Bukefalos 28 år!

Hjälp, de gnager på allt!

ASKAPLASKA

Trådstartare
Inget nytt fenomen, jag vet, men mina hästar gör mig olycklig just nu för de fullständigt maler ner allt i sin omgivning och jag undrar vad som fattas dem!
Inget har ändrats de senaste åren, det är två små ston, en islandshäst och en b-ponny, som går på utedrift på ca 1.5 ha.
Marken är kuperad med rätt många gamla träd i ena delen och det är främst dem jag oroar mig för men för tillfället har de bestämt sig för att likt bävrar gnaga ner de två ladorna som står i hagen, både utvändigt och invändigt.
Båda hästarna motioneras regelbundet och utfodras med hö i nät för att förlänga ättiden.
Jag ska även prova att köra ut en stor halmbal så de har nåt att pyssla med.
Kan de ha några brister som orsakar detta beteende? Mineraler, vitaminer osv? Skulle mer motion och stimulans hjälpa?
Tacksam för idèer och förslag!
 
Sv: Hjälp, de gnager på allt!

Det kan vara så att det fattas något, men då krävs det en analys på alla mineralerna för att se vad som skulle kunna fattas. Vitaminer har hästar sällan brist på.

När hästarna gnager på lador m.m. brukar jag måla på med tjära för att få dem att sluta. :) Sedan köra in lite träd och granar som de kan äta på, och/eller halm.
 

Liknande trådar

Hästvård Jag har ett sex år gammalt sto, importerad från Lettland som unghäst och i min ägo sedan hon var drygt 3,5 år gammal. Den här sommaren...
Svar
10
· Visningar
2 990
Senast: mackan
·
S
Hästvård Jag har en halvblodsvalack som är född -06, jag har haft honom sen han var tre år. Jag har ett stort problem med honom, och det är att...
Svar
11
· Visningar
1 383
Senast: Midnight
·
Hästhantering Jag har ett 17 årigt sto som jag haft sen nov. Vi har haft en del meningsskiljaktligheter eftersom hon är väldigt dominant till sättet...
Svar
11
· Visningar
1 728
Senast: niclas_e
·
Övr. Djur Här är svaret jag fick: Lagen gäller för alla!! Men jag har hittat kryphålen :( Hon säger: Föreskrifter är fullt bindande medan...
Svar
5
· Visningar
2 073
Senast: Stollan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp