Bukefalos 28 år!

Hjälm i tömkörning?

Tillägg. Jag håller inte alls avstånden till min häst för övrigt. Jag är inom sparkzon dagligen när jag borstar, byter täcken, klipper, arbete på långa tyglar, vid promenader osv. Jag vill tex ha honom följsam var jag än placerar mig så jag går inte bara vid bogen och jag tömkör inte bara på en hästlängds avstånd snett bakom/i mitten på en volt. Han kan sparka mig precis hur ofta som helst om han skulle bli rädd tex. Däremot sätter jag ju inte huvudet medvetet i sparkhöjd osv, håller koll på honom o omgivning osv, dvs jag har ett högt säkerhetstänk medvetet ALLA sekunder jag vistas runt hästen. DET tycker jag brister ngt oerhört! Jag vänder inte ryggen till en häst om jag står så att den kan sparka mig om den tar ett kliv åt sidan tex, jag ser till att den har uppmärksamheten på mig om jag ska lyfta ett ben osv osv.

När det tänket brister så totalt så tycker jag det känns så "sila mygg o sväljer kameler" o bråka om hjälmanvändande (jag tycler dock man ska ha det när man rider o kär o har det alltid själv).

Jag bråkat betydligt oftare om folk som inte är uppmärksamma på sina hästar, inte kan läsa av dem eller inte kan kontrollera dem rent ut sagt.
 
Intag av hästar tycker jag brukar föranleda betydligt (!) större risk än hanterande av en ensam häst vid longering o tömkörning tex. Därav ingen hjälm. Alltså då borde man ha hjälm o extremt större utsträckning menar jag, det är långt i från första tillfället då man borde tagit på den menar jag. Såklrt utifrån individ, finns individer jag helt klart skulle ha hjälm på.

Jag tycker MÅNGA risker HELT förbises faktiskt. Men förstår självklart även din tanke!
Ja, många risker förbises absolut. Jag vill minnas att det fanns någon statistik på att de flesta hästrelaterade personskadorna skedde i samband med utsläpp till- och intag från hage, när jag gick hästskötarutbildning för 1000 år sedan.

Jag ser många både yngre och äldre som slarvar eller inte vet hur det ska gå till för att vara så säkert som möjligt. Läskigt.

Ungdomar som uppenbarligen vet vad de håller på mig brukar också vara bättre på att använda hjälm, vilket tyder på att de är fostrade där säkerhet tas på allvar. De (ungdomar) som är mer "slarviga" brukar inte heller ha hjälm vid hästhantering i lika stor utsträckning (bara mina egna högst ovetenskapliga iakttagelser)...

Jag har vanligen inte hjälm vid in-utsläpp eller när jag pysslar med den egna hästen i stallet. Men jag tummar aldrig på rutinerna vid in-utsläpp. Är något av barnen med åker min hjälm på också. Jag lär dem också hur de ska hantera hästarna så säkert som möjligt. Det hänger ihop. Barn är också barn och ska ha hjälm när de vistas runt hästar och då vill jag föregå med gott exempel.
 
Naturligtvis är det viktigt att tänka på riskerna och att föregå med gott exempel!
Hästar är stora, starka djur som många gånger kan reagera på ett oväntat sätt. Efter att hanterat olika sorters hästar i många år så lär man sig att förutsäga en del av det de kan förväntas hitta på. Man lär sig ju också att ha ett tydligt och bra ledarskap över hästen och då blir riskerna färre.

En av de större riskerna med tömkörning är väl att man trasslar in sig i tömmarna och då riskerar att åka efter en skenande häst. Det gäller att ha koll på vad man gör.

När jag rider däremot så har jag alltid hjälm på mig. Jag skulle aldrig någonsin komma på tanken att sätta mig på en häst utan hjälm.
 
Den enda gång jag inte har hjälm på mig runt min häst är när jag borstar/gör i ordning innan ridningen (brukar behålla den på efter tills hon är utsläppt igen) och leder henne till och från hagen. Hon var bara ett år när jag köpte henne, och då hade jag alltid hjälm oavsett vad jag gjorde. Det är en snäll häst, så de flesta tycker säkert att jag är urlöjlig, men det bjuder jag på. Skulle aldrig någonsin få för mig att longera/tömköra/promenera vid handen/lasta utan hjälm, och definitivt inte på en anläggning. DU kanske känner att du har koll på din häst, men vad är det som säger att de som är på ridbanan/i ridhuset samtidigt som dig har lika bra koll på sina hästar? Vad är det som säger att din häst kommer uppföra sig klanderfritt om en av de andra börjar rusa runt som en vettvilling? Det är djur vi pratar om, det går inte att styra deras beteende, hur snälla och väluppfostrade de än är.
 
Den enda gång jag inte har hjälm på mig runt min häst är när jag borstar/gör i ordning innan ridningen (brukar behålla den på efter tills hon är utsläppt igen) och leder henne till och från hagen. Hon var bara ett år när jag köpte henne, och då hade jag alltid hjälm oavsett vad jag gjorde. Det är en snäll häst, så de flesta tycker säkert att jag är urlöjlig, men det bjuder jag på. Skulle aldrig någonsin få för mig att longera/tömköra/promenera vid handen/lasta utan hjälm, och definitivt inte på en anläggning. DU kanske känner att du har koll på din häst, men vad är det som säger att de som är på ridbanan/i ridhuset samtidigt som dig har lika bra koll på sina hästar? Vad är det som säger att din häst kommer uppföra sig klanderfritt om en av de andra börjar rusa runt som en vettvilling? Det är djur vi pratar om, det går inte att styra deras beteende, hur snälla och väluppfostrade de än är.
Hur andra hästar skulle kunna reagera och vad som händer på ridbanor/i ridhus är inte så viktigt för mig. Jag kan förstå att det blir på ett annat sätt om man har andra runt omkring sig. Här hemma är det bara jag och hästarna, samma hästar som vi har haft i många år och bara skogen att rida i.
 
Hur andra hästar skulle kunna reagera och vad som händer på ridbanor/i ridhus är inte så viktigt för mig. Jag kan förstå att det blir på ett annat sätt om man har andra runt omkring sig. Här hemma är det bara jag och hästarna, samma hästar som vi har haft i många år och bara skogen att rida i.

Nej, självklart är det ett helt annat läge. När jag rider i ridhus måste jag göra det på en anläggning, som inte är den jag står installad på, och såvida jag inte har någon med mig från mitt "riktiga" stall så är alla hästar som kommer in i ridhuset medan vi är där nya för min häst, och jag kan inte veta hur de kommer bete sig. Jag förstod på TS att hon står på en anläggning, därav det inpasset i texten.
 

Liknande trådar

Ridning Jag hoppas att jag la tråden rätt, annars får moderator flytta den! Jag undrar vad ni har för erfarenhet av struppipare? I normal...
Svar
4
· Visningar
953
Hästhantering Ja, som rubriken lyder. HUR kan jag lära hästen att ta godis snällt? Jag har en häst som gärna tar godis med exakt hela munnen. Tänder...
2
Svar
26
· Visningar
2 362
Senast: mily
·
Katthälsa jag har egentligen tänkt posta en tråd om torrfoder rätt länge, men eftersom jag har en bonusfråga så passar jag på att ställa den...
Svar
0
· Visningar
219
Senast: escodobe
·
Hemmet Jag köpte några riktigt dyra tapeter för 8 år sedan. De blev liggandes då jag istället för att tapetsera om flyttade till ny bostad...
Svar
10
· Visningar
775
Senast: ptr
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp