Bukefalos 28 år!

Hjälp !! - Detta kan väl ändå inte stämma...

doris

Trådstartare
...analys svar på hö
Protein ( smältbart) 38
Energi 8,8 MJ !!!
Ca 6,4 !!!
P 3,6

Kan det verkligen stämma att Ca halten är så hög ? Min häst behöver ca 79 MJ/dag, 520 Smr/dag, 35 Ca/dag, 23 p/dag, och jag vill helst fodra med ca 8-9 kg hö, och det skulle juh aldrig funka med dessa värden...

Tacksam för kommentarer och krafftfoder förslag
 
Kompisens hö har en Ca halt på 8,2... ännu värre! Det var i alla fall rätt hög fosfor också i ditt hö. Är värdena per kg foder eller per kg ts?
 
Tack för svaret,
halterna är per kg Ts, kan du vara go och berätta hur jag omvandlar dem till per kg foder ? Jag kan nämligen inte det, och kan därför just nu inte räkna ut en foderstat. Det vore jätte snällt.

Är det så att det inte är någon fara med ett Kalcium överskott ?? Hur är det med fosfor överskott då ? Funkar det så länge som kvoten är ok (?)..
 
Du måste veta TS halten. Sen tar du bara värdena och gångrar med TS. Alltså om TS är 70% så tar du värdet du vill omvandla gånger 0,7.

Du lär inte behöva ge nåt mineralfoder i alla fall :D
 
Jag tror att din foderstat blir alldeles utmärkt med 8 kg hö, 1 kg lucern och 1 kg nya krafft groov plus lite selen (ex 5 ml basic E). Du kan lugnt ge 9 kg hö också utan att sabba kvoterna.

Står han på halm däremot kan det stöka till det.

MJ 78
Smrp/MJ 6,25
Ca/P 1,96

mvh Jessica
 
Vad har Nya krafft Groov för värden ?
Smrp hamnade på 488 i din foderstat. Min pålle är ganska så muskelfattig, och bör liksom runda på sig i övrigt, därför vill jag ha ungefär 520-540 Smrp.

Tack för ditt förslag, jag är inne på att använda lucern.
 
Då tycker jag du ska prova Hippos produkter istället, Hippo Lucern och Hippo Alfa. Innehållet hittar du på Svenska Foders hemsida www.svenskafoder.se

Det ger istället:

8 kg hö
1 kg Hippo Lucern
1 kg Hippo Alfa

MJ 78
Smrp/MJ 6,58
Ca/P 2,14

Räcker det fortfarande inte så höj Alfan med ett halvt kg.

MJ 83
Smrp/MJ 7
Ca/P 2,14

mvh Jessica
 

Liknande trådar

Foder & Strö Har precis fått hem mitt fina Pre sto, hon har tappat en hel del muskler och hull efter resan från spanien. Gjorde analys på mitt hö och...
Svar
8
· Visningar
1 619
Senast: Jiovedi
·
Foder & Strö Har i år fått tag på två olika sorters hö. Skickade in själv analys till USA. Hade aldrig köpt det ett normalt år, men har inget val...
Svar
9
· Visningar
1 820
Senast: Bee
·
Foder & Strö Nu har vi fått värdet på årets hösilage enligt nedan. Jag undrar om detta hö skulle passa att kombinera med Krafft Pluss Protein som...
2
Svar
33
· Visningar
4 881
Senast: Gavi
·
Foder & Strö Här kommer en tråd jag aldrig trodde jag skulle behöva posta. Jag trodde mig köpa en lättfödd häst, men tji fick jag. Min häst börjar...
Svar
11
· Visningar
4 351
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Shettistråden del II
  • Fixa innan tävling?
  • Ridskoleryttare

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp