Bukefalos 28 år!

Hjälp! Bilköp.

MissFideli

Trådstartare
Jag kommer inte få tillbaka min bil, det stod klart idag. Den kommer lösas in av försäkringsbolaget.
Men nu vet jag inte hur jag ska göra.

1. Privatleasa bil. Skulle kosta mig 1950/månad. Jag kan ta det jag får från försäkringsbolaget och lägga på leasingkostnaden, vilket skulle ge mig "gratis" bil i 2 år. Drivmedel tillkommer förstås.

2. Låna upp till en ny/nyare/bättre begagnad. Jag inser att det jag kommer få från försäkringsbolaget inte kommer motsvara vad en likadan bil kostar hos handlare, så jag kommer behöva låna upp. Då lägger jag in försäkringspengarna som kontantinsats och får betala lån, försäkring, service och allt sånt själv.

Hur vet man vad som är bäst?
 
Jag kommer inte få tillbaka min bil, det stod klart idag. Den kommer lösas in av försäkringsbolaget.
Men nu vet jag inte hur jag ska göra.

1. Privatleasa bil. Skulle kosta mig 1950/månad. Jag kan ta det jag får från försäkringsbolaget och lägga på leasingkostnaden, vilket skulle ge mig "gratis" bil i 2 år. Drivmedel tillkommer förstås.

2. Låna upp till en ny/nyare/bättre begagnad. Jag inser att det jag kommer få från försäkringsbolaget inte kommer motsvara vad en likadan bil kostar hos handlare, så jag kommer behöva låna upp. Då lägger jag in försäkringspengarna som kontantinsats och får betala lån, försäkring, service och allt sånt själv.

Hur vet man vad som är bäst?
privatleasa kan vara en fara i slutändan så jag rekomderar annat än leasing
 
Vad som är bäst är väldigt skiftande från person till person. En bilaffär är ju alltid en förlust, och ibland kan det gå på ett ut i kostnad vad gäller leasing eller köpa. Det kan vara skönt att ha koll på månadskostnaden, och du skjuter upp beslutet. Kanske t o m aktuellt att lösa ut leasingbilen när avtalet löper ut?
 
Vad som är bäst är väldigt skiftande från person till person. En bilaffär är ju alltid en förlust, och ibland kan det gå på ett ut i kostnad vad gäller leasing eller köpa. Det kan vara skönt att ha koll på månadskostnaden, och du skjuter upp beslutet. Kanske t o m aktuellt att lösa ut leasingbilen när avtalet löper ut?

För mig känns leasing bäst nu. Det skulle kosta mig typ inget i månaden om jag lägger försäkringspengarna på det.
Men alla har ju hört så mycket skräckhistorier?
 
Hur vet man vad som är bäst?
Vad som är bäst för en person är inte bäst för en annan tänker jag.

Jag hade inte valt att leasa. Först och främst vill jag kunna komma ut ur ett avtal snabbare än ett leasingavtal tillåter, dessutom ser jag inte kostnaden som vettig. Det är inte värt att betala så mycket för ingenting mer än rätten att använda. Och sen alla avgifter som tillkommer ifall de tycker att man inte skött bilen exemplariskt. Vad som är normalt slitage är visst väldigt olika åsiktsmässigt mellan bolag.
 
Jag har haft hand om rätt många leasingbilar genom åren, och aldrig någonsin varit med om en diskussion om skicket. Aldrig. Det här måste vara ett väldigt lokalt fenomen.

Så inte massa straffkostnader för att bilen haft en liten repa efter 3 års körning eller så? Det är mycket "jag har hört" , men jag blir samtidigt lite rädd såklart.
 
Köper man en bil så står man för värdeminskning + driftkostnader och har efter 3 år ett restvärde på bilen
leasar man står man för värdeminskning+driftkostnader+ den vinst bolaget ska ha för sitt riskkapital
Alltså en till kostnad för bil.
 
Jag kommer inte få tillbaka min bil, det stod klart idag. Den kommer lösas in av försäkringsbolaget.
Men nu vet jag inte hur jag ska göra.

1. Privatleasa bil. Skulle kosta mig 1950/månad. Jag kan ta det jag får från försäkringsbolaget och lägga på leasingkostnaden, vilket skulle ge mig "gratis" bil i 2 år. Drivmedel tillkommer förstås.

2. Låna upp till en ny/nyare/bättre begagnad. Jag inser att det jag kommer få från försäkringsbolaget inte kommer motsvara vad en likadan bil kostar hos handlare, så jag kommer behöva låna upp. Då lägger jag in försäkringspengarna som kontantinsats och får betala lån, försäkring, service och allt sånt själv.

Hur vet man vad som är bäst?
Behöver du bilen mycket? Någon typ av bilpool, car2go eller sånt kan ju vara ett alternativ om man inte behöver den till vardags så att säga.
 
Jag fattar inte.
Vad landsbygdsbo menar är att om du leasar en bil i tre år så har du ingenting kvar efter att leasingavtalet går ut. Du har betalat för att hyra en bil liksom.

Köper du en bil har du för ungefär samma summa i alla fall en bil kvar som du äger efter 3 år. Även om du inte betalat klart lånet, så har du i alla fall en bil kvar att använda.
 
Vad landsbygdsbo menar är att om du leasar en bil i tre år så har du ingenting kvar efter att leasingavtalet går ut. Du har betalat för att hyra en bil liksom.

Köper du en bil har du för ungefär samma summa i alla fall en bil kvar som du äger efter 3 år. Även om du inte betalat klart lånet, så har du i alla fall en bil kvar att använda.

Aha.Ja, så är det ju. Å andra sidan kan jag ta ut en ny bil utan att behöva ta nytt lån.
 

Liknande trådar

Hemmet Vi upptäckte i höstas en missfärgning i taket under badrummet, tog ut en kompis som trodde det var rör som var lite otätat i badrummet...
Svar
5
· Visningar
1 220
Juridik & Ekonomi När man ska binda om räntorna på sitt lån, gör banken en ny värdering av huset då? Motsvarande hus i området har gått ner typ 200k i...
Svar
17
· Visningar
1 663
Senast: Acto
·
  • Artikel
Dagbok När jag bestämde mig för att skilja mig så lovade jag mig själv att jag INTE ska låta det faktum att jag lever ensam begränsa mig på...
Svar
13
· Visningar
1 946
Senast: Görel
·
Juridik & Ekonomi Är jag korkad som går och suktar efter en jättefin motorcykel för 90.000:-? Ena sidan av mig tänker att det är alldeles för mycket...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
7 913
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp