Hjälp en återvändare... frågor om vagn och sele

Sv: Hjälp en återvändare... frågor om vagn och sele

Jag tycker att lokselen och flakvagnen är arbetsredskap och då skrittar man. Anspänning med loksele, seltungor och skaklar blir inte bekvämt för hästen att trava med. Dessutom när man travar så slår skaklarna mot sidorna på hästen och den har inte plats i skaklarna att svänga/ställa sig på ett bra sätt och ofta blir det att skaklarna trycker vid bogarna/sidorna på hästen. Resultatet blir att hästen går emot och lär sig att det inte går att röra sig korrekt i skaklar. Jag har tyvärr sett det på många hästar och det är jättesvårt att jobba bort sedan även om de får bra utrustning.
 
Sv: Hjälp en återvändare... frågor om vagn och sele

Jag håller faktiskt inte alls med dig. En bra avpassad utrustning ska inte innebära obehag i trav även om det är en loksele och flakvagn. För det första gäller ju att skaklarna inte är för långa, då trycker de inte in i bogen. Om man däremot har en rockard eller gigg, anpassad till att dras med svängel då kan det trycka mot bogen om skakeln sitter för långt ned. Som jag skrev tidigare kommer jag inte ägna mig åt dressyrarbete i vagn utan det gör jag från ryggen, därför kommer vi mest köra på grusväg rakt fram. Fast naturligtvis helst i fler gångarter än skritt, något kul ska man ju ha även om man är på familjeutflykt :D .

I en rockard finns också risken att skaklarna slår, det var ett av problemen med min förra utrustning. Det blev för tungt i skaklarna då inte avvägningen i vagnen funkade. Med 2-axlat har man i alla fall bara skaklarnas vikt och inte hela vagnen... Jag känner att det kan bli svårt att hitta en billigare rockard med bra avvägning. Men jag förstår ditt resonemang och just sådana är saker är ju viktiga att titta på när man köper utrustningen. Det jag har på gång nu är en loksele och lättare flakvagn som används till lätta halvblod och då är sele och vagn anpassade till varandra redan - det känns bra.

Avseende utseendet så är det faktiskt relativt obetydligt, budget desto viktigare. En gigg törs jag inte ha mina barn med i än på länge och startpaketet du talar om ligger på den nätta summan av 38 000:- :eek: Har kollat det, helt utanför min budget!!!

Tack ändå för råd och synpunkter, alltid viktig att se olika sidor av myntet!
 
Sv: Hjälp en återvändare... frågor om vagn och sele

Pappa är ju med i VHS, dvs prenumerar på tidningen åt mig, som han inbillat sig att jag är intresserad av. Jag jobbar nämligen som byggnadsantikvarie och då är man, enligt min far, "ju intresserad av sånt där gammalt"...

Jag får alltid stora skälvan när jag läser den. Allt verkar som komplicerat och liksom lite nördigt :o (hoppas jag inte trampar någon på tårna nu, och säger jag som byggnadsantikvarie). Men du kanske har en poäng, även om vår trilla känns rank och lite läskig så är det en fantastisk mjukhet i åkturen, antagligen därför det känns som vikingaskeppet eller nåt :D . Tyvärr skulle pappa aldrig släppa den, det är hans stolthet därute på landet. Jag får i så fall leta efter en liknande och försöka hitta någon som kan hjälpa mig att avgöra skick. Ja, jag vet inte, känns bökigt...

Suck, vad svårt ni gör det för mig... :D
 
Sv: Hjälp en återvändare... frågor om vagn och sele

Ja "olydig" backning sker kanske sällan men jag menar även pga av rädsla eller dyligt! Hittade inget bra ord, såg sen att LIA hade skrivit "okontrollerat" vilket är lite mer passande :D

Loksele är ju lite mer användbart om man brukskör (man kanske vill köra släde eller andra redskap oxå :idea: ).
Om man gör om lokselen lite så som att sätta på ett högre skakelfäste blir "lågt satt skakel, in i sidan" - risken mindre beroende hur högt man kan sätta skakeln (beror lite på hur vagnen är byggd).

Mina shettisar har inte visat missnöje/ovillja till att galoppera framför vagn (loksele (lite omgjord) o flakvagn) :D
En liten tanke är oxå att även om vagn, sele och körsätt är anpassat kanske inte det passar hästen?
Jag tycker mig sett några exempel på ekipage där man efterom man "kör så" valt en viss sele och vagn som kanske inte gör sig så bra till hästen eg....
 
Sv: Hjälp en återvändare... frågor om vagn och sele

Imorgon ska jag iväg och titta på en fyrhjulig flakvagn och tillhörande loksele som använts till lättare halvblod. Vad ska jag tänka på? Det jag själv tänkt är att kolla om vagnen har broms, hur tung den är (både i skaklar och att dra), hur fjädringen är. Har ni fler tips?
 
Sv: Hjälp en återvändare... frågor om vagn och sele

*puttar upp*

Ingen som kan hjälpa mig med några tips?
 
Sv: Hjälp en återvändare... frågor om vagn och sele

Du har ju en rejäl häst, så en flakvagn ska vara bra tung innan det blir för mycket med en last av två vuxna och ett par "kvartingar":D !
Att börja långsamt har du ju redan koll på. Jag har en vagn till min nordsvensk, som tidigare använts till en shettis. Vagnen är urtung att flytta, men shettisen drog den (med en person i) utan problem. Dom slutade dock pga att grannarna tyckte att det var djurplågeri.

Broms tycker jag inte är nödvändigt, är hästen väl inkörd ska den kunna hålla emot i nedförsbackarna, och du verkar ju bo som jag, utan större höjdskillnader.

Kolla däcken, så du inte råkar ut för att behöva byta dom direkt. Det kostar ju lite med nya slangar, och byta däck blir mera ändå.

Hur viktigt det är med fjädring beror ju lite på vilket underlag man kör på. Min gummihjulsvagn är ofjädrad, men det fungerar skapligt ändå. Men visst är det skönt att köra med den gamla mjölkvagnen som är fjädrad, eller åkvagnen.
Båda dessa har järnhjul, och jag gillar faktiskt ljudet. Det är något man ska tänka på att vänja hästen med innan man sätter för, bara. Annars kan det gå åt skogen, bokstavligt talat ;) .

För övrigt håller jag på loksele och tvåaxlat, men instämmer med LIA i att enaxlat kan vara säkrare i början.

Lycka till med dina inköp, ser fram emot att få se bilder!
Lotta
 
Sv: Hjälp en återvändare... frågor om vagn och sele

Broms är väldigt skönt för både dig o hästen att ha, så finns det är det guld värt. Givetvis ska hästen kunna bromsa med bakselen, men en tung vagn ska ha broms anser jag. Min tunga vagn har broms och utan den skulle alltså hästen bär 1500 kilo i en nerförsbacke, inte rätt någonstans mot hästen. Skönt även när folk ska hoppa på o av vagnen att kunna hålla vagnen stilla, hästar är ju flyktdjur så man ska aldrig helt lita på att de står still.

Notera om skaklarna har bakselringar, det funkar bättre än om du ska fästa bakselen i dragringen. Hur händig är du annars?

Svängel på vagnen?
 
Sv: Hjälp en återvändare... frågor om vagn och sele

Så du menar att din(?) vagn väger 15 ton?? :eek:
Jag har nämligen räknat ut att hästen drar 10-20 % av vad hela vagnen+lass väger! Om den går på hjul :smirk:

Min shettisvagn väger väl 150-200 kg och på plan grusväg vägde den 6-10 kg att dra! :)
 
Sv: Hjälp en återvändare... frågor om vagn och sele

Jag köpte vagnen. Det var en gammal trilla som var ombyggd och hade bildäck. Den stod på en loge och hade inte blivit använd på några år men såg väldigt fräsch ut. Jag fick loksele, huvudlag och vagn för 4000:- så det kändes som ett väldigt bra pris.:) Den hade alltså fjädring men ingen broms men det fanns goda möjligheter att sätta på broms. Den var nog inte heller så jättetung. Däremot hade den inte svängel utan fasta rekade (säger man så?) skaklar som fästes i dragringarna. Det fanns heller inte fästen för bakselen annat än i dragringen men det borde ju vara enkelt fixat på ett par träskaklar. Nu ska jag bara få hem åbäket...

Min plan är att köra vagnen direkt till dem som kör in hästen (om de har möjlighet att förvara den tills inkörning ska ske). Då kan de kolla över den en extra gång om det behövs göras justeringar och dessutom kan jag köra med vagnen där innan jag tar hem häst och vagn. Det känns som en skön trygghetsgrej.

Tack för alla råd! Får väl se till att lära mig att lägga in bilder här så jag kan lägga in en bild på min inkörda häst framför min fina vagn när vi kommit så långt!
 
Sv: Hjälp en återvändare... frågor om vagn och sele

Nej lisa, min vagn väger inte 15 ton, den väger ca 500 kilo. Men med 12 pers och en backe upp eller ner blir det inte 10 procent av någon vikt.
Rakt fram på grusväg klarar jag att dra vagnen, men minsta backe så stupar jag och det är utan en enda person i. Den är tung som ett ..... kanske väger min vagn ca 100 kilo att dra rakt fram om jag lägger min vikt plus min styrka i benen på det. Uppskattar att mina ben klarar minst 25 kg :) Ska väga med hövågen någon dag!!

Räkna istället ut en formel från utgångsläget att du ska lyfta upp vagnen i luften, och sen minskar du vikten i vinkel ner mot vågrätt läge när man ex ska upp för en backe, som är säg på 25 procents lutning. Kanske blir då vikten 500 kg plus 25 procent? Tillsätter jag sen 12 pers på det och kanske några stenar ivägen, eller en sank väg, då blir det minst 1500 kilo.
När han ska starta på rak asfaltväg när alla gästerna har satt sig, då snackar vi kraft, hela hästen kommer under sig och korset sänks mycket tills han kommit igång. Då beundrar jag HÄSTEN som dragdjur....
 
Sv: Hjälp en återvändare... frågor om vagn och sele

Ok skit i alla formler då :angel:
Mitt sunda förnuft skriker att "din" vagn på asfalt, i backe med gummihjul, trots fullt lass inte väger 1500 kg att dra!
Det är lite för mkt de :smirk:
Hm, jag undrar om du kan dra 100 kg?
Förstår du hur mkt det är?
Det tror jag inte ens en bil väger att dra :idea:
Jag har rullat på en pers bil och det var tungt, gammal volvo typ ett ton, eller 1,5, vad väger en bil? :o
(Hehe jag kollade upp den på vägverket och tjänstevikten på den bilen är 1390 kg :smirk: )
Iaf så var starten det värsta (rak grusväg) sen gick det lättare, men jag tror att om jag dragit bilen, satt en våg mellan och kollat hade det nog vägt mindre än vad man kan tyckas!!
I en backe blir det ju mer, så sant så men det behöver inte bli mer än vad vagnen väger! :idea:
 
Sv: Hjälp en återvändare... frågor om vagn och sele

nu ger jag upp, du är välkommen ut till anläggningen för att se med egna ögon hur jäkla tungt han drar. Mitt mål är att han ska slippa dessa vikter, ser alltså ingen prestige i att han drar tungt. Tyvärr krävs det ibland att han drar tungt, det är hans jobb. Och när en VÄLTRÄNAD nordsvensk lägger sig i lokan och inget händer förrän hela bakdelen sänks 2 dm och han jobbar fram vagnen, då är det tungt. Detta gör han bitvis den runda han drar gästerna, totalt är det säkert 400 meter med denna typen av ansträngning, resten av vägen går i lätt nerförsbacke eller rakt fram som tur är. Då går det ok, men bakdelen är sänkt hela vägen, och han stannar mer än gärna :) Jag ska försöka mäta på något sätt en dag. Det kan bli kul, kanske måste jag ta tillbaka allt :)
 
Sv: Hjälp en återvändare... frågor om vagn och sele

Men, hur vet du att han är vältränad?
Har han genomgått en hälsoprofil? :D
Fast jag antar att han dragit den där vagnen några gånger, tom regelbundet?
Ja vad var det för ställe du är på? Sthlms skärgård? Ligger väl inte så långt från Uppsala, man kanske skulle hälsa på dig och kolla sele o häst in action? :D

Ja visst det skulle säkert bli trevligt, man kan ju alltid snacka häst! :)
Men som vanligt skulle jag inte hinna något sådant (tar väl en hel dag om inte två innan man är hemma?) då jag jobbar så mkt; mindre eller ta ut ledigt kan jag ju glömma då har jag inget där o göra :angel:
Vikarierna ska minsan vara tillgängliga 24-7 :crazy: ......
 
Sv: Hjälp en återvändare... frågor om vagn och sele

Du är så välkommen! Då kan vi hjälpas åt att mäta, du får dra! Du kan få ha lokselen med :)

Jag bor inte i skärgården utan på ekerö, och Uppsala tar ju bara 1 timme :) Jag ska försöka bli med i någon sthlm klubb norröver o då tränar vi ju norröver, då kanske du kan komma dit någon gång.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Visste inte vilken rubrik som passade bäst så moderator får flytta om tråden ligger fel. Jag har efter alldeles för många år och för...
9 10 11
Svar
209
· Visningar
21 736
Senast: Alexandra_W
·
Gravid - 1år Är gravid, och pappan till barnet vill absolut att jag ska göra kejsarsnitt. Fick så bra hjälp här när jag skrev för ett tag sedan- kan...
4 5 6
Svar
109
· Visningar
17 435
Övr. Hund Jag fick den briljanta idén att Nikka (femårig jaktlabbe) skulle kunna funka som draghund, mest för skojs skull och som en aktivering...
Svar
11
· Visningar
1 359
Senast: Lona
·
Trav Hej! Har en dressyrhäst på 6 år som är inkörd som unghäst. Hon är inte körd på 2 år. Fick tag i en speedcart billigt och fick med en...
Svar
2
· Visningar
1 168
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp