HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

Status
Stängd för vidare inlägg.
G

Gabrionapamir

Hej! har ju ett underbart varmblodssto, som är snäll på alla vis, snäll att rida( hon har ju sina hyss) men är världens goaste ändå.. Hon kan visserligen små stegra o vilja vända o vägra o så, men är man bestämd på vad man vill så är hon underbar. älskar henne. Nu till problemet...

Skulle longera och mararbeta henne lite idag.. hon är ju lite ny på det och kan ju bli lite småsur när hon inte får som hon vill. Men hon tavade, försökte få upp henne i galopp o över lite bommar, men hon ville inte riktigt och tyckte det blev tråkigt. så ja sket i det och tränade lite roligare övnigar, så vi kan komma närmare varandra. bla. att ja ni vet stanna o jag kan gå ifrån.. hon var hur go och snäll som helst, fick mkt beröm.. testade att backa henne då och allt gick super... Plötsligt får hon något ryck och biter mig i armen.. jaha tänkte ja o blev lite paff.. sen attackerar hon mig och typ kasta iväg mig .. :( blev ju lite skraj, fattade jju inte vad som hände. försökte igen och hon strök örona bakåt och var riktigt anfallande. försökte med att fortsätta backa henne och slå lite med pisken i marken. absolut inte på henne, utan mer för att markera att de inte va okej.. hon var faktiskt läskig.. kunde göra mig illa..

stampade till och höjde rösten ( inte skrek!!!) när hon stegrade och bet mot mig. då blev hon snäll och lugnade sig.. klappade om henne och sa bra nu gjorde u rätt, ah ni fattar..

Skulle av sluta, och stod en bit bortanför henne... och smackade på henne få se.. Då tar hon världens sats och attackerar igen... får tag i mitt finger..

jaa hinner precis slita ut det innan senan gick på mig... och jag ramlar ihop..

tar in henne, hon går som ett lamm igen. blodet öser på fingret så åker till akuten.. innan går jag in i boxen och ska ta av henne grejjerna.. då är hon hu go som helst igen och låter mig vara överallt... sen ser hon mitt blödande finger och nosar på det och nästan vill trösta mig..

Blev akuten och sy...


Vad hände:'( vart helt förkrossade... vad ska ja göra? när hon väl går till attack sådär.. jag försökte vara dominant, men sen måste man ju akta sig, hade ju kunnat gå riktigt illa!.

Jag är ingen fena på nh och sånt.. men några bra tips??

( Nej hon har inte ont eller dylikt, nyss uppkollad)

hon är ju världens goaaste häst annars och har alltid varit det, förutom mot shettisarna i stallet, dem attackerar hon också sådär ...


vad är det, vad kan göras?? aldrig gjort så förut, nej.

kanske kan tilägga att hon har nevele pride i släkten, men de ska väl inte kunna vara något arv. jag vet inte..

j'ättetacksam för svar, jag älskar ju denna häst, vill inte göra mig av med henne. :confused:
 
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

Oj då, det lät juh verkligen inte kul:crazy:

En dominant dam du har fått tag på.
Svårt att råda så här över nätet tycker jag...
Men prio 1 är att alltid vara mycket konsekvent i all hantering/ridn.
Undvik i detta läget att lina henne då du inte riktigt reder ut det
i dagsläget. Gå aldrig in i en "fajt" om du inte VET att du tar dig ur den.
Och var rädd om dig, använd hjälm och väst.

En del hästar, främst ston är min erfarenhet, kan man inte bara ta
ett ledarskap över, utan man måste förtjäna det och ibland möta upp
hästen på halva vägen. Tar man fajter var och varannan dag så får
man en överjävlig häst (sto;)) istället. Med tiden så brukar det i regel ändå
ordna upp sig. Det kan låta tråkigt men konsekvent konsekvent och
konsekvent hantering på henne och mysstunder när hon är i en låg energi.
Vilket kan innebära väldigt sällan innan ni har fått en balans er emellan.
Ofta räcker det med en snabb eftergift och kanske ett "braaa", "rääätt".
För mycket av det goda (mys, klapp, kel) kan bli too much beroende på
hästens dagsform. Som sagt så tycker jag att det mest är en del ston som
är på detta sätt, långt ifrån alla dock. Man får ha tålamod och vänta på sin eget
"behov" av gos och närhet, det kommer ant när man väl har klickat.
Det kan ta en månad, ett halvår och en del hästar uppskattar aldrig den form
av närhet som vi 2: benta ofta vill ha med våran häst. Det är högst
individuellt och ska också tas hänsyn till, tycker jag.

Har du tillgång till hjälp så ta den:)
Alltid bra att ha någon att bolla med och som kan se situationen med andra ögon.

/J.
 
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

kanske kan tilägga att hon har nevele pride i släkten, men de ska väl inte kunna vara något arv. jag vet inte..

Hästen verkar vara ostabil men att det ska bero på Nevele Pride har jag svårt att tro. Är de nära släkt? Har själv ett varmblod som är ee: Nevele Pride och snällare häst än han finns nog inte.

Skulle genast kontakta en NH-tränare eller liknande om jag ville ha kvar hästen, det där är absolut inte ett normalt beteende.
 
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

Om du inte vill göra dig av med hästen så råder jag dig att ta hjälp av någon som är duktig på hästhantering. Måste ju inte nödvändigtvis vara NH utan kan egentligen vara vilken hästmänniska som helst som delar din syn på hästar.
 
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

Mitt bästa råd är att genast sluta upp med diverse hemsnickrad "NH".

En travare är en häst och är den dessutom lite vass finner de sig inte att bli runtskuffade hur som helst.

nevele pride är typexemple på hästar som blir lite vassa. Har själv haft hand om en godkänd hingst efter honom och han högg gärna m man inte visste vad man pysslade med.
 
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

Vi hade ett sto som man fick passa sig för att vara för dominant. Då gick hon till attack. Har du haft henne länge?
Jag hade nog väntat lite med att longera,gå ut och gå istället. Ta hjälp av någon nästa gång du ska longera, för
det är svårare än man tror om inte hästen kan.
 
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

Usch vad tråkigt!
Som tidigare nämnt, svårt att hjälpa såhär över internet. Det bästa hade varit om du tog hjälp av någon duktig NH-människa som kan se vad problemet är, och lösa det direkt utifrån vad hon/han ser.
Men mitt tips är ändå, tills vidare, att du när du är med hästen håller dig såpass långt ifrån den att den inte så lätt når dig. Och tänker på din egen säkerhet före allt annat!
Att slå i marken med spöet för att du inte vill "röra" hästen, kan funka om hästen är väldigt känslig. Annars måste du vara effektiv, innebär det att röra hästen så visst, gör det. Vilket är värst, att hästen får lite ont för stunden eller att dina fingrar försvinner för alltid?

Om du är intresserad av att lära dig mer om "NH" så tycker jag verkligen att du ska göra det. En häst som denna måste du vara ledare över för att vara säker. Fortsätter hästen med detta dominanta beteende så blir det BARA farligt!
Som sagt, "anlita" någon som kan hjälpa dig. Och som någon annan sa, försök inte själv lösa problemet om du inte säkert vet att du kan.
:)
 
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

Är hon så vass som du beskriver måste du vara lite beredd, som i slutet när hon tog sats och attackerade - jag hade drämt longerpisken i näsan på henne. Hellre hennes näsa än ditt finger. En häst som anfaller på riktigt skulle jag inte vara rädd för att slå till, faktiskt. Som du själv konstaterar kan den ju bli riktigt farlig, och behöver få veta gränserna går för vad man kan göra med folk. Bita tag i dem och kasta omkull dem hör inte dit.

Och sen skulle jag nog skippat longeringen tills vidare, och inte utmana ödet. Var noga med att hon lyder i stallet och i hanteringen istället, välj dina strider tills hästen fått bättre respekt för dig.
 
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

Låter som hästen inte respekterar dig och inte kan ta att du ber henne göra något och där visar hon med sitt språk helt enkelt att det tycker inte hon är ok. Som de andra så tror jag också att det är bäst att ta ut en duktig hanterare som gärna har referenser i problemhantering. Som kan vara med och visa/hjälpa dig få en kommunikation och att få hästen att respekterar dig. Det finns nästan alltid en anledning till bristande i kommunikation och hantering, antingen förstår inte hästen, eller tycker hon inte du är stark nog att lyssna på ja det kan vara mycket. Men att pang bara sätta bultpistolen i pannan anser jag som den sista utvägen efter man prövat allt om man älskar sin häst då det är ens ansvar att hjälpa den. Visst spelar blodslinjerna en hel del in om det är vassa hästar den har bakom sig, gäller bara att hitta ett sätt hur denna hästen funkar. Har hon gjort så här många gånger innan? Viktigt att ha tydligt kroppspråk, belöna när det blir rätt och vara konsekvent och inte låta henne nochalera dig eller få chansen att göra utfall. Med mycket träning och övningar med en tränare som vet vad denna gör och varför så tror jag säkert det går att lösa.

Jag brukar ha som regel att funkar det inte på marken i kommunikation och hantering så ska det inte ridas heller. Allt börjar på marken, hur ska man annars kunna kommunicera med hästen på bådas villkor från ryggen?

Lycka till.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

Jag hade skippat longeringen till att börja med. Har själv haft en ponny som blev tokig om du försökte longera -han gick till regelrätt anfall och siktade på en med både fram -och bakfötter. Detta var en tuff och hård häst i allt, men longering var det ingen idé att hålla på med. En bekant har ägt en bror till honom och hon har precis samma sak att säga om den -försök longera och den anfaller.

Jag tror inte att du behöver göra dig av med hästen men att jobba överhuvudtaget med hanteringen. Jag säger som någon annan -skippa hemsnickrad NH och vänta med det tills hästen går att hantera säkert. SEN kan du gå ner på det mer "mjuka" sättet och långa linor m.m.. Det blir ju livsfarligt om du har hästen i en längre lina och den flyger på dig om du vänder ryggen till. Om en häst attackerar måste du ju våga säga ifrån. I vildmarken hade inte en ledarhäst börjat med lekar och distraktionsmoment om en av de andra skulle hoppa på den och hugga den så det blöder. Ledarhästen hade troligen klippt till den andra och sen hade det varit bra.
Jag menar inte att du ska slå och piska din häst, men om den hoppar på dig och nästan biter av dig fingret -ge den en ordentlig knäpp på näsan så den blir lite ställd -sen är det bra med det (alltså; *smack!* sen inte bry sig om att det hänt), man får vara jäkligt snabb.
 
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

Hej! har ju ett underbart varmblodssto, som är snäll på alla vis, snäll att rida( hon har ju sina hyss) men är världens goaste ändå.. Hon kan visserligen små stegra o vilja vända o vägra o så, men är man bestämd på vad man vill så är hon underbar. älskar henne. Nu till problemet...

Kärleken är blind!

Som du beskriver din häst är hon definitivt inte "snäll på alla vis", utan en tuff dam som fått övertaget och inte tänker släppa det.


hon är ju världens goaaste häst annars och har alltid varit det, förutom mot shettisarna i stallet, dem attackerar hon också sådär ...

Med andra ord är hon högst i rang och nåde den som sticker upp, vare sig det är någon på två eller fyra ben.

Som andra redan skrivit så måste du ha hjälp. Din häst respekterar dig inte ett dugg, utan fostrar dig som hon fostrar shettisarna.
 
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

Vi hade ett sto som man fick passa sig för att vara för dominant. Då gick hon till attack. Har du haft henne länge?
Jag hade nog väntat lite med att longera,gå ut och gå istället. Ta hjälp av någon nästa gång du ska longera, för
det är svårare än man tror om inte hästen kan.



Har haft henne sen innan sommaren tror jag de var, och hon har aldrig gjort något sådant här mot mig, hon har alltid varit mest tydd till mig och låtit mig göra allt med hennen. :(
 
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

Låter som hästen inte respekterar dig och inte kan ta att du ber henne göra något och där visar hon med sitt språk helt enkelt att det tycker inte hon är ok. Som de andra så tror jag också att det är bäst att ta ut en duktig hanterare som gärna har referenser i problemhantering. Som kan vara med och visa/hjälpa dig få en kommunikation och att få hästen att respekterar dig. Det finns nästan alltid en anledning till bristande i kommunikation och hantering, antingen förstår inte hästen, eller tycker hon inte du är stark nog att lyssna på ja det kan vara mycket. Men att pang bara sätta bultpistolen i pannan anser jag som den sista utvägen efter man prövat allt om man älskar sin häst då det är ens ansvar att hjälpa den. Visst spelar blodslinjerna en hel del in om det är vassa hästar den har bakom sig, gäller bara att hitta ett sätt hur denna hästen funkar. Har hon gjort så här många gånger innan? Viktigt att ha tydligt kroppspråk, belöna när det blir rätt och vara konsekvent och inte låta henne nochalera dig eller få chansen att göra utfall. Med mycket träning och övningar med en tränare som vet vad denna gör och varför så tror jag säkert det går att lösa.

Jag brukar ha som regel att funkar det inte på marken i kommunikation och hantering så ska det inte ridas heller. Allt börjar på marken, hur ska man annars kunna kommunicera med hästen på bådas villkor från ryggen?

Lycka till.


Hej tack för alla underbara svar! nej hon har aldrig gjort något sånt här och aldrig visat tedens till det heller. hon funkar super attt rida, är med på allt som en "normal" häst eller vad man ska säga.. =/
 
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

Oftast är det inte hästens fel utan vi som inte kanske gör rätt med kroppsspråk osv.

Och jag är av åsikten att hästen ska tåla att "man gör lite fel med kroppsspråket" utan den för det attackerar och försöker hugga av en lemmar...

Under tiden du fortsätter med detta (tar ut en bra tränare, gör en vet.undersökning) hoppas jag du ser till att ingen annan hanterar din häst och därmed inte utsätter dem för fara.

Hur gammal är hästen?

hon har ju aldrig gjort såhär förut

Men hon småstegrar, vänder, attackerar andra hästar...? Det här beteendet har hon haft länge enligt dig själv, nu har det eskalerat och hon går dessutom på människor.
 
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

Usch, det låter inget vidare! Jag hade hållt mig från att longera kan jag säga, om min häst hade gjort sådär! Kan hon ha ont någonstans och att det är därför hon protesterar?
 
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

kommer inte på frågan att göra mig av med henne! Oftast är det inte hästens fel utan vi som inte kanske gör rätt med kroppsspråk osv. jag vägrar ge upp nu, hon har ju aldrig gjort såhär förut :confused:

Är du bra på att läsa av hästar? Ofta har hästen varnat flera gånger innan den går till attack.
 
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

Nej det ska du inte heller då det är en problematik i hennes beteende som uppkommit nu som du skriver. Att bli respekterad och accepterad av en häst är en färskvara, de tar genast chans att ta över rangen så det är som ägare man har ansvar att se till att "prata" och få hästen att förstå vad man vill och kunna läsa och förstå hästen.

Jag har tex ett exempel som kunde sluta illa.

Jag skulle hämta en häst i hagen då ett sto som va ranghög där vände röven till för att sparka bort den hästen jag skulle ta. Båda bakhovarna träffade mig på vardera axel och jag flög med huvudet rakt ner i leran, blev snurrig för det gjorde så jäkla ont då axeln va ur led. När jag vänder mig om så ser jag stoet komma i en jädrans fart, huvudet nere med öronen slickade bakåt och försökte trampa ner mig med framhovarna men jag hann till sist rulla under tråden till andra hagen. När jag väl hämtat mig så satte jag av efter henne och sprang efter henne en bra stund i hagen för att visa att det där accepterade inte jag.

Nu va det så med den hästen att hon hade ett dåligt rykte och allt hade byggts upp av människor som inte förstod henne, när hon ville nosa på dom så smällde de till henne för de va rädda att bli bitna osv. Tacka fan för att hon tappade förtroendet till människan för det va ju den som straffade henne då hon försökte söka kontakt. En sån missförstådd häst kan bli farlig om den hamnar i fel händer. Men jag har svårt att förstå hur man kan resonera att "lösa" problemet genom att radera bort hästen. En annan sak om det pågått länge och man försökt komma fram till vart problemet ligger men när en häst för första gången blir hotfull så är väl inte avlivning det första man tänker på:crazy:? Inte jag iaf. Va rädd om dig , ta det lugnt och kolla runt efter någon i närheten som har erfarenhet. :)Det är mitt tips iaf
 
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

Och jag är av åsikten att hästen ska tåla att "man gör lite fel med kroppsspråket" utan den för det attackerar och försöker hugga av en lemmar...

Under tiden du fortsätter med detta (tar ut en bra tränare, gör en vet.undersökning) hoppas jag du ser till att ingen annan hanterar din häst och därmed inte utsätter dem för fara.

Hur gammal är hästen?



Men hon småstegrar, vänder, attackerar andra hästar...? Det här beteendet har hon haft länge enligt dig själv, nu har det eskalerat och hon går dessutom på människor.


Hon är 8 år... ja men de är ju sådana simpla saker som vilken häst som helst kan göra. ja har kunnat gjort vad jag velat med henne. Och jag hade lpngerat henne ett tag innan händelsen inträffade. Då hade hon varit jättesnäll, men tyckte de va tråkigt.. så jag funderar på om hon bara sa ifrån, att de blev för mycket.. ?
 
Sv: HJÄLP!! Attackerande häst, råd o tips tack!

Är du bra på att läsa av hästar? Ofta har hästen varnat flera gånger innan den går till attack.



det enda ja vet är att hon började protestera lite och då lät ja inte henne fortsätta, för hon tyckte de var tråkigt. det var när ja skulle backa henne, ENDAST då som hon blev sådär.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 326
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
1 866
Senast: SkorpSmulan
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 471
Senast: liiinnea
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 336

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp