verksamhet som både kör o ridhäst måste vi under en period ha en annan bruks som tar hennes plats. Har väll hur som helst funderat på att försöka hitta någon häst med liknande utseeende att köpa för att kunna köra par.

Problemet här "uppe i sverige" så finns det inga "lättare" hingstar i vår närhet. Det är trist då jag vet att hinstarna här uppe får lite ston men med risk att göra en del i föreningen besvikna så är det ju vårat val.

Stoet är just under 160. Visad som 3åring med 40 poäng(med 9:a på typ) och stamboksförd som 4:a åring med 35poäng(8:a på typ)?! Vet ju inte heller vilket skick hon visades i som 4:a åring med föl.

Psyket är bra. Jobbar i skogen att dra timmer lika gärna som ridhäst eller körningar genom stan.

Stam Centur~Herkules~Arholm.

Bild

bild2

bild3

Har tyvärr inga extriör bilder.

Vill försöka avla fram en lite lättare modell med någorlunda höjd.

Nu hoppas jag på lite tipps o kunnighet om stammar. Har sett små föräldrar ge stora och klumpiga avkommor. Gissar att det är lika med att lättare hingstar kan lämna tyngre. Vilka stammar är lite mer förvärvningssäkra?

Tacksam för alla tipps :)
 
Varför inte prova Isvind 1924?? Han har norsk stamm så du slipper problemet med många lika stammar som det är på många svenska hingstar.
 
Såg bilder på honom i Nyaste hästfynd :) Han är intressant.. funderar på att ringa upp ägarna o höra mig för lite mer.

Någon som har eller sett en avkomma efter Isvind?
 
Jag skulle föreslå Belltino 1918. De avkommor jag har sett efter honom har haft bra storlek och en del lite lättare. På mödernet har han en förärvningssäker stam. Det borgar för säker nedärvning.

En annan hingst med bra möderne är Rykt 1882 som är en lättare häst som jag skulle tro att han förärver. Både hans far och farfar kunde ge lite lättare hästar. Jag har inte sett några avkommor efter honom, han har inte så många, men på mödernet är de ganska småväxta så en liten varning där.

Faxe 1811 är inte heller något dåligt alternativ. Han är Elitpremierad och jag har sett en del lättare hästar efter honom.

Granat 1758 är en lättare hingst som även förärver det. Nu börjar han bli till åren så du får skynda dig om du ska hinna.

Lindus 1885 skulle jag kunna tänka mig att det blir lite lättare hästar efter. Hans far är importerad från Norge och har travblod på nära håll. En viss skepticism vad gäller storleken dock då stostammen lämnat både Karriol 1762 (151 cm) och Obell 1932 (152 cm)

Här kan du läsa mer om hingstarna och deras respektive stostam.
 
Jag har sett flera avkommor efter Isvind. Det har varit smått och stort om vartannat. En gulbrun treåring på premieringen i Önnestad var av det tyngre slaget. Jag kan se henne framför mig om något år när hon har växt färdigt och fått några föl. Det blir en rejäl häst om det är det man är ute efter.
 
Belltino hittar du här. Där finns även bilder på avkommor.

Faxe hittar du här under "fakta". Längst ner på den sidan klickar du på "avel". Långt ner på den sidan hittar du "Faxe" och om klickar där får du se en bild.

Granat hittade jag faktiskt också. Jämför gärna med hingsten på fotot under!

Lindus finns på bild här under "hingstar". Rykt hittar jag dessvärre inget foto på.
 
Jag har letet efter kort på Rykt. Var har du gömt det?

Vad gäller Faxe så är det på Ingelstad han står och inget annat. Han börjar också bli till åren, dock bara tjugo. Granat är 24!
 
Jag har lagt ut det idag så det är kanske därför du inte hittat det. :)
Hade för mig att jag tagit kort på honom när han visades i Önnestad förra året. Så jag letade bland mina foto och hittade en bild av honom.

Bilden finns under hingstar / bilder och på sidan där det står information om Rykt.

---------------
nordsvensk.rules.it
hem.passagen.se/carmona
 
ååh tack så mycket!!!

Har försökt söka själv på nätet men nu fick jag det serverat.

Belltino ser ut att kunna passa bra. Det negativa är att det är sååå långt bort. Men det hade jag räknat med bara man kan lita på hingst stationerna efterssom man inte kan åka o titta till henne själv i så fall.
 
Av de higstar jag nämnde är Lindus närmast för dig. Granat och Belltino står inte så väldigt långt bort från där jag bor. Vill du komma ner och titta kan jag erbjuda övernattning.
 
Tjenixen! Har du verkligen kollat upp ALLA hingstar här uppe? Passade på att höra med T.S. idag när han skodde (som avlar på nordsvensk bruks) och han föreslog UKNE 1901 här i Norrbotten som han själv använt två ggr. Han lämnar tydligen långbenta och lätta avkommor med bra tempermanet :p.
 
Ukne är ju nära släkt med Tagg som Cillamuffins föreslår. Taggs mamma är mormor till Ukne och de har samma far. De kommer ur en väldigt förärvningssäker stostam. Tagg har lämnat flera mycket bra avkommor hos Arne Emanuelsson, där han har stått på station de senaste åren. Ukne är betydligt större och tyngre än Tagg. Taggs avkommor är inte av det lättare slaget utan mera normala. Vad Ukne lämnar vet jag inte mer än de unghästar jag såg på Gran nu i juni. Hade du velat ha ett råd om vilken hingst du skulle ta av de norrbottniska hingstarna så hade jag sagt Ukne.
 
De avkommor jag sett efter Ukne(som själv ser trevlig ut) har inte varit särskillt lätta. Men det är ju som med alla hingstar oavsett ras så beror det ju även på vad de får för ston.
 
Förhoppningsvis kommer hon få några föl under våran ägo. Så man kan ju prova olika hingstar. Ska ringa några av hingstägarna o höra mig för. Lindus finns ju som du skrev inte så långt ifrån oss frågan är om storleken då Lyra lämnat ett en lite mindre avkomma som du kanske såg på Grans, Lukas. Sambon har nästan blivit övertalad att prova Ukne...men vi får se till våren :)

Föresten så var det ju ett ganska stort repotages därifrån i "hästen"!! Lyra o sambon var med på en hel del bilder :D Linslusar! Däremot stod det ju fel då Lyra var en av de 3 som fick högsta poäng på draglagsprovet.
 
Sv: Re: Hingst väljar tråd.... Nordsvensk bruks?!

Nu är hon betäckt vår vackra Lyra:) Det blev faktiskt Ukne trotts allt! Mycket för att han var "nära" men han var defenitivt den mest lämpliga på sisådär 100mils avstånd;) och både trevlig och snygg. Mest troligt är det blivande fölet redan tingat om det nu blir något men vi får se det är alltid svårt att sälja men vi resonerar att vi hinner ta fler föl på henne. Ni som vill se bilder på honom kan skicka mdd till mig vill inte lägga ut bilderna på internet.
 

Liknande trådar

Avel Hej alla Bukafalare Hoppas några orkar vägleda mig i denna djungel av hingstar som finns att tillgå................... Har ett...
Svar
5
· Visningar
1 276
Senast: Ramona
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp