Bukefalos 28 år!

HjÄlp, akut

Sv: HjÄlp, akut

Tur för hästen att du tar hem den. Men stackars dig som råkat ut för så dålig köpare.
Verkar jättekonstigt, varför gav inte köparen hästen lite tid att komma till ro? Hoppas det löser sig för dig och häst.
 
Sv: HjÄlp, akut

Vad skönt för pålle....jag har snokat i tråden och varit nyfiken på hur utgången skulle bli, hoppas att det löser sig.

Apropå stereotypiska betenden...hade en pålla som skrapade hysteriskt med hoven så fort hon såg mig...det övergick tillslut i att hon stampade vrålhårt i marken samtidigt som hon skrapade...uuuurjobbigt.

Var jätteorolig för att min unghäst skulle kopiera denna olat, många sa att "ne det smittar inte"...ha...gissa vad som hände....skraaaap skraaaap....
aaaahhh jag blir galen och vill kasta en elefant på henne...(skämt:o)

Om inte vävning smittar så gör skrapning det iallafall
 
Sv: HjÄlp, akut

kl


hon fick komma hem redan idag... tack och lov att man har snälla kompisar som ställer upp på att åka kors o tvärs med min stackars häst...

hon gick ur transporten... tittade sig omkring o såg vart hon var, sen fick hon bråttom upp för våran lilla backe, fick stå i stallgången och pussade båda killarna hej och fick sedan komma in i boxen.... helt kolugn. THATS my girl! :love:
Nu håller jag tummarna bara för att det ser lika bra ut imorgon vid utsläpp!
 
Sv: HjÄlp, akut

låter ju jätte konstigt... varför gör dom så just när du kommer.. NÅGOT måste det ju vara som utlöser det.. iaf hos den första...

många hästar kan ju skrapa när dom tigger... hästar på ridskolor, eller vilka hästar som helst för den delen som har mattar som sticker till dem godis i tid och otid kan ha det beteendet. otålighet på att få godis helst enkelt. och som forskarna påstod så handlar det inte om att det smittar utan snarare att omständigheterna är de samma.
 
Sv: HjÄlp, akut

så nu är hästarna så klart utsläppta och matade. lilla gumman :love:
hon var helt precis som vanligt.. nästan tom lugnare än vanligt... det kan ju dock ha varit en tillfällighet. hon brukar nämligen vid utsläpp kunna visa att hon vill ut på en gång. imorse stod hon helt lungt och väntade bara...

sedan ger vi morgonfodringen ute i hagen och så brukar vi fodra lite längre in i hagen och jag går upp med maten efter hästarna. (vi har en gång upp mot hagen så hästarna "släpprer ut sig själva") hon brukade innan springa upp till platsen och vara lite otålig kring fodringarna... det beteendet har nog dock säkerligen kommit från att hon tidigare stått på fri tillgång innan hon kom till mig och inte riktigt anpassat sig till givor. hur som helst så gick hon lungt och snällt upp till hagen, ställde sig sist och väntade på mig och var helt super duper lugn. hur fin som helst.

så nu får jag bara hoppas att det håller i sig och att det inte bara var en tillfällighet. men det var ju SKÖNT SOM FAN att hon inte vävde hos oss. tycker det säger rätt mycket om att hästarna ändå trivs här.. hon behövde inte ens ett par dagar att landa lilla puffan :love:

jag kan också erkänna att jag faktiskt inte gjorde som jag tänkt från början. vi brukar ha torv som strö och jag hade tänkt ge henne halm för att underlätta och samtidigt fri tillgång både ute och inne. nr ett så hann jag inte fixa halmen eftersom allt hände så himla fort, och nummer två så gav jag henne inte fri tillgång heller. det var.. och är väll en riktig, och kanske en idiotisk, chansning, men eftersom vi har gett hästarna rätt mycket mat senaste tiden när det vart så kallt som dom e lite.. knubbiga :angel: därför vill vi undvika det nu. Hur som helst så ska jag väll inte ropa hej än, men hon verkar som sagt helt cool och verkar sjukt nöjd över att vara hemma. Jag bedömde hennes beteende igår som att de nog inte skulle vara någon större fara, så hon fick sin normala giva... lite mer i hagen idag dock eftersom jag inte hunnit väga upp påsarna rätt åt dom.

Något lustigt som hände var också att köparen tom själv sa att hästen inte vävt hos oss och började spåna om ideer om varför det kunde vara så. Hon, hehe började också "föreläsa" för mig om vävning, och hehe det var ju inte riktigt något som behövdes efter den här tråden ;). Vi pratade också om hennes advokats uttalanden och hon verkade hålla med om att han var lite ute och seglade när han trodde att han skulle processa mot mig. Det var efter jag berättat vad alla veterinärer och forskare sagt.
Jag var också tvungen att skriva på ett papper om att jag inte informerat om att hästen vävt hos mig. Vilket i sig stämmer eftersom det inte fanns något att berätta. Men jag orkade verkligen inte bråka om det. Jag ville bara få skiten ut världen, ta min stackars häst där ifrån och lämna den där människan och stallet och åka hem hem hem. I framtiden kanske jag får sota för det, det har jag ingen aning om. Men OM jag får det så får jag väll på något sätt intala mig själv att det var värt det... för duns skull.
 
Sv: HjÄlp, akut

Ska du fortfarande sälja henne efter allt som hänt? Jag har läst tråden och tycker du som säljare är beundrandsvärd.

Jag funderar lite på hur jag själv skulle gjort i en dylik situation. Kanske sälja henne på öppet köp, så nya ägarna vågar ge henne en chans? Bara en idé, jag vet ju inte vad du har för planer, men ofta finns det ju en anledning att man säljer sin häst.

Lycka till med pållen, märks ju att hon trivs med dig annars :)
 
Sv: HjÄlp, akut

Vad skönt för pålle....jag har snokat i tråden och varit nyfiken på hur utgången skulle bli, hoppas att det löser sig.

Apropå stereotypiska betenden...hade en pålla som skrapade hysteriskt med hoven så fort hon såg mig...det övergick tillslut i att hon stampade vrålhårt i marken samtidigt som hon skrapade...uuuurjobbigt.

Var jätteorolig för att min unghäst skulle kopiera denna olat, många sa att "ne det smittar inte"...ha...gissa vad som hände....skraaaap skraaaap....
aaaahhh jag blir galen och vill kasta en elefant på henne...(skämt:o)

Om inte vävning smittar så gör skrapning det iallafall

Att skrapa med hoven är inte ett stereotypt beteende utan ett naturligt beteende. Det är därför de kan kopiera det, men ett stereotypt beteende kan inte kopieras. Exempelvis kan ju flera hästar i stallet börja gnaga på trä samtidigt, men det är också ett helt naturligt beteende (dock inte önskvärt).
 
Sv: HjÄlp, akut

Jo jag ska fortfarande sälja henne, det beslutet var väl genomtänkt så hon ska fortfarande säljas. Dock måste jag landa lite och se också vad jag har för möjligheter som är bäst för hästen. Eventuellt kanske hennes förra ägare (ägaren innan mig) vill köpa tillbaka henne. (Också ett tecken på att hästen aldrig vävt tidigare). Men jag får se hur det blir. Om inte allt för länge går hästarna på bete och då är det ingen större panik. Det jobbiga är ju att jag tänkt köpa en ny häst och hade mer eller mindre redan bokat att ja skulle åka ner o kolla på hästar hos min tränares uppfödare. Nu blir ju det svårt när jag inte vet om jag får henne såld tills att hästarna gå in från betet. Det ska väll iof inte vara någon fara men jag kan ju inte räkna kallt med det.

Men det var faktiskt en mycket bra idé om öppetköp, man måste väll kunna skriva in då att dom bara har rätt att lämna tillbaka henne om hon börjar väva? Hur som helst så lär jag ju knappast få lika mycket pengar för henne, men det må ju vara hänt. Men jag är så irriterad över att jag fick ta någon annans ansvar och sätta mig själv i skiten, både ekonomiskt och även när det gäller mina planer om ny häst. Jag försökte verkligen göra ALLT RÄTT, ändå så var det jag som åkte på niten ändå! SÅ himla irriterad!
 
Sv: HjÄlp, akut

Dun? Är hon kallblodstravare? Tyckte jag såg en annons för ett tag sedan...

Liiite scary att du skrev på ett papper att du inte informerat om vävning...när du nur tar hästen tillbaka borde du VERKLIGEN inte behöva skriva på nått sånt.. Hua.. håller tummarna att det inte blir något bakslag därifrån.

Angående nästa försäljning så skulle jag förklara för intresserade att hon började väva på ett nytt ställe, vilket ju inte innebär att hon är en vävare men att hon kanske har lite högre krav på sin bostad än andra.
Jag skulle be köpare fundera på det stall de har i tankarna, och hur de skulle hantera om hon inte skulle trivas. Jag skulle också vilja att de kom och såg att hon verkligen inte väver hemma.

Jag tycker inte att hon borde bli billigare för att hon väver på ett stressigt ställe, INGEN häst borde stå på ett ställe där de inte trivs, men alla är inte lika bra som hon på att visa om hon trivs helt enkelt.

Däremot kanske det blir liiiite färre köpare, då inte alla (tyvärr) är beredda att leta upp ett stall som hästen trivs i. Vissa har bara bestämt sig för det billigaste/närmaste/annat och där ska hästen bara bo, basta!
Oavsett pris kommer hon inte få det bra hon en sådan person, så behåll du priset, men räkna med lite längre försäljningstid.

Jag håller också på att sälja en av mina, och jag är inte alls sugen på att lämna bort honom på "prov" då vad som helst kan hända. Bättre att köparen rider och provar ordentligt där hästen bor, får se hur den är och beter sig, och känner de att det är rätt häst så får de köpa den med allt vad ansvar det blir med att se till att man hittar ett stall och hästkompisar den trivs med. Jag vill inte ta tillbaka en såld häst bara för att köparna ställer den på ett ställe där den vantrivs.
 
Sv: HjÄlp, akut

ja hon är kallblodstravare, världens snällaste och finaste lilla prinsessa. hon har vart utställd på foder hos tidigare ägare som läromästare.. och så får man kommentaren "jag har inte köpt någon problemhäst" det sista dun är, är en problemhäst.

hur som helst, nu håller jag på att fiskar ideer, jag hade en tjej i höstas som provred henne för o ta henne på foder och ha kvar henne i mitt stall. hon verkade intresserad då, just nu sitter jag och smsar med henne och än finns det hopp om att hon fortfarande är det.
Eventuellt kommer vår inackordering flytta i höst, då kan hon ju stå kvar hos oss hela tiden, annars så får hon ha henne hos oss och lära känna henne ordentligt och sedan flytta med henne efter betet när dom ridit ihop sig och lärt känna varandra.
ah! nu fick jag ett sms av henne och hon är fortfarande intresserad så vi ska träffas! hoppas det kan vara en bra lösning!
just nu fiskar jag bara efter alla möjliga lösningar.
 
Sv: HjÄlp, akut

Varför skulle du tvingas skriva på ett papper där du säger att du inte sagt att hästen har vävt hos dig? låter väldigt tvetydigt mao kan man tolka det som om hästen har vävt hos dig men du har inte sagt det.

Har köparen lovat att lägga ner allt och inte debitera dig för några kostnader för dessa dagar? eller för deras advokat kostnad?

Eller har jag bara missförstått allt?
 
Sv: HjÄlp, akut

Hej!

Har läst hela tråden....

Men jag undrar VARFÖR godtog du reklammationen om hästen INTE har haft dom problemen hos dig samt att du kunde bevittna detta med 10 namnunderskrifter? Det är ju upp till köparen att bevisa att du vetat om detta problemet i samband med försäljningen....

Konstigt... efter all information som du har delgett oss om och sedan att du bara totalkapitulerar och vänder kappan helt om:confused:

Är det något du missat att informera oss övriga om? Tycker att berättelsen börjar att halta lite, för det kan ju bara inte endast vara av sentimentala skäl eftersom hästen nu kommer att vara betydligt mera svårsåld samt till ett lägre pris???!!!!

Har själv tagit tillbaka en häst pga dolt fel, men det var mkt konkret att det skulle vara svårt att bevisa för köparen att skadan inte förelåg vid köpet, dessutom är jag företagare och köparen privatperson.

Om jag fattat erat köp/försäljning rätt, så var det en affär mellan 2 privatpersoner och gällande en häst som inte kostade alltför stora pengar?
 
Senast ändrad:
Sv: HjÄlp, akut

OOOOoooppppssss..... Där kom ju HELA SANNINGEN!!!:devil: Den Har ju Vävt Hos Apollo, trots hennes förnekelse i denna tråden,:eek: Men tack för länken då kan vi lägga ner engagemanget denna gång på säljarens sida:cool: och förflytta sympatin och stödet till köparens sida...:grin:

"Dålig köpare har många sympatiserat Apollo med, DÅLIG säljare som undviker upplysningsplikt skulle jag säga...."

Till Apollo! Tur att du tog tillbaka hästen innan det kostade dig en kvarts miljon i rättegångskostnader...
 
Senast ändrad:
Sv: HjÄlp, akut

:D Haha förstår inte vitsen att sitta och ljuga här på forumet. Jag menar när det finns bevis att hämta här att hästen vävde även i höstas HEMMA hos henne.

Till trådskaparen nu:

Kan bara tala om att regelbundna tider och mycket aktiviering/ridning kan göra så att hästen slutar att väva. Det gjorde min då 15 åriga häst som inte var inriden när han kom. Han vävde både ute i hagen och i boxen. Men aldrig skrapade med fötterna det är inte vävning vad jag vet. Det är väl mer att tigga mat. :grin:
Nåja, efter ca 1½-2 år så slutade han väva och gör inte i dag heller och är nu 24 år.
Ville bara berätta det!
 
Sv: HjÄlp, akut

*kl*

Till er sista negativa svarande....suck, vad trött jag är på era snabba negativa svar/påpekningar.
Ni kan väl inte i verklighet veta vad som hänt hästen överhuvudtaget under Apollos tid?
Kan NI MED SÄKERHET SÄGA ATT HÄSTEN ALDRIG VÄVT HOS APOLLO?
Allvar, kan ni genom en gammal tråd? I så fall...är ni rätt korkade! :grin:
Skärp till er eller ta reda på ALL fakta innan ni börjar hugga....


P.S Skaffa er ett liv!... (bara ett lítet förslag).:grin:

För övrigt söker jag själv gärna genom äldre trådar för att få svar på mina ev. frågor....för bevisat (i mina ögon, var buke trevligare förr!?).
 
Senast ändrad:
Sv: HjÄlp, akut

I den andra tråden du gjorde tidigare beskriver du ju det beteende som köparen nu reagerat på. Hur stressad hästen blev och att den vävde.
Berättade du inte det när du sålde? Det verkar ju som ett typiskt beteende hos hästen när den blir stressad.

Norrland
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
1 975
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
11 148
Senast: Juli0a
·
Ekonomi & Juridik Hej! Någon som var lite koll på hur jag kan gå tillväga i min situation. Långt inlägg men tyvärr nödvändigt för att förklara hela...
2 3
Svar
57
· Visningar
10 360
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 914
Senast: Lhas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp