HJÄLP!! (diarré)

lulski

Trådstartare
Jag har problem med magarna på mina katter och hoppas kunna få hjälp och tips från er. Ursäktar långt inlägg.

Det började med att jag hämtade den första katten i oktober. Hon hade då tagits från sin mamma (vildkatt) från en välmenande bonde men han hade inte gjort så mycket mer än gett henne uppblött torrfoder. Kattungen var inte 12 v när jag hämtade utan snarare mycket yngre. Hon var full med mask, kraftigt avmagrad och diarré som gjort hela baken, svans och ben skinnflådda. Troligtvis hade hon dött inom en snar framtid om jag inte tagit hem henne.

Hennes mage har alltid varit risigt men har blivit klart mycket bättre än från början. Då kände hon inte ens när det var dags att gå på lådan utan det bara rann ur henne. Nu är hon iofs lös i magen men går på lådan och är pigg, glad och bra fysiskt i övrigt. Jag har provat Flagyl o dyl för att få ordning på magen men det har inte gett något resultat. Hon har även fått antibiotika av vet för om det ev varit inflammerad tarm. Det blev hon något bättre av men hon har egentligen aldrig varit bra och bajsat "korvar" utan det har alltid varit löst. Vuxenkattmat har hon inte kunnat äta eftersom magen inte klarat av att smälta det utan hon har hela tiden fått Royal Canin's Babycat eftersom det är så lättsmält. Speciellt magfoder från vet klarade hon inte heller av. Eftersom hon ändå har verkat må bra så har jag tänkt att jag helt enkelt fått acceptera att hon har kronisk diarré.

Nu till problemet (efter mycket om och men :D ) I mitten av februari hämtade jag hem ännu en kattunge, dock inte från samma ställe. Den här katten var 12 v när jag hämtade henne och var pigg, glad och bra i magen ;) Men börjar även den nya katten bli lös i magen :cry: Inte så illa så den äldre men hon har inte fast och fin avföring som hon hade från början.

Det känns ju som att antingen är det fodret eftersom båda får samma foder och har ungefär samma problem eller så har ju den större katten smittat den lilla med något.

Finns det någon som har några förslag eller idér på vad det kan vara? Jag behöver verkligen hjälp!

Jag kan tillägga att båda är avmaskade och har fint hull och är pigga och glada. Det "enda" som är fel är magarna. Och jag ska snart ta dem till vet om ingen förbättring sker.
 
Sv: HJÄLP!! (diarré)

Det kan vara att den nya katten träffat på ny tarmbakterieflora som från den "gamla" katten. Jämför med när vi åker till medelhavsländerna.

De är för unga för att fastas annars kan det göra susen med några timmars magvila för oroliga magar.

Du kan prova med skonkost som rå lammfärs blandat med morotspuré eller bara morotspuré, sönderkokt vit fisk med/och överkokt rundkornigt ris. Detta kan man bara ge några dagar då det inte är balanserad kost.

Pro/prebiotika är alltid bra för att återställa bakteriefloran. Det jag rekommenderar främst är Fortiflora Feline som du köper på Apoteket. Det är dospåsar med granulat innehållande goda bakterier, strös över fodret och är smakligt. Annars finns det en uppsjö med olika magpreparat till katt.

Skulle även kunna vara nån form av parasit som ställer till det. Enda sättet att bli säker ar att skicka in avföringsprov.
 
Sv: HJÄLP!! (diarré)

Om det inte redan är gjort: ta träckprov på katterna. Koccidier, T. foetus och giardia kan orsaka eländiga magproblem hos katter och de kräver specifik behandling för att läka ut.

Under tiden skulle jag sätta dem på skonkost. Lammfärs, morotspuré och tillskott av Aptus Multicat.
 
Sv: HJÄLP!! (diarré)

Till alla som svarat:

Tack för era svar. Jag har också klurat på om jag inte skulle be veterinär ta träckprov. Som sagt, innan trodde jag bara att det var den äldre katten som hade trasig mage pga av sin dåliga start i livet men iom att den lilla katten som tidigare hade bra mage nu också har dålig mage verkar det ju vara något annat.

Den äldre katten har jag tidigare provat med morotspuré och det funkade inte. Har även på henne tidigare provat Pro-Kolin+ och Diarsanyl (inte samtidigt) utan att det blivit något förbättring.

Har fastat dem hela dagen idag men då ska jag nog åka och inhandla både lammfärs och morotspuré och prova med det. Sen blir det att ringa veterinären i morgon.

Tillägg:
För kännedom så har jag varit hos vet tidigare med den äldre katten för hennes magproblem. Han föreslog aldrig något träckprov utan menade mest på att det var vanligt att små katter hade problem och att det typ inte var något att göra åt det och att det skulle växa bort. Men det här verkar ju vara något helt annat. Ska ringa till annan veterinär i morgon.
 
Senast ändrad:
Sv: HJÄLP!! (diarré)

Kan berätta att mina småkatter som var ca 5 månader när jag fick hem dem, var lösa i magen lääänge oavsett vad jag gjorde. Testade all upptänklig skonkost, avmaskade, pro/prebiotika etc. Analyserade bajset på korsan och tvärsan utan något parasitfynd. När de bott hos oss i ca tre veckor så blev även mina två "gamla" katter lösa i magen och jag började bli förtvivlad.

Sen var det dags för kastrering av de små. Alla katterna fick fasta i 12 timmar och se, efter fastan blev alla helt plötsligt fasta o fina i magen. Jag gav dock Stomax ett bra tag efter för att verkligen vara på säkra sidan. Sedan dess (oktober) har alla katter varit ua i magen.
 
Sv: HJÄLP!! (diarré)

Skönt för dig att det gav med sig av sig självt. Och även om du inte fått några svar på tester så vet du ju i alla fall vad det INTE är för något. Men det måste varit väldigt frustrerande det också.

Lite uppdatering: Katterna fick som sagt fasta i dryga 12 timmar igår och sen gav jag dem lite lammfärs med morotspuré. I natt vid kl 4 ca vaknade jag av att den lilla katten låg bredvid mig och bajsade ner sig... Utan att hon kände det. Så in i duschen och tvätta katt. Sen fick katterna spendera resten av natten på toaletten. Idag har jag ringt till vet och ska åka dit senare idag och och lämna träckprov.

Den stora kattens lösa mage är hanterbar som den är just nu. För hon hinner alltid till lådan och mår bra i övrigt. Inget bajs kvar i baken eller pälsen heller. Men den lillas mage som den är just nu.. så går det inte ha det någon längre tid. Det funkar inte att ha en katt som har bajs-inkontinens och som dessutom är långhårig... Just nu har jag klippt henne runt baken och på bakbenen för att det inte ska fastna lika mycket och för att det ska bli lättare för henne och mig att tvätta henne. Iofs var det likadant med den äldre katten i början och hon har ju blivit bättre. Bara hålla tummarna att det går samma väg för den lilla.
 
Sv: HJÄLP!! (diarré)

Stackars lilla skruttan! Kan inte vara roligt. Så dåliga var aldrig mina katter. Hoppas ni kommer till rätta med det snart!
 
Sv: HJÄLP!! (diarré)

Ja, det är synd om henne. Dels så fräter ju avföringen och sen så tvättar hon sig så mycket så hon är alldeles röd och öm i baken. :(

Nu ska jag åka hem från jobbet, hämta katterna och dra till vet och hoppas på att det ger någonting.
 
Sv: HJÄLP!! (diarré)

Uppdatering:

Hos vet lämnades avföringsprov från lilla katten. Hon fick Flagyl, Zoolack och specialmat med sig hem för att påbörja behandling. Stora katten gjordes inget med för tillfället eftersom hon, trots dålig mage, är stabil. Dumt att väcka den björn som sover ungefär. Lilla katten har gått på behandling sen i torsdags men tyvärr tycker jag inte att det blivit någon förbättring.

Ringde till vet idag för att få reda på provsvaret. Tyvärr tjänstgjorde inte den veterinär jag haft vid besöket så jag fick prata med en annan. Alla provsvar hade inte kommit tillbaka men det gällande bakterier visade på ett förhöjt antal e-kolibakterier. Så nu ska jag fortsätta med behandlingen av den lilla och vänta tills på måndag då "rätt" veterinär jobbar igen och då har troligtvis alla provsvar också kommit.

Tills dess får jag väl stå ut med att tvätta katt och hushåll från rännskita... :crazy:
 
Sv: HJÄLP!! (diarré)

Usch, vad tråkigt!
Jag tycker det är skumt att hon inte blivit ett dugg bättre efter en veckas behandling.

Ang. irriterad ända, på barn kan man smörja med riktigt fet salva, typ Inotyol som skydd. Kan man göra lika på katten? Eller slickar hon bara bort det?
 
Sv: HJÄLP!! (diarré)

Hon verkar inte vara så irriterad i ändan längre som tur är men blir det värre får jag prova det.

Det märkliga är att hon har pendlat. Några gånger har jag hittat hyfsat fasta "korvar" i lådan men så har hon senare samma dag haft helt rinnande diarré. Konstigt. Ja, ja, jag får fortsätta ge hela penicillinkuren och hoppas. Och även hoppas att provsvaren ger någon mer information om vad det kan tänkas vara.
 

Liknande trådar

Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
13
· Visningar
633
Senast: Hazel
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 357
Katthälsa Hejsan! Jag tog över en katt som var dräktig och allt så som förlossning osv har gått bra och jag trodde allt var frid och fröjd. Det...
Svar
4
· Visningar
2 028
Senast: Mia_R
·
Hundhälsa Jag har skrivit här innan om min 5 åriga Border Collie hane som får katastrofal diarré var 4-6 vecka. Vissa gånger är han så dålig att...
2
Svar
20
· Visningar
3 082

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Träningströjor!
  • Vad gör vi? Del CXCVI
  • Dejtingtråden del 37

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp