Bukefalos 28 år!

HjÄlp, akut

Sv: HjÄlp, akut

som sagt så var jag dåligt informerad om vad vävning var när jag skrev den tråden. Det jag gjorde då var att läsa på om vad vävning var och eftersom jag snart insåg att det inte var väva hon gjorde så la jag ner det och väldigt snart efter vi bytt plats och ändrat ett par rutiner i stallet så slutade hon kasta otåligt med huvudet och har lugnat ner sig.

jag står fortfarande fast vid att hästen aldrig vävt hos mig.

Och jo, jag tog hem hästen pga känslomässiga skäl. Jag tyckte att hela situationen spårade ur när hon skulle stämma mig, dessutom så behövde problemet lösas INNAN en ev rättsprocess var över. Därför hade inte jag lust att lägga ut pengar på en advokat som jag får betala eftersom jag ändå visste att vi var tvugna att förlika oss eftersom hästens bästa satt i fokus!
Det hade bara blivit ännu dyrare för mig.

Att jag bryr mig om hästen kan ju knappast efter den här tråden vara otydligt?
 
Sv: HjÄlp, akut

som sagt så har hästen inte ljugit hos mig. jag var dåligt informerad om vad vävning var då men jag läste på och insåg att det inte var väva hon gjorde.

jag vet precis vad som ger hästar chansen att sluta väva men det är alltid bra att det poängteras i gen. Tack och lov så väver hon inte här trotts stressen i andra stallet.
 
Sv: HjÄlp, akut

Varför skulle du tvingas skriva på ett papper där du säger att du inte sagt att hästen har vävt hos dig? låter väldigt tvetydigt mao kan man tolka det som om hästen har vävt hos dig men du har inte sagt det.

Har köparen lovat att lägga ner allt och inte debitera dig för några kostnader för dessa dagar? eller för deras advokat kostnad?

Eller har jag bara missförstått allt?

Jag skulle nog inte påstå att jag blev tvingad till att skriva på något.. men det var hennes advokat som sagt åt henne o skriva ett sådant papper. Jag var förtvivlad och ville bara få hem hästen, klockan var sent och jag orkade inte bråka. Jag förstår hur förtvivlad köparen var och det hade bara blivit ännu mer bråk om jag satte mig på tvären... så när jag ändå valt att vika för hästens skull så kändes det där som en fis i rymden. I framtiden måste jag ändå berätta hela sanningen för en eventuell köpare och då kan dom fortfarande vända sig till alla de tio som kan intyga att hästen inte vävt hos mig för att se att det är sanningen.
 
Sv: HjÄlp, akut

I den andra tråden du gjorde tidigare beskriver du ju det beteende som köparen nu reagerat på. Hur stressad hästen blev och att den vävde.
Berättade du inte det när du sålde? Det verkar ju som ett typiskt beteende hos hästen när den blir stressad.

Norrland

Som sagt vävde inte hästen hos mig. Hon stod och slängde med huvudet och efter att ha pratat med folk i stallet och läst på så insåg jag att jag var fel ute.
När jag hasplade ur mig tråden så befann jag mig själv i en mycket jobbig situation i livet med ångest o hela helvete och hade svårt att hantera att jag uppfattade det som att hästen mådde dåligt. Efter det tog jag två djupa andetag, läste på och insåg att hästen inte vävde och så ändrade jag ett par rutiner som fick hästen att coola ner. Därför fanns det inget att berätta för köparna, förutom mina problem med ångest.

Tack för att du var lugn och saklig
 
Sv: HjÄlp, akut

Kanske var det det hästen gjorde hos "nya ägarna" också? dvs slängde med huvudet och de trodde att den vävde?

Verkar dock vara en häst som har lite svårigheter med att anpassa sig och tar lång tid på sig att känna sig trygg på nya ställen så då kanske den bästa lösningen för henne är om hon kan få stå kvar i ditt stall och någon tar henne på foder där (som du hade på förslag själv)?
Om du säljer henne så bör du nog sälja henne som lite av en "problemhäst" och tala om att hon kan ta lång tid på sig för att bli trygg. Kanske vore lösdrift en lösning isf? Ja, jag vet inte - spekulerar bara.

Stor eloge för din skull iaf som såg till hästens bästa när du tog tillbaka den.
 
Sv: HjÄlp, akut

hehe jag vet inte om problemhäst är rätt benämning på henne, hehe. hon är världens snällaste och tryggaste och med flytten hit var det inga som helst problem. det enda som vart har alltså varit att hon stått och slängt med huvudet, inget mer. och hos köparna ska hon "bara" vävt. jag såg henne ha tendenser till vävning där, men jag försökte avleda beteendet genom att ge henne sällskap, kli och så borstade jag på henne.

hur som helst så kommer en eventuell fodervärd/köpare vara medvetna om vad som hänt nu och vad de eventuellt har att förvänta sig. jag gissar på att problemet hos köparna var att deras box var för isolerande mot de andra hästarna, hon hade ingen insyn till hästarna på sidan om henne utan kunde bara stoppa uthuvudet framåt och där var det rel högt så hon fick bara ut huvudet rakt fram och inte kunde vända sig åt sidan. det är ju bara spekulationer men om hon nu skulle byta stall så vet man iaf vad man bör tänka på när man letar stallplats åt henne.

ang lösdrift så tycker jag att det hade vart ett utmärkt alternativ. Dock vet jag att ägaren innan mig absolut inte vill ha henne på en lösdrift. Hon verkar inte tycka om det konceptet öht. varför vet jag inte riktigt, men jag bryr mig oerhört om hennes känslor eftersom hon haft hästen så himla länge.. som jag brukar säga till henne så spelar det ingen roll hur många gånger hästen än må säljas för den kommer alltid vara "hennes" häst. Det säger jag eftersom jag vet hur jag själv reagerat om jag sålde min andra häst och någon gjorde något som gick helt mot mina funderingar kring hästhantering.
Jag och förra ägaren har alltid kommit väldigt bra överens och vi har haft kontakt under hela den här grejen och hon har själv funderat på att köpa tillbaka hästen eftersom hon vet att det är struntprat att hästen skulle vävt här. Men nu får vi se hur det blir, lösningen kommer, vi får se när bara.
 
Sv: HjÄlp, akut

OOOOoooppppssss..... Där kom ju HELA SANNINGEN!!!:devil: Den Har ju Vävt Hos Apollo, trots hennes förnekelse i denna tråden,:eek: Men tack för länken då kan vi lägga ner engagemanget denna gång på säljarens sida:cool: och förflytta sympatin och stödet till köparens sida...:grin:

"Dålig köpare har många sympatiserat Apollo med, DÅLIG säljare som undviker upplysningsplikt skulle jag säga...."

Till Apollo! Tur att du tog tillbaka hästen innan det kostade dig en kvarts miljon i rättegångskostnader...

Jag var medryttare på hästen och jag kan säga att jag aldrig har sett den väva. Och apollo är inte alls någon dålig säljare. Ni skulle bara veta hur mycket hon har engatierat sig för att lösa köparens problem! Eftersom att hästen inte trivdes bra alls hade hade hon inte hjärta att låta den vara kvar vilket gjorde att hon köpte tillbaka den. Så kom inte och säg nåt!
 
Sv: HjÄlp, akut

Jag var medryttare på hästen och jag kan säga att jag aldrig har sett den väva. Och apollo är inte alls någon dålig säljare. Ni skulle bara veta hur mycket hon har engatierat sig för att lösa köparens problem! Eftersom att hästen inte trivdes bra alls hade hade hon inte hjärta att låta den vara kvar vilket gjorde att hon köpte tillbaka den. Så kom inte och säg nåt!

Vad bra! Det är ju inte så enkelt att förstå allting i denna tråden när man kan läsa problemen som Apollo skrivit om i den andra tråden...

Men för alla parters skull och framförallt för hästens skull så är det ju det bästa för den att den fick komma hem igen. Det är ju inte roligt för någon när en affär inte blir bra eller som man har tänkt sig...
 
Sv: HjÄlp, akut

Snor en knapp


Jag tycker inte tonen mot Apollo är speciellt trevlig. Man ser verkligen att hon kämpar och försöker mer än vad hon är skydlig att göra. Men som vanligt så är tonen på buke att man ska verkligen leta fel och vara elak istället för att försöka peppa och hjälpa.
Jag tycker hon varit riktigt duktig. Och jag har ju läst hur mycket hon har att stå i med sin andra häst, så att hon ens har lite ork kvar till denna häst tycker jag är ett under. Jag tycker Apollo är otrolig som orkar så mycket som hon gör och ändå lyckas reda ut allt utan att gräva ner sig.
 
Sv: HjÄlp, akut

Vad bra! Det är ju inte så enkelt att förstå allting i denna tråden när man kan läsa problemen som Apollo skrivit om i den andra tråden...

Men för alla parters skull och framförallt för hästens skull så är det ju det bästa för den att den fick komma hem igen. Det är ju inte roligt för någon när en affär inte blir bra eller som man har tänkt sig...

jag förstår mycket väl att det ser konstigt ut.. hade folk inte reagerat så hade det ju vart konstigt. men jag har verkligen försökt för allas parter att engagera mig i det här just för hästens skull. att det sedan gick totalt käpprätt åt helvete ändå är tyvärr inget jag kan göra något åt förutom att försöka fortsätta lösa problemet... iof vill jag inte se dun som ett problem... så jag ska väll säga att jag vill lösa hennes framtid åt henne och jag kan inte annat än fortsätta göra mitt yttersta för att det ska bli bra
 
Sv: HjÄlp, akut

tack, det värmer verkligen och ger mig mer energi till att verkligen fortsätta göra mitt yttersta för att det ska bli bra för hästen. för det är ju bäst för oss alla, mår hon bra, mår jag bra.
 
Sv: HjÄlp, akut

Som sagt vävde inte hästen hos mig. Hon stod och slängde med huvudet och efter att ha pratat med folk i stallet och läst på så insåg jag att jag var fel ute.
När jag hasplade ur mig tråden så befann jag mig själv i en mycket jobbig situation i livet med ångest o hela helvete och hade svårt att hantera att jag uppfattade det som att hästen mådde dåligt. Efter det tog jag två djupa andetag, läste på och insåg att hästen inte vävde och så ändrade jag ett par rutiner som fick hästen att coola ner. Därför fanns det inget att berätta för köparna, förutom mina problem med ångest.

Tack för att du var lugn och saklig

Ok, jag tror dig. :) Det är inte konstigt om hästen på något sätt reagerar ibland, de är ju levande djur.

Jag tycker att du varit mycket snäll och ansvarstagande som säljare. Det var verkligen bussigt att du tog tillbaks hästen. Jag tror inte att köparen egentligen hade någon chans att reklamera, dvs vinna en tvist. Men säker kan man aldrig vara. Men du gjorde det bästa för hästen. Det ska du ha en eloge för.

Vet du, jag tror inte att du behöver sänka priset så mycket om du ska sälja. Det enda du behöver göra är att berätta att hästen kan reagera så vid miljöbyte. Om det är en trevlig häst i övrigt så är den värd sitt pris. :)

Norrland
 
Sv: HjÄlp, akut

nej efter att jag har läst på så har jag också insett att hon inte haft en chans. det enda skulle väll vart att dom sett tråden jag skrev i höstas.. det var ju inte mer än ett missförstond från min sida men det vette tusan om dom trott på. i vilket fall som helst så var det ju ändå inte aktuellt att tvista om det eftersom jag verkligen inte hade lust att betala några advokatkostnader.. visst om hon förlorat (vilket hon borde gjort) så hade ju hon fått betala, MEN den som hade fått betala det högsta priset var ju hästen som fått stå i det stallet hon inte trivdes i under hela rättsprocessen och DET var verkligen inte aktuellt för mig.

ang priset så är inte det det stora problemet egentligen, pengar går alltid att få fram på ett eller annat sätt och det kanske bara tar mig lite längre tid att kunna köpa ny häst. det viktigaste, speciellt efter den här vändan, är att hästen kommer till ett BRA hem och till någon som förstår sig på henne och kan hjälpa henne att komma tillrätta.. någon där ute finns det garanterat dom vill bli hennes bästa vän... frågan är bara vart.
 
Senast ändrad:
Sv: HjÄlp, akut

ang priset så är inte det det stora problemet egentligen, pengar går alltid att få fram på ett eller annat sätt och det kanske bara tar mig lite längre tid att kunna köpa ny häst. det viktigaste, speciellt efter den här vändan, är att hästen kommer till ett BRA hem och till någon som förstår sig på henne och kan hjälpa henne att komma tillrätta.. någon där ute finns det garanterat dom vill bli hennes bästa vän... frågan är bara vart.

Håller med Svante. Du är klok! :bow:

Norrland
 
Sv: HjÄlp, akut

jag tycker du är fruktansvärt klok och vettig.

Håller med Svante. Du är klok! :bow:

Norrland


tack, det värmer mer än ni tror!

hur som helst så har jag pratat med en vän lite idag. utan att något är klart och jag vet inte hur det löser sig än. men nu VET jag att det löser sig... om det inte löser sig på något annat sätt, så är hon välkommen till det BÄSTA hemmet jag NÅGONSIN skulle kunna önska någon av mina hästar. de sa typ att om det inte löser sig på något annat sätt så kunde de ta henne på foder... nu är det nästan så jag hoppas att det inte löser sig på något annat sätt så hon får åka dit... BÄSTA familjen någonsin, bästa hästhanteringen någonsin, bästa hagarna någonsin. Finns INGA som jag skulle kunna lita på mer än dom! :love:
 
Sv: HjÄlp, akut

Bra att det löser sig för dig och hästen. :)

Släpp det här nu. Du har gjort allt du kan, och nästan mer därtill. Som hästägare och som säljare.

Hoppas du får din tävlingshäst snart.

Norrland
 
Sv: HjÄlp, akut

Har följt tråden och l'st allt du gjort för denna häst.....
Ville bara säga att du är beundransvärd, skulle nog ha reagerat på samma sätt som du gjort, man vill ju inte att 'sin' häst hamnar i kläm!
en stooooor eloge till dej! :bow:
 
Sv: HjÄlp, akut

Skönt att det verkar ha löst sig!

Men om du ska sälja henne igen, kan du inte sälja henne under tidig sommare, så hon kan få åka direkt till bete, så hon där kan lära känna dom nya hästarna och ägarna.
Så slipper hon stressmomentet i box i början. När hösten sen kommer och hon ska stallas in har hon troligtvis vant sig vid gården, omgivningen, kompisarna och nya ägaren, och då borde inte box vara något problem?
 

Liknande trådar

Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 962
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
10 651
Senast: Juli0a
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 268
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 869
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp