Bukefalos 28 år!

Hjälm i tömkörning?

Hjälm och handskar på vid både longering och tömkörning. Även om din häst är snäll kan det komma andra hästar och ställa till det. Har själv varit med om att en häst lyckats ta sig ut ur stallet och kommit sättande när jag var på banan. Inte kul och det var ren tur att varken jag eller djuren blev skadade.
 
Nu känner jag mig lite dum. Jag har aldrig ens funderat på att ha hjälm vid tömkörning/longering/lastning. Kanske vore något att fundera på då jag nu har skaffat mig en unghäst. Dock har jag alltid hjälm uppsuttet vilket jag var mycket glad för i måndags då han bockade av mig rejält.
 
Använder alltid hjälm vid tömkörning, longering, ridning och körning. Är så van så det känns konstigt att inte ha det!
 
Jag använder inte hjälm när jag tömkör min egen, ser absolut ingen risk för huvudskador. Andra shettisar tömkör jag också utan hjälm av gammal vana.

Han når liksom inte upp så högt.
 
Jag har en äldre häst där jag aldrig har hjälm på vid tömkörning/ longering. Dumt såklart, men känner mej (tyvärr) säker med honom.

Unghästen har jag hjälm på vid all lastning, longering, tömkörning, promenader osv. Och ridning såklart. I början även om vi bara tog ett varv på stallbacken och även när jag släppte ut i hagen. Den var inte lika säker kan man säga.

Men hellre hjälm en gång för mycket, och jag tycker den är bekväm och inte ivägen så det är ju knappast ett skäl till att välja bort. Men håller jag på med unghästar så är det och har alltid varit hjälm på.
 
Jag är inte enbart positiv till att ha hjälm på sig vid longering/tömkörning, om det inte är en hjälm utan skärm.
För några år longerade jag en häst som helt plötsligt fick ett ryck och hoppade bort från mig. Jag rycktes framåt och dök med huvudet i sanden, och skärmen på hjälmen gjorde att mitt huvud tvärstannade och min nacke fick sig en ordentlig knyck. Utan hjälmen hade det inte tagit tvärstopp på samma sätt. Det hade kunnat sluta betydligt värre, och jag skulle inte vilja longera/tömköra med en hjälm med skärm på mig igen.
 
Jag är inte enbart positiv till att ha hjälm på sig vid longering/tömkörning, om det inte är en hjälm utan skärm.
För några år longerade jag en häst som helt plötsligt fick ett ryck och hoppade bort från mig. Jag rycktes framåt och dök med huvudet i sanden, och skärmen på hjälmen gjorde att mitt huvud tvärstannade och min nacke fick sig en ordentlig knyck. Utan hjälmen hade det inte tagit tvärstopp på samma sätt. Det hade kunnat sluta betydligt värre, och jag skulle inte vilja longera/tömköra med en hjälm med skärm på mig igen.
Du kunde ha skrapat upp ansiktet, brutit näsan och skadat ögonen på flera olika vis annars utan hjälm. Så man kan inte säga att det är dåligt bara för att du blev skadad.
 
Är det verkligen obekvämt att ha hjälm?

Jag förstår om du kommer från ett annat land med annan hästkultur, eller kanske inte gått på ridskola och därför inte skolats in i säkerhetstänket den vägen. Men jag är så himla inpiskad med att ha hjälm vid ridning och träning från marken att jag aldrig ens ifrågasätter det. :p

Från år ett på ridskola som sjuåring så hade vi hjälm, alltid, i alla sammanhang. Sedan skaffade jag foderhäst och hade hjälm vid hanteringen - för det bara var så självklart. När jag jobbade på ridskola så hade vi alltid hjälm (vi var ju förebilder). Så nu när jag har haft egna hästar så fortsätter det av bara farten med hjälm.

Red iväg i keps en gång utan att tänka mig för - och red halva rundan innan jag fattade att jag inte hade hjälmen på mig. Fick en halv sekunds skräckassociation till min första vrålande ridlärare och hörde hens röst dåna i mitt huvud resten av vägen. :devil: :D

Jag har en bekväm och lätt hjälm som passar mitt huvud. Den stör inte. Men gör mycket nytta OM olyckan skulle vara framme.
 
Du kunde ha skrapat upp ansiktet, brutit näsan och skadat ögonen på flera olika vis annars utan hjälm. Så man kan inte säga att det är dåligt bara för att du blev skadad.
Absolut, men alla de skador du räknar upp är betydligt lindrigare än om man knäcker nacken. Jag menar inte att man inte ska ha hjälm, utan att man inte ska ha hjälm med skärm på.
 
Jag har sällan eller aldrig hjälm vid longering eller tömkörning. Dum egentligen då man faktiskt ofta underskattar hur faktiskt väldigt långa hästar kan bli när dom sparkar. Sen är det också ofta olyckor händer för att folk slappnar av för mycket med sin kolugna häst som aldrig skulle göra någonting.
 
Använder aldrig hjälm förutom när jag rider eller kör. Eller ja, unghästar vid fler tillfällen men inte regelrätt alltid vid longering/tömkörning/löshoppning osv.

Däremot är jag väldigt noga med säkerhetstänket i övrigt. Skulle någon häst råka sparka mig i huvudet har jag liksom misslyckats med typ 100 grejer o gått förbi typ 200 steg som är big nono för mig innan det kunnat ske. Även med våra två snälla i hagen hemma tex så har jag ALLTID ett öga i nacken o är medveten om var de är o är de närmre vilket sinnestillstånd de är i.
 
Använder aldrig hjälm förutom när jag rider eller kör. Eller ja, unghästar vid fler tillfällen men inte regelrätt alltid vid longering/tömkörning/löshoppning osv.

Däremot är jag väldigt noga med säkerhetstänket i övrigt. Skulle någon häst råka sparka mig i huvudet har jag liksom misslyckats med typ 100 grejer o gått förbi typ 200 steg som är big nono för mig innan det kunnat ske. Även med våra två snälla i hagen hemma tex så har jag ALLTID ett öga i nacken o är medveten om var de är o är de närmre vilket sinnestillstånd de är i.
Jag håller absolut med dig om att säker hästhantering är A och O och förstår att det är en fråga om riskbedömning, där risken för dig att bli sparkad i huvudet är försumbar. Du kanske håller till i eget stall också där risken att påverka någon annan inte existerar. Helt ok!
Men för min del åker hjälmen på ändå. Den är ju liksom inte i vägen på något vis när jag tömkör och om en olycka trots allt skulle hända kan den rädda livet på mig.
Om jag vistas där barn/minderårliga/mindre erfarna personer håller till vill jag dessutom vara extra noga med säkerheten. Om fler tömkör /longerar utan hjälm kan det leda till att detta blir mer accepterat/normaliserat och om en olycka skulle hända vill jag slippa känna att jag medverkat till detta på något vis. Så tänker jag.
 
Du kunde ha skrapat upp ansiktet, brutit näsan och skadat ögonen på flera olika vis annars utan hjälm. Så man kan inte säga att det är dåligt bara för att du blev skadad.
10 gånger hellre att jag skrapar upp ansiktet än få en nackskada.


En ridhjälm är designad för att användas vid ridning, Frågan är hur pass bra den är vid tömköra in mm över huvudtaget.
 
10 gånger hellre att jag skrapar upp ansiktet än få en nackskada.


En ridhjälm är designad för att användas vid ridning, Frågan är hur pass bra den är vid tömköra in mm över huvudtaget.
Jag använder inte hjälm när jag tömkör min egen ponny. Det är kanske dumt men har aldrig fallit mig in. Jag tömkör henne ibland i skogen. Hon är van vid att gå där, jag tänker alltid på att hålla avstånd osv. På något sätt så tycker jag nog att om jag ska ha hjälmen på mig då så bör jag ha det i alla sammanhang när jag hanterar hästarna. Tex så släpper vi dem alltid in- och ut ur stallet. De äldsta har gått ca 15 m över gårdsplanen i över tjugo år. Ibland har de bråttom ut eller in. En annan situation är i så fall när jag ibland går ut och hämtar hästen i hagen och de andra två kommer springandes efter. Hur gör ni i så fall i andra sammanhang när ni hanterar hästarna? Har ni hjälm då också?

Naturligtvis ska man ha hjälm vid tömkörning om man bedömer att det finns en risk att man blir skadad. Jag tycker att det är en bra regel. Men om man bedömer risken är liten, även om man tar med i beräkningen att även den lugnaste hästen kan reagera på ett oväntat sätt?
 
Jag har oftast inte på mig hjälm vid hantering (ibland kan jag råka ha den ändå men det är inget medvetet), inte av min häst åtminstone, men alltid vid ridning ( har glömt någon enstaka gång) men skulle säkert ta på den om jag bedömde det vettigt under omständigheterna.

Jag är rädd om mig och mycket riskmedveten men jag ser ingen anledning att ha den i sammanhang där risken är minimal. Det är större risk för mig att gå på stan, ta mig ur badkaret, gå på en skogspromenad, gå i många trappor inklusive den upp på loftet i stallet. Ja jag kan fantisera upp scenarion där jag skulle kunna ha nytta av hjälmen vid hantering/tömkörning, de flesta inbegriper saker som jag snubblar på tömmen/linan eller över mina egna ben och ramlar in i staket/sarg. Det är svårt att motivera sig och hämta hjälmen för att ta på den när man gör en aktivitet med långt lägre risk än "normalrisken" jag har över dagen i olika aktiviteter för att sedan ta av sig den, sätta mig i bilen och köra hem (stor risk och potentiell nytta), ta mig ur bilen ( för närvarande massor av hala löv = halkrisk=bra med hjälm), ställa mig i duschen ( stor halkrisk) osv.

Med en annan häst hade risken kanske varit en helt annan, som förebild fungerar det bra för mig vid ridning, jag kan råka dratta av och hjälmen är framförallt kanon om jag missar att ducka och får en gren i huvudet. Det är inte som förebild man bör ha hjälm vid ridning utan för att risken i vart fall här finns. Risken för mindre barn att hantera hästar är dock betydligt större än för vuxna så det är lämpligt att de har hjälm, det är,för att de är er impulsiva och dessutom är betydligt lägre ner med sina huvud. Ja vuxna kanske borde vara förebilder, men så länge inte barnens föräldrar har hjälm i stallet konstant så ser jag inte poängen på det planet heller.
 
Senast ändrad:
Jag håller absolut med dig om att säker hästhantering är A och O och förstår att det är en fråga om riskbedömning, där risken för dig att bli sparkad i huvudet är försumbar. Du kanske håller till i eget stall också där risken att påverka någon annan inte existerar. Helt ok!
Men för min del åker hjälmen på ändå. Den är ju liksom inte i vägen på något vis när jag tömkör och om en olycka trots allt skulle hända kan den rädda livet på mig.
Om jag vistas där barn/minderårliga/mindre erfarna personer håller till vill jag dessutom vara extra noga med säkerheten. Om fler tömkör /longerar utan hjälm kan det leda till att detta blir mer accepterat/normaliserat och om en olycka skulle hända vill jag slippa känna att jag medverkat till detta på något vis. Så tänker jag.

Intag av hästar tycker jag brukar föranleda betydligt (!) större risk än hanterande av en ensam häst vid longering o tömkörning tex. Därav ingen hjälm. Alltså då borde man ha hjälm o extremt större utsträckning menar jag, det är långt i från första tillfället då man borde tagit på den menar jag. Såklrt utifrån individ, finns individer jag helt klart skulle ha hjälm på.

Jag tycker MÅNGA risker HELT förbises faktiskt. Men förstår självklart även din tanke!
 

Liknande trådar

Ridning Jag hoppas att jag la tråden rätt, annars får moderator flytta den! Jag undrar vad ni har för erfarenhet av struppipare? I normal...
Svar
4
· Visningar
953
Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
2
Svar
26
· Visningar
2 361
Senast: mily
·
Hundavel & Ras Jag startade en tråd här igår där jag ville höra folks åsikter om vilken hund som kanske passar mig. Jag hade ändå fäst mig vid en sorts...
Svar
14
· Visningar
1 633
Senast: Roheryn
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 743

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp