Bukefalos 28 år!

Hingstval kallblodstravare...?

T

Tuva-Li

Funderar på att till nästa år eventuellt ta ett föl på mitt kallblodstravarsto om allt vill sig väl.
(Blir mitt allra första föl i så fall, så jag har en hel del läsning och pluggande framför mig. Känner mig helt plötsligt som en nybörjare igen.)

Men just nu blir jag alldeles knottrig av att klura hingstar, kan någon hjälpa mig med idéer...? Och hur jag ska leta?

Jag är för dåligt insatt i kallblodstravar-hingst-världen tror jag. :o
Finns ju massor av hingstar som är knas-snygga, men jag vet inget om temprament, storlek eller avkommor.

Mitt sto är e: Sjefen (NO) ee: Elding (NO) och
u: Åkres Gia ue: Troll Jahn (NO)
(Bra stam och blup 115 så hon känns rätt att ta ett föl efter.)

Önskar att avkomman blir lite mindre än vad stoet är (hon är 158 cm ca), vill hellre mer åt 148-152 cm.
Ska användas som ridhäst, så jag är mer intresserad av en lugn mindre hingst än en het tävlingsporsche.

Har även haft funderingar på någon Welsh Cob-hingst eller Nordsvensk bruks, just för storlek, steg och temprament, men tror att jag ska satsa på en kallblodstravarhingst istället för att korsa. Men kom gärna med åsikter :bow:

Tips? :bow: :bow:
 
Sv: Hingstval kallblodstravare...?

Tror det är bättre att vända sig till travforumet.

Jag skulle nog satsa på en Järvsöfaks son.
 
Sv: Hingstval kallblodstravare...?

Ska du ha som ridhäst så finns det många hingstar att välja på.

Rigel Jo hästarna tycker jag ser väldigt fina ut ridmässigt. Dom brukar bli ganska lätta lite större modell, fina gångarter. Då har du Keik Jo, Frisli To Jo, Klack Jo m.fl. Keik Jo tycker jag ser väldigt fin ut och är inte så stor.
 
Sv: Hingstval kallblodstravare...?

Jag hade samma fundering för ett par år sedan till mitt kallblodssto och då fick jag rådet att välja en nordsvensk bruks hingst.

Nu har jag ingen koll vad det kostar att betäcka med en kallblodstravare men jag gissar att det är bra mycket dyrare än att välja en godkänd bruks.
 
Sv: Hingstval kallblodstravare...?

Finns väl nog med korsningar!
Kallblodstravaren är en utrotningshotade häst så då är det viktigt att ta till vara på alla ston och kanske betäcka med lite mer udda hingstar för att bredda basen. Finns många fina kallblodshingstar som skulle passa att betäcka med för att få fram en ridhäst.
 
Sv: Hingstval kallblodstravare...?

Jag tycker korsningen med PRE verkar helt underbara! Sök efter Karolinerhästar så finner du info. mvh anna
 
Sv: Hingstval kallblodstravare...?

Tack för tipsen, ska kolla upp Keik Jo, hittade deras hemsida.

kl
tack för alla tips, känner nog att det får bli en kallblodshingst.
Fler tips mottages tacksamt :bow:
 

Liknande trådar

T
Trav Funderar på att till nästa år ta ett föl på mitt kallblodstravarsto om allt vill sig väl. (Blir mitt allra första föl i så fall, så...
2
Svar
38
· Visningar
3 572
Senast: Maxkingen
·
Trav Jag antar att det är fler med mig som redan börjat fundera på nästa års hingstval... Hur går tankarna?? Själv har jag en väldig...
Svar
13
· Visningar
1 754
Senast: dolphinsmile
·
Avel Nu är det inte aktuellt iår eller ens nästa år, men funderationerna går ju iaf runt litegrann. Har ett fint kallblodstravarsto vid...
2
Svar
26
· Visningar
2 793
Senast: allroundhästarna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Avliva aggressiv hund
  • Bilsätesskydd
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp