Bukefalos 28 år!

Hingstval igen

jennyjenny

Trådstartare
Hej

Jag tänker eventuellt betäcka mitt sto e Marino-Falstaff-Filipin och behöver lite tips. Jag kommer isåfall att behålla avkomman själv.

Hennes fördelar är bra ben, bra hovar, starkt kors, bra bog, rör sig bra i framförallt galoppen och mycket stabilt temperament(var tuff som unghäst men kanon nu).
Nackdelar är liten (bara 155 cm), något lågställd och har en grovt ansatt kort hals.

Jag vill ha en avkomma som blir större men helst inte över 165. Hennes syskon(efter andra hingstar) är 165-170 så det finns storlek i familjen, jag tror att det är Marino som ärvt ner det till min häst.
Jag är mest intresserad av dressyr så jag vill ha bra rörelser och lämpligt utseende för det. Framför allt vill jag ha en ädlare, mer långbent häst än mitt sto.
Hon har inte haft föl tidigare så jag vill ha en häst som man vet vad han ger. Jag tror inte att jag vågar mig på de nyaste hingstarna(men jag gillar Richfield, Santino och Sandakan för att nu ta Flyinge-hingstar) men har utan hellre ett "säkert kort". Vill också ha en med levande föl-avgift eftersom jag inte vet hur hon bär föl. Jag är annars mycket intresserad av Topaasch, men jag tycker att det är lite vågspel att betala 10000 på 45 dagars dräktighet.

Jag fick Akribori som förslag tidigare, men jag är inte så förtjust i hans utseende.

Tar gärna emot förslag eftersom jag velar så hemskt! :crazy:
 
hingstval

Stammen känner jag lite. Har haft att göra med ett antal Marinosar bl.a. Han gav inte alltid världens enklaste temperament. Samma med Filipin som på sin tid hade rykte om sig att vara lite krånglig.

Marino spaltade sina avkommor i stora fuxar och mörka eleganta mindre. Kunde också ge lite ponnyutseende till dem om det ville sig illa.

Jag skulle tänka linjer och lynne i valet av gångartshingst. Både av lynneskälen ovan och för att du har enhäst med gammal stam. Du måste "modernisera". Hade mitt eget högt älskade M-sto varit i livet skulle jag mycket väl kunna tänkt mig att lägga tex Silvano på henne. Storlek, bra gång och superlynne hos avkommorna.

De Noir som förmedlas av HÄSTAK är också ett läckert alternativ. Också där ett guld-lynne!

Topaasch kan vara lite tveksamt eftersom just Marino kan nedärva "skvättighet" och Topaasch själv är ljudkänslig. Jag har använt T men då till ett sto som får loja avkommor där jag hoppas på lite mer elektricitet faktiskt. I kombination med hans fantastiska utseende och gång!

Tror inte du ska vara tveksam till tidiga avgifter för stoets skull. Har hon blvit dräktig så bär hon säkert fram fölet. Att det skulle vara mer osäkert med ett maidensto har jag inte uppfattat. Att de kan vara svårare att få ett sto dräktig när hon inte har föl vid sidan är en sak - men att hon skulle ha svårare att behålla fostret? Inte vad jag vet.

Akribori är nog inget alternativ om du söker gångartshingst?

Richfield är fin men var inte så häftig som 4-åring. Han växte i kostymen rejält året efter godkännandet.
 
Sv: Hingstval igen

Det är ju helt rätt att jag skall tänka modernisera stammen. Kul med någon som har koll på stammen.
Faktiskt hade jag inte tänkt på någon av hingstarna du föreslog, men framför allt De Noir blev jag mycket förtjust i. Jag skall titta mer på honom. Såg att han hade anglo i sig och det gillar jag verkligen. Men bägge är ju ganska unga och har väl inte så gamla avkommor ännu. Så man vet inte hur blir avkommorna som vuxna?

Detta med tidiga avgifter är väl för att jag är lite osäker på det hela. Det känns liksom tryggt att veta att man betalar om det blir ett föl helt enkelt. Sedan kan ju saker hända med ett fött föl också naturligtvis.

Tusen tack för hjälpen! :bow:
 
Silvano- De Noir

Jag har bara sett några Silvano-avkommor och de är samtliga väldigt trevliga. Flotta, vänliga, sociala djur med bra gång. Vår egen kvalificerade sig till föl-Riks, samma gjorde väninnans Nimbus..:-) Första årgången går väl treårstest i vår?

http://www.bornsgard.se/salu04-05.html

De Noirs avkommor har jag bara hörsägen om. Enl min pålitliga källa (vi brukar tycka rätt lika...) är de flotta och snygga.
 
Sv: Silvano- De Noir

Mycket stiliga Silvano-avkommor. Inte illa att bägge era avkommor kvalificerade sig till riks-föl.
Jag hittade bilder på ytterligare några och de känns väldigt mycket som min smak.
Jag sökte en del på danska sidor om de Noir och hittade hans stuteri http://www.katrinelund.dk/dk/Stallions.aspx
Där fanns några avkommor och video med honom. Han är härligt rörlig och flott hingst.
Jag tror att bägge skulle kunna passa mitt sto. :)
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
12 308
Avel Jag har ett sto som jag haft i 11 år, hon är 19 år, haft 2 avkommor tidigare. Hon har knappt tävlat pga mina dåliga nerver men hon har...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 154
Senast: pastejja
·
Avel Har smått börjat fundera på om det är dags att betäcka mitt sto igen, hon blir 16 år nästa år och hade föl som 5-åring. Åren går ju fort...
2
Svar
21
· Visningar
3 524
Senast: Freazer
·
Avel Jag har ett fantastiskt sto e OBOS Quality, hon både rör sig bra och hoppar super, fantastisk inställning till allt arbete, ja kort sagt...
Svar
1
· Visningar
977
Senast: Jeps
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp