Hingstföl

Ninnie

Trådstartare
Ni som har hingstföl hur tänker ni göra i vinter och framöver ?
är det lösdrift som gäller och tänker ni skicka iväg era föl ?
Jag har ett hingstföl som jag funderar på att hitta ett bra lösdriftsplats till för att han ska få stimulans i form av andra killar i samma ålder.
Hur bar ni er åt för att hitta ett bra ställe ?
Det verkar ju vara stört omöjligt :crazy:....börjar bli smått desperat nu.
 
Du är ute i sista sekunden verkligen! De flesta har redan bokat in de som ska komma på lösdrift.

Jag skickar min till en suverän kompis som kommer ha två hingstföl till i samma ålder.
 
Vi har släppt ihop vårt hingstföl med vår 1-åriga hingst men dom står inne om nätterna då dom hanteras mycket. Bägge ska sparas för visning.
Vi kommer att släppa ut dem i lösdrift senare i vinter. stofölen flyttar snart ut i sin lösdrift. Till sommaren kommer ett par fölisar till och går på långt sommarbete med mina hingstar.
 
Vårt hingstföl går än så länge med flocken. han är inte 6 månader ännu, men han är riktigt hingstig så vi får se hur länge det går. Nu är alla ston i hagen dräktiga så vi har ingen risk att han skulle kunna betäcka någon. I hagen går även 2 nykastrerade 1½-åringar. När lillkillen blir för stökig eller något av ungstona kommer hem från sin inridning får dessa tre husera i en egen hage. Stofölet får fortsätta att gå med flocken.

Björnvarps Gård
 
Jag har en 1,5 årig hingst och årsfölet ihop + att jag har en väninnas hingstföl oxå. Dessa går i hage för sig men står installade på natten, då jag vill ha lite hantering på dem. De leds dagligen men ryktningen blir det inte mycket med...

Lill
Stall Nöbbeled
 
Jag har en 1,5 årig hingst och årsfölet ihop + att jag har en väninnas hingstföl oxå. Dessa går i hage för sig men står installade på natten, då jag vill ha lite hantering på dem. De leds dagligen men ryktningen blir det inte mycket med...

Lill
Stall Nöbbeled
 
Mitt hingstföl (7 mån) går fortfarande med mamma plus ett annat sto. De står inne i stall om natten.
Funderar på att vänja av helt efter nyår. Tänker antagligen låna/köpa en shettishingst/valack i liknande ålder, som han kan busa med sedan. :)
 
Min lillpojke som ska sparas går med 2 WM valackar över vintern och sedan ska han på hingstbete i sommar. Alla mina ston är dessutom dräktiga.
 
Min hingst 6 månader går fortfarande med mamma .Hon säger till honom ordentligt. Han har en vallack att busa med. Till våren ska han på hingstbete maj -september. :banana:
 
Jag vet ju inte var du bor. men är den inte van att gå ute dygnet runt så börjar det bli senaste laget att släppa på lösdrift. Går nog bra i södra Sverige. Det är ju allra bäst att den får hingstkompisar. Jag vet lösdrifter, beroende på var du bor
 
Min lilla buse på 7 månader går med sin mamma och ett 6-årigt sto. Stot leker massa med honom och dem har jättekul. Han har inte blivit hingstig ännu så det funkar jättebra!
Till jul ska han vänjas av och får då fortsätta gå med samma sto och ev ett ugnt ponnysto (om han inte vill betäcka henne)
Ska kastreras till våren eller tidigare om han börjar betäcka stona ;)
 

Liknande trådar

Avel Fick ett hingstföl i slutet av juni iår och planen var att ta hem sto och föl som inackordering för sällskap till honom. Tyvärr blev han...
2
Svar
32
· Visningar
3 120
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
736
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
10 097
Senast: Bulldoozer
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 699

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp