Bukefalos 28 år!

Miss Sixty

Trådstartare
Ja efter att ha varit "utanför" hästvärlden med ändats ett avelsto i min ägo så är jag nog lite ute så tanken är att skaffa ny hjälm

Idag har jag en "fluga" GPA hjälm och en JW.

Vad är inne nu såhär 5 år senare?
 
@Miss Sixty JW funkar absolut fortfarande! Annars är det väl Samshield som är mest i ropet just nu, går att få i en massa olika färger och utföranden. Sen kan man ju diskutera om den är snygg eller ej :angel: Speed Air är nog fortfarande mest populär bland ventilationshjälmarna tätt följd av Uvex.
 
Ja efter att ha varit "utanför" hästvärlden med ändats ett avelsto i min ägo så är jag nog lite ute så tanken är att skaffa ny hjälm

Idag har jag en "fluga" GPA hjälm och en JW.

Vad är inne nu såhär 5 år senare?

Jag är lite i samma sits (dock bara 1,5 år borta) men jag känner mig hipp i min Uvex hjälm som jag fick av syrran i julklapp! :)
 
Det beror ju lite på om man är "dressyr" eller "hopp", men på dressyrsidan är den klassiska CO WC/JW fortfarande inne, även CO Fiona. Om man inte vill ha en sammets kokhätta så är även Samshield och Uvex inne :D
 
Jag har nyss varit i hjälmträsket, och Samshield tycks vara det hetaste man kan ha. Men två av varandra oberoende butiker sa spontant att det de säger absolut mest av är Lamicell Master. Om det nu säger nåt.
 
Ja efter att ha varit "utanför" hästvärlden med ändats ett avelsto i min ägo så är jag nog lite ute så tanken är att skaffa ny hjälm

Idag har jag en "fluga" GPA hjälm och en JW.

Vad är inne nu såhär 5 år senare?

Det fullkomligt spottar ju ut nya hjälmar hela tiden tycker jag, Samshield, KEP, Antares, JIN, Uvex, etc...
 
Ja efter att ha varit "utanför" hästvärlden med ändats ett avelsto i min ägo så är jag nog lite ute så tanken är att skaffa ny hjälm

Idag har jag en "fluga" GPA hjälm och en JW.

Vad är inne nu såhär 5 år senare?

Vad lustigt med din tråd, skulle skriva en tråd om liknande ämne så jag ger mig in i din istället.

Jag har en 15-20 år gammal sammetshjälm Champion Showring om ni kommer ihåg dom :o. Efter 10 års uppehåll så rider jag regelbundet och skulle behöva skaffa en ny. Jag fattar ju att dessa hjälmar är helt ute (även om liknande fortfarande säljs). Men jag har lite svårt dels för de priser den nya typens hjälmar ligger på (3000 och uppåt verkar inte ovanligt!) och dels för att jag tror jag kommer ha svårt att se mig själv i modern hjälm.

Vissa hjälmar ser ut som krukor alla typen Jofa-hjälm. Finns det folk som har såna?

Min champion är ju rätt smal i bredden, finns det moderna hjälmar som också är det så man inte ser ut som en kanonkula?
 
@Lupino Lättviktshjälmarna är väldigt sköna att rida med, och brukar inte vara stora och klumpiga. Dessutom finns de från 500 och uppåt. Typ Lamicell som Hööks säljer.
 
Jag
Ja efter att ha varit "utanför" hästvärlden med ändats ett avelsto i min ägo så är jag nog lite ute så tanken är att skaffa ny hjälm

Idag har jag en "fluga" GPA hjälm och en JW.

Vad är inne nu såhär 5 år senare?
har en Uvex (lättviktshjläm/ventilationshjälm) hemma till vardags (ligger på runt 1000-lappen.
Sedan har jag en Charles Owen John Whitaker som fin hjälm. Lite dyrare, men används bara vid tävling :)

Syrran har en Charles Owen Ayr 8, riktigt fin den med. Ligger på runt 2500 kr i Sverige :)
 
Vad lustigt med din tråd, skulle skriva en tråd om liknande ämne så jag ger mig in i din istället.

Jag har en 15-20 år gammal sammetshjälm Champion Showring om ni kommer ihåg dom :o. Efter 10 års uppehåll så rider jag regelbundet och skulle behöva skaffa en ny. Jag fattar ju att dessa hjälmar är helt ute (även om liknande fortfarande säljs). Men jag har lite svårt dels för de priser den nya typens hjälmar ligger på (3000 och uppåt verkar inte ovanligt!) och dels för att jag tror jag kommer ha svårt att se mig själv i modern hjälm.

Vissa hjälmar ser ut som krukor alla typen Jofa-hjälm. Finns det folk som har såna?

Min champion är ju rätt smal i bredden, finns det moderna hjälmar som också är det så man inte ser ut som en kanonkula?
Handlar nog inte om att de är ute mer än att de inte är säkra. Är väl som med bilstolar mm.. plasten garanterar inte säkerhet efter x antal år :o
 
Hänger också på din tråd! Har en Uvex Uvision av den gamla varianten som de har tagit tillbaka. Den har några år på nacken. Köpte en ny BR Viper, men tänkte ha den som "fin"-hjälm. Nu behöver jag en ny hemma- och terränghjälm.

Jag skulle helst vilja ha en hjälm med MIPS-teknologi, men vilka hjälmar är det som har det?
 
Den fanns ju på Hööks tidigare, men inte längre. Görs den fortfarande? Går att hitta på några ställen, men oftast bara i en viss storlek etc.
 
Oj, ingen aning faktiskt. Men rent spontant känns det ju inte orimligt om de inte längre är i produktion då det inte känns som att hjälmen riktigt slog igenom sas.
 
Mipshjälmen säljs fortfarande. Den finns även i cykelhjälmsvariant.

Den säljs i två storlekar sen finjusterar man de själv med hjälp av inlägg och en grej man drar åt med i nacken. Jag stormtrivs med min.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har köpt en ny ridhjälm. Min gamla hjälm är det minst nio år sedan jag köpte så det kändes dags att uppdatera den, särskilt som jag...
2
Svar
23
· Visningar
1 990
Senast: MimmiNO
·
Utrustning Gjorde första flygturen av hästen idag sen jag köpte honom för två år sen. Hjälmen köpte jag ny i samma veva, jag landade på rygg och...
2
Svar
24
· Visningar
1 564
Senast: Rosett
·
Ridning Jag börjar undra om en del människor (då syftet jag på mig själv) aldrig kommer lära sig att rida bra. Har ridit till och från i 20 år...
2
Svar
33
· Visningar
3 278
Senast: iNHALE
·
  • Artikel
Dagbok Det ligger snö utanför. Allt jag tänkt göra ute har fått skjutas på tills det blir bättre väder. Det enda jag kan komma på att göra ute...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
8 807
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp