Bukefalos 28 år!

Hingst val

shady

Trådstartare
Funderingar till val av hingst till sto E: Cortez - Ceylon. Skall vara hopphingts men det skall finnas en del gångarter också. Stoet är ca 170 cm långlinjerad så hingst med kort rygg söks, mkt bra ansatt hals och enorma gångarter. Någon som har förslag?
 
Sv: Hingst val

Enorma gångarter hos en hopphingst låter ju lite ambitiöst !

Men det finns ju hopphingstar med hygglig gång.
Corlensky, Canterbury, Cohiba, Careme, Common Sense, Bravour, Lucky Point.
 
Sv: Hingst val

Har inga förslag direkt, men jag blir glad över att se och höra av dig igen.
:love:
 
Sv: Hingst val

Aha !

Jamen mina förslag kvarstår ! Det är ju dumt att avla bort gångarterna (och fina halsen) med tex IrcoMena eller Cardento även om man får en massa bra hoppning då :)
 
Sv: Hingst val

Canterbury är jättetrevlig! Har sett honom på ett par tävlingar här och han är pigg och vaken men verkar oerhört vänlig och hoppar trevligt (enligt min åsikt som dressyrmänniska i alla fall). Rent gångartsmässigt så slår han en hel del av dom mer använda dressyrhingstarna jag har sett live.
 
Sv: Hingst val

tack vad du är snäll, finns här till och från men läser mest :heart
 
Sv: Hingst val

Irco Mena finns där i mina tankar, däremot är jag inte glad i Cardento finns lite för mkt sådana, men är en trevlig hingst i sig. Valet med hingst är ju att det skall bli en tävlings häst åt min 190 cm långa son. Så behöver ju behålla storleken också. Vet att hon lämnat STORT med stor hingst innan och lite mindre med mindre hingst
 
Sv: Hingst val

Jag tror på Bravour eller Corlensky, eller så tittar du på Boss VDL och hoppas att han blir kvar i Sverige en säsong till.
 
Sv: Hingst val

Jag tror på Cohiba eller Ludde om du kan tänka dig fryst (förutsätter att de hann frysa in efter honom). Är hon stabil i humöret skulle jag titta på Lucky Point. Jag är väldigt förtjust i honom och hans avkommor, men för egen del har jag varit skeptisk till att blanda Ceylon-blod med Pilot-blod eftersom mitt Ceylonsto inte alltid har det stabilaste humöret.
 
Sv: Hingst val

Hon är själv väldigt stabil i sitt humör, så var även hennes mamma, men vill ändå inte chansa utan tar gärna någon med dokumenterat bra huvud.
 
Sv: Hingst val

Jag tror på Bravour eller Corlensky, eller så tittar du på Boss VDL och hoppas att han blir kvar i Sverige en säsong till.

Plockar bort dessa direkt. Gillar inte vad som ligger bakom med humör. Men fortsätter att titta på vad du sagt för några. :bow:
 
Sv: Hingst val

Någon som kan svara på hur Cream on top är i humör och ridbarhet? Har sökt men får inte fram så mkt mer än stammen och att han är 165 cm hög.
 
Sv: Hingst val

Jaha, jag kan ju säga att i princip alla Corlensky jag har sett har varit supertrevliga i skallen och då menar jag såna som nu är 5 år och har fått lite krav på sig. Ridbara och lättmanövrerade. Jag tycker att ska man avla tävlingshäst så är de med Cornet Obolensky blod absolut intressanta. Bravour har jag inte sett avkommor till ...förutom pyttar. Men hingsten själv har ett fantastiskt psyke.

Cream on top kanske blir lite för litet om den bara är 165 cm, jag hade inte satsat på den om du vill ha en större avkomma.
 
Sv: Hingst val

Det ligger ju filmer ute på hans hemsida, de kan ju säga något lite om ridbarheten kanske?
 
Sv: Hingst val

Ok, får kolla på det sen. Tittat lite även på Heartbeat, någon som vet mer om honom?
 
Sv: Hingst val

Cohiba föll mig i smaken. Kan väl säga att det är 3 som jag tittar lite extra på just nu, Cohiba, Heartbeat och Irco Mena, men fortfarande lite sug finns det på Cream on top. Fast familjen måste ju få säga sitt också :o
 
Sv: Hingst val

Men vad är bra med Cream on top ? Vad har han som förstärker stoets bra och kompenserar de dåliga sidorna ?

Cohiba tror jag kan blir superbra, Irco Mena också - mycket hoppning.
 
Sv: Hingst val

Vet inte riktigt vad det är, men han tilltalar mig, fast storleken är ett minus helt klart. Ja det är mkt hopp i dom andra, med stoets gång (och hopp) sedan deras hopp kan bli en kanon fälttävlans häst. Stoets mamma har ju även gått svår fälttävlan.
 
Sv: Hingst val

Du har ju en hingst på naturlig betäckning bara några mil från dig, som lämnat en OS-häst i fälttävlan... Han kanske inte är den mest omtalade, men om du ändå inte har för avsikt att sälja avkomman så är ju avkommans kvaliteer viktigare än en pappa som säljer.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 322
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 516
Senast: Ramona
·
Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 619
Senast: Jiovedi
·
Hundavel & Ras Hejsan! 😊 Så nu är det såhär att jag och min familj är på jakt efter den passande hundrasen för oss! Och vi har mer eller mindre redan...
2
Svar
26
· Visningar
4 402
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp