HJÄLP att utbilda varmblod!TIPS?

H

Havannis

Jag har ett varmblod fd. travare, hon kan verkligen bli en jätte fin ridhäst, speciellt hopphäst. HOn är evrkligen rädd om sig själv och kan gå riktigt trevligt, MEN problemet sitter i att hon stressar upp sig hela toiden. Alla som provat ridit hon säger att hon rä de mest sttressade hästen domr dit. Vi har kommit en bit på väg, men en låång bit kvar. Jag vet att det kröävs mycket markarebete, lydnads träningar och grundövningar då kommer hon bli mycket lugnare. Men hon kommer nog tror jag var alltid en väldigt pigg häst, sedan om ho står en dag är hon helt galen hon kan inte så en enda dag utamn att hon blir hyber pigg och blir omöjsliga attr ida och då tar det år och dagar innan hon blir lika fin som innan igen. Hur kan jag få hon lugnare?

Hon får ingen havre, förraägaren gav fdet men jag slutade med de direkt! Hon får bara pellets och lusern i strå form och mineraler. Honhar även jätte svprt att få hupp hon i hulet, så fort jag åker och tr'nar och tävlar hon i ridhus o.s.v så drar hon upp sig i buken på ngt konstigt vis, jag evt att stressade hästar kan bli liteuppdragna i buken. Men man ser je revbeben på hon längre som amn gjoirde då hon kom men jag tycker hon rä riktigt svår att få i ett bra hull! tips, så ajg får upp hon i ett bättre hull?

Sedan behöver ajkg hjälp hur jag kan stärka hennes gallopp hon är jätte stel specielt i högervarvet , hon akn båda galopperna v änster kan hon bäst den fattar hon direkt, men kan gålite fort eftersom ho inte orkar korts asig riktigt. Men i höger så är det jätte svårtr att få hon att fatta rätt hon kan ibland, men ibland fattar hon inte ens galopp i höger eller så fattar hon bara vänster gallopp. Hur kan jag stärka hennes gallopp?

Hon är en väldogt bra hopphäst för att vara var,blopd hoppat studs på 1m med hon hon är väldigt rädd om sig själv och hoppar mer än gärna! Riktigt rolig att hoppa, men hon har en tendens att vela dra iväg, vad kan jag trä´na för att få hon bli lite lugnare i hoppningen, så inte det går i 120km/h i galoppen? att hon kan lära sig att ta det lugnt, och slappna av lite mera så att hon inte ngra meter innan hindret drar iväg, vilket hon gärna gör. tips?
 
Sv: HJÄLP att utbilda varmblod!TIPS?

vad ger du för grovfoder? min förra häst (travare) va svår att få i hull men när jag gav ensilage så blev hon rund o fin! man behöver inte ens ha täcke längre o hon håller hullet.
 
Sv: HJÄLP att utbilda varmblod!TIPS?

Hur gammal är hästen och hur länge är hon riden? Att få dem att tagga ner efter travkarriären kan ta tid. Att hon rusar i just galoppen är mest troligt för att hon inte orkar bära sig. men det underlättar att veta hur mycket hon är riden och hur långt i utbildningen hon har kommit. Min egen travare är riden i 3 år och har först nu börjat orka bära sig i galoppen.
 
Sv: HJÄLP att utbilda varmblod!TIPS?

Det allra bästa är nog att ha ngn som hjälper en från marken, en instruktör. Det är svårt att själv från hästryggen att alltid se och känna vad som blir fel.
Jag har haft en outbildad fd travare sen förra sommaren, vi har ridit för instruktör regelbundet men har fortfarande inte börjat jobba på galoppen på banan ännu (bara vid uteritter) då hon inte riktigt orkar bära sig ännu.
Hon var också mkt stressad i början, men jag gav henne rätt lång tid till att bara vara ner. Vi jobbar långsamt och med mycket grundläggande i ridutbildningen, och det har fungerat finfint för oss!
Vill också börja hoppa henne, men just nu travar vi över liggande bommar, ev hoppar ngt lågt hinder.
 
Sv: HJÄLP att utbilda varmblod!TIPS?

vad ger du för grovfoder? min förra häst (travare) va svår att få i hull men när jag gav ensilage så blev hon rund o fin! man behöver inte ens ha täcke längre o hon håller hullet.

hej falkenrally!
MHon får pellets, lusern och ineraler i kraftfoder och fri tillgång på hönsilage i grovfoder.
 
Sv: HJÄLP att utbilda varmblod!TIPS?

Hur gammal är hästen och hur länge är hon riden? Att få dem att tagga ner efter travkarriären kan ta tid. Att hon rusar i just galoppen är mest troligt för att hon inte orkar bära sig. men det underlättar att veta hur mycket hon är riden och hur långt i utbildningen hon har kommit. Min egen travare är riden i 3 år och har först nu börjat orka bära sig i galoppen.
Hej!
hon är 8 år nu i mars, hon är riden regelbundet nu ca 8månader, innan det var hon bar riden ite nu och då.
 
Sv: HJÄLP att utbilda varmblod!TIPS?

Det allra bästa är nog att ha ngn som hjälper en från marken, en instruktör. Det är svårt att själv från hästryggen att alltid se och känna vad som blir fel.
Jag har haft en outbildad fd travare sen förra sommaren, vi har ridit för instruktör regelbundet men har fortfarande inte börjat jobba på galoppen på banan ännu (bara vid uteritter) då hon inte riktigt orkar bära sig ännu.
Hon var också mkt stressad i början, men jag gav henne rätt lång tid till att bara vara ner. Vi jobbar långsamt och med mycket grundläggande i ridutbildningen, och det har fungerat finfint för oss!
Vill också börja hoppa henne, men just nu travar vi över liggande bommar, ev hoppar ngt lågt hinder.

Jo, jag tömkör hon, longerar o.s.v. men har ej gjort det så mkt. jag tränar för tränare minst 2ggr i veckan, s får mkt hjälp. Jga jobbar mkt i trav och skritt, so du så jobbar jag mest i galoppen vid uteritter, där vi har utrymme att aglloppera, efetrsom hon är ganska snabb agllopperad för att hon inte orkaar korta sig. Jo absolute, recis, hon behlöver tid, och det har bvit mkt bättre, men hon behöver mer tid.men tränade för trnare i helgen och hon passade verkligen jätte bar för mig och min häst, det beroded mkt på mig, så nu funkar all mkt bättre! :)
 
Sv: HJÄLP att utbilda varmblod!TIPS?

Hej!
hon är 8 år nu i mars, hon är riden regelbundet nu ca 8månader, innan det var hon bar riden ite nu och då.
Men då är hon ju bara bebis fortfarande när det gäller ridning. Så har hon antagligen gjort hyfsat ifrån sig på travbanan eftersom hon tränats inom det såpass länge ändå. Jag skulle absolut gå tillbaka i träningen och inte galoppera förrän hon är absolut stabil i skritt och trav. Fortsätt träna för tränaren men skippa hoppningen tills hon kan röra sig i en avslappnad ren galopp. Du kan skutta lite över stockar i skogen sö länge. Du måste skynda långsamt annars blir det bara pankaka av alltihop. Jag har haft mitt varmlod i knappt fem månader nu och vi fixar skritt i form och i bra takt, trav i form på volt ca två varv, sedan orkar hon inte längre. =Gå inte för fort fram!
 
Sv: HJÄLP att utbilda varmblod!TIPS?

Men då är hon ju bara bebis fortfarande när det gäller ridning. Så har hon antagligen gjort hyfsat ifrån sig på travbanan eftersom hon tränats inom det såpass länge ändå. Jag skulle absolut gå tillbaka i träningen och inte galoppera förrän hon är absolut stabil i skritt och trav. Fortsätt träna för tränaren men skippa hoppningen tills hon kan röra sig i en avslappnad ren galopp. Du kan skutta lite över stockar i skogen sö länge. Du måste skynda långsamt annars blir det bara pankaka av alltihop. Jag har haft mitt varmlod i knappt fem månader nu och vi fixar skritt i form och i bra takt, trav i form på volt ca två varv, sedan orkar hon inte längre. =Gå inte för fort fram!

Nej hon har bara strtat trav 2gånger och hon gjorde inte bra ifrån sig, hon har inte ens sprungit in ngt, hon passade ej somm travhäst! Sedan då ajg emnar regelbundet riden i 8 månader menar jag att honnär nu ruder regelbundet typ varje dag i 8månader, hon är innan det ridemn också men ej regelbundet, då det var lte då och då hon är säkert sutten på i 2år, men den mesta träningen har vell vart dessa sista 8månader, men annars är hon också riden förut. Sedan så öär allt mkt bättre nu också! ^^ hittade en kanon tränare och nu går oh faktist riktigt fint och hon hittade jag efter jag skrev detta forum på bukefalos. Så ganska många av mina problen är lösta! ^^
 
Sv: HJÄLP att utbilda varmblod!TIPS?

Nej hon har bara strtat trav 2gånger och hon gjorde inte bra ifrån sig, hon har inte ens sprungit in ngt, hon passade ej somm travhäst! Sedan då ajg emnar regelbundet riden i 8 månader menar jag att honnär nu ruder regelbundet typ varje dag i 8månader, hon är innan det ridemn också men ej regelbundet, då det var lte då och då hon är säkert sutten på i 2år, men den mesta träningen har vell vart dessa sista 8månader, men annars är hon också riden förut. Sedan så öär allt mkt bättre nu också! ^^ hittade en kanon tränare och nu går oh faktist riktigt fint och hon hittade jag efter jag skrev detta forum på bukefalos. Så ganska många av mina problen är lösta! ^^

Usäkta, men det är ganska jobbigt att läsa när det fattas bokstäver, är omkastade osv..:confused:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp