Bukefalos 28 år!

Hingstval till arabsto

QuickStar

Trådstartare
Min granne har ett arabsto som hon ev funderar på att betäcka i år eller ev nästa år (börjar bli lite sent nu när man inte valt hingst eller så.) Hon blev lite sugen nu när jag har mina dräktiga och föl hemma :p

Stoet heter Saba och är född-81, jag är inte säker på stammen (passet ligger hos förbundet för tillfället) men tror att hon är e: Krezus, u: Samunira ue: Sapphire Crown. Sökte på Allbreed och fann en märr med denna stammen som var brun född-81 och hette Saba.

Ägaren hade ringt och pratat med förbundet/Arab och blivit upplyst om att stammen var bra och att stoet hade flera avkommor (jag misstänker att hon är stamboksförd i så fall) Lyckades även luska fram att Krezus var importerad till Sverige och sedan exporterad till USA vilket ägaren vill minnas att den hon pratade med sa nåt om.
Men både jag och ägaren är helt novis vad det gäller arab-avel så jag behöver hjälp!

Om hon nu har en bra stam värd att avla på så skulle vi vilja ha hingst tips som passar till moderns stam och inriktning (galopp?)

Vad säger ni?

Hon är ju rätt så gammal men pigg och kry så det kan väl vara värt ett försök om härstammningen är bra. :bump:
 
Sv: Hingstval till arabsto

Sapphire Crown har ju gett många duktiga tävlingsponnyer i korsningsaveln. En ridponnyhingst vore nog inte helt fel. Eller en arabhingst med hoppmeriter typ Aydin.

Hur ser hon ut? Bra/mindre bra sidor osv. Vad vill ägaren ha avkomman till?

Kul med så gammal stam så pass långt fram iaf!
 
Senast ändrad:
Sv: Hingstval till arabsto

Sapphire Crown har ju gett många duktiga tävlingsponnyer i korsningsaveln. En ridponnyhingst vore nog inte helt fel. Eller en arabhingst med hoppmeriter typ Aydin.

Hur ser hon ut? Bra/mindre bra sidor osv. Vad vill ägaren ha avkomman till?

Kul med så gammal stam så pass långt fram iaf!


Inte en ridponny!:eek:
Ett Krezus-sto mÅSTE betäckas med en BRA arabhingst. Jag antar att Gomir och Bia kan komma med de bästa förslagen.

Och hon ska inte vänta tills nästa år, utan betäcka redan iår, under kontroll av en duktig stuteriveterinär.
 
Sv: Hingstval till arabsto

Haha förlåt förlåt. :rofl:

Inväntar bra tips på fina Crabbethingstar från Bia och Gomir.
 
Sv: Hingstval till arabsto

aa de finns ju nåra stycken arab hingstar (om de va en arab hingst du ville ha?). Om man tycker galop så finns ju Lill Sham o El wodkine.
Dressyr går ju både Jamb o Luxor bra i . Hoppning så finns ju Diesel o Ege men Jamb har get finna avkomor i hoppning som e både araber o arabkorsningar ... Utställinng Magik sar kali , kormant, Luxor ,Ege ,o många fler ....:) Western vet jag inte så noga på ...:angel: o alla dom har hästarna har bra temprament :love: o e vackra o snygga på olika set:love:
Mvh// ingrod arab människa :angel:
 
Sv: Hingstval till arabsto

Ägaren är inte intresserad av nån korsning utan det ska vara en renrasig godkänd arab hingst :)
Vi är ju som sagt inte hundra på att stammen är den rätta eftersom ägaren inte fick med papper i köpet (hästen var beslagtagen av polisen och köptes på auktion) men ARAB har med blodtyp och signalment besk identifierat henne men passet är inte klart än. Tänkte ringa dom på teletiden på tors och fråga efter stammen på tele, om ingen råkar ha en stambok hon finns med i? :angel:
 
Sv: Hingstval till arabsto

Jag känner mig lite löjlig och helt nybörjare som inte vet vad jag sysslar med här :) men ägaren vill ta ett föl på stoet (som är en trevlig individ) vi kan ingenting om araber men har förstått att det är ett bra sto, så jag litar på er kunskap om en hingst som har en stam som passar stoets härstamning och dess inriktning, galopp el allround? Vi är öppna för alla inriktningar eftersom vi inte vet nåt (avel har jag koll på men inte denna rasen :d) men vad jag förstår på er så är hon värd att avla på? :)
 
Sv: Hingstval till arabsto

Om det är den rätta Saba, så är hon uppfödd på Slängsboda Arabstuteri i Bergshamra (Norrtälje). Finns med i stamboken och har fått 4 avkommor födda 1988 - 1992, ingen av dem har mig veterligen gått på galoppen. Samunira (ca 50 eng/50 polsk) är mor till bl.a Ceasar o Samir som har gått på galoppen med mkt bra resultat. Krezus (helpolsk) m.fl kan du läsa om HÄR! Val av hingst överlåter jag till nutidens kunniga!

Vänta inte till nästa år, skynda på & Lycka till!:)

Bia
 
Sv: Hingstval till arabsto

Ursäkta en undran. KAN verkligen ARAB tillverka nya papper för denna hästen? Om jag t.ex säljer en häst på avbetalning så behåller jag ju registreringsbeviset tills hästen är betald. Om det då händer något som beskrivs här, eller hästen säljs vidare utan papper och ARAB skriver ut nytt registreringsbevis??? Känns inte bra, tycker jag?
 
Sv: Hingstval till arabsto

I detta fallet kan man ju följa ägarbytena via kontrakt/kvitton/domstolsbeslut.

Kvinnan som ägde stoet (och behöll papprena) fick alla sina hästar beslagtagna (vet inte om det var pga dålig skötsel eller KFM eller vad) av polisen, min granne köpte sedan stoet på auktion av polisen.
Så hon har ju kommit över hästen helt lagligt.
Därför är det nog möjligt.

Jag tror knappast du kan göra så här utan att ha kvitton el dyl som bevisar att du köpt hästen av någon som i sin tur kan uppvisa nåt på att den äger hästen. Kan tex din säljare inte uppvisa giltigt kontakt dvs en avbetalning som inte är slutförd borde det ju verkligen inte gå, men de kanske bara kollar i ett led föresten?
annars håller jag med om att det är väldigt skumt att man ska kunna få ut nya papper på hästen.
 
Sv: Hingstval till arabsto

Jag skulle vilja rekommendera Medalj.
Han är dessutom riktigt billig i år, så passa på.
 
Sv: Hingstval till arabsto

Varför tycker du att "vi" skulle välja honom? Motivera gärna!

Vart hittar jag honom? Hemsida?
 
Sv: Hingstval till arabsto

Jag har haft ett underbart Krezus sto, jag var också på auktionen och var beredd att köpa Saba.
Hade jag köpt henne hade jag ju betäckt med Gomir, mitt Krezus sto fick en mycket fin avkomma med honom.
Andra hingstar som jag tror skulle passa henne och som finns här i trakten är Elcatero och Pamir.
Att betäcka med en utställningshingst är synd när hon har bra prestationsstam ( hon har faktiskt gått Nybyggetritten), dessutom saknar hon arabtyp så fölet blir nog inget som går hem på utställning.
Ingela
 
Sv: Hingstval till arabsto

Jag har luskat runt lite på nätet och kollat in stammen lite och kollat på utställnings hingstar och arab-galoppörer och har kommit fram till precis som Gomir säger att en utställningshingst är lite meningslöst när hon har en sån spännande meriterad stam.
Hon ser ju gammal ut lite kantig och svankig samt omusklad med hon ser ju fortfarande inte ut som en arab i mina ögon utan hon ser mer ut som ett eng fullblod men en liten tutch av arab, syns främst på huvudformen och den speciella gången araber ofta har.

Kul att hon själv tävlat distans!

Betäcker de flesta arabhingstar naturligt eller finns det på semin också?
 
Sv: Hingstval till arabsto

Hinner tyvärr inte skriva varför och exakt varför.

Men om hon nu saknar arabtyp borde man ju förbättra den?

Kopierar en meritförteckning jag fått av hans ägare:

född 1989 Aspenäs Arabstuteri brun mh:156 cm

RiksPoäng: 90,05 År:1993 Avelsvärderad 1992

RIKS Champion 1990,1991 unghingst och 1993 seniorhingst

INT.ECAHO Utst. 1996 Aachen plac.1
1996 WM-Vichy plac.2
1998 Belgien plac.1

utleasad England 1997-98 England 10-tal Championtitlar

INT. Champion 1991 WM Paris
1994 Aachen
1995 Blommeröd 94,33p
1999 Norge

INT.res.Champion 1994 EM Österrike 91,6p
1998 Towerland

Meriter 1995 Galopp startad 2 gånger ,Täby och Jägersro
2002 Dressyr 1:a klubbmästerskap,Nordhalland

Röntgad 2004 UA GÖTEBORG

Avkommor 48st(Sverige) 1/-99, 1/-00, 1/-01, 3/-03

Avkommemeriter Wascana: Svensk riksungsto Champion -94
Soda: svensk rikschampion libertyklass -95
Drimea; reg.ungsto Champion -94
Galej:reg.unghingst Champion-95 , LibertyChampion-98Danmark
Zacana: reg.ungstoChampion -94
Shaamed: res.unghingstchampion Norge,vinnare galopp Polen -98
Pedalj: exp.USA och unghingstChampion -97 i USA
Kaiser: RiksChampion unghingst -96 och–98 Int. Res.unghingst Danmark -98 res.Senior RiksChampion År 2000 och 2003
samt Int.res Champion stallion, Blommeröd -03
Wosch SAHFs Sport-Cup Champion 2004


Det skulle ju vara trevligt att se en bild på hästen, det är ju lite lättare att rekommendera hingst då man vet vad man vill förbättra.
 
Sv: Hingstval till arabsto

Jag håller nog med aenglah där, varför inte förbättra typen med en hingst som fått bra poäng. Det finns ju faktiskt en hel del hingstar som har både prestation och utseende. Gå in på vår gamla tråd om arabhingstar och där hittar du många olika kandidater. Just Medalj har väl inte så mycket på brukssidan. Annars så tycker jag nog att Elcatero inte är så dumt val, ska hon ha kvar fölet själv eller sälja? Det bestämmer ju lite vilken hingst man tar också.

madde++++
 
Sv: Hingstval till arabsto

Elcatero är en av mina favorithingstar också. :) Vi har använt honom ett par ggr i korsningsaveln (på welshar) och fått jättesnygga avkommor med bra psyke och rörelser. Jag gillar öht Eldoradoblodet. :love:
 
Sv: Hingstval till arabsto

Kul att vi allihop gillar Elcatero :)
Han har ju även arabtyp :love:
 
Sv: Hingstval till arabsto

Absolut! Han har hela paketet för mig; exteriör, gång, psyke, prestationsmeriter, hållbarhet och jag har gillat de avkommor jag sett skarpt. :love:

Plus att han har bra dräktighetsprocent. Inte helt fel för ett äldre sto.
 
Sv: Hingstval till arabsto

Kul att vi allihop gillar Elcatero :)
Han har ju även arabtyp :love:

Tycker väl inte att det är så konstigt att vi alla gillar en hingst med både utseende och prestation. Sen kan man ju alltid komma med övriga önskemål och man kanske själv vill ha mer si eller så. men han är en BRA hingst, det kan ingen ta ifrån honom.:bow:

madde++++
 

Liknande trådar

Avel Har nu försökt i sju år att få mitt arabsto registrerat. Förra ägaren vägrar att lämna ifrån sig språngsedeln. Säger ena gången att hon...
Svar
1
· Visningar
777
Senast: åke
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Betäckningar 2023 och föl 2024
  • Elitloppet – en gång om året!
  • Börja rida

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp