Hiss eller diss

Status
Stängd för vidare inlägg.
Är det gelatin i kolor? :confused:
Verkar inte så?
Innehållsförteckning AKO Chok
  • Glukossirap,socker fet sockrad kondensmjölk, vegetabilisk olja, aromer (bl.a. vanillin) koksalt, emulgeringsmedel solroslecitin, (E471). kakaopulver, Färgämne (E171).

Innehållsförteckning AKO Mint
  • Glukossirap,socker fet sockrad kondensmjölk, vegetabilisk olja, aromer (bl.a. vanillin) koksalt, emulgeringsmedel (E471) Färgämne (E171)

Innehållsförteckning AKO Grädd
  • Glukossirap,socker fet sockrad kondensmjölk, vegetabilisk olja, aromer (bl.a. vanillin) koksalt, emulgeringsmedel (E471)
 
862345.JPG
Denna skapelser. "Genererar ryyyysningar" som Carl-Jan Granqvist så fint uttrycker det. Problemet är bara att de inte är några bra rysningar. Smakar öl blandad med lingondricka och hälldes ut illa kvickt. DISS!
 
Verkar inte så?
Innehållsförteckning AKO Chok
  • Glukossirap,socker fet sockrad kondensmjölk, vegetabilisk olja, aromer (bl.a. vanillin) koksalt, emulgeringsmedel solroslecitin, (E471). kakaopulver, Färgämne (E171).

Innehållsförteckning AKO Mint
  • Glukossirap,socker fet sockrad kondensmjölk, vegetabilisk olja, aromer (bl.a. vanillin) koksalt, emulgeringsmedel (E471) Färgämne (E171)

Innehållsförteckning AKO Grädd
  • Glukossirap,socker fet sockrad kondensmjölk, vegetabilisk olja, aromer (bl.a. vanillin) koksalt, emulgeringsmedel (E471)

Men olja från skövlad regnskog innehåller den visst. Eller ja, sannolikheten är i alla fall hög, eftersom det bara står det luddiga begreppet vegetabilisk olja. Övriga ingredienser får jag checka senare.
 
Jodå, jag kollade innehållsförteckningen. Där stod det gelatin...fast jag kan inte dubbelkolla för jag slängde den till slut :p
Edit: och ja, innehåller palmolja också.
 
Men olja från skövlad regnskog innehåller den visst. Eller ja, sannolikheten är i alla fall hög, eftersom det bara står det luddiga begreppet vegetabilisk olja. Övriga ingredienser får jag checka senare.
Cloetta har tydligen, tack vare Greenpeace kampanj i våras, lovat att ursprungskolla all palmolja och helt få bort den som kommer från skövlad regnskog. Dock kommer det inte vara helt uppfyllt förrän 2017, men värt att notera tycker jag.
 
Är det gelatin i kolor? :confused:

I en del är det det (även om det är lite konstigt O_o)...

Verkar inte så?
Innehållsförteckning AKO Chok
  • Glukossirap,socker fet sockrad kondensmjölk, vegetabilisk olja, aromer (bl.a. vanillin) koksalt, emulgeringsmedel solroslecitin, (E471). kakaopulver, Färgämne (E171).

Innehållsförteckning AKO Mint
  • Glukossirap,socker fet sockrad kondensmjölk, vegetabilisk olja, aromer (bl.a. vanillin) koksalt, emulgeringsmedel (E471) Färgämne (E171)

Innehållsförteckning AKO Grädd
  • Glukossirap,socker fet sockrad kondensmjölk, vegetabilisk olja, aromer (bl.a. vanillin) koksalt, emulgeringsmedel (E471)

Nämen!? Inget gelatin? :confused:

Jodå, jag kollade innehållsförteckningen. Där stod det gelatin...fast jag kan inte dubbelkolla för jag slängde den till slut :p
Edit: och ja, innehåller palmolja också.

Men :arghh: !
Hur ska ni ha det egentligen!? Leker ni med mig? :nailbiting:
 
Men :arghh: !
Hur ska ni ha det egentligen!? Leker ni med mig? :nailbiting:

Kan det vara så att ni tittar på olika produkter? Det var ju en väldig prisskillnad liksom? De AKO som sålts i turistfällor och sånt de senare åren har inte varit i närheten av att vara riktig AKO, och varit svinpälsigt dyra. Whwycd verkar ju ha hittat på ICA och till ett normalt pris?

Edit; Förlåt whwycd, jag kommer aldrig ihåg ditt nicks ordning/stavning. Jag rättade! :)
 
Senast ändrad:
Kan det vara så att ni tittar på olika produkter? Det var ju en väldig prisskillnad liksom? De AKO som sålts i turistfällor och sånt de senare åren har inte varit i närheten av att vara riktig AKO, och varit svinpälsigt dyra. Wywcd verkar ju ha hittat på ICA och till ett normalt pris?

:confused: Var stod det något om priset? Jag måste ha missat helt...

Men jag misstänker att det är @whwycd som har rätt, från hur jag minns konsistensen på de där kolorna (man kunde käka choklad och mint samtidigt! :d) så är det förmodligen gelatin i "riktiga" ako kolor...

Det får väl noteras på min ändå rätt korta lista över "saker jag faktiskt saknar som vegetarian". :D
Där finns redan... Öh... Måste tänka... Västerbottensost! Och... Rätt säker på att det var något mer, men kommer inte på det nu. Det finns plats över på den där listan i alla fall. :p
 
:confused: Var stod det något om priset? Jag måste ha missat helt...

Men jag misstänker att det är @whwycd som har rätt, från hur jag minns konsistensen på de där kolorna (man kunde käka choklad och mint samtidigt! :d) så är det förmodligen gelatin i "riktiga" ako kolor...

Det får väl noteras på min ändå rätt korta lista över "saker jag faktiskt saknar som vegetarian". :D
Där finns redan... Öh... Måste tänka... Västerbottensost! Och... Rätt säker på att det var något mer, men kommer inte på det nu. Det finns plats över på den där listan i alla fall. :p

Älgfilé? :angel:

Skämt åtsido, man ska äta/låta bli att äta efter sitt eget huvud men personligen skulle jag sakna älgkött något gräsligt om jag var vegetarian :(

*viskar* Fast jag kan nog hoppa över AKO-kolor (don't kill me!). De var goda när man var barn men jag har inga direkta cravings efter dem.
 
:confused: Var stod det något om priset? Jag måste ha missat helt...

Min dator vill inte låta mig citera just nu(hade typ 40 flikar uppe, sånt tål inte en pensionär som min dator är vid detta laget), men i den post whwycd la in bilden på akopåsarna står det att de var 30:- billigare på ICA än på Åhléns.
 
Älgfilé? :angel:

Skämt åtsido, man ska äta/låta bli att äta efter sitt eget huvud men personligen skulle jag sakna älgkött något gräsligt om jag var vegetarian :(

*viskar* Fast jag kan nog hoppa över AKO-kolor (don't kill me!). De var goda när man var barn men jag har inga direkta cravings efter dem.

Haha, nä kött saknar jag inte det minsta lilla faktiskt! Vi käkade älg nästan jämnt när jag växte upp, jag vet inte om det gjort det så pass mycket till vardagsmat att det inte är något spännande för mig... Men för all del, skulle jag någon gång börja äta kött igen (lär inte hända) så skulle det bli vilt för min del. Dock inte så mycket pga smaken som för att jag verkligen inte gillar köttindustrin. :)
 
Åhléns sålde "föregångaren" Retro-kola, som sedan bytte tillbaka till AkO för det trevliga c:a-priset 45:-.
Nu är originalet tillbaka på Ica för en betydligt billigare peng. Och ja, de smakar mer som "de ska" än de från Åhléns :)
 
Haha, nä kött saknar jag inte det minsta lilla faktiskt! Vi käkade älg nästan jämnt när jag växte upp, jag vet inte om det gjort det så pass mycket till vardagsmat att det inte är något spännande för mig... Men för all del, skulle jag någon gång börja äta kött igen (lär inte hända) så skulle det bli vilt för min del. Dock inte så mycket pga smaken som för att jag verkligen inte gillar köttindustrin. :)

Jag är också (nästan) uppvuxen på älg men gillar fortfarande smaken :D
 
Åhléns sålde "föregångaren" Retro-kola, som sedan bytte tillbaka till AkO för det trevliga c:a-priset 45:-.
Nu är originalet tillbaka på Ica för en betydligt billigare peng. Och ja, de smakar mer som "de ska" än de från Åhléns :)

Jag är en av dem som har svåra AKO-cravings, ända sedan de försvann. Har snudd på legat sömnlös ibland och fantiserat om alla detaljer med frukt-, chok- och inte minst mintkolornas perfekta smak, doft, utseende och konsistens. Därför blev jag något otroligt besviken över Retrokolornas försök att efterhärma AKOs mästerverk, först så innerligt lycklig över att återse de rutiga pappren och sedan var det bara tokfel.

Så idag hade jag inte lika höga förhoppningar när jag prövade en påse AKOmint från Pressbyrån för endast 20 spänn. Mycket har faktiskt förbättrats jämfört med de skamlöst dyra retrokolorna. Konsistensen är bättre, men inte perfekt. Färgen mycket vitare och jämförbar med originalet, papperet runt kolorna mer sig likt, lite vaxartat och inte bara ful tunn plast (ja, alla detaljer räknas!). Men tyvärr. Mintsmaken håller inte klassen. Jag får helt enkelt fortsätta att trösta mig med att handla en jättepåse Tom's Mintokolor vid varje Danmarksbesök.

Så hur gärna jag än hade velat ge en gigantisk hiss åt AKOs återtåg, så måste det efter all denna längtan och väntan ledsamt nog ändå bli en DISS. :down::cry::arghh: (men jag har lite lite förhoppningar kvar på chokladminten, och möjligen gräddkolan, även om den aldrig var min favorit under kolornas storhetstid)
 
2014-09-11180356_zps20879878.jpg


"Flora med Smör och fint Havssalt" - nyhet i butik, säljs för 19.50 men det hängde rabattkupong på 5:- vid hyllan.
Det borde hete "Flora Margarin med Palmolja, Smör och Skitlite Havssalt". Det är alltså fortfarande margarin(?) men innehåller smör. Har inte lika flottig margarinsmak som Flora annars har, men är långt ifrån exempelvis Bregott och ripoffer på den. Och den är inte lika besvärande ettersalt som jag nu kommit att tycka att Bregotts med havssalt är, däremot är det nog ganska lite havssalt alls i detta.

DISS!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp