Bukefalos 28 år!

HjÄlp, akut

Sv: HjÄlp, akut

ja... nu har det börjat hända grejer... och när jag säger att jag inte kan prata om det så förstår ni säkert vad.

ni får sätta en prenumeration på tråden så lovar jag att skriva i den när allt har löst sig.

sen ska jag ju iof skriva vad AL sa under vårt samtal så tråden kanske rent av hålls i liv om det blir några diskussioner kring det.
 
Sv: HjÄlp, akut

Det är ingen hjälp för dig, men när vi köpte fullblodet fick vi - samtidigt som vi bytte pengar mot papper - i förbifarten höra att han kunde väva lite då och då. Det var inget någon av oss (maken är också hästmänniska) ö h t bekymrade oss om, hästen var uppenbart inte skadad av att ha vävt (dålig i benen, sliten etc) och som sagt, dessa beteenden smittar inte.

Ställer vi honom på fel ställen (stora stall, mycket trafik, oförstående hantering) blir han en galen vävare. Han väver mot väggen, han slår huvudet i krubban, han boxvandrar i galopp.

Efter en del pyssel, letande, försök etc har vi nu hittat ett sätt att hålla honom så han inte väver. Det kan komma någon huvudskakning när han tycker att vi är långsamma med att ta ut honom på morgonen, men annars inget.

Men det är absolut inget vi skulle bråka med säljaren om. Det är ju inget beteende som skadar kusen (så länge han är lite försiktigare än vår som säkert haft hjärnskakning i några av sina mest galna utfall) och trivs han inte på ett ställe får man ju söka efter ett annat. Fast det gäller ju även om det inte är vävning, utan hästen på annat sätt visar att den inte trivs.
 
Sv: HjÄlp, akut

tack för ditt försök till tröst, men om du läser mitt inägg precis innan ditt så inser du att den trösten tyvärr inte var mycket till hjälp...
 
Sv: HjÄlp, akut

Tråkig situation, men i senaste numret av Häst & Ryttare stod om stallovanor som intesmittar. Vidare stod "Läs mer om aktuell forskning på www.horseconnexion.org

Jag har inte själv läst det, men det är ett litet tips.

Fö så har vi en i stallet som till och från väver, men övriga hästar har inte påverkats av detta.
 
Senast ändrad:
Sv: HjÄlp, akut

jag har inte läst artickeln men jag har pratat med hon som skrivit artickeln... det verkar faktiskt som att jag gjort mer eftersökningar om vävning än hon gjort ;) :p
 
Sv: HjÄlp, akut

Vävning, efter samtal med Anna Lundberg på SLU, Anna arbetar endast med beteendet kring vävningen ej de fysiska skadorna.
Ni får ursäkta om det är lite rörigt, jag har utgått från mina anteckningar efter vårt samtal och samtal har en tendens
att hoppa lite fram och tillbaka och i skrivande stund orkar jag allvarligt talat inte engagera mig mer. DOCK har jag en argonom kvar att ringa.


Nummer ett så bör man fråga sig varför min häst väver?
Vad har hänt? Förändringar för hästen påverkar den, så som att hagkompisarna bytts ut eller att rutinerna kring fodringarna förändrats
Den aldra största punkten som påverkar har dock visat sig vara den sociala kontakten för hästarna. Så aldra först bör man titta på om den sociala kontakten minskats för hästen.
Kontakten behöver inte heller just ha minskat i sig, det kan vara så att en speciell kompis har försvunnit ur flocken och att hästen inte har sin bästis att putsa längre.

Vid försök har det visat sig att ökad socialkontakt minskar vävandet, och även speglar och affisher kan hjälpa. Dock ses inte det som optimalt,
men en nödlösning. Det viktiga är ju att ta reda på vad som orsakat vävandet och sedan så långt vi kan återställa
det problemet och i största möjliga mån under så normala omständigheter för hästen. Om en häst har problem med att den väver
kanske det rent av kan vara bra att ställa den i en större box tillsammans med en annan häst, just för ökad socialkontakt.
Tester som gjorts när hästar putsar varandra visar att hjärtfrekvensen på hästarna sänks. Det visar alltså att
putsningen är hälsoframkallande och bra för hästen.
 
Senast ändrad:
Sv: HjÄlp, akut

Att vävning skulle smitta har det visat sig att det inte är sant. Vid tester har det visat sig att hästar inte har speciellt
stor förmåga att ta efter andra hästar. Exempelvis så gjordes det tester då hästarna fick mat i ett hörn
i hagen genom att trampa på en pedal. Hästarna som följde med och såg detta kunde sedan, när de var ensamma, stå i detta hörn,
men inte trampa på pedalen för att få maten. Det var de själva tvugna att utforska och lära sig.
Att oroliga stall påverkar kan man inte utesluta, man tror att det är miljön och alla omständigheter som ställer till problemen.

Men tror att vävningen är att hästen visar att den är frustrerad, tester har visat att hästar som väver, väver som mest vid fodringar, in och utsläpp
eller liknande situationer, som att de skulle vara otåliga. Det har visat sig att vävningen minskar om man släpper ut den vävande hästen först, alternativt
ger den mat först osv.

Flyttar man en häst, som aldrig vävt tidigare, till ett stall där den får begränsad kontakt med de andra hästarna så kan det absolut
vara en utlösande faktor till att hästen vävt, även om den är äldre.
 
Sv: HjÄlp, akut

Vad kan man då göra?

Nummer ett så kan man försöka öka den socialakontakten med andra hästar,utöka utevistelsen och öka grovfodergivan.
Att låta hästen stå på halm är en mycket bra ide och blanda höt och halmen så att hästen får leta efter maten då det visat sig
att hästar är födosöksmotiverade.
Man ska försöka minska tiden i stallet, tiden i stallet är begränsande för hästen, den socialakontakten och det normala beteendet
begränsas.
Man ska inte minska på rörelsen, hästens rörelsebehov är stort och stimulerande för den. Man måste inte rida, probmenader räcker gott, men det viktiga
är att hästen får röra på sig. I hagen kan man uppmuntra rörelse genom att ha vatten och hö på två olika ställen så att man uppmuntrar
rörelse där emellan. När det gäller fodringar i hagen ska man också vara noga med att se till att hästarna verkligen kommer åt.
Har man en ranglåg häst är risken stor att hästen inte kommer fram till maten och fodergivan minskas. Samma sak gäller även vatten.

Har man en häst som väver, ska man inte förhindra den att väva genom att exempelvis binda upp den, det har visat sig kunna vara
värre för hästen att bli hindrad från att väva, stressmässigt.
 
Sv: HjÄlp, akut

Det finns teorier om att hästar avger endorfiner när de väver. (Det är endorfinerna man mår bra av) Dock får inte alla hästar
som väver det. Det finns hästar som reagerar på olika sätt när de blir stressade/frustrerade. Vissa lägger sig ner i ett hörn
i boxen och "väntar på att dö" samtidigt som andra blir "hysteriska" och försöker hoppa över boxväggen. Mätningar har gjorts på
hästar i de båda olika fallen och det har visat sig att hästarna som lägger sig ner för att dö har en högre hjärtfrekvens
än hästen som blir hysterisk. Alltså är stressnivån högre på hästen som ligger still än den som försöker ta sig ut. Hästen som
försöker ta sig ut, frigör endorfiner, samtidigt som den som ligger still inte gör det. Dessa två typer kallar man aktiva eller passivastressare,
och vilken häst som är vad beror ofta på individen. Anledningen till att hästen som ser mer stressad ut inte är det, är för att den
fortfarande ser sin möjlighet att agera, vilket alltså minskar stressen. Den försöker påverka sin situation och tror fortfarande
på möjligheten till att förändra.
Huruvida en häst blir en passiv eller aktiv stressare kan även bero på hur hästen hanterats av människor. Ex finns det något
som heter inlärdhjälplöshet. Exempelvis kan man när man rider in en häst, antingen vänja den sakta med schabrak och sedan sadel succesivt
tills dess att den vänjer sig. Alternativet är att dra på sadeln på en gång, låta hästen hoppa, bocka, sparka och springa tills
den inser att den inte kommer undan. Man lär då hästen att den är hjälplös och måste finna sig i att den inte kommer undan.
Därför ska man helt enkelt inte förhindra en häst att väva, så att den ger upp.

det kan även vara så att en häst kan vänja sig vid att "i boxen väver man" att beteendet blir befäst trots att man ändrat och utökat den socialakontakten.
Har man en förstagångsvävare är chansen större att man kan bli av med vävandet om man försöker backa ett steg till där den inte vävde.
det kan vara en ide att låta hästen som väver få med sig en kompis till sitt nya stall, som är med första tiden och ger den trygghet
i nya flocken innan kompisen flyttar tillbaka igen.

I övrigt är det bra att rykta, massera och klia en häst som väver. Detta är ung som när hästarna putsar varandra och har man en häst som väver så
är det viktigt att i största möjliga mån försöka stimulera hästen positivt. Vid en flytt är det bra om man lägger ner extra tid på aktivering av hästen.

-------------
 
Sv: HjÄlp, akut

Jag pratade också med en veterinär, Barbro Atrell, hon menade att det inte fanns speciellt mycket forskning öht om fysiskapåfrestningar
på hästarna vid vävning. DOCK har jag hittat en artickel som en Marsden. D publicerat. Den heter A new perspective om sterotypie behavio problems in horses. In practise, 24 (10), 558-569.
En tjej som heter Anna Henricson har skrivit ett ex jobb som heter "utfodring och hälsa hos privatägda ridhästar" i den hävdar hon att
Marsden. D skrev i sin artickel.. jag citerar Anna "Att hästens vävning skulle slita påsenorna är enligt Marsden (2002) en missuppfattning."

en annan intressant sak hon också skriver är "En häst som väver vaggar från sida till sida på frambenen (eller, mer sällan förekommande, på bakbenen),
ett beteende som liknar hästens rörelsemönster då denbetar (Mardsen, 2002)."
Jag tycker det är intressant eftersom det återkopplar till maten och hur viktigt det är med grovfodergivan.

Jag hade verkligen velat läsa den där artickeln han/hon skrivit, men det kostade 15$ för att ha tillgång till den i en dag.
Men, jag har lite veterinärer ja ska ringa till och en agronom. Får jag ut något intressant av dem så lägger jag till det här.
En sak kan jag dock säga, att de veterinärer jag pratat med hittils säger alla, att OM det nu skulle slita på hästen, vilket
det såfall gör efter en LÅNG period av vävning, så kan inte genom en undersökning påtala att skadorna uppkommit pga just vävning.
De skulle helt enkelt kunnat uppkomma av något annat.
 
Senast ändrad:
Sv: HjÄlp, akut

Åååh, jag hoppas att världens sötaste och bästa häst ska få det lite bättre än hon har det nu:heart3
 
Sv: HjÄlp, akut

Jag förstod inte riktigt, hade det löst sig för hästen?

Vi har tidigare stått i samma stall i flera år som en häst som vävde och tydligen hade gjort det nästan hela sitt liv (den var då cirka 17 - 20 år när vi delade stall) Det hade aldrig fått någon annan att väva. Hästen vävde bara då den blev stressad av någon orsak, det var en mycket osäker märr, för övrigt som lätt blev ängslig. Men skador på ben eller i golvet var det inte tal om??
 
Sv: HjÄlp, akut

nej det har inte löst sig för hästen än.
jag väntar dock på att en stämning ska dyka upp i posten.
 
Sv: HjÄlp, akut

Tycker du har fått bra information och hittat bra källor utifrån det du redovisar här.

det där med passiv och aktiv stress är det intressantaste tycker jag, och jag skulle där vilja fortfarande åberopa att hästen som väljer att väva/krubbita eller ngt annat liknande stereotypt beteende, är en häst som hanterar AKTIV stress, dvs den hittar en "lösning" eller ett sätt för stressen att få utlopp, genom beteendet, till skillnad från den passiva stressaren. Det aktiva beteendet den finner, ger den utlopp för att kunna hantera det som fattas den/stressen den upplever - och jag skulle vilja argumentera att i det fallet så ÄR det endorfiner som verkar, annars skulle hästen aldrig fortsätta vara motiverad att utöva beteendet på det sätt som den gör när det blir ett etablerat stereotypt beteende.
Den passiva stressen, är precis som du fått information om, den svåraste stressen hos häst att komma tillrätta med, dvs individer som vänder sin stress inåt enbart.

sen vill jag återkoppla till det som du nu fått styrkt och det jag påpekat tidigare, just BOX situationen. Det är där de flesta stereotypa beteenden främst uppkommer och etablerar sig, endast mkt långt gångna etablerade fall, visar detta beteende även i hagvistelse. Om man lägger till denna faktor, till faktumet att inget är så stressande för en häst i en ny miljö som just BOX vistelsen, så är det hela rätt givet som jag ser det och inte alls ngt konstigt. Tycker man ser trådar om det jämt och ständigt, köpare som fått hem nya hästar och reagerar på hur orolig hästen är i boxen/stallet osv första dagarna/veckorna/månaden osv. För mig är det inget konstigt ALLS att hästen reagerar så.
Nytt okänt ställe, nytt folk, nya häst individer. I ett sånt läge blir FLOCKEN dvs de övriga hästarna, det primära för den nya hästen att försöka få grepp om och ty sig till. Klart den blir orolig när den under dessa omständigheter upplever sig "kontrollerad" till boxen, och inte har riktig pejl på omgivningarna, rutinerna, och vart hästkompisarna/individerna som den försöker få grepp om och etablera en relation till, - är.

Det är lite goddag yxskaft för mig faktiskt - att folk tycker sånt här är ett sånt mysterium, och varför reagerar hästen osv... Om man sen lägger till att den häst du sålt uppenbarligen är känslig för miljö ombyte iallafall till det miljöombyte den nu kommit till, och att köparna ryckt ut hästen och ridit första dan osv, så har de inte direkt bäddat för att en sån individ ska ha en chans över huvud taget att landa och infinna sig med lite ro på sin nya plats.

alla mina hästar jag köpt, har jag alltid låtit spendera flertalet dagar, ibland över en vecka beroende på individ, med att BARA lära känna sina hagkompisar, och lite rutiner som att gå in från hagen och bli borstad, fatta vilken box som är "sin", vilken människa som är "sin", lite trevlig mat i boxen och pyssel och sen ut igen till kompisarna. Har aldrig misslyckats med den metoden, utan de har blivit lugna och trygga väldigt fort.

Jag förstår av dina sista kommentarer att det tagit hus i h-te, och det är bara att beklaga. I ditt fall skulle jag faktiskt överväga att ta tillbaks hästen om du alls har möjlighet, och sälja den till en annan köpare, som är mer insatt och där du har chans att kommunicera det som hänt nu. Ser mycket liten vinst för dig att a) gå igenom en hel rättstvist och b) ändå, som jag ser det, i slutänden ha en missnöjd köpare som helt klart inte verkar vilja ha hästen.
Lätt att säga vad man skulle göra i en situation man står brevid och bevittnar, men jag skulle övervägt detta om jag var i din sits. :(
 
Senast ändrad:
Sv: HjÄlp, akut

jätte bra inlägg, som vanligt när du skriver.

ang situationen så försöker jag lösa den. jag har ingen lust att köpa tillbaka en häst och lösa ett problem som jag verkligen inte bär ansvar för. jag tror nämligen det blir VÄLDIGT svårt att sälja henne då. MEN för hästens skulle så försöker jag se möjligheterna istället och har folk som hjälper mig. det finns möjligheter och vi kommer i största möjliga mån lösa det innan det går för långt. Dessutom är det inte ett alternativ att lösa detta genom domstol för mig eftersom att hästen helst skulle åkt där ifrån igår. Men! Hur fort som helst kan jag inte lösa alla problem. Men jag försöker, det vet också ägaren. Antar att mitt engagemant i den här tråden och den andra visar det rätt tydligt. Dessutom har jag ju tack och lov lagen på min sida i det här fallet då köparen måste bevisa att hästen vävt här, och vad jag kommit fram till så ska det vara omöjligt ÄVEN om hästen hade vävt här. Men advokater kan väll, precis som någon skrev i här i tråden, guldfiskar bli hajar...
 
Sv: HjÄlp, akut

Jättebra om du har en möjlig lösning som inte innebär att det behöver gå till domstol. :bow: Jag tror faktiskt INTE att det är jättesvårt att sälja en häst som uppvisat vävning vid ngra få tillfällen (ett tillfälle : ). det finns betydligt mer insatta köpare än den du lyckats få på halsen. framför allt, så är öppen kommunikation en väldigt stark faktor till att folk "köper" vissa aspekter av hästen som individ. så jag tror inte alls att det måste innebära att du inte ganska lätt kan få den såld. Kanske finns det konkreta aspekter av det hela du kan påvisa, med tanke på att den inte uppvisat såna här tendenser hos dig alls? tex, du har haft ett litet stall, med 2 hästar, lugn miljö. privat stall, mkt utevistelse osv. vart har hästen hamnat nu`? är det mycket hästar, folk och rutiner hit och dit? bara ett exempel.....
 
Senast ändrad:
Sv: HjÄlp, akut

KL

Ville bara göra ett snabbt inlägg, som flera redan sagt så kan det ju ta rätt lång tid för en häst att göra sig hemma på nytt ställe. Jag flyttade min häst, egen uppfödning så jag känner honom väl, en ganska lång sträcka. Det tog säkert en månad innan jag kunde rida någorlunda normalt! Han flög i taket för minsta lilla ljud, följde efter alla andra i ridhuset, rädd för precis allt när man red ut... Hade jag inte känt honom innan och vetat hur han är Egentligen så hade jag alldeles säkert velat reklamera honom! Men nu är han hur normal som helst, har bytt stall en gång till, och vid det bytet reagerade han inte alls. Så samma häst kan absolut reagera väldigt olika på en flytt.
Hoppas det löser sig för dig & hästen på bästa sätt!
 
Sv: HjÄlp, akut

Det osmartaste någon nu kan göra (dock verkar det ju redan gjort...) är att dra detta till en process.
Jag läser just nu processrätt och har dessutom jobbat i domstol tidigare (både under- och överrätt) och det slutar oftast med att allt kostar mer än det smakar.

Dels verkar dessa "hästjurister" gärna dra saker till domstol - de säger bombsäkert till sina klienter "att detta vinner vi för du har ju rätt här".
Man ska dock komma ihåg att domstolarna är inte till för att skipa rättvisa utan för att döma till det som går att bevisa.

Även om du har rätt i sak men inte kan bevisa det så torskar du. Så enkelt är det och då åker man på att betala både kapitalbeloppet, sina egna rättegångskostnader och motpartens dito. Dispositiva tvistemål brukar bli MYCKET dyra och tar enormt lång tid, 1-2 år är inte ovanligt och belopp på 2-300.000 är inte orealistiska. Därför försöker man alltid förlikas i så tidigt skede som möjligt.

Enligt min kursföreståndare i processrätt ska man inte dra igång en process om kapitalvärdet är mindre än runt 150.000 kronor just eftersom det kan bli så himla dyrt i slutändan ändå.

När jag jobbade i hovrätten var det ett "hästfall" där. En person hade köpt ett sto för 20.000 kr. Hästen skulle enligt uppgift gå MSV dressyr men då den var helt ur kondition såldes den jättebilligt.
Det visade sig senare när köparen gött upp hästen att den inte alls var utbildad MSV utan knappt inriden.
Köparen förlorade målet i TR då rätten ansåg att man köper inte en så välutbildad häst för ett så lågt pris oavsett skick och att köparen borde fattat detta.
Så istället för att bita i det sura äpplet och sälja vidare hästen för ungefär samma pengar hon köpt den för så åkte hon på att betala runt 250.000 i rättegångskostnader... och eftersom hon överklagade tickade ju advokaternas timtaxa på.... jag tror hon även torskade i HovR faktiskt.
Undrar om det var värt det?
 
Sv: HjÄlp, akut

kl

vi hämtar hästen imorgon, en sådan här situation grundar knappast för att hon ska få en bra framtid, därför har vi bestämt oss för att hämta hem henne och sedan får vi lösa det efter det.
 

Liknande trådar

Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 962
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 268
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 869
Senast: Lhas
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 377
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp