Bukefalos 28 år!

Hjälp! Bilköp.

Jag fattar inte.
Säg du får 100 000 för din gamla.
Det räcker till leasing i 4 år
Efter fyra år lämnar du bort bilen och får antingen köpa eller lease en bil
Alt 2
Du lånar 100 000 + de hundra du fick för din gamla bil.
betalar 3000 i månaden för lånet
efter 4 år
kan du antingen fortsätta köra med den nu betalda bilen eller använde den i inbyte till nästa
 
  • Gilla
Reactions: Sar
Säg du får 100 000 för din gamla.
Det räcker till leasing i 4 år
Efter fyra år lämnar du bort bilen och får antingen köpa eller lease en bil
Alt 2
Du lånar 100 000 + de hundra du fick för din gamla bil.
betalar 3000 i månaden för lånet
efter 4 år
kan du antingen fortsätta köra med den nu betalda bilen eller använde den i inbyte till nästa

Jo. Och ska man använda den som inbyte så måste man ändå låna upp till vad den nya kostar.
 
@MissFideli - vet du hur mycket du får från försäkringsbolaget? Ibland blir man glatt överraskad så jag skulle avvakta tills jag hade en summa.

Och grattis, hoppas du mår bättre nu. :) Akuten var visst rätt fullbelamrad i lördags.
 
@MissFideli - vet du hur mycket du får från försäkringsbolaget? Ibland blir man glatt överraskad så jag skulle avvakta tills jag hade en summa.

Och grattis, hoppas du mår bättre nu. :) Akuten var visst rätt fullbelamrad i lördags.

Jag har fått höra att just mitt försäkringsbolag inte är så gulliga vid värderingar. Men jag vet ju inte själv. Vet inte hur lång tid man behöver vänta heller.

Tydligen var det nån form av rekord i larm just i lördags :crazy: Kom in 14.15 ungefär, lämnade 22.30 ca :meh: Blev några extra timmar för att dom inte röntgade benen samtidigt som bröstkorg/rygg/nacke... :turd:
Tack! :)
 
Jo. Och ska man använda den som inbyte så måste man ändå låna upp till vad den nya kostar.
Men man kan ju också välja att ha kvar bilen. En tre år gammal bil är ju knappast så gammal att man måste köpa en ny. Den håller ju i många år till. Och de åren kör du ju omkring i en bil du äger och som du inte betalar mer än driften på.
 
Jag har leasat. Första skulle jag byta mot ny. De hittade en pytteliten buckla, mer som om man tryckt in en penna, som jag inte ens sett. Det ville de ha 5000 för men bjöd på det iom den nya.
När nästa skulle in ville de ha 10' för en repa på främre kofångaren. Inte någon stor repa. Jag hade inte ens lagt märke till den innan. Så visst kan det bli surt.
 
Jag har leasat. Första skulle jag byta mot ny. De hittade en pytteliten buckla, mer som om man tryckt in en penna, som jag inte ens sett. Det ville de ha 5000 för men bjöd på det iom den nya.
När nästa skulle in ville de ha 10' för en repa på främre kofångaren. Inte någon stor repa. Jag hade inte ens lagt märke till den innan. Så visst kan det bli surt.

Det verkar vara väldigt olika? Precis pratar med en kompis som leasar, hans bil fick inga anmärkningar alls trots lite godisfläckar och repor.
 
Men man kan ju också välja att ha kvar bilen. En tre år gammal bil är ju knappast så gammal att man måste köpa en ny. Den håller ju i många år till. Och de åren kör du ju omkring i en bil du äger och som du inte betalar mer än driften på.

Jag har inte ekonomi att betala ner 100.000 på 3 år. Så för mig skulle det inte bli så. Bara kolla på hur det blev nu liksom. Sen stiger ju kostnaderna för service och slitdelarna börjar märkas efter 5 år. Så i en bra värld, ja. I min värld sitter jag fortfarande med lån efter 3 år. Sen hade jag inte tänkt byta in min bil nu heller, trots att den var 5 år.
 
Det verkar vara väldigt olika? Precis pratar med en kompis som leasar, hans bil fick inga anmärkningar alls trots lite godisfläckar och repor.
Säkert olika! Samma säljare tog emot bilarna båda ggr för mig. Beror säkert på både plats och person. Jag leasade Toyota. Men i övrigt var det väldigt bekvämt. Det jag tyckte var jobbigt var milbegränsningen. Det skulle aldrig gå att privatleasa nu när vi pendlar till jobbet. Alltså långt.
 
Säkert olika! Samma säljare tog emot bilarna båda ggr för mig. Beror säkert på både plats och person. Jag leasade Toyota. Men i övrigt var det väldigt bekvämt. Det jag tyckte var jobbigt var milbegränsningen. Det skulle aldrig gå att privatleasa nu när vi pendlar till jobbet. Alltså långt.

Nej, det förstår jag. Jag har i nuläget inga planer på att byta jobb, hade det ett tåg, men nu blir det att stanna. Kanske man kan få lite pepp att gå/cykla istället för att ta bilen överallt :angel:
 
Varför ersätter inte försäkringsbolaget till en likvärdig bil?

Grattis på födelsedagen!

Det vet jag ju inte än, men det finns otroligt få likvärdiga bilar att köpa. Det verkar som man håller hårt i sina små Picantosar. Och enligt säljaren jag pratade med idag, så de få som kommer in går nästan direkt.

Tack!
 
Jag leasar och är väldigt nöjd, har gjort ett par dåliga bilaffärer där jag fått lägga mycket pengar på reparationer och föredrar att veta exakt vad det kostar mig varje månad.
Ang slitage, vi fick hem info från Mini om vad som anses vara normalt slitage. Vet att Volkswagen också är rätt tydliga med vad som är normalt och inte men det är en sak som är bra att kolla upp innan man skriver på avtalet :)
 
Jag leasar och är väldigt nöjd, har gjort ett par dåliga bilaffärer där jag fått lägga mycket pengar på reparationer och föredrar att veta exakt vad det kostar mig varje månad.
Ang slitage, vi fick hem info från Mini om vad som anses vara normalt slitage. Vet att Volkswagen också är rätt tydliga med vad som är normalt och inte men det är en sak som är bra att kolla upp innan man skriver på avtalet :)

Ja, jag ska nog se om jag kan få ut nån form av dokument om det. VW hade tydligen nån prislista för saker, kan ju vara bra att ha.
 
Nej, det förstår jag. Jag har i nuläget inga planer på att byta jobb, hade det ett tåg, men nu blir det att stanna. Kanske man kan få lite pepp att gå/cykla istället för att ta bilen överallt :angel:

Ja lite så kan det ju uppmuntra. :) Vi flyttade oss själva längre bort men jobbar kvar där vi gjorde förr. Men även när jag leasade hade jag problem med att hålla milen. Hade dock ett par mil till stallet då, som ställde till det. :) Tror även man kan välja fler mil nu från början än jag kunde. Dyrare månadskostnad men billigare än att betala övermil. :)
 
Ja lite så kan det ju uppmuntra. :) Vi flyttade oss själva längre bort men jobbar kvar där vi gjorde förr. Men även när jag leasade hade jag problem med att hålla milen. Hade dock ett par mil till stallet då, som ställde till det. :) Tror även man kan välja fler mil nu från början än jag kunde. Dyrare månadskostnad men billigare än att betala övermil. :)

Min bil som blir 5 i sommar hade gått 5300 ca. Så marginalerna är på min sida.
 
Jag leasar just nu en bil och tycker det är super hittills! Jag vet exakt alla kostnader och har en helt ny bil där jag inte behöver tänka på att den kan gå sönder och kosta en massa hux flux. För mig passar det utmärkt.
 
Det vet jag ju inte än, men det finns otroligt få likvärdiga bilar att köpa. Det verkar som man håller hårt i sina små Picantosar. Och enligt säljaren jag pratade med idag, så de få som kommer in går nästan direkt.

Tack!
Ett tips när du får värderingen från försäkringsbolaget är att du gör skärmdumpar på Picantosar så fort de kommer ut på Blocket. Och bestrider försäkringsbolagets förslag.
Jag har en annan bil och när jag blev påkörd ville de lösa in den för ett skambud!
Jag bestred med hjälp av Blocketannonser och fick upp värderingen rejält.
Ett tips bara. :)
 

Liknande trådar

Hemmet Vi upptäckte i höstas en missfärgning i taket under badrummet, tog ut en kompis som trodde det var rör som var lite otätat i badrummet...
Svar
5
· Visningar
1 220
Juridik & Ekonomi När man ska binda om räntorna på sitt lån, gör banken en ny värdering av huset då? Motsvarande hus i området har gått ner typ 200k i...
Svar
17
· Visningar
1 663
Senast: Acto
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
8 490
Senast: Juli0a
·
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka...
2 3
Svar
40
· Visningar
2 931

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp